Jsme na konci soutěže Best Web 2003. Zbývá poslední, v letošním roce úplně nová kategorie. Po vyhlášení nejlepší webové stránky v kategoriích banky, stavební spořitelny, investiční společnosti, penzijní fondy a pojišťovny jsou na řadě leasingové společnosti.
Vše bude probíhat stejně jako v kolech předchozích. Naše odborná porota opět zhodnotí uživatelské prostředí a informační hodnotu stránek, tradičně prověřenou praktickým testem s dvěma úkoly. Ty tentokrát spočívají ve zjištění, zda je na stránkách uvedeno, co čeká toho, kdo "naleasované" auto nabourá a zda ten, kdo si pořídil předmět na leasing pro účely podnikání, nalezne na webu radu, jak takový předmět zahrnout do účetnictví.
Naposledy také máte možnost zasáhnou do dění a společně s ostatními čtenáři hlasovat. Bude tedy zvolen nejen vítěz odborné poroty, ale také vítěz čtenářů Peníze.CZ. Hlasování bude probíhat do čtvrtka 18. 12. do 12,00 hodin. Vy můžete hodnotit webové prezentace všech "českých" leasingových společností nabízejících automobily. Oproti tomu odborná porota si vezme na paškál pouze šest institucí vybraných podle objemu leasingových operací v roce 2002. Podívejme se společně alespoň ve zkratce, jak webové prezentace šesti vybraných společností vypadají a co vše na nich lze najít (weby jsou seřazeny podle abecedy).
Leoš Bárta: Jak vytvořit ideální webovou prezentaci leasingové společnosti? A pro koho bude taková prezentace určena? |
Hned v úvodu vidím, bez velkého analyzování, několik cílových skupin. První z nich jsou koncoví klienti leasingových společností. Tato skupina se ale může dál členit na podskupiny: občané, fyzické osoby a právnické osoby. A všechny mají cosi společného – zájem o informace o produktech, rozdílech mezi produkty určenými občanům a fyzickým osobám a také o případných rozdílech leasingu pro malé a velké firmy. Co dál? Jde také o informace, které mi něco povědí o dané leasingové společnosti tak, abych si mohl zdůvodnit, že právě jejich nabídka mě v rámci konkurenčního trhu osloví. A když už jsem osloven, chtěl bych vědět, kolik co bude stát a dostanu-li cosi navíc. A pak už "jen", kde najdu nejbližší obchodní místo k uzavření smlouvy a kteří prodejci automobilů či jiných leasingových komodit s touto společností spolupracují.
Kdybych nebyl koncovým zákazníkem, byl bych možná zástupcem médií. A jako odborného novináře by mě zajímalo, jaká je podstata nabídky dané společnosti. Nechci koupit auto, chci mít o čem psát. A když to najdu pěkně pohromadě, připravené a hezky stylizované a ještě navíc se spoustou fotek k mému volnému použití, není proč bych o té společnosti něco prima nenapsal…
Jako majitel autosalonu či autobazaru bych od webu leasingové společnosti asi očekával rychlou orientaci ve smluvních specifikách možné vzájemné spolupráce, obchodní podmínky a také nějakou tu referenční adresu, abych si mohl u některého ze svých kolegů ověřit, jak s nimi to vzájemné podnikání vlastně funguje.
Cílových skupin by se možná dalo najít i víc, podstata tohoto přemýšlení nahlas však je zjevná – kolik cílových skupin máš, tolikrát s nimi komunikuj. A platí to ve všech oblastech, nejen tam, kde to voní penězi. |
Zdroj: Leoš Bárta |
Jasně a stručně (profil, názory)
(www.cac.cz, letošní hlasování)
Jako první tu máme červenobílé stránky společnosti CAC Leasing. Grafika je vcelku vkusná, na druhou stranu možná až moc strohá a nenápaditá. Orientace na stránkách se zdá být snadná, v podstatě intuitivní, lehce najdete všechny potřebné informace, kterých je dostatek. Nechybí on-line kalkulačka a formuláře, ani FAQ, samozřejmostí je i vyhledávání. Na první pohled tedy dobré stránky, ale podívejte se sami a zjistěte společně s porotou, jestli zdání jen neklame.
První z modrých korporátů
(profil, názory)
(www.csobleasing.cz, letošní hlasování)
Stránky společnosti ČSOB Leasing v sobě nezapřou příslušnost ke skupině ČSOB. Projevuje se corporate identity, tedy stránky v modré, které je ale v případě leasingu mnohem víc než například u stránek bankovních. Grafika je pěkná, lehká, při první návštěvě ovšem web může působil lehce chaoticky. Po krátkém rozkoukání je ale navigace jasná. Informačně jsou stránky bohaté, najdete zde on-line formuláře i kalkulačku, stejně jako rychlé vyhledávání. Posuďte ale sami, jak na vás tato webová prezentace působí.
