Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Naše stravenka od Lidlu. Zatřese stravenkovým trhem?

Lidl nabídne vlastní stravenky. Restauracím slibuje nižší provize, zaměstnavatelům chce Naši stravenku nabízet dokonce bez poplatku. Jak funguje stravenkový trh a co pro něj může znamenat nástup nového hráče?

Stravenky jsou jeden z nejoblíbenějších zaměstnaneckých benefitů. Podle Asociace provozovatelů poukázkových systémů (APROPOS) je využívá zhruba 27 procent zaměstnanců, tedy 1,3 milionu lidí. Poměrně rádi je rozdávají i zaměstnavatelé, podle APROPOS je svým zaměstnancům poskytuje asi 60 tisíc firem. Část nákladů na stravenky si totiž můžou odečíst z daňového základu – jako daňově uznatelný náklad lze započítat až 55 procent hodnoty stravenky. O něco méně oblíbené jsou mezi restauracemi a obchody, které je přijímají. Stravenkářské firmy si totiž při jejich proplacení strhávají provizi, hospodští či obchodníci se nevyhnou ani administrativě navíc. Na druhou stranu jim podle některých průzkumů stravenky přivádějí další zákazníky.

Dlouho v Česku fungovaly pouze tři stravenkové společnosti – Sodexo (Gastro Pass), Edenred (Ticket Restaurant) a Up (Cheque Déjeuner stravenky). Teď jim roste konkurence.

Lidl láká na nižší provize

Na trh vstoupil nový hráč – společnost Lidl stravenky. Naše Stravenka od Lidlu chce jednak zaujmout nulovou provizí pro zaměstnavatele. Vydavatelé stravenek totiž běžně počítají provizi i firmám, které stravenky pro své zaměstnance nakupují. Za stravenky Cheque Déjeuner objednané bez smlouvy se například platí čtyři procenta navíc, se smlouvou a individuálně dohodnutými podmínkami bude samozřejmě provize nižší, ale pořád nikoli zanedbatelná.

Zároveň má Lidl v plánu nabídnout výhodnější podmínky pro restaurace.Smlouvy s prvními restauracemi jsme již uzavřeli a nyní začínáme s intenzivní akvizicí. Každé restauraci přitom budeme při proplácení stravenek účtovat poplatek jen dvě a půl procenta, “ komentoval vstup na trh jednatel společnosti Lidl stravenky Pavel Stratil. Zároveň dodal, že 2,5 procenta bude Lidl chtít po všech provozovatelích a za všechny způsoby proplácení bez rozdílů.

Provize ostatních vydavatelů stravenek podle oficiálních ceníků začínají na dvojnásobku, tedy na pěti procentech. V závislosti na způsobu výplaty a doručení stravenek se pak šplhají až na šest a půl procenta. Zavedené stravenkové firmy, které obecně nechtějí nástup Lidlu komentovat, nereagují ani na dotaz, jestli budou po ohlášeném cenovém úroku Lidlu přemýšlet o změně vlastní cenové politiky. „Větší konkurence na trhu je zdravá a vítáme ji. Obchodní rozhodnutí jiných firemních subjektů ale naše společnost nekomentuje. Pokud jde o naše vlastní obchodní podmínky, ty jsou součástí individuálních dvoustranných dohod s jednotlivými smluvními partnery, a nemůžeme k nim proto sdělovat informace,“ napsal nám tiskový mluvčí společnosti Edenred Marek Pražák. Zbylé společnosti se nevyjádřily vůbec.

Kolik platí hospoda

Když chce restaurace nebo obchod přijaté stravenky vyměnit za peníze, musí počítat s provizí pro vydavatele stravenky. Kolik na provizi zaplatí, záleží většinou na tom, jestli chce peníze vyplatit na bankovní účet nebo třeba v hotovosti. Roli samozřejmě hraje i to, jaké podmínky si umí restaurace nebo obchodník se stravenkářskou firmou dohodnout. Podle oficiálních ceníků se provize pohybují v následujícím rozpětí:

  • Sodexo (Gastro Pass) – 5,3 až 6,2 % z nominální hodnoty stravenky
  • Up (Cheque Déjeuner) – 5 až 5,9 % z nominální hodnoty stravenky
  • Edenred (Ticket Restaurant) – 5,3 až 6,5 % z nominální hodnoty stravenky

O něco sdílnější jsou provozovatelé restaurací. „Vstup nového hráče na trh vnímáme pozitivně hlavně díky deklarované výši provize. Pokud se stravenky Lidlu ujmou, určitě budeme o spolupráci uvažovat,“ uvedla manažerka restaurační sítě Apetit Jana Vlnasová. „Aktuálně platíme provizi mezi čtyřmi a pěti procenty. Provize jsou podle mě nastavené v neprospěch restauračních zařízení a dalších, kteří je přijímají. Třeba ve srovnání s platbou kartou je provize u všech vydavatelů stravenek nepoměrně vyšší,“ popisuje praxi Jana Vlnasová. Pozitivně hodnotí krok Lidlu také předseda Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek. „Věříme, že férový a transparentní poplatek dvě a půl procenta z hodnoty stravenky i snadný způsob uzavření akceptačních smluv povede nejen k rychlému vybudování sítí restaurací, ale i k postupnému narovnání podmínek na trhu.“

Naše anketa

Očima expertů

Stravenkové firmy před časem přišly s nápadem omezit placení stravenkami jen na restaurace. Při té příležitosti jsme se zeptali odborníků, co si vlastně o stravenkách myslí. Zda by se skutečně měly využívat jen k placení v restauracích a co by v praxi znamenalo jejich případné zrušení.

Se stravenkou do obchodu nelez

Bez stravenek neobědváme?

