Platový průzkum I.

Platový průzkum I.
Pracujete v oblasti prodeje a nákupu? Nebo vás prostě zajímá, jak jsou u nás pozice v tomto oboru odměňovány či co mají lidé na konkrétních postech přesně na starosti? Tyto informace najdete v první části našeho průzkumu.

Ve spolupráci s časopisem The Prague Tribune jsme provedli exkluzivní průzkum manažerských platů v České republice. Jeho respondenty byli pracovníci personálních agentur i velkých zaměstnavatelů. Ti dostali k dispozici popis každé pozice a doplnili obvyklou výši platu, benefity a hlavní předpoklady pro vykonávání této práce. Dnes vám představíme první část průzkumu, která pojednává o platech a benefitech pracovních pozic v oboru prodeje a nákupu.
Malou společností je myšlena firma s asi 25 zaměstnanci, středně velká má 70-100 zaměstnanců, velká firma více než 100 zaměstnanců. Zde uvedený plat je průměr dolních a horních rozmezí z odpovědí respondentů, zaokrouhlený na tisíce korun dolů. Obdobně u benefitů a hlavních předpokladů jde o "průměr" ze všech odpovědí.

Ředitel/manažer prodeje

Obchodní manažer řídí veškeré obchodní aktivity společnosti. Je zodpovědný za plánování, průběh i výsledky prodejů. Ve velkých společnostech řídí obvykle velké týmy podřízených, které jsou často i výrazně hierarchicky uspořádány. Může se jednat i o více než sto zaměstnanců. V menších firmách může mít naopak pouze několik kolegů na stejné úrovni, jako je on sám. Reportuje přímo řediteli společnosti.

Plat: v menších firmách 33-55 000 Kč, ve velkých 62-150 000 Kč

Benefity: vůz- vyšší střední-luxusní, notebook, bonusy za prodej a manažerské odměny, u větších společností různé formy připojištění.

Hlavní předpoklady: manažerské a obchodní dovednosti, profesionální prezentace a komunikace, dobré organizační schopnosti, časová flexibilita, praxe v obchodní sféře tři až šest let, zkušenosti z pozic obchodní zástupce.


Area Sales Manager

Více informací o tomto tématu najdete v naší speciální příloze Platí vám dost?

Pozice obvyklá u velkých výrobních, FMCG či farmaceutických společností. Manažer je zodpovědný za řízení týmu (obvykle 3 až 15 obchodních zástupců) a za finální výsledky prodeje. Obvykle má na starosti určitý region a definovanou skupinu cílových zákazníků. Mimo řízení týmu se sám aktivně podílí na prodejních aktivitách u důležitých zákazníků.

Plat: 37-61 000 Kč

Benefity: auto- střední-vyšší střední, notebook jsou samozřejmostí, další benefity jsou nejčastěji finančního rázu podle výsledků prodeje, pojištění.

Hlavní předpoklady: prodejní dovednosti, manažerské schopnosti pro řízení týmu, profesionální prezentace, vyjednávací a přesvědčovací schopnosti, komunikace, kontakty v oboru, 1-5 let praxe, ochota hodně cestovat.


Key Account Manager

Manažer zodpovědný za prodej zboží či služeb klíčovým zákazníkům. Převážně reportuje obchodnímu řediteli a pracuje samostatně, bez nutnosti řízení podřízených. Například u velkých FMCG společností mívá na starosti 3-5 obchodních řetězců a pracuje v týmu 3-8 kolegů. Taktéž se název této pozice používá pro schopné obchodní zástupce nebo obchodní manažery v menších a středně velkých firmách, se zodpovědností za obchodování s nejdůležitějšími zákazníky.

Plat: menší a střední společnost 31-45 000 Kč, větší 53-72 000 Kč

Benefity: auto- střední-vyšší střední, notebook, benefity nejčastěji finančního rázu podle výsledků prodeje (u menších firem mohou bonusy dobré výsledky plat až zdvojnásobit, větší firmy dávají vyšší fixní základ a menší bonusy), u větších firem nějaká forma připojištění.

Hlavní předpoklady: podobné jako u Area Sales Manager, s důrazem na komunikační dovednosti.


