Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Další důsledek krize? Byznys s kondomy roste

| rubrika: Aktuálně.cz | 19. 8. 2012
Spotřeba kondomů v Česku roste a ekonomové se nemohou na příčinách dohodnout se zástupci firem. Zatímco druhá skupina poukazuje na úsporné důvody, které vyvolala krize, ekonomové operují demografickým vývojem.

Byznys s prezervativy se ale každopádně může radovat, protože důsledek je pro něj potěšující. Za uplynulý rok jsme nakoupili 15,48 milionu kusů kondomů, což je téměř o šest set tisíc kusů více než o rok dříve.

Za kondomy jsme tak za uplynulý rok utratili zhruba 157,4 milionu korun.

Méně matek, nebo více obav?

Jak vyplývá z dat Českého statistického úřadu, Češi s pořizováním dětí během recese otálejí. V minulém roce se jich narodilo takřka o deset procent méně než v roce 2008.

V roce 2011 se v Česku narodilo celkem 108,7 tisíce dětí. V roce 2010 jich bylo přes 117 tisíc a oba roky předtím ještě o tisícovku více.

Podle zástupců firem, které dodávají na trh kondomy, se spotřebitelé v době krize více chrání před otěhotněním. „Lidé nevědí, jak na tom budou v budoucnu,“ vysvětluje například Martin Stavinoha z Mattes Group.

Markéta Šichtařová z Next Finance vidí za poklesem především demografický trend a stále častější odkládání porodu kvůli kariéře. Že samotná krize hrála zanedbatelnou roli, si myslí také ekonom Lukáš Kovanda.

Rodičovské počty

Výběr z kalkulaček na Peníze.cz:
spočítejte si, jestli máte nárok na porodné, kolik můžete dostat jako peněžitou pomoc v mateřství, kolik jako rodičovský příspěvek, kolik na přídavcích na děti, případně kolik dostanete na ošetřovném, pokud budete muset zůstat doma s nemocným dítkem.

„Ženy narozené během populačního boomu zejména první poloviny sedmdesátých let stihly v převážné většině do roku 2008 odrodit,“ uvádí expert. Potenciálních matek je nyní v Česku podle něj zkrátka méně.

Krize? Jedinečná příležitost

Osobně je však přesvědčen, že zakládat rodinu v době krize se naopak může vyplatit. Náklady obětované příležitosti (tedy cena nejhodnotnějšího statku, kterého se vzdáme ve prospěch jiného) pramenící z rodičovství jsou totiž nižší než v době konjunktury.

V době krize mzdy spíše stagnují, stejně tak existuje vyšší pravděpodobnost vyhazovu. Rodič svým odchodem na mateřskou obětuje méně, než kdyby měl před sebou možnost růstu.

„Tudíž, plánuje-li mladá rodina tak jako tak dítě a má-li alespoň jeden z manželů jisté zaměstnání, je rozhodně lepší rozšíření rodiny načasovat právě do hospodářsky náročné doby,“ věří Kovanda.

Optimismus zachovává i Šichtařová. „Sama mám děti tři. Nevidím žádnou spojitost mezi krizí a tím, zda by se měly rodit děti – ty budou žít dalších osmdesát nebo devadesát let, krize odezní po roce nebo dvou,“ komentuje pro Aktuálně.cz.

Samotné narození dítěte navíc podle ní navzdory mýtu, o jak drahou záležitost jde, nemusí stát téměř nic.

„Postýlka? Může spát s rodiči a bude navýsost spokojené. Kočárek? Může se nosit v klokance a bude ještě spokojenější. Drahá kojenecká výživa? Mateřské mléko nic nestojí,“ vyjmenovává ekonomka.

Propojeno: Mé drahé dítě...

Dá narození dítěte zabrat vaší peněžence, nebo je to radost zadarmo? Opravdu není potřeba kupovat všechno. Jenže někdy je tak těžké odolat. Vezměte si jenom, co musíte a co můžete pořídit už před narozením...

► Dítě: Průvan v peněžence. A to už před narozením!

Že krize nemá vliv na sníženou porodnost, potvrzuje i teorie ekonoma Jacoba Mincera. Ten se zabýval neoklasickým modelem plodnosti a mimo jiné došel k závěru, že na rozhodnutí mít dítě nemají vliv krátkodobé výkyvy (v době krize spíše výpadky) příjmu, ale celková finanční situace rodiny.

Kondomy zažívají boom

Anketa

Vy dva a pryž?

Češi každopádně za kondomy utratí rok od roku více. Za posledních dvanáct měsíců v obchodech, drogériích, lékárnách a na čerpacích stanicích nechali přes 157,4 milionu korun. Za červenec 2010 až červen 2011 to bylo o devět milionů korun méně než letos, ukázal výzkum agentury Nielsen.

Rostoucí tržby za roky 2009 a 2010 hlásí i největší tuzemský prodejce Vulkan Intim Brands, který dodává prezervativy Primeros. V roce 2009 utržil 9,1 milionu korun, v roce 2010 už atakoval 10 milionů korun.

Nejčastěji lidé podle agentury Nielsen nakupovali nearomatizované výrobky. Z vůní byly nejoblíbenější jahodová (přes 303 tisíc prodaných kusů) a banánová (113,8 tisíce ks).

Méně si pořizovali malá balení po třech, čtyřech nebo devíti kondomech. Ekonomická sada s 24 prezervativy naopak zaznamenala meziroční nárůst o 127 procent.

Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+1
Ano
Ne

Diskuze

Žádný komentář nebyl vložen.

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2017 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK