Platový průzkum III.

Petr Vykoukal | 22. 5. 2003
Platový průzkum III.
Pracujete v oblasti správy společnosti, administrativy a IT? Nebo vás prostě zajímá, jak jsou u nás pozice v tomto oboru odměňovány či co mají lidé na konkrétních postech přesně na starosti? Tyto informace najdete v třetí části našeho průzkumu.

Před několika dny jsme vám představili první a druhou část exkluzivního průzkumu manažerských platů v České republice, který jsme provedli ve spolupráci s časopisem The Prague Tribune. Jeho respondenty byli pracovníci personálních agentur i velkých zaměstnavatelů. Ti dostali k dispozici popis každé pozice a doplnili obvyklou výši platu, benefity a hlavní předpoklady pro vykonávání této práce. Již zmíněná první část se zabývala oblastí prodeje a nákupu. Dnes je na řadě třetí, závěrečný díl, který pojednává o platech a benefitech pracovních pozic v oboru správy společnosti, administrativy a IT.
Malou společností je myšlena firma s asi 25 zaměstnanci, středně velká má 70-100 zaměstnanců, velká firma více než 100 zaměstnanců. Zde uvedený plat je průměr dolních a horních rozmezí z odpovědí respondentů, zaokrouhlený na tisíce korun dolů. Obdobně u benefitů a hlavních předpokladů jde o "průměr" ze všech odpovědí.


Finanční Manažer

Více informací o tomto tématu najdete v naší speciální příloze Platí vám dost?

Osoba zodpovědná za veškeré finanční záležitosti. Obvykle řídí oddělení účetnictví (které může mít v menší firmě pouze jednoho zaměstnance, ve větších firmách se může jednat i o kolektiv 20 lidí), dále zodpovídá za controlling (opět se může jednat o menší oddělení či přímo součást povinností finančního manažera). K dalším povinnostem patří finanční plánování, rozpočtování, cash flow management, jednání s finančním úřadem, spolupráci s daňovými poradci a s auditory. Někdy bývá tato pozice spojena s pozicí administrativního manažera. V takovém případě k zodpovědnostem přibývá i nákup kancelářského vybavení, hardware a software, řízení administrativního týmu apod.

Plat: 50-78 000 Kč u menších a středních společností, u větších firem 98-172 000 Kč dle rozsahu zodpovědností.

Benefity: vůz- vyšší střední-luxusní, odborná školení, různé typy připojištění, manažerské bonusy.

Hlavní předpoklady: odborné znalosti (VŠ ekonomického směru), předchozí praxe, manažerské a interpersonální dovednosti, v mezinárodních firmách i znalost mezinárodních účetních standardů (IAS, US GAAP).


Hlavní účetní

Hlavní účetní řídí účetní tým (tím se liší od samostatného či seniorního účetního, který obvykle nevede žádné podřízené). Hlavní zodpovědností je vedení kompletního účetnictví, tzn. provádění měsíčních a ročních závěrek, kontrolu účetních dokladů, v některých společnostech se podílí na finančním plánování a vytváření rozpočtů, reportingu centrále, může mít na starosti i mzdové účetnictví nebo dohled nad externí mzdově-účetní firmou. Hlavní účetní reportuje finančnímu manažerovi či finančnímu řediteli, někdy přímo řediteli společnosti.

Plat: 38-65 000 Kč

Benefity: odborná školení, výjimečně služební auto- střední.

Hlavní předpoklady: odborné znalosti, předchozí praxe v účetnictví (nejméně tři až pět let), manažerské dovednosti, má-li na starosti tým lidí, analytické schopnosti.


Firemní právník (In-house lawyer)

Zodpovídá za všechny právní záležitosti společnosti, ošetřuje smluvní dokumentaci, poskytuje právní poradenství, zajišťuje pracovně - právní vztahy a podílí se na vytváření právní metodiky společnosti. Jeho povinností je sledovat změny v české legislativě, které by se mohly dotýkat činnosti společnosti, a změny patřičným způsobem zapracovávat do dokumentace a procesů firmy. Firemní právník je v úzkém kontaktu s externí právní kanceláří, která disponuje odborníky na specializované oblasti práva.

Plat: 33-58 000 Kč u malých či středních firem a 60 - 108 000 Kč u velkých nadnárodních společností.

Benefity: auto u větších firem-střední, notebook, finanční bonus, vzdělávací programy.

Hlavní předpoklady: odbornost (právní vzdělání), předchozí praxe (ideálně v advokátní kanceláři, případně na podobné pozici), komunikační dovednosti, silná osobnost.


Personální manažer/ředitel

Personální manažer má na starosti řízení oblasti lidských zdrojů společnosti. Zastřešuje buď celou šíři HR problematiky sám (to pokud se jedná o společnost menší až středně velkou), nebo řídí tým specialistů (obvykle 2-10 podřízených) ve společnosti velké. Je nutné, aby se orientoval v oblastech náboru, odměňování a benefitů, kariérního plánování, tvorby organizační struktury, tréninků, interní komunikace a mzdové agendy.

