Zaměstnanci na pracovní cestě dostanou v roce 2020 víc peněz za jídlo a pití než v roce 2019. Od ledna totiž opět rostou nejnižší možné sazby takzvaného stravného. Vyšší je i základní náhrada pro lidi, kteří na služební cestu jedou vlastním autem. Naopak průměrná cena pohonných hmot klesla.
Definitivní podoba vyhlášky, která dnes vyšla ve Sbírce zákonů, se oproti původnímu listopadovému návrhu mírně liší: Tuzemské stravné je ještě o trochu vyšší, než ministerstvo práce původně plánovalo, zatímco cena pohonných hmot ještě nižší.
Vyhláška ministerstva financí týkající se zahraničního stravného pro rok 2020 vyšla ve Sbírce zákonů už v listopadu.
Tuzemské stravné 2020
Jídlo a nealkoholické nápoje v restauracích a dalších podnicích „veřejného stravování“ během roku 2019 zdražilo, proto i zaměstnavatelé budou muset proplácet víc.
Minimální částka stravného se zvýší o pět korun v prvním časovém pásmu, o sedm korun ve druhém pásmu a o jedenáct korun ve třetím pásmu.
Pro nepodnikatelskou sféru (zvanou též veřejná či platová) navrhuje vyhláška pro rok 2020 následující pásma:
- 87 Kč až 103 Kč, trvá-li pracovní cesta 5 až 12 hodin,
- 131 Kč až 158 Kč, trvá-li pracovní cesta 12 až 18 hodin,
- 206 Kč až 246 Kč, trvá-li pracovní cesta déle než 18 hodin.
Pro podnikatelskou sféru (neboli soukromou či mzdovou) dojde ke stejnému zvýšení, ale vyhláška stanoví jenom minimální částky:
- 87 Kč, trvá-li pracovní cesta 5 až 12 hodin,
- 131 Kč, trvá-li pracovní cesta 12 až 18 hodin,
- 206 Kč, trvá-li pracovní cesta déle než 18 hodin.
Zjednodušeně řečeno: Soukromá firma je tedy vázána jenom spodní hranicí, může zaměstnanci proplatit i jakoukoliv vyšší částku – na rozdíl od státní správy, samosprávy a s nimi spojených organizací ji neomezuje horní hranice. Nicméně jako daňově uznatelný náklad může firma využít jenom částku proplacenou do stejného stropu jako ve veřejné sféře.
Zaměstnanci nemusí nijak prokazovat, jaké konkrétní výdaje za jídlo a pití během pracovní cesty měli. Mají nárok na paušál podle počtu hodin bez ohledu na to, že ve skutečnosti utratili méně, nebo že třeba vůbec nejedli.
Jestliže však některé jídlo zajistí přímo zaměstnavatel (a pro zaměstnance je tedy zadarmo), stravné bude nižší. Takové jídlo může firma třeba zaplatit u domluveného partnera, zajistit během konference nebo zahrnout do úhrady ubytování v hotelu (formou plné penze či polopenze).
Za každé jídlo zadarmo, které má povahu snídaně, oběda nebo večeře, se stravné krátí
- o 70 procent u služební cesty v rozsahu 5 až 12 hodin,
- o 35 procent u služební cesty v rozsahu od 12 hodin do 18 hodin,
- o 25 procent u služební cesty v rozsahu nad 18 hodin.
A nárok na stravné zaniká úplně, když zaměstnanec během pracovní cesty v rozsahu
- 5 až 12 hodin dostane zadarmo dvě jídla,
- 12 až 18 hodin dostane zadarmo tři jídla.
Náhrada za vlastní auto 2020
Víc peněz než doteď dostanou i zaměstnanci, kteří na pracovní cestu jedou vlastním autem.
Takzvaná základní náhrada za používání osobních silničních motorových vozidel pro rok 2020 stoupne na 4,20 koruny za kilometr. Zvýšení o deset haléřů reaguje na růst cen spojených s pořízením a provozem aut.
