Národní sport v ohrožení, výprodeje budou pouze 30 dnů

Tomáš Fránek | rubrika: Aktuálně.cz | 4. 9. 2011 | 3 komentáře
Národní sport v ohrožení, výprodeje budou pouze 30 dnů
Nový pokus státu, jak omezit dominantní postavení velkých obchodních řetězců v Česku a vylepšit situaci jejich dodavatelů, může vést ke zdražení zboží v obchodech a tvrdě dopadnout na firmy s velkým obratem.

Chystaný zákon, který bude mít zanedlouho na stole vláda, sahá i na oblíbený nákupní zvyk: výprodeje zlevněného zboží. Omezuje dobu, po kterou ho smějí řetězce nabízet. Slevy budou trvat maximálně třicet dnů.

Návrh novely zákona o cenách, který má nahradit ostře kritizovaný zákon o významné tržní síle, má kabinet posoudit do několika týdnů. V některých bodech jde ale ještě dál než rušený zákon. Postihne více firem v Česku.

Podle novely, kterou společně připravily Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a ministerstvo průmyslu a obchodu, významné ekonomické postavení v Česku zaujímá každá firma, jejíž čistý obrat přesahuje pět miliard korun.

Proti všem

A novela se už neomezuje jenom na zemědělské a potravinářské produkty. Pokutu ve výši až deseti procent z obratu tak má dostat každý, kdo získá „nedůvodný prospěch“, tedy vydělá zneužitím svého významného ekonomického postavení.

„Novela zavede naprosto novou veřejnoprávní regulaci prakticky všech subjektů s obratem vyšším než pět miliard korun. Rozsah navrhované regulace je skutečně zarážející,“ uvedli například ve své analýze na severu ePravo právníci Stanislav Servus a Zuzana Tučková z advokátní kanceláře Dvořák a spol.

Novela v nynější podobě výrazně zpřísňuje zákaz prodeje zlevněného zboží – tedy zboží, jehož cena bude nižší než cena, za kterou obchodníci nakoupili od svých dodavatelů. Doba sezónních výprodejů má být omezena na třicet dnů, stejnou dobu budou moci mít prodeje za nižší ceny u zboží, které budou nově uvádět na trh.

Anketa

Čekáte na slevy?

„Doprodeje zásob je možné nabízet výhradně jen v případě ukončení či změny obchodní činnosti prodávajícího,“ je uvedeno v novele.

„Pokud budou tato omezení platit skutečně pro všechny firmy, které dosáhly obratu pět miliard korun, budou takové zákazy velmi problematické a povedou nejspíše ke zdražení zboží,“ uvedl Roman Konečný z poradenské společnosti Etis.

Podle expertů mohou omezení vést ke zvýšení cen v obchodech. „Narušení rovnováhy přirozených tržních mechanismů může v konečném důsledku vést k umělému vytváření vyšších konečných cen zboží, tedy prakticky zvýšení cen pro spotřebitele,“ napsali ve své analýze právníci Servus a Tučková.

Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-2
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 3 komentářů

A tohle už jste četli?

Odměna za věrnost: dostanete slevu a stanete se objektem výzkumu

22. 8. 2011 | Tereza Mynářová | 6 komentářů

Odměna za věrnost: dostanete slevu a stanete se objektem výzkumu

„Billa kartičku máte?“ Podobný dotaz jste určitě nejednou slyšeli. Možná jste se také zamysleli, k čemu taková kartička je a jaké výhody má pro své držitele. Anebo už ji používáte,... celý článek

Očima expertů: Slevových serverů je příliš mnoho!

20. 5. 2011 | Ondřej Tůma | 9 komentářů

Očima expertů: Slevových serverů je příliš mnoho!

Může se na českém trhu udržet tak velký počet slevových serverů? Jak se obrovské množství nabídek promítne na kvalitu služeb? Námi oslovení experti se shodli na tom, že současný stav... celý článek

Tomáš „Slevomat“ Čupr: Slevový server byl chladný kalkul

5. 4. 2011 | Ondřej Tůma | 5 komentářů

Tomáš „Slevomat“ Čupr: Slevový server byl chladný kalkul

Ano, slevový server na principu toho prvního – amerického Grouponu mohl realizovat každý. Proč u nás uspěl právě Slevomat Tomáše Čupra? On sám v druhé části exkluzivního rozhovoru pro... celý článek

Tomáš „Slevomat“ Čupr: Češi nechtějí mít dobré firmy. Jde jim jen o prachy!

4. 4. 2011 | Ondřej Tůma | 19 komentářů

Tomáš „Slevomat“ Čupr: Češi nechtějí mít dobré firmy. Jde jim jen o prachy!

Brzy to bude rok, co se na českém internetovém trhu zrodil nový fenomén – slevové servery. Přečtěte si exkluzivní rozhovor s Tomášem Čuprem, zakladatelem Slevomatu, který má zatím v... celý článek

Pozor na slevy! Při výprodejích musí být ceny jasné.

30. 7. 2009 | Eva Sovová | 2 komentáře

Pozor na slevy! Při výprodejích musí být ceny jasné.

Slevy letních výprodejů letos lámou rekordy. Oblečení lze koupit až o 80 procent levněji. Výprodeje elektroniky konkurují internetovým prodejcům. Někteří obchodníci ale porušují zákon,... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.