Bílé bludiště
(profil, názory)
(www.gecl.cz, letošní hlasování)
Grafické pojetí webových stránek společnosti GE Capital Leasing je na chlup stejné jako v případě banky. Nekonečné množství bílé, doplněné jen poskrovnu červenou, oranžovou a okrovou. Možná by neškodilo ustoupit od jednoduchosti a stránky trochu přibarvit. Ztratit se na těchto stránkách je víc než snadné. Stačí udělat chybu a vstoupit do menu vlevo, které přímo svádí ke kliknutí na záložku produkty, a najednou jste na stránkách GE Capital Bank. Proklikáváním narazíte i na on-line formuláře, ale například kalkulačka zůstává utajena. Vyzkoušejte i vy, jak zvládnete orientaci na těchto stránkách a co všechno lze ještě objevit.
Druhý z modrých korporátů
(profil, názory)
(www.leasingcs.cz, letošní hlasování)
A opět tu máme silnou corporate identity. Tentokrát jde o web společnosti Leasing České spořitelny, která se také prezentuje v modré barvě. Společně s černobílými fotografiemi se jeví stránky příliš tmavé a červené nápisy občas působí jako chybové hlášení. Navigace je velmi jednoduchá a vždy vás dovede ke konkrétnímu požadavku, což svědčí o velké informační bohatosti. Naleznete tu i on-line žádost o leasing, ale chybí tu vyhledávání nebo třeba kalkulačka. Prohlédněte si také tyto stránky sami a udělejte si vlastní obrázek.
Mám na to já?
(profil, názory)
(www.skofin.cz, letošní hlasování)
Grafika leasingové společnosti Škofin na první a ani na druhý pohled moc nezaujme. Je až příliš úsporná a nenápaditá, opět nevýrazný text na bílém pozadí. Výhrou nejsou ani malá módní písmenka. Orientace nepatří mezi nejjednodušší, ale po krátkém prozkoumání požadované informace najdete, včetně vyhledávání, které ale bez zaškrtnutí kategorie vyhledávání nefunguje. Bohužel chybí kalkulačka a on-line formuláře. Podívejte se sami na tuto prezentaci a najděte, je-li ještě něco opomenuto.
Modrá potřetí
(profil, názory)
(www.vbleasing.cz, letošní hlasování)
Je tu poslední společnost a to VB Leasing. Grafické provedení je ve světle modré a je jednoduché, čisté, nikoho neurazí, ale ani nezaujme. Na první pohled se zdá, že informací je velmi málo, ale intuitivní navigací se dostanete ke všemu potřebnému, snad kromě kalkulačky. Zato nechybí formuláře, vyhledávání, virtuální poradce nebo slovník leasingových pojmů. Navštivte i tyto stránky a sami uvidíte.
Jak dopadlo hodnocení odborné poroty i čtenářů Peníze.CZ v této kategorii, se dozvíte v pátek 19. prosince. Na to, abyste dali hlas svému favoritovi, máte dostatek času a to konkrétně do čtvrtka 18. 12. do 12,00 hodin. Jak už jistě víte, všichni registrovaní uživatelé Peníze.CZ budou zahrnutí do slosování o tři dárky!
BEST WEB 2003 www stránky finančních institucí |
Letos jsme pro vás opět připravili tradiční cestopis po finančních serverech na českém internetu, ovšem v novém kabátě. Každých čtrnáct dní si posvítíme na jednu skupinu webů, hodnotí se banky, stavební spořitelny, investiční společnosti, penzijní fondy, pojišťovny a leasingové společnosti. Povíme si, co by měly takové internetové prezentace obsahovat, shrneme hlavní nedostatky z loňského hodnocení a podíváme se, zda je dané společnosti opravily. O podobě ideálního webu nás poučí Leoš Bárta, ředitel agentury eMARKET, předních pět nebo šest společností v každé kategorii pak projde hodnocením naší 10 až 11členné odborné poroty. O tom, kdo získá titul Best Web 2003, rozhodnete i vy. Svůj hlas vašemu favoritovi můžete dát na této stránce, každých čtrnáct dnů pro novou kategorii. |
Můžete hlasovat v kategorii weby leasingových společností! |
Myslíte si, že u stránek leasingových společností jsou na prvním místě informace a grafické provedení není důležité? Myslí si to samy společnosti? Dokážete se na jejich stránkách vždy rychle zorientovat? Zúčastnili jste se také soutěže Best Web 2003?