Pro zákazníka se také zásadně zjednoduší a zpřehlední řešení sporů a nesnází na trhu s energiemi. Pod Energetický regulační úřad (ERÚ) totiž přejdou kompetence, které dosud měla Státní energetická inspekce. Zákazník se tak podle ERÚ „domůže rozhodnutí rychlejší a levnější cestou než prostřednictvím soudu“.
Umožní to novela energetického zákona, kterou minulý týden schválil po Poslanecké sněmovně i Senát a která do českého práva zavádí směrnice EU. K platnosti normě schází už jen podpis prezidenta Václava Klause.
Dopad bude mít novela zřejmě i na samotný trh, protože podle expertů budou lidé měnit dodavatele energie ještě častěji než dosud.
Novela ale také mimo jiné počítá třeba s kompenzacemi pro provozovatele obnovitelných zdrojů, které budou muset být dočasně odpojeny třeba kvůli hrozícímu přetížení sítě.
Na českého zákazníka myslí za poslance EU
„Spotřebitelé budou stále více přecházet k jiným dodavatelům energií, protože změna dodavatele bude opět o něco jednodušší,“ dodává Kamil Ouška, předseda představenstva a generální ředitel Europe Easy Energy.
„Bude například možné do jednoho měsíce odstoupit od smluv, které byly uzavřeny mimo obchodní prostory obchodníka, což značně napomůže řešení problematických situací spojených s ‚podomním prodejem‘ neseriozními partnery,“ doplňuje Luděk Hora, předseda představenstva a ředitel společnosti Elimon.
„Také posílení kompetencí Energetického regulačního úřadu vnímáme jako velmi zásadní změnu, která může přinést mnoho pozitivního,“ hodnotí novelu například Michal Eisner, provozní ředitel Energetického Centra, jednoho z alternativních dodavatelů energií.
Pro spotřebitele to sice zajímavě nezní, některým z nich ale přesun pravomocí ze Státní energetické inspekce na Energetický regulační úřad v budoucnu výrazně usnadní život.
Vyřizování zrychlí, místo dvou úřadů bude jeden
Jak regulaci, tak kontrolu bude totiž napříště vykonávat jeden úřad místo dvou. Podle mluvčí ERÚ Jarmily Lehnerové to dosud působilo jen zmatky, lidé se obraceli na jeden úřad s problémy v kompetenci toho druhého a naopak.
„To způsobovalo časovou prodlevu při řešení problémů a často nepochopení stěžovatele, proč je třeba takto postupovat,“ vysvětluje Lehnerová.
Nově bude ERÚ řešit i podněty týkající se nekalých praktik a nedostatečného informování o cenách v energetice. Zabývat se tak bude i stížnostmi na praktiky podomních prodejců.
Postavení spotřebitele v těchto situacích přitom novela výrazně posiluje. Řeší například případy, kdy dodavatel jednostranně mění ceny nebo smluvní podmínky.
„Nově bude dodavatelům elektřiny či plynu uložena povinnost tyto změny zákazníkům doručit – nikoli jen informovat prostřednictvím internetových stránek nebo jiným neurčitým způsobem, jako je tomu v současné době,“ vysvětlila mluvčí ERÚ.
„Zákonem bude přiznáno právo zákazníka v těchto případech od smlouvy odstoupit,“ dodala Jarmila Lehnerová.
Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz
Sdílejte článek, než ho smažem