Byznys s prezervativy se ale každopádně může radovat, protože důsledek je pro něj potěšující. Za uplynulý rok jsme nakoupili 15,48 milionu kusů kondomů, což je téměř o šest set tisíc kusů více než o rok dříve.
Za kondomy jsme tak za uplynulý rok utratili zhruba 157,4 milionu korun.
Méně matek, nebo více obav?
Jak vyplývá z dat Českého statistického úřadu, Češi s pořizováním dětí během recese otálejí. V minulém roce se jich narodilo takřka o deset procent méně než v roce 2008.
V roce 2011 se v Česku narodilo celkem 108,7 tisíce dětí. V roce 2010 jich bylo přes 117 tisíc a oba roky předtím ještě o tisícovku více.
Podle zástupců firem, které dodávají na trh kondomy, se spotřebitelé v době krize více chrání před otěhotněním. „Lidé nevědí, jak na tom budou v budoucnu,“ vysvětluje například Martin Stavinoha z Mattes Group.
Markéta Šichtařová z Next Finance vidí za poklesem především demografický trend a stále častější odkládání porodu kvůli kariéře. Že samotná krize hrála zanedbatelnou roli, si myslí také ekonom Lukáš Kovanda.
„Ženy narozené během populačního boomu zejména první poloviny sedmdesátých let stihly v převážné většině do roku 2008 odrodit,“ uvádí expert. Potenciálních matek je nyní v Česku podle něj zkrátka méně.
Krize? Jedinečná příležitost
Osobně je však přesvědčen, že zakládat rodinu v době krize se naopak může vyplatit. Náklady obětované příležitosti (tedy cena nejhodnotnějšího statku, kterého se vzdáme ve prospěch jiného) pramenící z rodičovství jsou totiž nižší než v době konjunktury.
V době krize mzdy spíše stagnují, stejně tak existuje vyšší pravděpodobnost vyhazovu. Rodič svým odchodem na mateřskou obětuje méně, než kdyby měl před sebou možnost růstu.
„Tudíž, plánuje-li mladá rodina tak jako tak dítě a má-li alespoň jeden z manželů jisté zaměstnání, je rozhodně lepší rozšíření rodiny načasovat právě do hospodářsky náročné doby,“ věří Kovanda.
Optimismus zachovává i Šichtařová. „Sama mám děti tři. Nevidím žádnou spojitost mezi krizí a tím, zda by se měly rodit děti – ty budou žít dalších osmdesát nebo devadesát let, krize odezní po roce nebo dvou,“ komentuje pro Aktuálně.cz.
Samotné narození dítěte navíc podle ní navzdory mýtu, o jak drahou záležitost jde, nemusí stát téměř nic.
„Postýlka? Může spát s rodiči a bude navýsost spokojené. Kočárek? Může se nosit v klokance a bude ještě spokojenější. Drahá kojenecká výživa? Mateřské mléko nic nestojí,“ vyjmenovává ekonomka.
Že krize nemá vliv na sníženou porodnost, potvrzuje i teorie ekonoma Jacoba Mincera. Ten se zabýval neoklasickým modelem plodnosti a mimo jiné došel k závěru, že na rozhodnutí mít dítě nemají vliv krátkodobé výkyvy (v době krize spíše výpadky) příjmu, ale celková finanční situace rodiny.
Kondomy zažívají boom
Češi každopádně za kondomy utratí rok od roku více. Za posledních dvanáct měsíců v obchodech, drogériích, lékárnách a na čerpacích stanicích nechali přes 157,4 milionu korun. Za červenec 2010 až červen 2011 to bylo o devět milionů korun méně než letos, ukázal výzkum agentury Nielsen.
Rostoucí tržby za roky 2009 a 2010 hlásí i největší tuzemský prodejce Vulkan Intim Brands, který dodává prezervativy Primeros. V roce 2009 utržil 9,1 milionu korun, v roce 2010 už atakoval 10 milionů korun.
Nejčastěji lidé podle agentury Nielsen nakupovali nearomatizované výrobky. Z vůní byly nejoblíbenější jahodová (přes 303 tisíc prodaných kusů) a banánová (113,8 tisíce ks).
Méně si pořizovali malá balení po třech, čtyřech nebo devíti kondomech. Ekonomická sada s 24 prezervativy naopak zaznamenala meziroční nárůst o 127 procent.
Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz
Sdílejte článek, než ho smažem