Lovci energií. Kradou smlouvy a naučí psát i negramotné

| rubrika: Aktuálně.cz | 29. 7. 2012 | 5 komentářů
Paní Jarmile se ještě chvěje hlas. Nad dokumenty za stolem v naklizeném bytě vzpomíná na návštěvu obchodního zástupce firmy známé z televizních reklam heslem „jednoduše změna“.

„Kdybych tušila, jak to dopadne, srazila bych ho touhle holí ze schodů,“ vybavuje si šedesátiletá invalidní důchodkyně z Kvasic na Kroměřížsku 25. červen.

Tehdy jí u dveří zazvonil Jiří Bolgač. Zástupce společnosti Bohemia Energy se představil jako pracovník „regulačního úřadu“.

O tom, že při odchytu nových klientů používají někteří podomní prodejci energií metody na hraně zákona, se mluví dlouho. „Tohle už je ale rozhodně za hranou, toto je trestný čin,“ tvrdí po krátkém seznámení s případem Luděk Šikola ze stejnojmenné advokátní kanceláře specializující se mimo jiné na právo v energetice.

Promluvit si s Jiřím Bolgačem není možné, jeho mobil je nedostupný. Bohemia Energy s ním už nespolupracuje. Za pět týdnů, co pro ni pracoval, u něj totiž odhalila dva pokusy o podvod na klientech. Paní Jarmila byla jedním z nich. Pokud jde ale o nekalé praktiky podomních prodejců, zdaleka není výjimkou.

Dostal napít, občanku ofotil mobilem

Prodejce se do bytu vetřel pod záminkou, že potřebuje napít. Zakrátko měl na stole vyplněný velký formulář podle údajů ve smlouvách s dosavadním dodavatelem plynu a elektřiny, které mu paní Jarmila na jeho žádost donesla. Formulář byl složený tak, aby nebylo poznat, že jde o smlouvu.

„Vyžádal si občanku a ofotil si ji mobilem. To mě poprvé trklo, že tu něco nehraje,“ vzpomíná paní Jarmila, která si dnes vyčítá svou důvěřivost.

„Několikrát jsem mu opakovala, že nic podepisovat nechci, žádný přestup. Že si odnesl smlouvy, jsem zjistila, až odešel,“ vzpomíná paní Jarmila. Myslela si, že podpisem potvrzuje odečtené hodnoty elektroměru a plynoměru. Když se pár hodin nato vrátil její syn z práce, upozornil ji, že podepsala smlouvu o dodávkách energií s Bohemia Energy.

V drobnopisu uvnitř smlouvy stálo, že její předčasné vypovězení klienta přijde na deset tisíc korun plus DPH.

„Nic jí nevysvětlil. Jen furt mlel svoje, pak sbalil papíry a zmizel,“ vysvětluje sousedka paní Jarmily, která byla větší části návštěvy podomního prodejce náhodou přítomna. „Připadal mi hrozně nervózní, aspoň od té doby, co jsem přišla,“ vybavuje si.

Bohemia Energy podle svých slov novým klientům pravidelně volá, aby si ověřila, zda smlouva byla uzavřena férově a zda k ní klient skutečně chce přestoupit. Na základě takového telefonátu stornovala smlouvu paní Jarmily údajně hned dva dny po jejím podpisu.

„V tomto případě jsme na základě telefonického hovoru se synem zákaznice smlouvu zrušili s okamžitou platností,“ tvrdí mediální zástupce společnosti Lukáš Novák.

Paní Jarmila si ale události vybavuje trochu jinak. Byla to ona, kdo jako první kontaktoval Bohemii, aby smlouvu okamžitě zrušila.

„Bolgač mi to tři dny nebral,“ tvrdí. Tou dobou přitom ještě pro firmu pracoval.

„Je to podvod. Nemusíme se tady ani zabývat energetickými zákony, hrozil by mu nepodmíněný trest,“ shrnuje prodejcovo jednání právník Šikola.

Několik tisíc podvedených měsíčně?

Ještě týž den, co online deník Aktuálně.cz oslovil kvůli případu společnost Bohemia Energy, zvonili zástupci firmy u bytu paní Jarmily a nabízeli jí odškodné. Odmítla.

Poté, co firma s Bolgačem přestala spolupracovat, dala podle svých slov prověřit všechny smlouvy, které v jejích barvách uzavřel.

„Je to klasický scénář. Kvůli podobným ruší změnu dodavatele několik tisíc zákazníků měsíčně. A obdobný počet se i po čase vrací,“ tvrdí mluvčí energetické společnost ČEZ Ladislav Kříž.

Energetický regulační úřad sice nemá přesná čísla, kvůli podobným podvodům ale na něm vzniklo speciální oddělení ochrany spotřebitele. Úřad také pro energetické firmy sepsal etický kodex, a když se šéfka ERÚ Alena Vitásková s dodavateli setkala v dubnu kvůli vyššímu počtu stížností za první čtvrtletí, oznámila jim, že je bude pečlivě sledovat.

Anketa

Už u vás zazvonili s nabídkou změny dodavatele elektriky nebo plynu?

Případ paní Jarmily tedy podle všeho končí dobře. V jiném příběhu z nedalekého Holešova už ale Bohemia Energy do sebe tolik nešla.

„Psali jsme ombudsmanovi, snad to nakonec nebude muset platit,“ vzpomínají pracovnice holešovské Charity na letošní březen, kdy k nim přišla paní Růžena s nedoplatkem za energie ve výši 16 tisíc. Dosud ho nezaplatila a Charita se obává, že za tu dobu vzrostl na více než dvojnásobek.

„Dali jí deset dní na zaplacení, jinak že to postoupí vymahačské firmě. Jejich pracovnice nám do telefonu rovnou řekla, že se nejde domluvit na žádných splátkách,“ vzpomínají pracovnice Charity nad sešitem se zápisy k případu paní Růženy.

Hovory na placenou linku Bohemia Energy vzápětí pocítila na svých účtech i sama holešovská Charita.

Negramotná, při podpisu vstřícná

„Paní na lince si neustále potřebovala něco ověřit, pořád jsem musela čekat. Jednou tam zavoláte, řeknou vám jednu věc. Za tři dny voláte zpátky a všechno je jinak. Vyskočily nám tam šílený peníze za telefon,“ vzpomíná zaměstnankyně Charity. „Řeknu to tak: my samy jsme tomu nerozuměly,“ doplňuje ji kolegyně, diplomovaná specialistka.

Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+4
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 5 komentářů
Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.