Komerční banka vystrašila klienty. Špatně zaúčtovala platby kartou
14. 3. 2024 | Kateřina Hovorková
Klientům Komerční banky se v elektronickém bankovnictví ukazoval chybný údaj o platbě kartou ze středy 13. března, případně byly platby bez popisu.
Prostřednictvím pasivního telebankingu si klient může zjistit zůstatky na účtech, získat aktuální kurzovní lístek nebo úrokové sazby, chce-li však například zadat příkaz k úhradě, musí se odebrat do svého bankovního ústavu nebo využít jiného způsobu komunikace (internet, GSM banking, pošta a další). Tuto formu komunikace po telefonu v současnosti provozuje IPB (profil, názory) a Union banka (profil, názory). Oba ústavy současně nabízejí i komunikaci jinými způsoby (především GSM Banking a Homebanking) a mají pravděpodobně zájem spíše o klienty, kteří při styku s bankou chtějí využívat moderních technologií. Samotná služba je řešena pomocí hlasového automatu, který klientovi po zadání identifikačního čísla a PINu (číselného hesla) sdělí aktuální zůstatek (u IPB ke třetí hodině odpoledne, Union aktualizuje zůstatky každou hodinu).
Prostřednictvím aktivního telebankingu lze zadávat příkazy k úhradě či inkasu, zakládat termínované vklady a provádět mnoho dalších transakcí, u Komerční banky dokonce i žádat o úvěr a nakupovat podílové listy fondů IKS KB (profil, názory). Vedle bank, pro které je telefon především doplňkovou možností komunikace s klienty, jsou zde dva další netradiční bankovní domy. Nonstopbank (BANB) pobočky vůbec nemá, u Expandia banky (profil, názory) pobočky slouží pouze jako servisní centra a do banky se vstupuje telefonem, poštou, internetem, či prostřednictvím SMS zpráv.
I nonstop mívá zavřeno
Služby Nonstopbank jsou zatím poskytovány především po telefonu a v tuto chvíli banka nenabízí využití jiných způsobů komunikace. Klient platí měsíční poplatek, v němž je zahrnuta platební karta, několik výběrů z bankomatu a příkazů k úhradě zdarma (žádný při nulovém měsíční poplatku, osm při platbě nejvyššího paušálu). V základním měsíčním poplatku je zahrnuta i možnost obsluhovat svůj účet po telefonu. V pracovní dny od 7 do 20 hodin a v sobotu od 10 do 18 je na lince banky "živý člověk", ve zbývající době hlasový automat, který nabízí pouze pasivní služby (zůstatek na účtu apod.).
V Expandia bance můžete s tzv. telefonními bankéřkami komunikovat kdykoliv, nevýhodou je však velmi vysoká cena transakcí prováděných jejich prostřednictvím. Kromě poplatku za transakci totiž platíte ještě dvanáct korun za každou operaci zadanou prostřednictvím telefonního bankéře. Levnější je použití hlasového automatu (tzv. konverzant), u kterého příplatek za využití činí šest korun ke každé transakci. Telefonní služby této banky jsou bezkonkurenčně nejdražší a samotné "telefonní bankéřky" doporučují využívat jiných komunikačních kanálů, především internetu.
Mezi "kamennými" bankami má jednu z nejširších nabídek služeb po telefonu Komerční banka (profil, názory). Její Expresní linka nabízí kromě běžných příkazů k úhradě (inkasu apod.) i možnost získání spotřebitelského úvěru po telefonu, objednávku platební karty nebo již výše zmíněný nákup podílových listů fondů své dceřinné společnosti. Pokud má klient na účtu průměrný zůstatek vyšší než 15 tisíc korun, pak nemusí platit měsíční poplatek (75 korun). V porovnání s konkurencí je však provoz Expresní linky pro klienty s nízkými zůstatky, kteří neprovádějí mnoho transakcí, drahý.
Nejlevnější je na poli telefonního bankovnictví Československá obchodní banka (profil, názory), která za využívání své Linky 24 až do odvolání neúčtuje měsíční paušál. Díky této (pravděpodobně dočasné) výhodě jde o nejlevnější službu na trhu. Kromě standardních služeb nabízí jako jediná v ČR možnost zadat prostřednictvím telefonu i platby do zahraničí.
Česká spořitelna (profil, názory) pod názvem Sporotel nabízí produkt, u kterého je možná komunikace i v angličtině. K dispozici jsou však pouze základní služby (příkazy k úhradě, trvalé příkazy a informace o zůstatcích).
Klienti Živnostenské banky (profil, názory) mohou prostřednictvím telefonu podávat příkazy k úhradě a zakládat termínované vklady. Banka ve snaze umožnit klientům vyzkoušení této služby nabízí první dva měsíce po sjednání zdarma. Poplatková politika umožňuje volbu mezi měsíčním paušálem a platbou za jednotlivé transakce zadané telefonem, což může být při nižším počtu transakcí zajímavější. Příkazy k úhradě zadané telefonem jsou výrazně levnější (tři koruny) než příkazy zadané na přepážce banky (deset korun).
Nováčkem na poli telefonního bankovnictví je GE Capital Bank (profil, názory). Její Telefon Banka nabízí zjišťování zůstatků na účtech, zadávání platebních příkazů, možnost získat aktuální kurzovní lístek a další informace o GECB.
Pokud si z v současnosti již široké nabídky telebankingu českých bank chcete vybrat tu nejvhodnější, měli byste si ujasnit, k čemu budete tuto službu využívat. Ti, kteří si chtějí občas zjistit zůstatek, aktuální kurz měny nebo zadat příkaz k úhradě, asi zvolí služby některé "klasické" banky, u které tyto služby vyjdou levněji. Naopak zaneprázdnění klienti, kteří do banky pokud možno chodit nechtějí, asi ocení spíše služby některé banky zaměřené na přímé bankovnictví.
Banka | zřízení | měsíční provoz i s poplatkem za vedení účtu (Kč) | příkaz k úhradě (v rámci banky / mimo banku) (Kč) |
Aktivní telebanking | |||
Nonstopbanka | zdarma | 0 - 220 * | 5 / 5 |
GECB | zdarma | 45 *** | 2 / 2 |
Česká spořitelna | 200 Kč | 7,5 | 4 / 6 |
Živnostenská banka | zdarma | 50 ** | 3 / 3 |
Expandia banka (konverzant) | zdarma | 185 - 305 * | 8 - 10 / 8,50 - 13 **** |
Expandia banka (telefonní bankéř) | zdarma | 160 - 280 * | 14 - 16 / 14,50 - 19 **** |
Komerční banka (Expresní linka) | zdarma | 90 *** | 2,90 / 4,90 |
ČSOB | zdarma | zdarma | 1,50 / 3,50 |
* poplatek může zahrnovat i několik transakcí zdarma | |||
** může být také zdarma a pak se platí 5 korun za každý hovor do banky | |||
*** pokud je průměrný měsíční zůstatek vyšší než bankou stanovená hranice (okolo 15 - 20 tisíc korun) poplatky jsou nižší nebo dokonce nulové | |||
**** cena transakce se odvíjí od zvoleného tarifního programu | |||
Pasívní telebanking | |||
Union banka | zdarma | 20 | |
Investiční a poštovní banka | zdarma * | zdarma ** | |
* pouze u IPB Privátního (TOP) konta a Studentského konta, u běžných účtů 100 korun | |||
** u běžných účtů 20 korun měsíčně |
Srovnávat se vyplatí
Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.
Sdílejte článek, než ho smažem