Zjistit si poplatky bank potřebuje občas každý klient. Nejjednodušším způsobem, jak to udělat, se zdá najít sazebník finanční instituce na webových stránkách a v něm si příslušné položky přečíst. Jenže některé informace v sazebníku České spořitelny (profil, názory) či Komerční banky (profil, názory) nenajdete. Zástupci bank tvrdí, že na svých stránkách zveřejňují poplatky služeb, které klienti nejčastěji využívají. U České spořitelny nenajdete informace například o cenách za blokaci embosovaných karet, rušení blokace, cenu expresního vydání platební karty nebo směnárenské poplatky. Ani u jedné z bank pak nezjistíte výši poplatků za výměnu bankovek či mincí nebo cenu pojištění k platebním kartám.
Jenže zvídaví zákazníci se o moc víc nedoví ani na klientské lince České spořitelny. A tak se ten, kdo má zájem o kompletní sazebník, musí vydat na pobočku. Banka mu ho totiž emailem ani poštou nezašle, a totéž platí pro Komerční banku, jak potvrzuje její tisková mluvčí Markéta Dvořáčková.
Žijeme v době internetu...?
Proč se nám uvedení pouze části sazebníku zdá podivné? Každý klient má přece mít možnost znát veškeré poplatky bank. A proč kvůli tomu měl běžet na pobočku, když má doma internet. V době, kdy je elektronická pošta a internet běžným prostředkem komunikace, je to trochu zvláštní. Navíc Česká spořitelna stále zdůrazňuje, že se snaží klienty naučit využívat jiných cest pro kontakt s bankou, tedy dostat je z poboček pryč.
"Pro klienta je podstatné znát kompletní ceny služeb, které banka účtuje, zvláště při jejich každoročním zdražování," píše jeden z našich čtenářů. "Mít kompletní sazebník pro klienty k dispozici mi přijde jako povinnost. Navíc právě sazebník bude hlavním vodítkem pro 'budoucí' klienty bankovních ústavů. Ti si přece nejdřív srovnají ceny a teprve pak si banku vyberou," dodává.
Dříve bylo navíc podle slov pracovníka klientské linky České spořitelny zaslání sazebníku poštou možné.
Proč už to teď nelze, nám onen pracovník
nevysvětlil. Velký rozdíl mezi výňatkem ze sazebníku a jeho plným zněním prý však není.
A co na to banky? Podle Věry Čarné z tiskového oddělení České spořitelny obsahuje výňatek ze sazebníku poplatky za běžné operace, které klienti provádějí. Kompletní sazebník zahrnuje i řadu specifických bankovních služeb, se kterými se běžný klient setká jen ojediněle. "Sazebník je rozsáhlý, pro soukromou klientelu se skládá z devíti částí. Pro snažší orientaci klientů proto každoročně zveřejňujeme pouze výňatek poplatků za nejběžnější služby. Kompletní sazebník je k dispozici na každé z našich 667 poboček," uvádí. Podle Čarné prý není problém zaslat kompletní sazebník emailem, klientské centrum určitě vyhoví. To se ovšem neshoduje s informacemi, které jsme získali právě na klientské lince.
Markéta Dvořáčková nám uvedení pouze části sazebníku příliš neobjasnila. "Zveřejněn je pouze výňatek. Jedná se o nejčastěji využívané služby a produkty," uvádí.
Za kompletní verzi se nedá považovat ani na internetu publikovaný sazebník Volksbank CZ (profil, názory). Podle tiskové mluvčí Blanky Kandrnalové v něm nejsou uvedeny poplatky za operace, které jsou přizpůsobeny klientům přímo na míru. Detailní služby jsou pak dojednávány individuálně ve smlouvě. V sazebníku také nejsou uvedeny ceny služeb pro "neklienty" nebo poplatky za využívání bezpečnostních schránek (ty nejsou na všech pobočkách bank, proto jsou uvedeny jen na těch místech, které jimi disponují). V případě Volksbank ovšem není podle slov Kandrnalové i pracovníka klientské linky problém zaslat kompletní informace poštou nebo emailem.
Myslíte si, že je zveřejnění pouze části sazebníku banky dostačující? Nenašli jste některé položky ve výňatku sazebníku České spořitelny, Komerční banky, nebo Volksbank CZ? Vydali byste se na pobočku kvůli plné verzi sazebníku?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
20. 3. 2004 22:12, Zdeněk
Vím, že se tu řeší banky, ale u pojišťoven je to obdobné. Ne každá má na internetu své kompletní pojistné podmínky a smluvní ujednání. Taky bych uvítal, aby takové informace byly běžně dostupné. Možná by stálo za to je taky popíchnout.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
20. 3. 2004 9:13, Jirka
Když o tom tak dumám, asi to s bankami a právem bude podobné, jako v případě velkoobchodů. Kdysi jsem se rozčiloval, proč ČOI kontroluje spoustu věcí u tisíců drobných maloobchodíků, když by leccos mohla kontrolovat v pár velkoobchodech, nemusela by sjezdit každý kout země a vyhazovat peníze daňových poplatníků za naprosto neúčinnou kontrolu třeba českých návodů k výrobkům. Kdyby je měl už velkoobchod, nevidím důvod, proč by je neměl mít každý prodejce. Pak jsem se z rádia dozvěděl přímo od ředitelky ČOI, že kontrolu velkoobchodů nemají v pracovní náplni. Takže analogicky: zatímco maloobchodník musí mít na každém zboží nebo alespoň regále cedulky s cenou zboží, aby nemohl prodávat každému podle krásy jeho očí, kontrolovat v podstatě totéž u bank někdo asi nemá v náplni práce.
V diskuzi je celkem (20 komentářů) příspěvků.