Jaká auta letos Češi kupují?
Malá auta | 10 519 | 24,17 % |
Střední třída | 8 790 | 20,19 % |
SUV (terénní vozy) | 6 836 | 15,70 % |
Nižší střední třída | 6 716 | 15,43 % |
MPV | 6 217 | 14,28 % |
Vyšší střední třída | 1 812 | 4,16 % |
Minivozy | 1 587 | 3,65 % |
Sportovní auta | 230 | 0,53 % |
Luxusní vozy | 81 | 0,19 % |
Nezařazeno | 741 | 1,70 % |
Zdroj: Svaz dovozců automobilů. Údaje jsou za první čtvrtletí.
► Renault Thalia (154 900 Kč)
Z dvojky sourozenců malého hatchbacku či kombíku Clio a malého sedanu Thalia pasou lidé jednoznačně po Thalii a je zřejmé proč: s cenovkou 154 900 korun jde o nejlevnější auto na trhu, navíc Češi hodně slyší na veliký kufr, který přesahuje 500 litrů – jako u všech sedanů ale není tak využitelný jako u jiných karosářských variant. Thalia se nabízí s jediným motorem, doporučujeme sáhnout po třetím stupni výbavy Expression Pack Advantage, který má za 189 900 korun klimatizaci, centrální zamykání, elektrická okna, rádio Pioneer s CD, MP3 i USB a mnoho dalších prvků.
► Dacia Sandero (159 900 Kč)
Rumunská značka letěla v Československu za normalizace a po letech se k nám v jednadvacátém století vrátila prostřednictvím Loganu – vlastně takové slabší odnože Renaultu Thalia. Logan ale zůstal na trhu jen ve velkoprostorové verzi zvané MCV a užitkových variantách Van a Pick-up.
Post malého osobního auta po Loganu převzalo Sandero. To se nabízí ve čtyřech variantách, z nichž vypadá jednoznačně nejlépe nový Stepway s lehce terénní vizáží, chromovými prvky a bohatou výbavou, který stojí s motorem 1.6 jen 229 900 korun. Přitom v této ceně už je klimatizace, litá kola, a dokonce i metalíza.
► Opel Corsa (189 900 Kč)
Díky slevám 38 000 až 77 000 korun se Corsa dostala v žebříčku nejlevnějších až nečekaně vysoko – a pořád to ještě není všechno. Opel totiž k oslavě 150 let (v roce 1862 ale jeho zakladatel Adam Opel nesestrojil auto, ale v zámečnické dílně svého otce první šicí stroj) nabízí speciální edici se zvýhodněním dokonce 89 000 Kč. Doporučujeme tedy buď zvolit tento čtvrtý stupeň výbavy za 238 900 korun, nebo sáhnout po nyní stejně zvýhodněné třídveřové Corse Selection se sadou Comfort, v níž nechybí klimatizace, rádio s ovládáním na volantu, tempomat či palubní počítač – a přitom stojí jen 209 900 Kč.
► Fiat Punto (189 900 Kč)
I Fiat uzdu cenám hodně povolil, ač jde v případě Punta o novinku roku 2012. Za pětidveřovou verzi se připlácí pouze 10 000 Kč. Tady bychom nad volbou páru dveří navíc vůbec neváhali. Sáhli bychom i po lepší výbavě Easy, v níž už je klimatizace, ovládání centrálního zamykání na dálku, zrcátka a kliky v barvě karoserie. Zvolíte-li tuto výbavu s motorem 1.2 (51 kW), zaplatíte 239 900 Kč. Sáhnete-li po 1.4 (57 kW), dáte 249 900 Kč. Obojí za pětidveřový model.
► Citroën C3 (199 900 Kč)
Francouzi se dvěma šípovými zuby ve znaku lákají u svých modelů už nějaký čas na akční verze zvané Furio. S jarem 2012 je u C3 zlevnili o 15 000 Kč, takže tohle provedení s klimatizací, palubním počítačem či chromovanými prvky interiéru i exteriéru stojí bez stovky jen dvě stě tisíc. Základ pohání motor 1.1 (44 kW), za lepší 1.4 (54 kW) se připlácí deset tisíc. Kdo chce auto vybavené jako dort, tomu můžeme doporučit speciální sérii Selection za 249 900 korun, která přidává pátý a šestý airbag, tempomat, litá kola či parkovací asistent.
► Hyundai i20 (199 990 Kč)
Hyundai i20 podobně jako Kia Rio či výše zmíněné Punto dává hned v základní variantě šest airbagů; to ale není jediné plus. Nejlevnější výbava má třeba klimatizaci. Připlatili bychom si klidně patnáct tisíc za patery dveře a dalších patnáct za výbavu Inclusive Plus. Za 229 990 korun budete mít i mlhovky, palubní počítač a další zajímavé věcičky.
► Škoda Fabia (200 900 Kč)
Dříve nejžádanější škodovka, kterou z trůnu v posledních letech vytlačila větší Octavia, letos sice v absolutních číslech zdražila, ale je to spíš ku prospěchu. Zmizely chudé startovací výbavy a nastoupily akční verze zvané Champion. Fabia Champion Easy startuje na 200 900 Kč, jejími bohatšími sourozenci jsou Champion Active (224 900 Kč) a Champion Ambition (239 900 Kč). Určitě doporučujeme sáhnout za příplatek 10 000 Kč po prodloužené variantě – navíc k ní dostanete střešní nosič zdarma. Naše volba tedy zní Fabia Combi 1.2/51 kW Ambition Champion za 249 900 Kč, v níž nechybí klimatizace, tempomat či litá kola bez příplatků.
► Peugeot 207 (210 000 Kč)
Pětidveřovou klasiku koupíte pod čtvrtmilion ve výbavě Acces (210 000 Kč) i Active (220 000 Kč). Za tuto cenu se ale nyní nabízí i speciální série Urban Move a zaslouží si rozhodně pozornost. Má samozřejmě klimatizaci a další „pokroky“ proti základu, zároveň ale proti němu nabízí ještě spoustu paketů za rozumné příplatky jako Pack Město s parkovacím asistentem atd. za 8800 Kč.
► Seat Ibiza (218 900 Kč)
Pokud několik malých aut nabízí na výběr mezi tří- a pětidveřovými variantami a některé i mezi hatchbackem a kombíkem, Ibiza umí všechno. Třídveřová, značená jako SC, se prodává už za 218 900 Kč, pětidveřová za cenu od 228 900 Kč a kombík ST už za 244 900 Kč. Sáhli bychom asi po největším kufru: prodloužená verze vypadá dobře, základní verze ale nemá klimatizaci. Dá se k ní ale dostat díky aktuální akci automobilky, která ji dává k motoru 1.2 TSI – pod čtvrtmilion se ale s TSI a klimatizací vejde jen třídveřová Ibiza SC (249 900 Kč).
► Ford Fusion (229 990 Kč)
Pro fordí sestry platí to samé, co pro dvojku Clio/Thalia od Renaultu. Šmrnc a moderna mluví pro Fiestu, Češi ale výrazně víc kupují Fusion, který zkrátka už před lety zabral vtipnou reklamou „Jsem tak malý, nebo on tak velký?“. A teď přidává i bohatou výbavu už pro základní výbavu Comfort (mlhovky, rádio, klimatizace). My bychom přihodili dvacet tisíc za výbavu Collection, která za 249 990 korun přidává palubní počítač, litá kola bez příplatku a další luxusnější prvky.
Sdílejte článek, než ho smažem