Jak se v ČR prodávají auta střední třídy?
| 2012 | 2011 |
Škoda OCTAVIA | 6481 | 23 661 |
VW PASSAT | 634 | 2493 |
Ford MONDEO | 385 | 1813 |
Opel INSIGNIA | 140 | 597 |
Toyota AVENSIS | 131 | 276 |
Hyundai i 40 | 131 | 194 |
Peugeot 508 | 128 | 525 |
BMW 3 | 95 | 241 |
Renault LAGUNA | 87 | 488 |
Audi A4 | 77 | 452 |
Volvo 60 | 73 | 331 |
Subaru LEGACY | 63 | 308 |
Citroën C5 | 62 | 271 |
Mercedes-Benz C | 55 | 331 |
Audi A5 | 52 | 221 |
VW JETTA | 52 | 158 |
Letošní prodeje jsou za čtvrtletí, loňské za celý rok. Zdroj: Svaz dovozců automobilů
► Škoda Octavia Tour (249 900 Kč)
Obří kufr, vyhlášená spolehlivost a cena v hladinách, kde se před lety pohybovala malá Fabia. To je nejlevnější Octavia, která pod přídomkem Tour skrývá model vyráběný v letech 2004–2008, tedy oktávku s ostře řezanými světly. Auto nově koupíte za 249 900 korun – přesně za tolik, na kolika začínala před pěti lety Škoda Fabia II. Pokud bychom si měli vybrat, sáhli bychom po delší Octavii Combi Tour Trumf za 269 900 Kč v případě motoru 1.4 (59 kW) nebo spíš 284 900 Kč při silnějším 1.6 (75 kW). Ze základní výbavy stojí za zmínku rádio s CD přehrávačem a podporou formátu MP3, centrální zamykání, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka. Rozhodně bychom za 15 000 Kč přikoupili paket Trumf Plus, v němž je klimatizace, elektrické ovládání oken vpředu, další čtyři reproduktory vzadu, palubní počítač, tónovaná skla či patnáctipalcová kola z lehké slitiny.
► Škoda Octavia (334 900 Kč)
Ani nejnovější provedení nejprodávanějšího auta Česka už není tak drahým špásem jako před lety. Na auto najdeme hned několik slev. Jednak akci na výbavu Edition CZ a pak na motory TSI Drive. S tou první začíná model s motorem 1.2 TSI (77 kW) na 334 900 korunách, ještě zajímavější je cena 344 900 Kč u druhé s motorem 1.4 TSI (90 kW), která má už v základní výbavě klimatizaci Prima či palubní počítač. Výhoda proti Edition CZ dosahuje 42 500 Kč. Zvolili bychom kombík (+ 30 000 Kč) a vyšší výbavu Ambition (+ 45 000 Kč), v níž už je stabilizace ESP, víc airbagů a nyní i paket s tempomatem či litými koly zdarma. Suma sumárum Octavia Combi 1.4 TSI Ambition za 429 900 korun.
► Toyota Avensis (419 900 Kč)
Kdo by řekl, že se v našem cenovém žebříčku tak vysoko vyšplhá Toyota – v minulosti spíš ukázka drahoty? Pro nový Avensis to ale neplatí ani náhodou, v zaváděcích cenách značka „sundala“ ze startovacích 579 900 Kč hned sto šedesát tisíc, takže jsme na 419 900 Kč s benzinovým motorem 1.6 Valvematic (97 kW) a na 469 900 Kč s dieselem 2.0 D-4D (91 kW). Základní výbava Terra je solidní: od klimatizace přes audiosystém po štědrou bezpečnostní výbavu (sedm airbagů, stabilizační systém). Vyšší vybavení Luna auto zvedá, zvýhodnění je ale „jen“ stotisícové, takže když už si auto vylepšit, dá se přemýšlet spíš o stupni Sol (sleva 120 000 Kč).
► Citroën C5 (429 900 Kč)
Tady je cenová politika jasná. Citroën pro C5 zavedl vedle běžných slev 85 000 Kč pro výbavu Tendance (od 534 900 Kč) a 105 000 Kč pro nejvyšší Exclusive (od 594 900 Kč) speciální sérii Business – a ta jde cenou úplně nejníž. Sedan s ní stojí 429 900 Kč a kombík, zvaný Tourer, 459 900 Kč. V obou případech pod kapotou pracuje dieselový motor 1.6 HDi (82 kW). Auto je vybavené nadprůměrně: má sedm airbagů (tedy včetně kolenního pro řidiče), stabilizaci ESP, systém inteligentní kontroly trakce ITC, tempomat a omezovač rychlosti, automatickou klimatizaci včetně výdechů vzadu, LED diody, rádio s CD/MP3 s ovládáním na volantu a šesti reproduktory. Připlatit se vyplatí jen za metalízu (15 000 Kč) nebo speciální bílý perleťový lak (20 500 Kč).
► Renault Laguna (429 900 Kč)
Renault dává na všechny verze Laguny slevu šedesát tisíc, takže model startuje na 429 900 korunách. A za ně už má auto skoro vše důležité ve standardu: bez jakéhokoliv dokupování dostanete šest airbagů, stabilizační systém, palubní počítač a tempomat. Uvažovali bychom o dieselovém motoru 1.5 dCi (81 kW), který stojí o 8000 Kč víc než základní benzin. To druhý motor na naftu 2.0 dCi (96 kW) přijde o 48 000 Kč dráž. Jen s ním pak Laguna nabízí výbavu Black Edition (532 900 Kč), která má spoustu dalších prvků – lze je ale jednotlivě dokoupit i k základní výbavě Expression: litá kola (14 500 Kč), parkovací senzory vzadu (12 100 Kč), poloautomatickou parkovací brzdu (4000 Kč), vyhřívaná sedadla (5600 Kč) nebo pevně vestavěnou navigaci TomTom (15 500 Kč).