Plat: mezi 33-53 000 Kč u menších a středních firem, 62-116 000 Kč u velkých

Benefity: u větších společností vůz- střední- vyšší střední, notebook, manažerské bonusy, různé formy připojištění, profesní vzdělávání.

Hlavní předpoklady: odborné znalosti, alespoň tři roky předchozí praxe, orientace na práci s lidmi, manažerské dovednosti, koncepční a strategické myšlení, zkušenosti z oboru psychologie výhodou.


IT ředitel

IT Manager zastřešuje provoz a rozvoj IT a telekomunikačních systémů společnosti. Jedná-li se o malou společnost, kde IT zastřešuje jediný člověk, pak i jeho pozice bývá často označována jako IT Manager. Naopak ve velkých mezinárodních firmách je tato pozice podřízena IT řediteli (IT Director), respektive CIO (Chief Information Officer). IT Manager je obvykle zodpovědný za vedení týmu lidí (3 až 10 u menších firem, 8 až 20 u větších). Často je manažer členem nejvyššího managementu společnosti, zodpovídá za komunikaci s dodavateli ICT technologií, tvorbu rozpočtu, personální politiku ve svém týmu apod. Tato pozice je klíčová především u netechnologických společností (FMCG, výroba, finance), kde interní IT oddělení nese také zodpovědnost za uživatelskou podporu.

Plat: v menších firmách 40-53 000 Kč, ve velkých 80-140 000 Kč

Benefity: notebook, u větších společností auto- vyšší střední, manažerské bonusy a různé formy připojištění, odborné vzdělávání.

Hlavní předpoklady: odborné znalosti, předchozí praxe na nižších IT pozicích, manažerské dovednosti, flexibilita, schopnost řešit a zvládat rychle nenadálé technické problémy.


Office Manager

Pracovník na této pozici (většinou to bývá žena) je zodpovědný za chod kanceláře nebo svěřeného oddělení (tzv. office management). Do pracovní náplně spadá objednávání kancelářských potřeb, zajištění provozního chodu kanceláře, asistentská pomoc ostatním zaměstnancům, řízení projektů (dle specializace firmy) apod. V mnoha případech pozice zahrnuje také povinnosti osobní asistentky ředitele nebo některého z vysokých manažerů či jednodušší činnosti v oblasti účetnictví. Obvykle má manažerka zodpovědnost za asistentky, recepční a studenty na dočasné pracovní úvazky. Manažer často pobývá i mimo kancelář.

Plat: 23-38 000 Kč

Benefity: finanční bonusy, školení.

Hlavní předpoklady: organizační a komunikační schopnosti, zodpovědnost, přesnost, znalost světového jazyka (nezřídka i dvou).

Co si myslíte o výši platů a rozsahu benefitů pro tyto pracovní pozice? Jsou podle vás odpovídající? Jestliže pracujete v oblasti správy společnosti, administrativy a IT, jakou zkušenost s platy máte? Připojte své názory a zkušenosti!

Respondenti průzkumu: Olga Marušová, Head of Recruitment Department, Česká spořitelna, Robert Sládek, konzultant, World Experts, Renata Součková, konzultant, Hill International, Ctirad Vondrášek, ředitel pro ČR a SR, Hays International, Dita Závorová, Division Manager, Robert Half, Petr Žídek, senior konzultant, Synergie Prague.

Průzkum vznikl pro časopis The Prague Tribune.

Klasifikace automobilů se řídí podle Svazu dovozcu automobilů.


Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+4
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

České firmy: zbytečně přeautováno

20. 5. 2003 | Petr Vykoukal | 1 komentář

České firmy: zbytečně přeautováno

Představa, že by nadnárodní firma poskytla ve vyspělé zemi svému zaměstnanci služební vůz, kterým by se každý den ráno dovezl na pracoviště a večer zase domů, je z říše sci-fi. Úplně... celý článek

Platový průzkum I.

9. 5. 2003 | Petr Vykoukal

Platový průzkum I.

Pracujete v oblasti prodeje a nákupu? Nebo vás prostě zajímá, jak jsou u nás pozice v tomto oboru odměňovány či co mají lidé na konkrétních postech přesně na starosti? Tyto informace... celý článek

Konec zlatých časů

5. 5. 2003 | Petr Vykoukal

Konec zlatých časů

Najít si nové zaměstnání ve středním managementu už není tak snadné jako dříve. Volných míst totiž moc nepřibývá, zato vhodných a kvalitních kandidátů je stále více. Co vás tedy čeká,... celý článek

Daňové aspekty zaměstnaneckých benefitů

2. 5. 2003 | Tomáš Prouza | 1 komentář

Daňové aspekty zaměstnaneckých benefitů

Víte, zda a jak zdanit služební vůz používaný k soukromým účelům, penzijní připojištění či nepeněžní příspěvky zaměstnavatele?

Partners Financial Services