Ceny aut: doma nejlíp!

Jindřich Hradecký | rubrika: Analýza | 30. 11. 2011 | 2 komentáře
Ceny aut: doma nejlíp!
I když prodejci stále upozorňují, že ceny nových vozů se v Česku dotkly dna a budou stoupat, statistiky mluví jinak: jdou naopak pořád dolů.

Za minulý rok u nás klesly ceny nových vozů téměř nejvíc ze všech států Evropské unie – spadly o devět procent. Navázaly tak na předchozí meziroční srovnání, kdy u Česka svítilo číslo minus 9,4 procenta. Vyplývá to z výsledků tradiční zprávy Car Price Report 2010, respektive 2011.

Dvousetstránkovou studii srovnávající v tabulkách desítky nejprodávanějších modelů osobních vozů ve všech sedmadvaceti zemích EU vydává jednou ročně Evropská komise. Ceny auta s nejžádanějšími motory (benzinové motory o objemu 1,2 a 1,4 l u menších aut, dvoulitrové diesely u velkých vozů) zkoumá pravidelně na celém kontinentu počátkem roku. Výsledky ale zveřejňuje s víc než půlročním zpožděním.

Co je Car Price Report

Jde o zprávu Evropské komise porovnávající nejžádanější modely osobních aut ve všech 27 zemích EU. Se zkoumáním začala komise na počátku devadesátých let v reakci na stížnosti zákazníků, kteří se pozastavovali nad velkými rozdíly v cenách v jednotlivých členských státech či překážkami, které byly spjaté s nákupem vozu v jiném členském státě EU.

Car Price Report

Rozdíly mezi státy: až čtyřicet procent!

Výrazněji než u nás nové vozy zlevnily už jen na Slovensku, v Bulharsku a ve Slovinsku. „Jedinými státy evropské sedmadvacítky, kde ceny poslední rok rostly, jsou Itálie, Malta a Portugalsko,“ přibližuje za autory studie Amelia Torresová. Celá Evropská unie zaznamenala průměrný pokles o 2,5 procenta.

Rozdíly mezi státy Unie se sice o něco zmenšily, ale obyvatelům některých zemí se stále vyplatí dojet si pro nové auto za hranice. Mezi nejprodávanějšími modely jedné třídy může rozdíl v ceně činit dokonce 44 procent – platí to třeba pro Fiat Punto. U malých vozidel je přitom třetinový rozdíl mezi nejvyšší a nejnižší cenou úplně běžný. Nejnižší pak bývá u velkých automobilů. I když u nejprodávanějšího z nich – Volkswagenu Passat – činí 38 procent!

Nejdražší jsou nejlevnější

Všeobecně nejlevnější vozy před zaplacením daní jsou v Unii k mání v Dánsku. Druhou nejlacinější zemí v rámci EU je Maďarsko a třetí Velká Británie. „Nejdražšími státy při srovnání cen před zaplacením daní jsou naopak Německo a Lucembursko,“ říká Torresová.

Kde v roce 2010 nejvíc klesly ceny aut proti předchozímu roku

StátSlovenskoBulharskoSlovinskoČeskoLitvaMaďarskoLotyšskoIrskoPolskoEstonsko
Vývoj cen v %-17,413,5-11,6-9-7,2-6,5-6,1-5,7-5,6-5,2

To všechno může zajímat ty, kterým nevadí pro auto vyrazit do ciziny. Za vůz koupený v jakékoli členské zemi Evropské unie totiž daň z přidané hodnoty platíte až doma v Česku. Pranic vás tedy nemusí zajímat, že Dánové podle Car Price Report kupují Škodu Octavii 1.2 TSI/77 kW Ambiente v přepočtu za 540 000 Kč. Je to totiž kvůli obří dánské dani. Bez ní stojí necelých sto šedesát tisíc, se započtením následné české DPH (ta je a i příští rok zůstane 20 procent) tak vyjde na 281 666 korun – jednoznačně nejméně z celé Unie. Jde o tedy o zvláštní jev: Dánsko je nejdražší a zároveň nejlevnější zemí Evropy. První tvrzení platí pro domácí zákazníky, druhé pro cizince.

