Obří srovnání: Je výhodné pořídit si vůz s automatem?

Jízda autem je s nimi pro mnohé řidiče a hlavně řidičky pohodlnější. A pozor! Někdy i provozně levnější.
Obří srovnání: Je výhodné pořídit si vůz s automatem?

Automatické převodovky v autech prošly za poslední roky velkým vývojem a už rozhodně nejde o škubátka, s nimiž je to o nervy. Jejich většímu rozvoji zdá se brání už jen vyšší cena proti manuálnímu řazení. Dokládá to naše obří srovnání vybraných modelů.

Řekli byste, že automatické řazení v autech je na trhu už přes sto let? Ale je to tak, první – tehdy jen dvoustupňová – převodovka vznikla v tehdejší bostonské firmě bratrů Sturtevantů už v roce 1904. A nebyla jediná, samočinně měnil stupně i slavný model Ford T.

Druhy automatických převodovek

  • Robotizovaná
    Nijak optimální volba. V našem přehledu ji reprezentují třeba Panda či Berlingo, u nichž jde vnitřnostmi o klasickou manuální převodovku, kde funkci spojkového pedálu nahrazuje elektronika.
  • Hydrodynamická
    Klasický automat, základním prvkem je pružné spojení přes hydrodynamický měnič. Její podtyp umožňuje i uzamčení měniče, to znamená propojení čerpadla a turbíny (po uzamčení má vozidlo mírně nižší spotřebu a mírně vyšší výkon). Uzamčení je provedeno automaticky programem v závislosti na podmínkách, síle plynu, navoleném rychlostním stupni a podobně.
  • Dvojspojková
    Normální mechanická převodovka se dvěma spojkami (zvlášť pro sudé a liché stupně). V každém okamžiku jsou zařazeny dva rychlostní stupně a samotné přeřazení představuje vypnutí první a zapnutí druhé spojky. Nabízí možnost přímého řazení. Češi ji znají hlavně ze škodovek, koncern VW ji nazývá DSG (z německého DirektSchaltGetriebe i anglického Direct Shift Gear. Starší šestistupňové převodovky DSG měly vždy vyšší spotřebu než manuály. Nové sedmistupňové DSG už u zážehových motorů udávají kombinovanou spotřebu nižší než u manuální převodovky. Pomohly tomu takzvané suché spojky, tedy převodovky bez olejové náplně.
  • Variátorová
    Zatímco jiné automaty mají stejně jako manuální převodovky k dispozici několik převodových stupňů, které převodovka samočinně řadí, variátor umožňuje plynulou změnu převodového poměru. Mezi vstupní a výstupní hřídelí totiž využívá proměnného převodu nahoru i dolů. Najdeme ji pod názvem CVT (Coutinuously Variable Transmission). Projev auta s variátorem je odlišný od klasických automatických převodovek. Řidič sice na voliči najde typická písmena P, R, N a D, ale už po rozjezdu se motor se vytočí do optimálních otáček a drží je. Ač auto stále zrychluje, otáčky motoru nekolísají. Spadnou jen po akceleraci, ale po chvilce si elektronika opět nalezne optimální převodový poměr.

Brzy se přidaly další slavné značky od General Motors (první poloautomatická převodovka) po Chrysler (Fluid Drive). Prvenství za plně automatizovanou převodovku se pak připisuje GM za jejich HydraMatic z roku 1939.

Asi zásadní objev přitom představoval vynález takzvaného hydrodynamického měniče německým inženýrem Hermannem Föttingerem. Ten se stal základem hydrodynamické automatické převodovky.

Cena: deset procent z auta navrch

Ač jsou principy automatů známé dlouhá léta a konstrukčně také nejde o nic složitého, jejich rozšíření do aut ve velkém umožnil až příchod elektronických řídicích jednotek.

Američané nedají na automaty dopustit, v posledních letech se ale výraznou stopou šíří i Evropou. Pravidlem jsou v hybridech, elektromobilech a podobně, s nějakým tím automatem ale počítá ceník každého důležitého modelu.

Automobilky si za ně ale nechávají dost připlatit, jak ukazuje naše tabulka.

Většinou jde o částky kolem desíti procent z ceny celého auta – a to je, upřímně řečeno, pořád hodně velký luxus. Zvlášť když s mnohými automaty jezdí stejná auta s totožnými motory za víc benzinu a nafty.

Moderní už jsou úspornější než manuál

Není tomu tak ale vždy: třeba letošní novinka Škoda Citigo s litrovým motorem zvládá sto kilometrů v kombinovaném cyklu za 4,5 litru benzinu s manuální, ale jen za 4,4 litru s automatickou převodovkou. Za tu se přitom připlácí snesitelných 17 500 korun.

Z miniaut jezdí s automatem úsporněji i Panda, tam ale cenové srovnání pokulhává vzhledem k jinému výkonu motoru, s nímž samočinnou převodovku Fiat prodává.

Mnohé automobilky pak uvádějí pro manuál i automat stejnou spotřebu. Namátkou Škoda Fabia či Roomster s motorem 1.2 TSI, u něhož nabízí k pětistupňové ručně řazené převodovce za zhruba pětatřicet tisíc alternativu v podobě sedmistupňového dvojspojkového automatu DSG. Podobně jako zbytek koncernu Volkswagen.

Pár korun vezme i údržba

Pokud bychom měli najít vítěze v našem výběru nejžádanějších aut českého trhu, ukázali bychom vedle Citigo na Toyotu Yaris, jejíž sedmistupňový automat snižuje proti šestistupňovému manuálu spotřebu z 5,4 na 5,1 litru, a na Citroën Berlingo, který se samočinným řazením baští o půl litru méně než s manuálním. Pomáhá tomu ale i spojení automatu se stejně výkonnou úspornější variantou motoru zvanou e-HDI.

Automaty ale jezdí úsporněji i u větších aut jako Škoda Octavia (5,3 versus 5,7 litru), Renault Mégane (4,2 vs. 4,4) nebo BMW 3 (5,9 vs. 6,1).

K větším financím při samotném pořízení je nutné u samočinných převodovek přičíst ještě náklady na údržbu. Majitelé aut s automatem nesmějí zapomínat na pravidelné kontroly, přičemž nejdůležitějším úkonem je výměna oleje v převodovce. Servis si zaslouží také chladič převodovky. Na druhou stranu, pravidelná prohlídka se vztahuje většinou k 30 000 až 60 000 najetých kilometrů, což není zase kdovíjaká pravidelnost.

Anketa

Automat, či manuál?

Vítězí finanční stránka

Když to sečteme, pro volbu manuálu nejvíc vítězí finanční stránka. Nejmodernější automaty totiž začínají sbírat body v nižší spotřebě. K lepšímu pocitu z jízdy jim pomáhá čím dál více stupňů (sedm, ale u některých vozů i osm nebo devět) i fakt, že vedle automatického řazení v poloze „D“ nabízejí možnost ručního řazení přepnutím na +/– režim, nebo dokonce páčkami na volantu, což přináší některým řidičům i pocit závodníka…

Srovnání manuálu a automatu u nejžádanějších aut

Model

Převodovka

Spotřeba

Cena (Kč)

Rozdíl (Kč)

MINIVOZY

Škoda Citigo 1.0 (44 kW)

Manuál (5 stupňů)

4,5 l/100 km

179 900

 

Automat (5 stupňů)

4,4 l/100 km

197 400

17 500

Fiat Panda 0.9 (48/63 kW)

Manuál (5 stupňů)

4,2 l/100 km

239 900

 

Automat (5 stupňů)

4,1 l/100 km

289 900

50 000

Kia Picanto 1.25 ISG (63 kW)

Manuál (5 stupňů)

4,3 l/100 km

236 980

 

Automat (4 stupně)

5,3 l/100 km

249 980

13 000

MALÁ AUTA

Hyundai i20

Manuál (6 stupňů)

5,2 l/100 km

269 990

 

Automat (4 stupně)

6,0 l/100 km

284 990

15 000

Škoda Fabia 1.2 TSI (77 kW)

Manuál (5 stupňů)

5,3 l/100 km

289 900

 