U jednostopých vozidel (motorek) a tříkolek má náhrada dál činit 1,10 koruny za kilometr, protože na trhu podle statistiků nedošlo k výraznějším cenovým změnám.
Nárok na vyhláškou určenou náhradu má automaticky každý, který se souhlasem zaměstnavatele použije ke služební cestě vlastní auto. Náhrada má kompenzovat opotřebení auta a jeho servis.
Kromě toho má zaměstnanec nárok na proplacení pohonných hmot, a to buď podle skutečně zaplacené ceny, případně podle paušálu stanoveného vyhláškou. A protože průměrné ceny benzinu i nafty v roce 2019 klesly, bude nižší i paušál.
Zaměstnanec by tak v roce 2020 měl dostat:
- 32 Kč za litr benzinu s oktanovým číslem 95 (v roce 2019 to bylo 33,10 Kč),
- 36 Kč za litr benzinu s oktanovým číslem 98 (v předchozím roce 37,10 Kč),
- 31,80 Kč u motorové nafty (v předchozím roce 33,60 Kč),
- 4,80 Kč za jednu kilowatthodinu elektřiny.
Cena paliva se vynásobí spotřebou auta podle technického průkazu a počtem ujetých kilometrů.
Základní verzeVýpočet včetně stravného
Zahraniční stravné 2020
Na vyšší stravné než dřív budou mít lidé v roce 2020 nárok při cestě do víc než dvaceti regionů. Z těch častějších cílů to jsou USA, Itálie, Španělsko, Lucembursko, Irsko, Dánsko, Malta, Norsko, Bosna a Hercegovina nebo Island.
Sazby stoupnou i v následujících zemích: Andorra, Austrálie a Oceánie (ostrovní státy), Bahrajn, Chile, Vatikán, San Marino, Jordánsko, KLDR, Malajsie, Nový Zéland, Omán, Saúdská Arábie, Singapur, Sýrie a Venezuela.
Stravné pro rok 2020 ukazuje následující tabulka. Ta se může změnit i během roku, jestliže pak v daném státě dojde ke zvýšení nebo snížení cen o víc než 20 procent.
Oproti tuzemskému stravnému nejde nutně o povinné minimum, ale základní sazby, z nichž firmě stačí proplatit 75 procent. Zaměstnavatel se totiž může rozhodnout, že sazbu sníží o čtvrtinu (u členů posádek plavidel vnitrozemské plavby dokonce o polovinu). Nepotřebuje k tomu ani souhlas zaměstnance – stačí, když mu takové snížení oznámí dopředu, jak loni potvrdil i Nejvyšší soud.
Základní sazby stravného pro rok 2020 |
Země | Měna | Sazba |
Afghánistán | EUR | 40 |
Albánie | EUR | 35 |
Alžírsko | EUR | 45 |
Andorra | EUR | 45 |
Angola | USD | 60 |
Argentina | USD | 50 |
Arménie | EUR | 35 |
Austrálie a Oceánie (Americká Samoa, Cookovy ostrovy, Fidži, Guam, Kiribati, Kokosové ostrovy, Marshallovy ostrovy, Midwayské ostrovy, Mikronesie, Nauru, Niue, Nová Kaledonie, Norfolk, Palau, Papua Nová Guinea, Pitcairnův ostrov, Šalamounovy ostrovy, Společenství Severních Marian, Tahiti, Tokelau, Tonga, Tuvalu, Vanuatu, Velikonoční ostrov, Východní Timor, Ostrov Wake, Walis a Futuna, Západní Samoa) | USD | 60 |
Ázerbájdžán | EUR | 40 |
Bahamy | USD | 55 |
Bahrajn | EUR | 45 |
Bangladéš | USD | 50 |
Belgie | EUR | 50 |
Belize | USD | 50 |
