Jak se v ČR prodávají auta nižší střední třídy?
| 2012 | 2011 |
Hyundai i30 | 1068 | 3618 |
VW GOLF | 863 | 4125 |
Kia CEE´D | 719 | 3841 |
Renault MÉGANE | 683 | 3359 |
Ford FOCUS | 555 | 4536 |
Peugeot 308 | 429 | 1731 |
Suzuki SX4 | 365 | 1853 |
Opel ASTRA | 336 | 2069 |
Renault FLUENCE | 281 | 1164 |
Citroën C4 | 261 | 1119 |
Chevrolet CRUZE | 205 | 770 |
Toyota AURIS | 176 | 1201 |
Hyundai ELANTRA | 115 | 166 |
BMW 1 | 101 | 105 |
Mazda 3 | 90 | 348 |
Jde o registrace nových aut za první tři měsíce 2012 a celý rok 2011. Zdroj: Svaz dovozců automobilů
► Suzuki SX4 (249 900 Kč)
Velmi zajímavý, a přitom nejlevnější kousek. Tváří se tak trochu jako terénní auto – však také může mít pohon všech kol. Proč ho tedy nedoporučit?
Čtyřkolka má s výbavou GL/AC pár prvků navíc proti GA: třeba střešní ližiny, šestnáctipalcová kola, vyhřívaná zrcátka i okna v elektrice nebo šest airbagů – a s tím vším stojí auto 349 900 Kč. Ale dáte-li o sto tisíc méně, budete mít do města podobně fešné auto i s klimatizací pod čtvrt milionu.
► Kia Cee’d (249 980 Kč)
Zaráží vás, že v naší tabulce je třídveřový model dražší než praktičtější pětidveřové provedení? To totiž Kia nabízí ve zvýhodněné verzi Fresh, která ale nemá na rozdíl od modelu s jedním párem dveří klimatizaci a disponuje jen dvěma airbagy. My bychom beztak sáhli po výbavě Spin, s níž pětidveřový Cee’d stojí 259 980 Kč a má klimatizaci nebo mlhovky. K ní bychom dokoupili paket Plus za 10 000 Kč, který obsahuje užitečnou vychytávku: zobrazení mrtvého úhlu ve zpětném zrcátku řidiče. Zvýhodnění na toto provedení dosahuje 80 000 Kč.
► Chevrolet Cruze (274 900 Kč)
Velmi neotřelá kombinace: zatímco většina modelů nižší střední třídy se nabízí vedle nejtradičnějšího pětidveřového provedení v alternativě třídveřáku nebo kombíku, Cruze se prodává jako hatchback (patery dveře) a jako sedan (čtvery dveře). Volíme určitě první možnost, nejen proto, že se zadními dveřmi navíc je Cruze o osm tisíc levnější. V základu za 274 900 Kč má šest airbagů, stabilizační systém ESP, palubní počítač a podobně. Klidně bychom se s touto výbavou zvanou LS spokojili, jen k ní přikoupili za 15 000 Kč klimatizaci nebo sáhli o stupeň výš po LT za 300 900 Kč, který má kromě klimatizace třeba tempomat či volant v kůži.
► Citroën C4 (279 900 Kč)
Citroën dává na svůj šmrncovní model slevy až 94 000 Kč. To nejzajímavější se skrývá pod speciálními sériemi Furio a Selection. S tou první prodává C4 za stejnou cenu 279 900 Kč jako základní verzi Attraction, ale dává k ní zdarma paket s rádiem, CD/MP3 s ovládáním na volantu nebo mlhovky s funkcí podsvícení do zatáček. Šli bychom klidně ještě výš po sérii Selection za 319 900, která už obsahuje i parkovací asistent, programovatelný tempomat s omezovačem rychlosti, Bluetooth či litá kola.
► Renault Mégane (259 900 Kč/284 900 Kč)
Auto začíná už na 259 900 Kč, jde ale o hůře vybavenou verzi Generation (má ale manuální klimatizaci), na níž se dopočítáme slevy jen 20 000 Kč. To na 284 900 korunách začíná klasika zvaná Expression, která už má vše podstatné v sobě (namátkou šest airbagů, stabilizační systém, automatickou klimatizaci) a sleva tu dosahuje 55 000 Kč. U Expression bychom klidně zůstali a zauvažovali nad nabídkou motorů: jde si připlatit třeba za úsporný eco-motor 1.2 Tce (334 900 Kč), nebo za diesel 1.5 dCi (344 900 Kč).
