Lovci energií. Kradou smlouvy a naučí psát i negramotné

Karel Toman | rubrika: Aktuálně.cz | 29. 7. 2012 | 5 komentářů
Paní Jarmile se ještě chvěje hlas. Nad dokumenty za stolem v naklizeném bytě vzpomíná na návštěvu obchodního zástupce firmy známé z televizních reklam heslem „jednoduše změna“.
Lovci energií. Kradou smlouvy a naučí psát i negramotné

„Kdybych tušila, jak to dopadne, srazila bych ho touhle holí ze schodů,“ vybavuje si šedesátiletá invalidní důchodkyně z Kvasic na Kroměřížsku 25. červen.

Tehdy jí u dveří zazvonil Jiří Bolgač. Zástupce společnosti Bohemia Energy se představil jako pracovník „regulačního úřadu“.

O tom, že při odchytu nových klientů používají někteří podomní prodejci energií metody na hraně zákona, se mluví dlouho. „Tohle už je ale rozhodně za hranou, toto je trestný čin,“ tvrdí po krátkém seznámení s případem Luděk Šikola ze stejnojmenné advokátní kanceláře specializující se mimo jiné na právo v energetice.

Promluvit si s Jiřím Bolgačem není možné, jeho mobil je nedostupný. Bohemia Energy s ním už nespolupracuje. Za pět týdnů, co pro ni pracoval, u něj totiž odhalila dva pokusy o podvod na klientech. Paní Jarmila byla jedním z nich. Pokud jde ale o nekalé praktiky podomních prodejců, zdaleka není výjimkou.

Dostal napít, občanku ofotil mobilem

Prodejce se do bytu vetřel pod záminkou, že potřebuje napít. Zakrátko měl na stole vyplněný velký formulář podle údajů ve smlouvách s dosavadním dodavatelem plynu a elektřiny, které mu paní Jarmila na jeho žádost donesla. Formulář byl složený tak, aby nebylo poznat, že jde o smlouvu.

„Vyžádal si občanku a ofotil si ji mobilem. To mě poprvé trklo, že tu něco nehraje,“ vzpomíná paní Jarmila, která si dnes vyčítá svou důvěřivost.

„Několikrát jsem mu opakovala, že nic podepisovat nechci, žádný přestup. Že si odnesl smlouvy, jsem zjistila, až odešel,“ vzpomíná paní Jarmila. Myslela si, že podpisem potvrzuje odečtené hodnoty elektroměru a plynoměru. Když se pár hodin nato vrátil její syn z práce, upozornil ji, že podepsala smlouvu o dodávkách energií s Bohemia Energy.

V drobnopisu uvnitř smlouvy stálo, že její předčasné vypovězení klienta přijde na deset tisíc korun plus DPH.

„Nic jí nevysvětlil. Jen furt mlel svoje, pak sbalil papíry a zmizel,“ vysvětluje sousedka paní Jarmily, která byla větší části návštěvy podomního prodejce náhodou přítomna. „Připadal mi hrozně nervózní, aspoň od té doby, co jsem přišla,“ vybavuje si.

Bohemia Energy podle svých slov novým klientům pravidelně volá, aby si ověřila, zda smlouva byla uzavřena férově a zda k ní klient skutečně chce přestoupit. Na základě takového telefonátu stornovala smlouvu paní Jarmily údajně hned dva dny po jejím podpisu.

„V tomto případě jsme na základě telefonického hovoru se synem zákaznice smlouvu zrušili s okamžitou platností,“ tvrdí mediální zástupce společnosti Lukáš Novák.

Paní Jarmila si ale události vybavuje trochu jinak. Byla to ona, kdo jako první kontaktoval Bohemii, aby smlouvu okamžitě zrušila.

„Bolgač mi to tři dny nebral,“ tvrdí. Tou dobou přitom ještě pro firmu pracoval.

„Je to podvod. Nemusíme se tady ani zabývat energetickými zákony, hrozil by mu nepodmíněný trest,“ shrnuje prodejcovo jednání právník Šikola.

Několik tisíc podvedených měsíčně?

Ještě týž den, co online deník Aktuálně.cz oslovil kvůli případu společnost Bohemia Energy, zvonili zástupci firmy u bytu paní Jarmily a nabízeli jí odškodné. Odmítla.

Poté, co firma s Bolgačem přestala spolupracovat, dala podle svých slov prověřit všechny smlouvy, které v jejích barvách uzavřel.

