Kritika mířící na služby mobilních operátorů a nepřiměřeně vysoké účty Čechů a Češek za volání je u nás na denním pořádku. V březnu představil v ucelené a čísly podložené podobě to, co všichni tušíme už dávno, Informační institut. Na jeho studii o mobilních operátorech se podílel například ekonom Pavel Kohout.
Připomeňme si jen pár cifer za všechny. Marže telefonních operátorů v Česku dělají z telefonování byznys snů. Závidět jim může i Škodovka nebo Babišův Agrofert.
Studie upozornila, že nadstandardní marže mají čeští operátoři i rámci svých skupin, volání je u nás nejdražší v OECD, investice do rozvoje sítí v poměru k obratu druhé nejnižší a 3G síť máme vůbec nejhorší v Evropské unii.
Dnes se chceme na celý problém podívat trochu jinak: optikou běžného člověka, který o tyjících „matkách“ sídlících v zahraničí a oligopolech nic neví, vědět nechce ani nepotřebuje – jen s operátorem vede svůj každodenní boj. I v tom boji, je pár kousků odpovědi na otázku z úvodu – proč se u nás zatraceně volá tak draze?
Akce: internet nastokrát
Paní Lucie si chtěla na konci června objednat připojení k internetu v nové pobočce své firmy. „Vybrala jsem si tarif, zavolala operátorovi a dostala jsem termín, kdy přijede technik,“ začíná vyprávět. Jenže žádný technik v dohodnutý den nedorazil. „Znovu jsem tedy zavolala operátorovi. Řekli mi, že vybraný tarif u nás bohužel nelze připojit. Že mi asi technik zapomněl zavolat a informovat mě, a že se tedy velice omlouvají,“ pokračuje Lucie. Zapomínat je lidské. Lucie by samozřejmě nad drobným pochybením mávnula rukou. Jenže kolotoč tragikomických zážitků tím teprve začínal.
„Vybrala jsem tedy jiný tarif, ověřila jsem si, jestli u nás půjde připojit, a znovu jsem objednala technika,“ líčí Lucie. Smluvený termín nastal a technik opět nikde. A tak Lucie znovu volala operátorovi, znovu mu vyložila situaci, operátor se znovu velice omlouval a Lucie si znovu domluvila termín, kdy technik dorazí internet připojit. „Jenže opět nikdo nepřišel, a tak se všechno – celé kolečko s vysvětlováním, omluvou a novým termínem – opakovalo ještě jednou,“ vykládá. Teprve pak se vše podařilo, jak mělo. K paní Lucii dorazil technik, který internet bez potíží zapojil. Zážitky tím ovšem neskončily.
„Postupně mi přišly dva modemy na připojení k internetu. Nejspíš pokaždé, když jsem volala, zadali novou objednávku a modem mi odeslali,“ uvažuje Lucie. Všechny přístroje postupně poctivě odnášela na pobočku operátora, aby je vrátila. „Obden mi ale zvonil telefon – různí zástupci mého operátora mi sdělovali, že by mi rádi zapojili internet,“ popisuje. Lucie jim jednomu po druhém trpělivě vysvětlovala, že už má internet v pořádku připojený. „No, a v tom přišel další modem. Už jsem toho měla, mírně řečeno, plné zuby. Odmítla jsem ho tedy převzít,“ vypráví. A tak dorazil dopis, ve kterém ji operátor ujišťoval, že by jí rád připojil internet, ale že se mu od ní vrátil modem jako nepřevzatý. „Volali pořád dál. Přišly tři další dopisy a několik mailů, ve kterých mě informují, že by mi rádi připojili internet, tak ať jim zavolám zpět,“ líčí Lucie. Poslední dopis obdržela na konci minulého týdne. „Stojí v něm, že pokud se jim neozvu do deseti dnů, budou nuceni mou žádost stornovat. Díky bohu… Jen už žádné telefonáty a žádné modemy,“ doufá Lucie.