Jak je to s DPH?

Daň se ve většině zemí pohybuje kolem dvaceti procent (Německo 19 %, Česko či Bulharsko 20 %, Belgie 21 %, Rumunsko 24 %), jinde ale roste nad čtyřicet procent (Finsko, Malta, Irsko, Nizozemsko) a v Dánsku prodražuje auta v závislosti na velikosti i víc než dvakrát. Naopak třeba v Lucembursku činí daň jen patnáct procent.

Kam pro malá auta? Nikam, zůstaňte doma!

Škodovky představují výjimku potvrzující pravidlo, že v Česku jsou auta levná. Ve srovnání s Evropou za ně podle studie platíme o dvacet (Fabia), třicet (Octavia) i čtyřicet procent (Roomster) víc než obyvatelé nejlevnější země platící eurem, kterou studie vždy označuje jako „100 %“.

Naopak u mnohých modelů u Česka svítí ve zprávě Car Price Report 2011 příjemné slůvko „minimum“, značící, že je u nás konkrétní model nejlevnější z celé Evropy. Týká se to hlavně malých vozů, jako jsou Renault Clio, Volkswagen Polo či Lancia Y, ale i velkoprostorových modelů, třeba Seatu Altea XL.

Údaje berte s rezervou

Anketa

Jeli byste si koupit auto do ciziny?

Česko zkrátka v očích Evropy za poslední roky výrazně zlevnilo. Třeba ve studii z roku 2009 dopadlo srovnání pro tuzemské importéry a dealery katastrofálně – z 87 zařazených modelů se u více než čtyřiceti ukázala nejvyšší cena u České republiky. Dnes je všechno jinak.

Údaje je ale nutné brát s rezervou: zástupci automobilek netají, že ceny totožných vozů jsou po světě různé. Odlišnosti vysvětlují jak zmíněným jiným daňovým zatížením v jednotlivých zemích, což má vliv na konečnou cenu pro domácí kupující, leč už ne pro cizince, tak odlišností výbav. Technicky však musí být vozy určené pro evropský trh shodné. Liší se pouze v detailech typu jiných náplní provozních kapalin pro severské země.

Směrnice Evropské unie totiž nařizují bezbariérový nákup aut v libovolných členských zemích a dovoz kamkoli v rámci jednotného vnitřního trhu. Importéři tedy nesmějí zákazníkům nijak bránit, aby si kupovali kdekoli v Evropě vozy za stejných podmínek jako místní obyvatelé.

Jak dovézt vůz z jiného státu?

Jak se „papíruje“ dovezené auto?

Za vozidlo zakoupené v jakékoli členské zemi EU platíte DPH až v Česku. Daň uhradíte na příslušném finančním úřadě. Zde do deseti dnů od pořízení vozu musíte doložit kopii dokladu o koupi, následně úřad vyměří příslušnou částku DPH (20 %), kterou pak musíte správci daně zaplatit do 25 dnů. Teprve poté spolu s dokladem o evropské homologaci, který vystavil prodejce, můžete auto přihlásit na evidenci vozidel.

Při koupi v cizině si musíte dát pozor hlavně na doklady nutné k zaplacení DPH, tedy na daňový doklad od prodejce. Nezapomeňte pečlivě projednat prodej bez daně. Nebojte, prodejci v sousedních zemích jsou na tuto situaci zvyklí. V Česku nezapomeňte vyplnit daňové přiznání k DPH. U neplátce pouze v řádku týkajícím se pořízení nových dopravních prostředků.

Následně dostanete registrační značky a doklady. Potom už jen stačí znovu navštívit zahraničního prodejce a odjet vozem s přidělenou českou SPZ. Že je to složité?