► Peugeot 508 (485 000 Kč)
Osmdesátitisícové zlevnění na kombík, zvaný SW, a ještě o pět vyšší sleva na kratší verzi dělají z Peugeotu 508 jedno z nejdostupnějších aut střední třídy. V základní variantě Acces, na níž sleva platí, nechybí solidní bezpečnostní výbava včetně tří dvojic airbagů (přední, boční, hlavové), stabilizačního systému ESP nebo Isofixů pro dětské sedačky, ale i komfortních prvků od klimatizace po palubní počítač. Doporučujeme dokoupit „rodinku pomocníků“ (parkovací asistent, tempomat, omezovač rychlosti spolu s koženým volantem) za 17 500 korun.
► Opel Insignia (499 900 Kč)
Obří výběr motorů, výbav, k tomu dlouhatánský soupis příplatků a tři typy karoserie – ceník Insignie je opravdu přeplněný čísly. Příjemné je, že vůz začíná už na 499 900 Kč (sedan), 509 900 Kč (liftback) a 534 900 Kč (kombík Sports Tourer). Vždy s motorem 1.6 (85 kW). Nadupanější 1.4 Turbo (103 kW) znamená dost značný příplatek 82 000 Kč, to už vyjde levněji dieselový dvoulitr CDTI s 81 kW (+ 70 000 Kč). Základní výbava má šest airbagů, ESP nebo manuální klimatizaci. Poskočit na výbavu Edition (+ 45 000 Kč) značí získat navíc tempomat, automatickou klimatizaci a lepší ceny pro pakety. Hodně prvků navíc pak zahrnuje edice 150 Adam Opel, v níž je Insignia k mání i s adaptivním podvozkem, sportovními sedadly a podobně. Cena už ale vyskočí nad šest set tisíc, kterou jsme si dali jako strop.
► Hyundai i40 (499 990 Kč)
Oficiálně začíná sedan od Hyundaie na 539 990 korunách, ve výbavě ale najdeme takzvaný paket Start, který je de facto slevou 40 000 Kč, pokud si odpustíte rezervu (dostanete jen sadu na opravu pneumatik), mlhovky či rádio. Klimatizace a podobně zůstávají. Tato možnost slevy ale nefiguruje v ceníku kombíku, který tak startuje na 564 990 korunách. Pokud si u obou aut připlatíte padesát tisíc, posunete se k výbavě Experience, která má litá kola, chromované kliky, automatickou klimatizaci, chlazenou schránku u spolujezdce či Bluetooth handsfree. Hyundai si moc nehraje na příplatky. Kdo chce luxus, nezbývá než jít o výbavu výš nebo zvolit některý z paketů, které se pohybují od dvaceti (lepší klimatizace) do sto dvaceti tisíc (kožený interiér, pomocník pro držení se v jízdním pruhu atd.).
► Ford Mondeo (540 900 Kč)
U vlajkové lodě si Ford účtuje stejné ceny za pětidveřový model i čtyřdveřový sedan, kombi stojí o třicet tisíc víc. Naše oči okamžitě spadly na akční výbavu Winner, kterou teď dává značka se slevou bezmála sto tisíc: místo 637 890 Kč stojí 549 990 korun. Výbava k motoru 1.6 EcoBoost o výkonu 160 koní (118 kW) je hodně slušná. Najdeme v ní třeba elektronický stabilizační systém ESP, sedm airbagů (řidiče a spolujezdce, boční, stropní a kolenní pro řidiče), duální automatickou klimatizaci, palubní počítač, tempomat s nastavitelným omezovačem rychlosti, Bluetooth handsfree a hlasové ovládání s USB portem pro připojení přehrávače iPod, sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin s patnácti paprsky či parkovací asistent se senzory vpředu i vzadu.
► Volkswagen Passat (572 100 Kč)
Vybrali bychom si druhý stupeň Comfortline za 584 700 Kč, který už má kromě litých kol i takové vychytávky jako systém sledování únavy řidiče (vyhodnocováním pohybů volantu), přitom stojí jen o 12 600 korun víc než základní Trendline. Navíc k němu dostanete zdarma paket Business XXL, který si VW jinak cení na 95 200 Kč. Obsahuje bixenonové světlomety s automatickou regulací sklonu, koncová světla s LED technologií, multifunkční tříramenný volant v kůži s ovládáním palubního počítače, rádia a telefonu, automatickou dvouzónovou klimatizaci s nastavením teploty odděleně pro řidiče a spolujezdce, tempomat, rádio s barevným dotykovým displejem, zpětnou kameru, parkovací systém Parkpilot se zvukovou signalizací odstupu směrem dopředu i dozadu či asistent pro změnu jízdního pruhu Side Assist, upozorňující řidiče blikajícími diodami LED ve vnějších zpětných zrcátkách na vozidla pohybující se vedle vozu ve slepém úhlu.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
2. 5. 2012 8:35, Belfín
V tabulce mi chybí Porsche Panamera. Tam by byla převaha Oktávky ještě výraznější, protože Poršák je mnohem dražší a má menší kufr. Taky si nejsem jist, zda se k němu dělá tažné zařízení, což je v očích našeho chalupáře značný hendikep!
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
2. 5. 2012 14:59
Sorry, asi neumím číst, vám to přišlo jako srovnání? Mně to připadá jako seznam, že by ty auťáky někdo porovnával, to jsem si nevšim.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (14 komentářů) příspěvků.