Paní Lucie si nepřála zveřejňovat příjmení. Redakci je ale její totožnost známá. Své vyprávění může doložit dopisy i e-maily od operátora. I když to vypadá jako groteska, kterou jsme si pro vás pro úterní pobavení vymysleli, její příběh se stal. Kolik ale ta legrace mohla stát peněz? „Tolik času a lidí, kteří mi volali, psali… K tomu poštovné a tři přebytečné modemy… A pak si člověk říká, proč je u nás to telefonování tak drahé,“ uzavírá Lucie.
Akce: rušicí oddělení
Opravdu nezapomenutelné zážitky má zajištěné každý, kdo se rozhodne vypovědět operátorovi smlouvu. Upsat se mu můžete snadno, klidně během pěti minut před domem, kde vás osloví pouliční dealer – s podpisovou stránkou smlouvy nalistovanou a propiskou nachystanou. Když chcete odejít, daří se to podstatně hůř.
Připomeňme si to na příběhu paní Kateřiny. Dostala v práci služební telefon, a tak začal být její původní soukromý tarif nadbytečný. Nechtěla o staré číslo přijít, ale ráda by si ho převedla na obyčejný kredit – využívala ho spíše ve výjimečných případech, tak bylo zbytečné platit měsíčně několik stovek za současný paušál. „Zavolala jsem tedy operátorovi a situaci mu vyložila. A začalo kolečko přepojování. Až jsem se dostala až na speciální ‚rušicí oddělení‘,“ vykládá. Čili byla spojena s člověkem, jehož náplní práce je pouze a výhradně vyjednávat s lidmi, kteří chtějí opustit loď a utéct ke konkurenci, vypovědět smlouvu nebo přejít na levnější (a pro operátora podstatně méně lukrativní) službu – jako paní Kateřina. A začala hra na hodného a zlého policajta – oba však bravurně zastala jediná osoba. „Nejdřív mi bylo důrazně připomenuto, že mám podepsanou smlouvu na dobu určitou, a že ji tedy ještě několik měsíců vypovědět nemůžu,“ líčí Kateřina. Proti tomu se ohradila, protože věděla, že i takovou smlouvu vypovědět lze. „Pak mi bylo řečeno, že mám sice pravdu, ale musela bych uhradit vysoké smluvní penále, které by mě vyšlo stejně draho – ne-li ještě dráž – než paušál na příštích několik měsíců,“ pokračuje.
Kateřina věděla, že nemá co ztratit, a tak se rozhodla sama přitvrdit. „Řekla jsem, že se mi takové jednání nelíbí a že chci od smlouvy okamžitě odstoupit a klidně zaplatím penále, ať mi ho tedy spočítají,“ vykládá. A v tom vstoupil do hry hodný policajt. „Paní na druhé straně linky si náhle vzpomněla, že jsem byla vždy vzorný zákazník a účty platila včas – což není tak docela pravda, protože jsem se několikrát se splátkou z nepozornosti opozdila a operátor mě musel upomínat – a že by tu pro mě za věrnost měla i speciální nabídku,“ uvádí Kateřina. Když hovor se zástupkyní rušicího oddělení končil, měla sice stále svůj původní paušál – za stejnou cenu ovšem mohla provolat dvojnásobek volných minut. „Podmínky platí, dokud mi nevyprší smlouva,“ uzavírá Kateřina.
Její příběh je další střípkem odpovědi na otázku položenou v úvodu. Když správně zatlačíte (a pohrozíte odchodem), můžete dostat za stejnou cenu klidně dvojnásobnou porci a operátor stejně škodný nebude. A ještě k cenám volání – ano i „specialisty na rušení“ (rozumějte rušení vašich záměrů tarif zrušit) na speciálních rušicích odděleních musí někdo zaplatit.
