Češi mohou děkovat ikoně nižší střední třídy Volkswagenu Golf. VW nasadil na jeho novou generaci cenovku 339 900 Kč a hodil tím rukavici celé kategorii. Její česká královna Octavia ji musela zvednout. Jak si vede v cenové válce s konkurencí? Vzali jsme všechna důležitá auta nižší střední třídy v aktuálních generacích (nezajímali nás doprodávaní levnější předchůdci) a začali počítat. Deset hlavních konkurentů rozebíráme podrobně, dalších deset najdete v tabulce na konci článku.
Škoda Octavia
Cena: 334 900 Kč
Registrace v roce 2012: 22 406 aut (1. místo)
Zatímco s první generací začínala v roce 1996 na 335 700 Kč a s druhou v roce 2004 na 424 900 Kč, pro Octavii III zvolila Škoda Auto cenu 334 900 Kč. Jde o verzi s nejslabším benzinovým motorem 1.2 TSI/63 kilowatt, který doprodávaná Octavia II vůbec neměla. To dalo Škodě prostor pro manévrování směrem dolů, a to pořádně, což dokládá cena pro stávající dvanáctistovku s výkonem 77 kilowattů. Ta už v Octavii III se srovnatelnou výbavou stojí 364 900 korun, o pětadvacet tisíc víc. Základ totiž nemá ani klimatizaci, tu lze dokoupit za 10 000 Kč. Škoda však oznámila, že první zákazníci ji dostanou zdarma, podobné akce čekáme i dál. Češi totiž obzvlášť na slogan „klimatizace zdarma“ slyší. Značka ji proto podle nás vyjmula ze základní verze spíš kvůli marketingu než úsporám.
Nejlevnější dieselová Octavia III (1.6 TDI) bude stát 424 900 Kč, tedy stejně, na kolika začínala benzinová Octavia II. Krásný důkaz, že auta zlevňují.
Hyundai i30
Cena: 289 990 Kč
Registrace v roce 2012: 4888 aut (2. místo)
Startovací cena platí pro motor 1.4 a výbavu Entry. Ta má šest airbagů, centrál či palubní počítač. Třeba klimatizaci si ale musíte dokoupit za 20 000 Kč. Většina tak jde po akční verzi Trikolor, stojí totiž jen o tisícovku víc (290 990 Kč).
Volkswagen Golf
Cena: 339 900 Kč
Registrace v roce 2012: 3636 aut (3. místo)
Ten, který podle nás za všechno může. Na novou generaci nasadil neskutečnou cenu. Motoricky se shoduje s Octavií III (1.2 TSI/63 kW), výbavou ji ale překonává. Vždyť už za tuto cenu má klimatizaci – a rovnou dvouzónovou automatickou. A taky sedm airbagů (po dvou čelních, bočních, hlavových a taky kolenní) a spoustu dalších prvků.
Kia Cee’d
Cena: 274 980 Kč
Registrace v roce 2012: 3 545 aut (4. místo)
Další velký hráč s agresivní cenovou politikou. Základní motor jako Hyundai, tedy benzinová čtrnáctistovka, ale cena ještě níž než i30. Opět šest airbagů či centrál a palubní počítač, klimatizace ale za příplatek 25 000 Kč. Výbava Comfort za 299 980 Kč už ji má běžně.
Renault Mégane
Cena: 279 900 Kč
Registrace v roce 2012: 2 172 aut (5. místo)
Třetí z konkurentů pod 300 000 Kč, a to dokonce se šestnáctistovkou (74 kW) pod kapotou. Výbava pak nejlepší: šest airbagů, centrál, palubní počítač, ale také klimatizace, bezklíčkové startování, Bluetooth handsfree a další moderní prvky už v základní ceně.
Ford Focus
Cena: 321 150 Kč
Registrace v roce 2012: 2 108 aut (6. místo)
V roce 2011 druhé nejprodávanější auto třídy po Octavii loni hodně ztratilo – podle Svazu dovozců automobilů přes polovinu registrací. Přitom cenově si drží stále vstřícný postoj a od ledna ho Ford nabízí ještě levněji než loni. Za 321 150 Kč dostanete motor 1.6, výkon má ale stejný jako dvanáctistovky zmiňovaných aut (63 kW). V základní výbavě přitom vedle šesti airbagů, centrálu a palubního počítače nechybí ani zaklínadlo nižší střední třídy – klimatizace.