Právě Asociace hotelů a restaurací České republiky na současné nastavení stravenkového systému několikrát upozorňovala. Podle průzkumu, který Asociace mezi svými členy (těch je zhruba 1358) udělala, vnímá řada podnikatelů v pohostinství stravenky jako jakési nutné zlo. Vadí především vysoké provize.

Asociace zároveň upozorňuje, že kromě provize musí restaurace platit také administrativní poplatek, podnikatel vedle toho odvádí DPH i z proplacené částky. „Stravenky přijímáme ve všech svých bistrech, protože s nimi chce platit velká část našich zákazníků. V řadě prodejen je ale nebereme. Jednak nám vadí příliš vysoké provize, další věc je administrativní zátěž. Stravenky musíme ukládat do sejfů a potom roznášet do několika stravenkových společností. Navíc je tu i problém s likviditou – než se stravenky vymění, máme v nich tisíce až desetitisíce a na peníze musíme čekat i několik týdnů. Pokud bychom chtěli peníze dřív, museli bychom platit vyšší provizi,“ upozorňuje obchodní ředitel Sklizeno Foods Jan Langer. Podle Asociace hotelů a restaurací tak může dělat konečný náklad na každou stravenku až deset procent z její nominální hodnoty. Podle průzkumu by osmdesát procent respondentů považovalo za adekvátní provizi pod tři procenta. Zároveň si jednasedmdesát procent dotazovaných restauratérů myslí, že zrušení stravenek by z dlouhodobého hlediska nepřineslo nijak dramatický odliv zákazníků a pokles tržeb. Ovšem za předpokladu, že by se zrušené stravenky nahradily daňově zvýhodněným finančním příspěvkem od zaměstnavatele.

Anketa

A kdyby vám nedali stravenky, chodili byste na obědy?

Naopak průzkum, který si zadala Asociace poskytovatelů poukázkových systémů, ukazuje, že po zrušení stravenek by přestalo na obědy chodit až sedmdesát procent lidí, kteří dnes stravenky dostávají. Možný pokles tržeb připouštějí i restaurace. „Přechodně by nám tržby pravděpodobně klesly. Někdo by nechodil pravidelně nebo by se přes oběd raději odbýval,“ uvažuje Jana Vlnasová z Apetitu. „Na druhou stranu věřím, že by si k nám řada zákazníků postupně našla cestu zpět,“ dodává ale.

Vedle restauratérů a obchodníků se ale stravenkový byznys nelíbí ani některým politikům. Svého času proti nim bojoval například Miroslav Kalousek. Někdejšímu ministrovi financí vadilo především jejich daňové zvýhodnění. Respektive fakt, že zaměstnanci, kteří stravenky nedostávají, ze svých daní doplácejí na jejich příjemce. Další politici pak navrhovali, aby firmy svým zaměstnancům namísto stravenek přispívaly jednoduše pár tisícovkami. Jenže v takovém případě by se částka připočetla ke mzdě a po odvodech daně z příjmů a zdravotního a sociálního pojištění by z ní mnoho nezůstalo.

Komu současné nastavení nevadí, jsou samozřejmě stravenkové firmy. Podle účetních závěrek zveřejněných ve Veřejném rejstříku a Sbírce listin na webu justice.cz, dělala marže společnosti Le Cheque Déjeuner za rok 2015 48 procent, u společnosti Edenred CZ 27 procent. Další z trojice Sodexo Pass Česká republika účetní závěrku nezveřejňuje. Na přímý dotaz jsme dostali pouze materiál shrnující výsledky celé skupiny Sodexo.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+33
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

4. 4. 2017 10:11, Hansan

Stravenkové firmy jsou filcky přisáté na platnou legislativu. Firma platí 4%, restaurace také, stravenkové firmy chtějí platby předem. Podnikání bez jakéhokoliv rizika, neskutečně dobrý džob. Mám pocit, že především francozské firmy cucají tento stát viz vodárny atp.

Reagovat

 

+40
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

4. 4. 2017 17:56, Hunter

Proč se do toho "supr džobu bez rizika" nikdo nehrne (až teď tedy Lidl), když je to tak úžasné?

Jsou takové záhady, které jsou těžko vysvětlitelné.

Reagovat

 

-3
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Hansan 04. 04. 2017 10:11)

Další příspěvky v diskuzi (16 komentářů)

9. 4. 2017 | 13:23 | Ivan Novák

Nějak mi ty stravenky připomínají tuzexové bony, blahé paměti. více

6. 4. 2017 | 10:58 | Hunter

Těch "silných v oboru, jak třeba Lidl" je ovšem na českém trhu minimálně 5, spíš 10. Proč teda nikdo z nich nechtěl jít do "supr džobu bez rizika"?
Jasně, "když to máte rozjetý". Ono je všechno lehký, když z toho vynecháte...
více

5. 4. 2017 | 23:55 | L.

Odbory s tím nemají nic společného? Za posledních 20 let hrozily odbory generální stávkou jen jednou. Když chtěl Kalousek zrušit daňové zvýhodnění stravenek. Jinak na sobě nechají dříví štípat. Takže v tom byznysu evidentně...více

5. 4. 2017 | 23:53 | L.

Super džob bez rizika je to když to máte rozjetý. Jinak je to problém vejce-slepice. Hospody vám nebudou chtít brát další druh stravenek když je nebudou lidi mít a zaměstnavatelé je nebudou chtít lidem dávat když je nikde...více

5. 4. 2017 | 13:26 | Ricchochet

LOL ..."Naopak průzkum, který si zadala Asociace poskytovatelů poukázkových systémů, ukazuje, že po zrušení stravenek by přestalo na obědy chodit až sedmdesát procent lidí, kteří dnes stravenky dostávají." .... ano až 70%...více

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2017 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK