Nejlepší mobilní bankovnictví? Tady je porovnání aplikací

Jan Bachura | rubrika: Analýza | 12. 7. 2021 | 13 komentářů
Analytická společnost Scott & Rose porovnala letos v únoru třináct mobilních aplikací tuzemských bank. Dnes zveřejnila výsledky, které přinášíme i na webu Peníze.cz.
Nejlepší mobilní bankovnictví? Tady je porovnání aplikací

Zdroj: Shutterstock

Počet funkcionalit a služeb

Víc než 180 sledovaných parametrů jsme rozdělili do 26 oblastí, zaměřených na správu běžného účtu (včetně plateb a platební karty) a zároveň na další finanční produkty, které lze sjednat či spravovat prostřednictvím mobilní aplikace. Jde například o nastavení trvalého příkazu, blokaci platební karty, ale také třeba sjednání půjčky a možnost změnit výši její splátky přímo v aplikaci.

Jak to dopadlo? Nejlepší tři aplikace podle počtu nabízených funkcí a služeb (víc než sto) na trhu nabízejí Moneta, Air Bank a Komerční banka. Naopak nejhůře dopadly aplikace Hello bank, Sberbank a UniCredit Bank, které nabízejí méně než 70 funkcionalit. Průměrná aplikace nabízí 86 funkcionalit, ukázala analýza.

V případě ČSOB hodnotila únorová analýza původní verzi mobilní aplikace nazvanou ČSOB Smartbanking. Letos v květnu banka spustila novou aplikaci nazvanou ČSOB Smart – k ní tato analýza zatím nepřihlíží.

Počet funkcionalit

(stav k únoru 2021)

Banka
100 a víceMoneta Money Bank
Air Bank
Komerční banka
81 až 99Raiffeisenbank
mBank
Equa bank
Česká spořitelna
Banka Creditas
do 80ČSOB (původní verze aplikace – Smartbanking)
Fio banka
UniCredit Bank
Sberbank
Hello bank

Poznámka webu Peníze.cz: Dvě retailové banky zatím neumožňují ovládání účtu přes mobilní aplikaci. Trinity Bank ji nemá vůbec, Expobank ji spustila pouze pro potvrzování plateb kartou a jejich nastavení.

Klientská přívětivost

Uživatelskou oblíbenost ukazuje hodnocení klientů v Google Play u každé mobilní aplikace – hvězdičky jsme přepočítali na procenta.

Nejlépe hodnocené bankovní aplikace podle uživatelů mají Air Bank, ČSOB a Moneta Money bank – shodně s 96 %. Těsně za nimi s 94 % se umístily aplikace od České spořitelny, Equa bank a Raiffeisenbank.

Naopak nejslabšími jsou podle uživatelů aplikace od Hello bank (66 %), Sberbank (70 %) a Banky Creditas (76 %).

Klientská přívětivost

mobilní aplikace 

(stav v únoru 2021)

Banka
více než 90 %Air Bank
ČSOB (původní verze aplikace – Smartbanking)
Moneta Money Bank
Česká spořitelna
Equa bank
Raiffeisenbank
mBank
71 % - 90 %Fio banka
Komerční banka
UniCredit Bank
60 % až 70 %Banka Creditas
Sberbank
Hello bank

Jak jste spokojeni vy? Jednotlivé mobilní aplikace můžete ohodnotit na webu Finparáda, který provozuje společnost Scott & Rose, autor analýzy.

Uživatelská dostupnost základních funkcí

Hodnotili jsme, jak je daná aplikace uživatelsky dostupná při ovládání základních funkcionalit. Nejedná se o subjektivní názor analytiků či uživatelů aplikace. Hodnocení vychází z měření dvou faktorů: počtu kliků a času k nalezení či nastavení funkce. Uživatelská dostupnost jsme vypočítali jako kombinaci těchto dvou faktorů a následně převedli na procenta.

Z pohledu dostupnosti základních funkcionalit je nejlepší aplikace od UniCredit Bank, která dosáhla hodnoty 96 %. Další banky skočily s větším odstupem: Fio banka (74 %), Komerční banka (64 %) a Raiffeisenbank (63 %).

Srovnejte to s námi

„Trochu jsme se obávali, že nejlepší uživatelskou dostupnost budou mít ty mobilní aplikace, které mají nejméně funkcionalit a aplikace s více parametry či službami na tom budou hůře. Tento předpoklad se však nepotvrdil, neboť i aplikace s více jak stovkou parametrů dosáhly dobrých výsledků v počtu kliků a času u základních funkcionalit,“ říká Michal Mošnička, šéf analytické společnosti Scott & Rose.

Překvapením podle něj může být aplikace Air Bank, která skončila pod průměrem co do počtu kliků i času k nalezení základních funkcí. Slabších hodnot rovněž dosahují Sberbank, mBank a ČSOB.

Analytici se zaměřili i na „krizové scénáře“. Sledovali, jak náročné je nastavení určitých funkcí, které klient potřebuje provést rychle a intuitivně. Například při ztrátě či krádeži dokladů i s platební kartou nebo při podezření na zneužití platební karty by měl klient reagovat velmi rychle. Potřebuje si ji ve spěchu ve svém mobilním bankovnictví zablokovat či uzamknout.

„Všechny banky, kromě Sberbank, tuto možnost nabízejí. Ve většině mobilních aplikací dočasně zablokujete svou platební kartu pomocí čtyř kliknutí, a to za pět až šest sekund. Jen na tři kliky (tři až pět sekund) zablokujete kartu v aplikaci Creditas, Monety a UniCredit,“ přibližuje Veronika Křivská, analytička společnosti Scott & Rose. Naopak v aplikaci Air Bank, ČSOB (Smartbanking) a mBank je nutné vykonat pět kliknutí, které trvají šest až osm sekund.

Uživatelská dostupnost základních funkcionalitBanka
70 % až 100 %UniCredit Bank
Fio banka
46 % až 69 %Komerční banka
Raiffeisenbank
Hello bank
Moneta Money Bank
Equa bank
Banka Creditas
Česká spořitelna
do 45 %ČSOB (původní verze aplikace – Smartbanking)
mBank
Sberbank
Air Bank

Komplexnost mobilních aplikací

Tato část porovnání se zaměřila na možnost zakládat finanční produkty v aplikaci online (běžný účet, půjčky, investice, pojištění, penze, stavební spoření či vkladové produkty). Průměrná aplikace na trhu nabízí možnost sjednat tři produkty.

Vítězem se stala Smart Banka od Monety, která umožňuje klientům sjednat nejvíce produktů zcela online. Obstojně dopadly i Česká spořitelna, mBank a Raiffeisenbank. Naopak žádný nebo pouze jeden produkt lze sjednat v aplikaci od Sberbank, Fio banky, UniCredit Bank nebo Hello bank.

Komplexnost mobilní aplikaceBanka
5 až 7Moneta Money Bank
Česká spořitelna
Raiffeisenbank
mBank
2 až 4ČSOB (původní verze aplikace – Smartbanking)
Air Bank
Komerční banka
Equa bank
Banka Creditas
0 až 1Hello bank
UniCredit Bank
Fio banka
Sberbank

Pokrok v počtu funkcionalit a služeb

Nejvíce funkcionalit oproti předchozímu roku přidala Sberbank. Přesto její aplikace – co do celkového počtu funkcí – zůstává na chvostu žebříčku.

Aplikaci výrazněji vylepšily také Fio banka, Česká spořitelna, Raiffeisenbank nebo UniCredit Bank. Banky v průměru přidaly do aplikací 16 nových funkcí.

Poznámka webu Peníze.cz: Nižší počet nově přidaných funkcí během posledního roku automaticky neznamená, že aplikace zaostává za konkurencí. V některých případech může jít o banky, jejichž aplikace už před rokem nabízely mnohem více funkcí než konkurenční produkty.

Počet nových funkcionalitBanka
30 a víceSberbank
Fio banka
10 až 21Česká spořitelna
Raiffeisenbank
UniCredit Bank
Banka Creditas
Moneta Money Bank
Air Bank
do 10Equa bank
Hello bank
Komerční banka
mBank
ČSOB (původní verze aplikace – Smartbanking)

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+30
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 13 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

12. 7. 2021 12:36, Kamil

Opravdu si analytici myslí, že čím víc funkcí a produktů, tím lepší? Mě nejvíc zajímá uživatelská přehlednost, spolehlivost atd. Radši dobře fungující základní služby (převody, karty) než desítky zbytečností, které na mobilu nepotřebuju (případně si je zařídím v IB).

+56
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

12. 7. 2021 10:31, Petr

Mate sice vsechny banky, ale psat jste se dosud nenaucil. Doporucuji otevrit ucebnici cestiny!

Zobrazit celé vlákno

-21
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (13 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Předčasné splacení hypoték může zdražit. Přílepek napsaly banky

8. 7. 2021 | Jiří Hovorka, Olga Skalková | 25 komentářů

Předčasné splacení hypoték může zdražit. Přílepek napsaly banky

Ve sněmovně je návrh na změnu u předčasného splacení hypoték. Lidé by podle něj měli bankám platit rozdíl mezi jejich sazbou a aktuální průměrnou sazbou na trhu. Maximální výše poplatku... celý článek

Z Air Bank už nepošlete peníze na kryptoburzy

2. 7. 2021 | Jiří Hovorka | 30 komentářů

Z Air Bank už nepošlete peníze na kryptoburzy

Klienti Air Bank nově nemohou ze svých účtů posílat peníze na zahraniční burzy s virtuálními měnami.

Místo karty zaplatíte prstenem. Pak i obličejem

24. 6. 2021 | Olga Skalková | 18 komentářů

Místo karty zaplatíte prstenem. Pak i obličejem

Bezkontaktní platby mají za sebou prvních deset let. Teď míří třeba do prstenů. A jednou zřejmě nebudete potřebovat k platbě nic než sebe.

Snadné ověření přes Bank ID spouštějí další firmy

24. 6. 2021 | Petr Kučera | 2 komentáře

Snadné ověření přes Bank ID spouštějí další firmy

Online ověření klientů prostřednictvím BankID nabízí už 18 společností. Dalších 26 firem se připravuje na spuštění v blízké době – má už podepsané smlouvy. Do konce roku by se počet... celý článek

Pozor, volá banka. Vylepšený podvod ukáže správné číslo

2. 6. 2021 | Jiří Hovorka | 14 komentářů

Pozor, volá banka. Vylepšený podvod ukáže správné číslo

Podvodníci umějí nastavit číslo, aby vypadalo jako zákaznická linka. Operátoři ani zákony s tím zatím nic nezmohli. Služba, která to umožňuje, byla až doteď užitečná.

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.