Automat (7 stupňů)

5,3 l/100 km

324 900

35 000

Mazda 3 2.0 MZR (110 kW)

Manuál (6 stupňů)

6,7 l/100 km

436 900

 

Automat (5 stupňů)

7,6 l/100 km

461 900

25 000

VW Polo 1.2 TSI (66 kW)

Manuál (5 stupňů)

5,1 l/100 km

288 900

 

Automat (7 stupňů)

5,3 l/100 km

328 900

40 000

Toyota Yaris 1.33 VVT-i (73 kW)

Manuál (6 stupňů)

5,4 l/100 km

328 900

 

Automat (7 stupňů)

5,1 l/100 km

358 900

30 000

NIŽŠÍ STŘEDNÍ TŘÍDA

Ford Focus 1.6 (92 kW)

Manuál (5 stupňů)

5,9 l/100 km

367 990

 

Automat (6 stupňů)

6,4 l/100 km

427 990

60 000

Hyundai i30 GDI (99 kW)

Manuál (6 stupňů)

5,7 l/100 km

345 990

 

Automat (6 stupňů)

6,7 l/100 km

385 990

40 000

Škoda Octavia 1.2 TSI (77 kW)

Manuál (5 stupňů)

5,7 l/100 km

458 900

 

Automat (7 stupňů)

5,3 l/100 km

518 900

60 000

Renault Mégane 1.5 dCi (81 kW)

Manuál (6 stupňů)

4,4 l/100 km

384 900

 

Automat (6 stupňů)

4,2 l/100 km

414 900

30 000

VW Golf GTI 2.0 TSI (155 kW)

Manuál (6 stupňů)

7,3 l/100 km

689 900

 

Automat (6 stupňů)

7,4 l/100 km

749 900

60 000

STŘEDNÍ TŘÍDA

Ford Mondeo 2.0 TDCi (103 kW)

Manuál (6 stupňů)

4,9 l/100 km

717 890

 

Automat (6 stupňů)

5,6 l/100 km

767 890

50 000

VW Passat 1.4 TSI (90 kW)

Manuál (6 stupňů)

5,9 l/100 km

589 900

 

Automat (7 stupňů)

6,0 l/100 km

649 900

60 000

BMW 320i (135 kW)

Manuál (6 stupňů)

6,1 l/100 km

850 000

 

Automat (8 stupňů)

5,9 l/100 km

906 975

56 975

Škoda Superb 2.0 TDI (103 kW)

Manuál (6 stupňů)

5,4 l/100 km

629 900

 

Automat (6 stupňů)

5,9 l/100 km

703 900

74 000

Škoda Superb 1.8 TSI (103 kW)

Manuál (6 stupňů)

7,2 l/100 km

728 900

 

Automat (7 stupňů)

7,1 l/100 km

803 900

75 000

VELKOPROSTOROVÉ VOZY (MPV)

Citroën Berlingo 1.6 HDI (68 kW)

Manuál (5 stupňů)

5,3 l/100 km

419 900

 

Automat (6 stupňů)

4,8 l/100 km

444 900

25 000

Ford C-Max 2.0 TDCi (103 kW)

Manuál (6 stupňů)

5,1 l/100 km

568 990

 

Automat (6 stupňů)

5,6 l/100 km

608 990

40 000

Hyundai ix20 1.6 CVVT (92 kW)

Manuál (6 stupňů)

6,4 l/100 km

304 990

 

Automat (4 stupně)

6,5 l/100 km

334 990

30 000

Chevrolet Orlando 1.8 (104 kW)

Manuál (5 stupňů)

7,3 l/100 km

417 400

 

Automat (6 stupňů)

7,9 l/100 km

447 400

30 000

Škoda Roomster Scout 1.2 TSI (77 kW)

Manuál (5 stupňů)

5,7 l/100 km

369 900

 

Automat (7 stupňů)

5,7 l/100 km

407 900

38 000

VOZY DO LEHČÍHO TERÉNU (SUV)

Audi Q3 TFSI quattro (125 kW)

Manuál (6 stupňů)

7,3 l/100 km

802 000

 

Automat (7 stupňů)

7,7 l/100 km

894 900

92 900

Honda CR-V 2.0 i-VTEC (110 kW)

Manuál (6 stupňů)

8,2 l/100 km

519 000

 

Automat (5 stupňů)

8,4 l/100 km

559 000

40 000

Hyundai ix35 2.0 D-CVVT 4x4 (120 kW)

Manuál (5 stupňů)

7,6 l/100 km

609 990

 

Automat (6 stupňů)

8,2 l/100 km

649 990

40 000

Suzuki SX4 1.6 (88 kW)

Manuál (5 stupňů)

6,2 l/100 km

404 900

 

Automat (4 stupně)

6,7 l/100 km

429 900

25 000

Volvo XC60 D3 (120 kW)

Manuál (5 stupňů)

5,7 l/100 km

948 000

 

Automat (6 stupňů)

6,8 l/100 km

1 004 000

56 000

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+55
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 15 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

25. 9. 2012 0:36, jezevec

mno - opravdu bych netvrdil, že u automatu zajímá kupujícího budoucí spotřeba. zejména u nás, kde automat se obvykle dá dokoupit jen k vyšším verzím a silnějším motorizacím. automat se kupuje kvuli pohodlí, kvuli cruiseru, kvuli tomu že nikdy nechcípne při rozjíždění, a že ženská neublíží motoru ani spojce, že je bezpečnější na akceleraci při krizových situacích, a pohodlnější při popojíždění v kolonách. i kdyby automat ušetřil litr na spotřebě, za životnost vozu se to nevrátí.

+66
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

25. 9. 2012 8:58, mike

jj do velkýho města supr, ale města o 20.000 lidech a zácpách na 3 min na dvou semaforech s velkou pořizovací cenou a i u většiny vyšší spotřebou je luxus až bláznovství, ale jak kdo chce a má peněz :-)

-6
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (15 komentářů) příspěvků.

Oblíbená témata

auto, auto-moto, nákup auta

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Velká, bílá, vysoká: vážně chtějí ženy taková auta?

11. 9. 2012 | Jindřich Hradecký | 21 komentářů

Velká, bílá, vysoká: vážně chtějí ženy taková auta?

Mělo by být hodně sexy: ostře řezané a v bílém perleťovém laku. Taky hodně bezpečné, tedy SUV. Jaké vozy automobilky přímo pro ženy vybírají do svých reklam? A co je pravda o ženských... celý článek

Levné nové auto? Pod dvě stě tisíc ho prodává 17 značek!

21. 8. 2012 | Jindřich Hradecký | 2 komentáře

Levné nové auto? Pod dvě stě tisíc ho prodává 17 značek!

Sedmnáct automobilek a šestadvacet modelů. Toužíte-li po levném novém autě, máte přehršel možností. Vybrali jsme všechny osobní vozy, které jsou koncem srpna k mání pod dvě stě tisíc... celý článek

Očima expertů: Jak šetřit na provozu auta?

17. 8. 2012 | Ondřej Tůma | 26 komentářů

Očima expertů: Jak šetřit na provozu auta?

Motoristé, pozor! Zajímá vás, jak se dá ušetřit na provozu vašeho automobilu? Automobilističtí novináři, automechanik, majitelka autoškoly a další experti pro vás mají svoje tipy.

Ceny aut narazily na dno. A vydaly se vzhůru

24. 7. 2012 | Jindřich Hradecký | 6 komentářů

Ceny aut narazily na dno. A vydaly se vzhůru

Kolikrát se říkalo, že níž už to nejde. A přesto prodejci nových aut v Česku kvůli konkurenčnímu boji posouvali cenové dno níž a níž. Letní měsíce 2012 to mění.

Roomster, ix, Picasso: stačí na ně 300 000 Kč

9. 5. 2012 | Jindřich Hradecký

Roomster, ix, Picasso: stačí na ně 300 000 Kč

Češi je mají evidentně čím dál raději. Zatímco před pěti lety tvořila auta kategorie MPV jen šest procent registrací, za minulý rok to bylo už 14 procent. Hodně oblíbená jsou už ta... celý článek

Partners Financial Services