Tržby tuzemských maloobchodníků – bez prodeje aut – byly v červenci o tři procenta vyšší než ve stejném období loňského roku. Po zohlednění kalendářních vlivů (rozdílný počet pracovních dnů) stouply meziročně o 1,9 %. Vyplývá to z dnes zveřejněných čísel Českého statistického úřadu.
Jde o lepší výsledek, než čekali analytici. Jenže: Zatím jde jenom o údaje za červenec, kdy se zdálo, že koronavirus už Česko opustil. Tržby mohly být meziročně vyšší i díky tomu, že řada lidí dala přednost dovolené v tuzemsku před cizinou.
Čísla za další měsíce už zase mohou být horší, protože nemocných s Covid-19 rekordně přibývá a s tím i obav spotřebitelů. Růst mezd se ve druhém čtvrtletí prakticky zastavil, pracovní místa zatím pomáhá držet státní podpora. Nikdo neví, co bude na podzim.
„Maloobchodní tržby v červenci rostly rychleji, než se čekalo. Růst optimismu se projevil na vyšší ochotě utrácet. Výhled na nejbližší měsíce ale zůstává značně nejistý,“ říká Michal Brožka, analytik Komerční banky. Podle průzkumů se v srpnu mírně snížila takzvaná spotřebitelská důvěra, tedy optimismus ohledně ekonomického vývoje.
„Ve druhém čtvrtletí objem vyplacených mezd meziročně klesl o 2,9 %. A mzdy zůstanou v soukromém sektoru v útlumu i v nejbližší době i nadále. Nikdo nemá jistotu, co se bude dít v případě zhoršení epidemiologické situace a jak různá hygienická opatření zasáhnou běžný život. Za celý rok čekáme pokles maloobchodních tržeb kolem tří procent,“ dodává Brožka.
Analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák upozorňuje, že silné meziroční propady maloobchodu za březen až květen zatím nebyly plně kompenzovány, když takzvaná odložená spotřeba byla realizována jen částečně.
„Zatímco v souhrnu za loňský rok maloobchodní tržby vzrostly o 4,8 %, tak v souhrnu za období leden až červenec letošního roku tržby o 0,5 % poklesly. Vzhledem k tomu, že podzimní měsíce budou pravděpodobně ve znamení nárůstu nezaměstnanosti a omezování vládní pomoci, tak nelze očekávat, že se obchodníkům podaří jarní ztráty dohnat,“ upřesňuje Novák.
„Útraty domácností v obchodech se postupně vrací k normálu, a bez aut již překonaly loňskou úroveň. To ovšem nelze říci o útratách za ubytování a stravování, které přes určité zlepšení zůstávají nadále v silném meziročním propadu, a které se do celkových čísel o maloobchodu nepočítají. Ubytovatelé a restauratéři dále trpí absencí zahraničních turistů, přičemž zvýšený zájem Čechů o trávení dovolené na domácí půdě tento výpadek nevykompenzovalo. Restauratéry navíc postihuje i rozšíření práce z domova, což se negativně projevuje v tržbách za obědy,“ říká ekonom UniCredit Bank Jiří Pour.
„Sektor HoReKa, neboli hotely, restaurace a kultura, zůstává pod úrovní ze stejného období minulého roku. Například sekce ubytování je stále o polovinu nižší. Stravování a pohostinství dohánělo ztráty nejrychleji a v červenci skončilo o 12,2 % pod úrovní z července 2019,“ upřesňuje David Vagenknecht, analytik Raiffeisenbank.
Podobně jako před krizí rostou nejvýrazněji tržby e-shopů – v červenci meziročně o 20,9 %. Ve specializovaných prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci Češi utratili o 10,1 % víc než před rokem. V prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením o 10 %, s výrobky pro domácnost o 7,3 % a s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím o 2,8 %. Naopak nižší tržby vykázaly prodejny s oděvy a obuví (o 2,4 %).
„Na vývoji tržeb jednotlivých typů obchodů je vidět, jak se mění preference v důsledku toho, že lidé tráví více času v domácím prostředí. Ať už jde o home office nebo tuzemské dovolené,“ podotýká ekonom Petr Dufek z ČSOB.
Petr Kučera
Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Přes pět let vedl web Peníze.cz, předtím ekonomicko-finanční... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem