Největším problémem realitního zprostředkování je, že tuhle práci dělá zjednodušeně řečeno kde kdo. Přitom při ní nakládá s majetkem zpravidla v hodnotě milionů korun – a často také s jediným podstatným majetkem klientů. Zodpovědnost je obrovská, ale průměrná kvalita služeb tomu neodpovídá.
V praxi doteď najdeme tři skupiny realitních makléřů:
- Lidé, kteří mají makléřinu jako přivýdělek při jiném hlavním zaměstnání. Stačí jim udělat pár zakázek ročně, aby funkci přivýdělku splnila. Problémem je, že při tak malém množství praxe se profesionálem nemůžou stát, mnozí z nich tuto ambici ani nemají.
- Makléři na plný úvazek, kteří jen tak tak finančně přežívají. Nejčastějším důvodem je, že nedokážou získávat nové zakázky. S málem zakázek také nezískávají dostatečnou praxi.
- Makléři na plný úvazek, kteří dokážou získávat nové zakázky a zvládají je realizovat. Přestože se třeba původně v nemovitostním právu, daních a dalších souvisejících oblastech úplně nevyznali, postupem času se všechno podstatné naučili.
Na první pohled je jasné, že nový zákon má ztížit či znemožnit fungování první zmíněné skupině makléřů.
Zatímco dosud šlo o volnou živnost bez speciálních podmínek, nově půjde o živnost vázanou, k níž je potřeba splňovat kvalifikaci – tedy mít určitou úroveň vzdělání, praxi nebo složit zkoušku. To je určitě správná úvaha; problém je však v uvedení do praxe.
První slabinou je fakt, že odbornou způsobilost podle zákona automaticky splňují všichni dosavadní realitní makléři, kteří tuto činnost dělají alespoň dva roky. Jinými slovy: I všichni ti, kteří si takhle přivydělávají ke svému hlavnímu zaměstnání alespoň dva roky, přestože pořádně realitám nerozumějí a ani rozumět nepotřebují, budou podle nových pravidel odborně způsobilí. K očekávanému pročištění dosavadního stavu tedy dojde v minimální míře.
Slabinu vidím i v úpravě zkoušky odborné způsobilosti pro nově začínající makléře. Předkladatelé zákona se rozhodli, že vzdělávání a zkoušky bude moct vykonávat víc různých „akreditovaných subjektů“. Zatím je jich 26 a pravděpodobně budou ještě přibývat. Jsou mezi nimi všechny větší realitní kanceláře, vzdělávací agentury a řada fyzických osob.
Je nemožné, aby ministerstvo pro místní rozvoj uhlídalo vysokou kvalitu vzdělávání a průběh zkoušek u takového počtu subjektů. A je jisté, že část z nich se stane „dávačkami“. To, aby většina začínajících makléřů získala zkoušku, je i v zájmu některých větších realitních sítí, protože jsou postavené hlavně na kvantitě.
Běžné a logické by přitom bylo, aby zkoušky způsobilosti prováděla jenom profesní organizace – stejně jako například advokátské zkoušky provádí Advokátní komora, zkoušky daňového poradce Komora daňových poradců, na zkoušky finančních poradců dohlíží Česká národní banka. Účinnost realitního zákona bude rozhodnutím o odlišném konceptu zkoušek fatálně oslabena.
Zákon podle mého názoru prohospodařil i příležitost nastavit standardy realitních obchodů. Dosud existují tři základní oblasti, kde dochází k největším problémům:
Prvním z nich je, že zájemce nedostane před koupí dostatek informací o nemovitosti. Přijatý zákon popisuje tuhle povinnost vágně a nekompletně. Přitom bych si dokázal představit, že by u každé nemovitosti specifikoval, co je potřeba zájemcům před podpisem rezervační smlouvy předložit, aby si mohli udělat kompletní obrázek – jedná se vždy totiž vždy o stejné informace. U bytové jednotky to je například list vlastnictví, nabývací titul, listiny omezující vlastnické právo, aktuální evidenční list, vyúčtování služeb a energií za uplynulé období, prohlášení vlastníka, potvrzení o bezdlužnosti, průkaz energetické náročnosti, informace o hospodaření SVJ.
Druhou problémovou oblastí je průběh rezervace nemovitosti. Makléři často zájemce do rezervace natlačí, aby prodej měli co nejdřív nejjistější. Přitom před rezervací je potřeba vyjasnit celou řadu důležitých věcí – tak, aby všechny strany byly za jedno a nedocházelo k překvapením. Jednak by rezervační smlouvy měly být vždy trojstranné (tedy aby je podepisoval i prodávající, protože by měl znát a souhlasit se všemi podmínkami převodu), také by měly být vyjasněny podmínky a způsob financování, předání, úschovy, závazky prodávajícího a další.
Třetí otázkou ohledně standardů je úschova. Realitní kanceláře si běžně uschovávají kupní cenu nemovitosti na svých účtech a vzhledem k tomu, že se v minulosti řada prodávajících ke svým penězům za prodej nemovitosti nedostala, původní návrh zákona tuto praxi realitním kancelářím zakázal. Finální znění zákona však úschovu na účtech realitní kanceláře umožňuje a nastavuje pravidla, jak s penězi nakládat. Jsem přesvědčen, že zákon měl zůstat u zákazu úschovy, jinak k pročištění trhu nedojde a dál může docházet k zpronevěrám.
Přesto bych rád na konci projevil trošku optimismu. Realitní zákon je zcela jistě krok správným směrem a chci věřit, že bude docházet k jeho úpravám tak, aby co nejvíc naplnily jeho smysl.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
16. 12. 2019 19:32, Papouch01
Mám jeden dotaz, asi úplně nepatří pod tento článek, ale zajímal by mne váš názor.
Ceny bytů a pozemků jsou pravděpodobně v bublině, které asi brzy splaskne, díky krizi o které se začíná víc a víc mluvit.
Jeden korunový milionář mi radil, že toto bude dobrá příležitost, pro ty, kde mají cash, protože bublina praskne, klesnou i ceny bytů a to bude okamžik k nákupu.
Ale co když vláda začne pro záchranu se z krize tisknout peníze, podpoří tím velkou inflaci a než se ceny bytů dostanou na nějaké zajímavé ceny, hodnotu peněz požere inflace.
Jaký je na toto téma váš názor?
Také by mne zajímalo co si myslíte o investici do luk a polí. 35kč/m2 je dobré, pochybuji že by mohli tyto ceny ještě někam spadnout, co myslíte?
Nakoupit teď a nebo si počkat?
Předem děkuji za vaše názory.
V diskuzi je celkem (10 komentářů) příspěvků.