Benin | EUR | 45 |
Bermudy | USD | 50 |
Bělorusko | EUR | 45 |
Bhútán | USD | 50 |
Bolívie | USD | 50 |
Bosna a Hercegovina | EUR | 40 |
Botswana | USD | 55 |
Brazílie | USD | 55 |
Brunej | USD | 40 |
Bulharsko | EUR | 35 |
Burkina Faso | EUR | 40 |
Burundi | USD | 55 |
Čad | EUR | 45 |
Černá Hora | EUR | 35 |
Čína | EUR | 45 |
Dánsko | EUR | 55 |
Džibuti | EUR | 50 |
Egypt | EUR | 35 |
Ekvádor | USD | 50 |
Eritrea | USD | 50 |
Estonsko | EUR | 40 |
Etiopie | EUR | 45 |
Filipíny | EUR | 35 |
Finsko | EUR | 50 |
Francie | EUR | 45 |
Francouzská Guayana | EUR | 45 |
Gabon | EUR | 50 |
Gambie | EUR | 45 |
Ghana | EUR | 50 |
Gibraltar | EUR | 40 |
Gruzie | EUR | 35 |
Guatemala | USD | 45 |
Guinea | EUR | 45 |
Guinea-Bissau | EUR | 45 |
Guyana | USD | 50 |
Honduras | USD | 45 |
Hongkong | EUR | 45 |
Chile | USD | 55 |
Chorvatsko | EUR | 35 |
Indie | EUR | 45 |
Indonésie | EUR | 35 |
Irák | EUR | 40 |
Irán | EUR | 40 |
Irsko | EUR | 50 |
Island | EUR | 60 |
Itálie, Vatikán a San Marino | EUR | 50 |
Izrael | USD | 55 |
Japonsko | USD | 65 |
Jemen | EUR | 35 |
Jihoafrická republika | EUR | 40 |
Jižní Súdán | USD | 55 |
Jordánsko | EUR | 45 |
Kambodža | USD | 45 |
Kamerun | EUR | 45 |
Kanada | USD | 50 |
Kapverdy | EUR | 40 |
Karibik (Anguila, Antigua a Barbuda, Aruba, Barbados, Curacao, Dominika, Dominikánská republika, Grenada, Haiti, Jamajka, Kajmanské ostrovy, Montserrat, Britské panenské ostrovy, Portoriko, Svatá Lucie, Svatý Kryštof a Nevis, Svatý Martin, Svatý Vincent a Grenadiny, Trinidad a Tobago) | USD | 55 |
Katar | USD | 50 |
Kazachstán | EUR | 45 |
Keňa | EUR | 45 |
Kolumbie | USD | 45 |
Komory | USD | 55 |
Konžská republika (Brazzaville) | USD | 60 |
Konžská demokratická republika (Kinshasa) | EUR | 50 |
Korejská lidově demokratická republika | EUR | 45 |
Korejská republika | EUR | 50 |
Kosovo | EUR | 45 |
Kostarika | USD | 50 |
Kuba | EUR | 50 |
Kuvajt | EUR | 40 |
Kypr | EUR | 40 |
Kyrgyzstán | EUR | 40 |
Laos | USD | 45 |
Lesotho | USD | 50 |
Libanon | USD | 55 |
Libérie | EUR | 45 |
Libye | EUR | 45 |
Lichtenštejnsko | CHF | 60 |
Litva | EUR | 40 |
Lotyšsko | EUR | 40 |
Lucembursko | EUR | 50 |
Macao | EUR | 45 |
Madagaskar | EUR | 40 |
Maďarsko | EUR | 35 |
Malajsie | USD | 45 |
Malawi | USD | 45 |
Maledivy | USD | 55 |
Mali | EUR | 45 |
Malta | EUR | 50 |
Maroko | EUR | 40 |
Mauretánie | EUR | 40 |
Mauricius | USD | 55 |
Mexiko | USD | 50 |
Moldavsko | EUR | 40 |
Monako | EUR | 45 |
Mongolsko | EUR | 40 |
Mozambik | USD | 50 |
Myanmar (Barma) | USD | 50 |
Namibie | USD | 50 |
Německo | EUR | 45 |
Nepál | USD | 50 |
Niger | EUR | 45 |
Nigérie | EUR | 45 |
Nikaragua | USD | 45 |
Nizozemsko | EUR | 50 |
Norsko | EUR | 60 |
Nový Zéland | USD | 60 |
Oman | EUR | 50 |
Pákistán | EUR | 35 |
Panama | USD | 45 |
Paraguay | USD | 45 |
Peru | USD | 50 |
Pobřeží Slonoviny | EUR | 40 |
Polsko | EUR | 40 |
Portugalsko a Azory | EUR | 40 |
Rakousko | EUR | 45 |
Rovníková Guinea | EUR | 45 |
Rumunsko | EUR | 35 |
Rusko | EUR | 45 |
Rwanda | USD | 55 |
Řecko | EUR | 40 |
Salvador | USD | 45 |
Saudská Arábie | EUR | 50 |
Senegal | EUR | 45 |
Severní Makedonie | EUR | 35 |
Seychely | USD | 60 |
Sierra Leoně | EUR | 40 |
Singapur | USD | 60 |
Spojené arabské emiráty | USD | 55 |
Slovensko | EUR | 35 |
Slovinsko | EUR | 35 |
Somálsko | USD | 55 |
Spojené státy americké | USD | 60 |
Srbsko | EUR | 35 |
Srí Lanka | USD | 50 |
Středoafrická republika | USD | 50 |
Súdán | USD | 55 |
Surinam | USD | 50 |
Svatý Tomáš a Princův ostrov | EUR | 35 |
Svazijsko | USD | 55 |
Sýrie | EUR | 50 |
Španělsko | EUR | 45 |
Švédsko | EUR | 50 |
Švýcarsko | CHF | 75 |
Tádžikistán | EUR | 40 |
Tanzanie | USD | 55 |
Thajsko | EUR | 40 |
Tchaj-wan | EUR | 40 |
Togo | EUR | 40 |
Tunisko | EUR | 45 |
Turecko | EUR | 40 |
Turkmenistán | EUR | 40 |
Uganda | USD | 55 |
Ukrajina | EUR | 45 |
Uruguay | USD | 50 |
Uzbekistán | EUR | 40 |
Velká Británie | GBP | 45 |
Venezuela | USD | 65 |
Vietnam | EUR | 40 |
Zambie | USD | 55 |
Zimbabwe | USD | 50 |
ostatní země (výše neuvedené) | EUR | 35 |
Základní sazba se vztahuje na služební cesty, při nichž zaměstnanec v cizině stráví víc než 18 hodin v kalendářním dni. Jestliže je za hranicemi kratší dobu, může dostat jenom dvě třetiny sazby (od 12 do 18 hodin) nebo jenom jednu třetinu (méně než 12 hodin, ale aspoň hodinu).
A při bezplatném zajištění jídla zaměstnavatelem se stravné krátí podobně jako u tuzemské pracovní cesty.
Ubytování a další výdaje
Při použití veřejné dopravy nebo taxi proplácí zaměstnavatel skutečné výdaje na základě dokladu, tedy nejčastěji jízdenky. Podobně je to s ubytováním. V obou případech by s tím ale šéf měl předem souhlasit – aspoň rámcově se zvoleným druhem dopravy či ubytování a jeho očekávanou cenou.
Zaměstnanec má nárok i na proplacení dalších nutných výdajů, které souvisí s pracovní cestou. Jde například o poplatek za parkování, mýtné, úschovu zavazadel a podobně. I v tomhle případě se proplácejí na základě dokladu (účtenky), případně podle obvyklé ceny v daném místě a době.
Petr Kučera
Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Přes pět let vedl web Peníze.cz, předtím ekonomicko-finanční... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
28. 11. 2019 22:54, Michal
Škoda, že se všichni zaměstnavatelé neřídí zákonem :(
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
29. 11. 2019 14:27, Pavel
Myslím, že služební cestu může vykonat jen osoba ve služebním pracovním poměru. Náhrady na tuto cestu jsou stejné jako na pracovní cestu?
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.