Opel Astra
Cena: 304 900 Kč
Registrace v roce 2012: 1417 aut (7. místo)
Nová Astra (stará se vejde pod 253 000 Kč) startuje s benzinovým motorem 1.4 a výbavou Essentia, což se na rozdíl od konkurence rovná jen čtyřem airbagům. Chybí i palubní počítač, nikoliv však klimatizace.
Peugeot 308
Cena: 230 000 Kč
Registrace v roce 2012: 1322 aut (8. místo)
Cenová darda nového roku. Navzdory vyšší DPH zlevnil Peugeot svou 308 o neskutečných pětapadesát tisíc. Hatchback nižší střední třídy za 230 000 Kč je historický rekord a nejde o žádnou okleštěnou verzi – má čtyři airbagy, palubní počítač, centrál i klimatizaci.
Citroën C4
Cena: 294 900 Kč
Registrace v roce 2012: 1174 aut (9. místo)
To druhý kompakt z Francie nezlevnil, začíná 294 900 Kč. Za tuto základní cenu nabízí jak startovací výbavu 1.4 VTi Attraction, tak zajímavější speciální sérii Furio. Ta má navíc mlhovky či rádio, což však bývá u konkurence běžné. Klimatizace, ale i tempomat a podobně mají Attraction i Furio.
Renault Fluence
Cena: 224 900 Kč
Registrace v roce 2012: 1143 aut (10. místo)
Pozor, pozor! Po Peugeotu 308 druhá výrazná sleva pro rok 2013. Renault stáhl cenu svého sedanu o patnáct tisíc dolů, takže je nyní k mání za 224 900 Kč s motorem 1.6/81 kW a výbavou Confort s šesti airbagy, klimatizací, tempomatem a omezovačem rychlosti, mlhovkami a palubním počítačem.
Škoda Rapid
Cena: 292 900 Kč
Registrace v roce 2012: 839 aut (11. místo)
Slabý motor 1.2 MPI/55 kW, evidentně odkazující na low-costové auto, a přitom cenovka blízko 300 000 korunám? Tahle politika se evidentně Čechům nelíbí a o Rapida vůbec nejeví zájem. Po zveřejnění ceny větší, modernější, prestižnější a motoricky lépe vybavené Octavie III to těžko bude při současné ceně lepší, takže vsadíme kalhoty, že co nevidět Škoda cenu Rapidu sníží. A v duchu informací tohoto článku to bude muset být o hodně.
Porovnání cen nové Octavie a jejích 20 konkurentů |
| Model | Prodeje 2012 | Cena od |
1. | Škoda Octavia | 22 406 | 334 900 Kč |
2. | Hyundai i30 | 4 888 | 289 990 Kč |
3. | Volkswagen Golf | 3 636 | 339 900 Kč |
4. | Kia Cee´d | 3 545 | 274 980 Kč |
5. | Renault Mégane | 2 172 | 279 900 Kč |
6. | Ford Focus | 2 108 | 321 150 Kč |
7. | Opel Astra | 1 417 | 304 900 Kč |
8. | Peugeot 308 | 1 322 | 230 000 Kč |
9. | Citroën C4 | 1 174 | 294 900 Kč |
10. | Renault Fluence | 1 143 | 224 900 Kč |
11. | Škoda Rapid | 839 | 292 900 Kč |
12. | Toyota Auris | 730 | 329 900 Kč |
13. | Chevrolet Cruze | 703 | 282 900 Kč |
14. | Honda Civic | 587 | 349 900 Kč |
15. | Audi A3 | 385 | 555 300 Kč |
16. | Hyundai Elantra | 343 | 299 990 Kč |
17. | Mazda 3 | 336 | 299 900 Kč |
18. | BMW 1 | 228 | 572 500 Kč |
19. | Alfa Romeo Giulietta | 164 | 369 900 Kč |
20. | Seat Leon | 162 | 299 900 Kč |
21. | Fiat Bravo | 149 | 279 900 Kč |
Úvodní foto Škoda Auto
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
9. 1. 2013 10:12, Martin
Díky za skvělý článek. Máte úplnou pravdu, že cena toho Rapida je po zveřejnění částky za Oktávku totální průser. Jsem zvědavý, o kolik půjde Škoda níž - s Rapidem, ale i s Fabií. Kdo počká, vydělá?
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.