► Hyundai i30 (264 990/289 990 Kč)
Od letoška je v prodeji nová generace hatchbacku, vyráběného v Nošovicích. Zatím nedošlo na nový kombík, takže se stále nabízí ten předchozí, zato za skvělých 289 990 korun. Za stejnou cenu jako u novinky tak dostanete vůz s mnohem větším kufrem, výkonnějším motorem (80 kW). A pozor! Když máte vy nebo někdo z rodiny doma jakékoliv auto (a nemusíte se ho přitom zbavovat), dostanete z této ceny ještě 25 000 Kč dolů. Takže naše volba zní kombík Hyundai i30cw za 264 990 Kč ve výbavě Trikolor s šesti airbagy, klimatizací, litými koly a pětiletou zárukou.
► Opel Astra (249 900/299 900 Kč)
Jedna z nejkošatějších nabídek: nabízí se dvě generace (nová a předchozí pod názvem Astra Classic) a všechny karosářské verze: třídveřový a pětidveřový hatchback, kombík a ve staré variantě Classic i sedan. Cena minulé generace je nově pod čtvrtmilionovou hranicí a za 249 900 Kč má i stabilizační systém a za příplatek 10 000 Kč také klimatizaci, rádio, kožený volant a mlhovky. Sáhli bychom sice po hatchbacku, ale v novém provedení. Po třicetitisícovém zlevnění totiž stojí současná generace 299 900 korun a už základní provedení má klimatizaci, čtyři airbagy nebo elektrická okna a zrcátka. Stejně jako u jiných opelů bychom vážně uvažovali o edici „150 let Adama Opela“. Vyjde na 332 400 korun a má palubní počítač, automatickou klimatizaci i litá kola.
► Toyota Auris (284 900 Kč)
Toyota se u nástupce legendární Corolly opravdu rozmáchla, akční ceny obsahují slevy až sto tisíc. Díky tomu začínají tří- i pětidveřový model s klimatizací pod třemi sty tisíci. Pokud se chceme vejít do 350 000 Kč, máme tedy ještě rezervu na dokoupení stabilizačního systému (10 000 Kč) nebo zadní parkovací kamery (6000 Kč). Vedle dvou karosářských verzí s benzinovými a dieselovými motory lze koupit model i v hybridní verzi Auris HSD. Na něj sice také platí sleva sto tisíc a dalších třicet tisíc při výkupu vašeho stávajícího vozu, auto ale i tak přijde na 509 900 korun.
► VW Golf (323 900 Kč)
Ne nadarmo se kategorii aut nižší střední třídy říká Golf-Klasse. Jde jednoznačně o nejdůležitější model Volkswagenu. Podle oficiálního ceníku patří v našem srovnání k nejdražším autům. Jenže ne tak, vyšťouráme-li současnou výhodnou akci na Golf TSI. V ní stojí jen 329 900 korun v pětidveřovém provedení (třídveřák je ještě o 6000 Kč levnější), přitom výbava Comfort Edition je opravdu bohatá: vedle sedmi airbagů či stabilizačního systému zdarma obsahuje i dvouzónovou klimatizaci Climatronic, hliníková kola Wellington, malý kožený paket, rádio s CD a MP3, polohovatelnou loketní opěrku, dálkové centrální zamykání, tempomat a mnoho dalšího. Akce trvá do 31. května 2012.
► Ford Focus (329 990 Kč)
Jestli je Golf klasika, Focus si s ním v parádní pověsti nijak nezadá. Pod 350 000 korun se nám vejdou dvě verze: pětidveřový hatchback ve výbavě Trend s motorem buď 1.6 Duratec Ti-VCT 63 kW (329 990 Kč), nebo silnějším 77 kW (339 990 Kč). Výbava Trend určitě postačí většině zákazníků: má v sobě stabilizaci ESP, čelní, boční i stropní airbagy, klimatizaci, rádio s CD přehrávačem, USB vstupem a dálkovým ovládáním, palubní počítač nebo kožený volant nastavitelný ve čtyřech směrech.
Kde zůstala oktávka?
Máte-li pocit, že nám z dnešního výčtu vypadl jeden z nejoblíbenějších modelů českých automobilistů, jehož některé varianty se do ceny pod 350 tisíc v pohodě vměstnají, neobviňujte nás z neznalosti, nebo snad dokonce z podjatosti. Ačkoli někteří řadí oktávku do Golf-klasse, na významných evropských trzích, jako například v Německu nebo Velké Británii, stojí mezi vozy střední třídy. Do kategorie středních vozů ji zařazuje i Svaz dovozců automobilů, který vydává jediné oficiální žebříčky prodejů aut v České republice. Na řadu tedy oktávka přijde příští týden.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
25. 4. 2012 8:50, LoLáK
Vám samozřejmě k ničemu, maximálně jako zdroj mokrých snů, vonících po benzínu.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
25. 4. 2012 8:36, Petr
K čemu je tento článek?? Reklama?, Nemám ani těch 300 000kč ....
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.