Obchodní zástupce

Je zodpovědný za prodej svěřeného výrobku či služby v příslušném regionu. Dle velikosti společnosti a množství nabízených produktů se může jednat o několik okresů, ale též o oblast celých Čech nebo Moravy. Obchodní zástupce nabízí produkty, prodává, přijímá objednávky, zboží může i přímo rozvážet (tzv. ambulantní prodej), vypisuje faktury i přijímá platby. Musí být schopen plánovat svůj čas a musí mít co nejlepší znalosti o svěřeném produktu. Speciální kategorií jsou obchodní zástupci farmaceutických firem, kteří musí mít i odborné lékařské nebo farmaceutické vzdělání a jejichž cílovou skupinou jsou lékaři.

Plat: FMCG 17-32 000 Kč, farmacie 26-46 000 Kč

Benefity: auto- nižší střední- střední, někdy i notebook, prodejní bonusy (mohou významně ovlivnit celkové finanční ohodnocení), možnost koupě firemního zboží za nižší cenu.

Hlavní předpoklady: obchodní dovednosti, velmi dobré komunikační a prezentační dovednosti, flexibilita, cílevědomost, zkušenosti.


Manažer nákupu

Pozice je zaměřena buď na nákup zboží od dodavatelů (převážně v prodejních řetězcích - též pod názvem Nákupčí-Buyer), nebo na zajišťování centrálního nákupu jak zboží, surovin, veškerého hmotného majetku, ale též všech dalších služeb, které společnost využívá prostřednictvím subdodavatelů. Vypisuje výběrová řízení, jedná s dodavateli a dojednává s nimi optimální podmínky. Tuto pozici nalezneme v řetězcích, výrobních společnostech a u velkých společností, kde existuje oddělení centrálního nákupu.

Plat: řadový nákupčí 31-46 000 Kč, šéf nákupčích či sourcing manager 56-89 000 Kč.

Benefity: u vedoucích pozic a větších spol. auto- střední, vzdělávací programy.

Hlavní předpoklady: u vedoucí pozice předchozí praxe, jazyky u zahraniční společnosti nebo tam, kde se spolupracuje se zahraničními dodavateli, vyjednávací dovednosti, analytické schopnosti pro porovnávání a kalkulaci nabídek, přirozená autorita.


Co si myslíte o výši platů a rozsahu benefitů pro tyto pracovní pozice? Jsou podle vás odpovídající? Jestliže pracujete v oblasti prodeje a nákupu, jakou zkušenost s platy máte? Připojte své názory a zkušenosti!

Respondenti průzkumu: Olga Marušová, Head of Recruitment Department, Česká spořitelna, Robert Sládek, konzultant, World Experts, Renata Součková, konzultant, Hill International, Ctirad Vondrášek, ředitel pro ČR a SR, Hays International, Dita Závorová, Division Manager, Robert Half, Petr Žídek, senior konzultant, Synergie Prague.


Průzkum vznikl pro časopis The Prague Tribune.
 

Klasifikace automobilů se řídí podle Svazu dovozcu automobilů.


Líbil se vám článek?

-34
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 3 komentářů

A tohle už jste četli?

České firmy: zbytečně přeautováno

20. 5. 2003 | Petr Vykoukal | 1 komentář

České firmy: zbytečně přeautováno

Představa, že by nadnárodní firma poskytla ve vyspělé zemi svému zaměstnanci služební vůz, kterým by se každý den ráno dovezl na pracoviště a večer zase domů, je z říše sci-fi. Úplně... celý článek

Konec zlatých časů

5. 5. 2003 | Petr Vykoukal

Konec zlatých časů

Najít si nové zaměstnání ve středním managementu už není tak snadné jako dříve. Volných míst totiž moc nepřibývá, zato vhodných a kvalitních kandidátů je stále více. Co vás tedy čeká,... celý článek

Daňové aspekty zaměstnaneckých benefitů

2. 5. 2003 | Tomáš Prouza | 1 komentář

Daňové aspekty zaměstnaneckých benefitů

Víte, zda a jak zdanit služební vůz používaný k soukromým účelům, penzijní připojištění či nepeněžní příspěvky zaměstnavatele?

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.