Akce: místo technika krumpáč. Hrom aby to vzal
A poslední příběh jako pomyslná třešinka na dortu. Ukazuje, že operátoři ruší a přerušují opravdu neradi -– a zdaleka ne pouze smlouvy. Pan Martin – jehož totožnost je naší redakci stejně jako u předchozích dvou aktérů známa – měl připojený internet přes pevnou linku. „Jednou při bouřce zasáhl telefonní rozvodnu nedaleko našeho domu blesk. Z telefonní zásuvky nám šlehaly plameny a poškodilo nám to doma několik elektrických přístrojů,“ vypráví. Celou věc následně řešil s pojišťovnou. „Operátora jsme několikrát žádali, aby pevnou linku přerušil. Potvrdil nám, že ji už vypojili,“ pokračuje Martin. „Když se ale za nějakou dobu přihnala další bouřka, opět nám doma z telefonní zásuvky šlehaly plameny a celá věc se opakovala,“ říká. Operátor totiž linku vypojil, ale fyzicky ji nepřerušil. „A tak jsem vzal v noci krumpáč a linku překopnul sám. Tím byla celá záležitost jednou pro vždy vyřešená,“ uzavírá vyprávění Martin. Pro tentokrát tedy operátor ušetřil, těžkou práci za něj udělal zákazník sám.
Všechny tři příběhy se skutečně staly, naší redakci je zprostředkovaly důvěryhodné zdroje. Každý z nich může svou zkušenost doložit. Shodou okolností se všechny odehrály u jednoho a téhož operátora. Jeho jméno jsme se ale nakonec rozhodli nezveřejnit. Domníváme se totiž, že lecčeho podobného byste se mohli nadít i u jeho kolegů, takže by to nebylo úplně fér. Pokud máte s operátorem podobné zážitky, podělte se s námi o ně v diskuzi. A můžete si také tipnout, který operátor byl hlavním aktérem dnešních příběhů.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
18. 9. 2012 8:22, Marcela
Já jsem byla u všech třech operátorů a nejsem spokojena ani s jedním.To jsou samé soutěže a bonusy a já nevím co ještě,ale kdyby udělali přehledné levné tarify,tak se na všechno ostatní mohou vykašlat.Také mě štve, že když voláte do call centra pokaždé mluvíte s někým jiným.A když problém i po tom, co vás ujistí, že bude odstraněn, tak není, tak musíte znova vysvětlovat věci někomu jinému a nakonec mě poslali na pobočku.Nechala jsem se přemluvit a přešla k Vodafonu a nastal problém s přenosem čísla.Protože paní, která sepisovala smlouva, to tam neuvedla,ale napsala nové číslo i když z O2 číslo uvolnili a Vodafon mě napsal i datum ,kdy bude přeneseno.Nakonec jsem musela na pobočku, kde smlouvu úplně zrušili a napsali novou,ale již bez těch výhod, které mě nabízela paní původně,že prý to nejde,že to byla akce.Ještě, že mám pevnou linku a mobil používám opravdu vyjímečně.Kdybych neměla internetové bankovnictví, tak ho snad zruším úplně.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
18. 9. 2012 8:37, zdehof
Přece jen existuje aspoň částečná náhrada. Jelikož jsem měl k pevnému internetu i mobilní 3g od Ufona, nabídli mi i telefon tarif 100 min za 200 Kč. Co je navíc je 1 Kč/min. Teď jsem dostal vyúčtování a platím 650 Kč za bratru 624 Kč za mobilní net a cca 200 min hovorů. Nevýhodou je menší pokrytí, někde mizerný signál a nemají rooming. Na druhou stranu jsem platil T mobilu jen za hovory 1 200 Kč měsíčně. Teď musím snížit tarif T mobilu na minimum a čeká mne bohužel nošení dvou telefonů, ale úspora je obrovská cca 900 Kč za měsíc.
V diskuzi je celkem (19 komentářů) příspěvků.