Ředitel/manažer prodeje
Obchodní manažer řídí veškeré obchodní aktivity společnosti. Je zodpovědný za plánování, průběh i výsledky prodejů. Ve velkých společnostech řídí obvykle velké týmy podřízených, které jsou často i výrazně hierarchicky uspořádány. Může se jednat i o více než sto zaměstnanců. V menších firmách může mít naopak pouze několik kolegů na stejné úrovni, jako je on sám. Reportuje přímo řediteli společnosti.
Plat: v menších firmách 33-55 000 Kč, ve velkých 62-150 000 Kč
Benefity: vůz- vyšší střední-luxusní, notebook, bonusy za prodej a manažerské odměny, u větších společností různé formy připojištění.
Hlavní předpoklady: manažerské a obchodní dovednosti, profesionální prezentace a komunikace, dobré organizační schopnosti, časová flexibilita, praxe v obchodní sféře tři až šest let, zkušenosti z pozic obchodní zástupce.
Area Sales Manager
Pozice obvyklá u velkých výrobních, FMCG či farmaceutických společností. Manažer je zodpovědný za řízení týmu (obvykle 3 až 15 obchodních zástupců) a za finální výsledky prodeje. Obvykle má na starosti určitý region a definovanou skupinu cílových zákazníků. Mimo řízení týmu se sám aktivně podílí na prodejních aktivitách u důležitých zákazníků.
Plat: 37-61 000 Kč
Benefity: auto- střední-vyšší střední, notebook jsou samozřejmostí, další benefity jsou nejčastěji finančního rázu podle výsledků prodeje, pojištění.
Hlavní předpoklady: prodejní dovednosti, manažerské schopnosti pro řízení týmu, profesionální prezentace, vyjednávací a přesvědčovací schopnosti, komunikace, kontakty v oboru, 1-5 let praxe, ochota hodně cestovat.
Key Account Manager
Manažer zodpovědný za prodej zboží či služeb klíčovým zákazníkům. Převážně reportuje obchodnímu řediteli a pracuje samostatně, bez nutnosti řízení podřízených. Například u velkých FMCG společností mívá na starosti 3-5 obchodních řetězců a pracuje v týmu 3-8 kolegů. Taktéž se název této pozice používá pro schopné obchodní zástupce nebo obchodní manažery v menších a středně velkých firmách, se zodpovědností za obchodování s nejdůležitějšími zákazníky.
Plat: menší a střední společnost 31-45 000 Kč, větší 53-72 000 Kč
Benefity: auto- střední-vyšší střední, notebook, benefity nejčastěji finančního rázu podle výsledků prodeje (u menších firem mohou bonusy dobré výsledky plat až zdvojnásobit, větší firmy dávají vyšší fixní základ a menší bonusy), u větších firem nějaká forma připojištění.
Hlavní předpoklady: podobné jako u Area Sales Manager, s důrazem na komunikační dovednosti.
Obchodní zástupce
Je zodpovědný za prodej svěřeného výrobku či služby v příslušném regionu. Dle velikosti společnosti a množství nabízených produktů se může jednat o několik okresů, ale též o oblast celých Čech nebo Moravy. Obchodní zástupce nabízí produkty, prodává, přijímá objednávky, zboží může i přímo rozvážet (tzv. ambulantní prodej), vypisuje faktury i přijímá platby. Musí být schopen plánovat svůj čas a musí mít co nejlepší znalosti o svěřeném produktu. Speciální kategorií jsou obchodní zástupci farmaceutických firem, kteří musí mít i odborné lékařské nebo farmaceutické vzdělání a jejichž cílovou skupinou jsou lékaři.
Plat: FMCG 17-32 000 Kč, farmacie 26-46 000 Kč
Benefity: auto- nižší střední- střední, někdy i notebook, prodejní bonusy (mohou významně ovlivnit celkové finanční ohodnocení), možnost koupě firemního zboží za nižší cenu.
Hlavní předpoklady: obchodní dovednosti, velmi dobré komunikační a prezentační dovednosti, flexibilita, cílevědomost, zkušenosti.
Manažer nákupu
Pozice je zaměřena buď na nákup zboží od dodavatelů (převážně v prodejních řetězcích - též pod názvem Nákupčí-Buyer), nebo na zajišťování centrálního nákupu jak zboží, surovin, veškerého hmotného majetku, ale též všech dalších služeb, které společnost využívá prostřednictvím subdodavatelů. Vypisuje výběrová řízení, jedná s dodavateli a dojednává s nimi optimální podmínky. Tuto pozici nalezneme v řetězcích, výrobních společnostech a u velkých společností, kde existuje oddělení centrálního nákupu.
Plat: řadový nákupčí 31-46 000 Kč, šéf nákupčích či sourcing manager 56-89 000 Kč.
Benefity: u vedoucích pozic a větších spol. auto- střední, vzdělávací programy.
Hlavní předpoklady: u vedoucí pozice předchozí praxe, jazyky u zahraniční společnosti nebo tam, kde se spolupracuje se zahraničními dodavateli, vyjednávací dovednosti, analytické schopnosti pro porovnávání a kalkulaci nabídek, přirozená autorita.
Metodiku průzkumu a další vysvětlivky najdete v tomto článku.
Klasifikace automobilů se řídí podle Svazu dovozcu automobilů.
Průzkum vznikl pro časopis The Prague Tribune.