Tady je další možnost: koupě převozní značky spolu s krátkodobým povinným ručením – nejkratší bývá na čtrnáct dní. Do uplynutí této lhůty musí kupující vozidlo řádně přihlásit v Česku.

A do třetice: nechce-li člověk platit za převozní značku a pojištění, musí auto naložit na odtahový vůz a odvézt je domů na korbě. Oficiálně se ceny za tuto službu pohybují kolem dvanácti korun za kilometr. U známého se dá odtah domluvit levněji.

Srovnání cen Škody Octavia 1.2 TSI/77 kW Ambiente

 

Cena bez daně (eura)

Cena s „domácí“ daní (eura)

Cena s českou daní (koruny)

Dánsko

9 241

21 239

281 666

Polsko

10 449

13 251

318 486

Maďarsko

10 501

14 748

320 070

Finsko

10 564

16 230

321 991

Estonsko

10 573

12 697

322 265

Kypr

10 716

13 061

326 624

Řecko

10 789

14 459

328 849

Lotyšsko

10 801

13 507

329 214

Rumunsko

10 929

13 552

333 116

Slovinsko

10 954

13 762

333 878

Slovensko

10 990

13 307

334 975

Irsko

11 187

15 813

340 980

Portugalsko

11 437

15 475

348 600

Malta

11 652

17 958

355 153

V. Británie

11 794

14 937

359 481

Belgie

11 802

14 280

359 725

Bulharsko

12 135

14 562

369 875

Švédsko

12 438

15 547

379 110

Litva

12 456

15 072

379 659

Španělsko

12 467

15 303

379 994

Itálie

12 698

15 237

387 035

Nizozemsko

12 736

18 216

388 193

Lucembursko

13 319

15 317

405 963

Česko

13 518

16 222

412 029

Německo

13 574

16 153

413 736

Rakousko

13 713

17 038

417 972

Francie

13 916

16 643

424 160

 

Zdroj: Studie Car Price Report 2011

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+6
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Ceny povinného ručení jsou dole. Jdeme šetřit!

23. 11. 2011 | Jindřich Hradecký | 9 komentářů

Ceny povinného ručení jsou dole. Jdeme šetřit!

Nejnižší ceny za dlouhé roky a k tomu mnohem víc služeb. Povinné ručení nikdy nešlo Čechům tak na ruku. Má to háček: vybrat si to pravé dá dost práce.

Devět triků, jak ušetřit na havarijním pojištění

29. 6. 2011 | Světlana Rysková | 13 komentářů

Devět triků, jak ušetřit na havarijním pojištění

Povinné ručení mít musíme, ale naše auto neochrání. To umí jen havarijní pojištění. Když je vhodně propojíme a využijeme pár šikovných triků, můžeme na pojistném ušetřit i několik tisíc... celý článek

Koupit auto na úvěr, nebo na leasing?

15. 3. 2010 | Věra Tůmová | 10 komentářů

Koupit auto na úvěr, nebo na leasing?

Když si půjdete koupit auto, ptejte se na rozdíly ve způsobech financování. Prodejce vám navíc může nabídnout lákavou slevu, tu ale uhradíte ve splátkách. Vyplatí se nahlédnout i do... celý článek

Desatero, jak zvládnout dopravní nehodu

15. 10. 2008 | Eva Sovová | 5 komentářů

Desatero, jak zvládnout dopravní nehodu

Statistika dopravních nehod je na českých silnicích děsivá, o život přišlo již přes 700 lidí a více než 21 tisíc osob bylo zraněno. Škody jdou do miliard korun. Přinášíme deset rad,... celý článek

Na co si dát pozor při nákupu auta v zahraničí

24. 7. 2007 | Táňa Chadrabová | 16 komentářů

Na co si dát pozor při nákupu auta v zahraničí

Nová auta jsou v Evropě levnější než v Česku. Navíc lze dovážet i vozy starší osmi let. Při nákupu v zahraničí je třeba si dát pozor na placení daně z přidané hodnoty a na administrativu... celý článek

Partners Financial Services