„Je to klasický scénář. Kvůli podobným ruší změnu dodavatele několik tisíc zákazníků měsíčně. A obdobný počet se i po čase vrací,“ tvrdí mluvčí energetické společnost ČEZ Ladislav Kříž.

Energetický regulační úřad sice nemá přesná čísla, kvůli podobným podvodům ale na něm vzniklo speciální oddělení ochrany spotřebitele. Úřad také pro energetické firmy sepsal etický kodex, a když se šéfka ERÚ Alena Vitásková s dodavateli setkala v dubnu kvůli vyššímu počtu stížností za první čtvrtletí, oznámila jim, že je bude pečlivě sledovat.

Anketa

Už u vás zazvonili s nabídkou změny dodavatele elektriky nebo plynu?

Případ paní Jarmily tedy podle všeho končí dobře. V jiném příběhu z nedalekého Holešova už ale Bohemia Energy do sebe tolik nešla.

„Psali jsme ombudsmanovi, snad to nakonec nebude muset platit,“ vzpomínají pracovnice holešovské Charity na letošní březen, kdy k nim přišla paní Růžena s nedoplatkem za energie ve výši 16 tisíc. Dosud ho nezaplatila a Charita se obává, že za tu dobu vzrostl na více než dvojnásobek.

„Dali jí deset dní na zaplacení, jinak že to postoupí vymahačské firmě. Jejich pracovnice nám do telefonu rovnou řekla, že se nejde domluvit na žádných splátkách,“ vzpomínají pracovnice Charity nad sešitem se zápisy k případu paní Růženy.

Hovory na placenou linku Bohemia Energy vzápětí pocítila na svých účtech i sama holešovská Charita.

Negramotná, při podpisu vstřícná

„Paní na lince si neustále potřebovala něco ověřit, pořád jsem musela čekat. Jednou tam zavoláte, řeknou vám jednu věc. Za tři dny voláte zpátky a všechno je jinak. Vyskočily nám tam šílený peníze za telefon,“ vzpomíná zaměstnankyně Charity. „Řeknu to tak: my samy jsme tomu nerozuměly,“ doplňuje ji kolegyně, diplomovaná specialistka.

Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+4
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 5 komentářů

A tohle už jste četli?

Chcete být bohatší? Jak ušetřit za elektřinu

28. 5. 2012 | Petra Dlouhá | 9 komentářů

Chcete být bohatší? Jak ušetřit za elektřinu

Účty za elektřinu tvoří stále obávanější položku rodinného rozpočtu. Za posledních pět let podražila o dvacet pět (!) procent. Českým domácnostem chybějí peníze. Jen ČEZu dluží lidé... celý článek

Jak nás telefonní operátoři dohánějí k šílenství

23. 5. 2011 | Petra Dlouhá | 44 komentářů

Jak nás telefonní operátoři dohánějí k šílenství

Neúnavné týmy náhončích telefonních operátorů nás pronásledují na každém kroku. Kdyby byli jen otravní... Jenže oni se nás (a zejména slabé, staré nebo nezkušené) často snaží podvést.... celý článek

Zařízněte domácí výdaje: jak ušetřit za telefon, elektřinu, povinné ručení

21. 4. 2011 | Arsen Lazarevič | 14 komentářů

Zařízněte domácí výdaje: jak ušetřit za telefon, elektřinu, povinné ručení

Přišla krize a firmy řezaly náklady. Projevilo se to i na platech: jejich růst polevil, ve 4. čtvrletí roku 2010 reálné mzdy dokonce poklesly. Šetření se tedy nevyhne ani domácnostem.... celý článek

Nové požadavky zaměstnavatelů: striptýz nebo písničku!

23. 3. 2011 | Petra Dlouhá | 61 komentářů

Nové požadavky zaměstnavatelů: striptýz nebo písničku!

Hledáte práci? U pohovoru vám slibují pohádkovou budoucnost dlážděnou vydělanými miliony… Zaměstnání snů. První důvod zbystřit. Setkání s realitou pro vás bude hodně hořkou pilulkou.... celý článek

Dejte si pozor na fígly mobilních operátorů! Jak nenaletět?

21. 2. 2011 | Petra Dlouhá | 64 komentářů

Dejte si pozor na fígly mobilních operátorů! Jak nenaletět?

Mobily: před deseti lety senzace, dnes skoro nuda. Mají ho všichni od pětiletých rošťáků po osmdesátileté babičky. Operátoři větří zisky a snaží se urvat co nejvíc. Přetahují klienty... celý článek

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.