Operativní leasing: Kolik pronájem auta stojí a může se vyplatit?

Pronajmout si auto a jezdit bez starostí o pojištění nebo servis. Operativní leasing nabízí řada automobilek a leasingových společností. Jak funguje a na co si dát pozor? Poradíme.
Operativní leasing: Kolik pronájem auta stojí a může se vyplatit?

Pořídit si auto na leasing není v Česku nic výjimečného. Kromě klasického leasingu – auto postupně splácíte, až ho nakonec od leasingové společnosti odkoupíte – existuje ale také takzvaný operativní leasing. Ten ještě před pár lety využívaly především firmy a podnikatelé, od roku 2014 ale leasingové společnosti nabízejí operák taky soukromým osobám. Klienty lákají především na možnost pořídit si nové auto bez vlastních naspořených peněz a navíc se zbavit většiny starostí s jeho provozem a údržbou, které zůstávají svěřené specializované firmě.

Auto i bez úspor

Operativní leasing funguje na principu dlouhodobého pronájmu. Jeho sjednání se přitom obejde bez naspořených desetitisíců – řidič nemusí platit akontaci jako u klasického leasingu. U leasingové společnosti si jednoduše vyberete auto, zaplatíte první nájem a můžete odjet. Samozřejmě až potom, co s leasingovkou vyřídíte několik formalit – počítejte s tím, že leasingové společnosti chtějí doložit vaše příjmy a také si ověří, jestli nemáte zápis v registru dlužníků.

Hledáte spolehlivé povinné ručení? Poradíme!

Vašemu autu najdeme nejvýhodnější pojištění na míru, co nezatíží rodinný rozpočet.

Dál pak každý měsíc platíte fixně stanovený poplatek, který by měl být po celou dobu pronájmu neměnný. Operativní leasing je zpravidla možné sjednat na dva nebo tři roky a po uplynutí této doby jednoduše vyměníte stávající model za novější, případně si můžete auto odkoupit, pokud takovou možnost leasingovka nabízí. Anebo jdete o dům dál…

Výměna pneumatik a servis? Za příplatek

Kolik za operativní leasing zaplatíte, závisí na společnosti a samozřejmě na typu vozidla. Do celkové sumy se nicméně nerozpočítává celá pořizovací hodnota vozu, ale jenom rozdíl mezi částkou, za kterou leasingová společnost auto pořídila a předpokládanou (tabulkovou) cenou, za kterou ho prodá, až s ním po sjednané době přestanete jezdit.

Vliv na výši měsíční splátky má ale i celková doba nájmu a roli hraje také počet najetých kilometrů. Leasingové společnosti totiž klientům stanovují povolený nájezd – ve většině případů jde o 60 tisíc kilometrů za tři roky, některé společnosti ale nabízejí i levnější variantu s nižším nájezdem. Pokud povolený nájezd překročíte, budete muset kilometry doplatit. Cena za kilometr záleží na konkrétním poskytovateli, většinou jde o částku v rozmezí jedné až dvou korun.

V rámci měsíčního poplatku ale neplatíte pouze za samotný pronájem, promítají se do něj i další služby. V praxi většinou nabízí leasingové společnosti dva modely. V základním balíčku bývá povinné ručení a havarijní pojištění. Kdo chce služeb víc – například údržbu a servis nebo sadu zimních pneumatik včetně přezutí, musí si ve většině případů připlatit. Větší rozsah služeb pak může měsíční splátku prodražit o víc než tisíc korun. Kromě výše uvedeného může cenu nájmu ovlivnit také zvolená spoluúčast u havarijního pojištění. Nepřekvapí asi, že z vlastní kapsy pak musí každý řidič standardně hradit pohonné hmoty a samozřejmě i případné pokuty.

Kdo chce operativní leasing využít, měl by počítat s několika podmínkami, kterými leasingové společnosti své klienty omezují. Například údržbu a servis, včetně přezouvání gum, je většinou nutné zajistit v jednom z autorizovaných servisů a nevyhnete se ani pravidelným servisním prohlídkám. Svobodu nemají řidiči ani v tom, komu auto půjčí – pronajaté auto můžou zpravidla řídit pouze rodinní příslušníci. Pokud byste vůz chtěli půjčit známým, musíte se s leasingovkou nejdřív domluvit. Stejně tak, pokud byste například rádi provedli úpravu interiéru auta.

Jaké varianty leasingovky nabízejí

Operativní leasing pro soukromé osoby nabízí řada společností, ať už samotné automobilky nebo třeba leasingové společnosti známých bank. Níž najdete vybrané příklady operativního leasingu tří v Česku nejprodávanějších značek.

Škoda Bez starostí
Volkswagen Financial Services
Hyundai

Co se týče operativního leasingu, nabízí Škodovka poměrně širokou škálu vozů – v nabídce najdete modely Fabia, Rapid, Octavia, Yeti či Superb. Operativní leasing je u Škody ve dvou variantách, varianta Komplet přijde měsíčně o tisíc korun dráž.

Varianta Start

  • povinné ručení
  • havarijní pojištění a pojištění skel>

Varianta Komplet

  • povinné ručení
  • havarijní pojištění a pojištění skel
  • zimní kola včetně přezutí
  • předepsaný servis

Vlastní auto, nebo operativní leasing: Co se víc vyplatí?

Kdo si chce spočítat, na kolik ho přijde vlastní nový vůz a kolik dá za operativní leasing, bude si muset trochu zavěštit. Dopředu se totiž jen těžko odhaduje, kolik vás bude stát případný servis, a kolik tedy ušetříte, pokud ho budete mít v rámci operativního leasingu v ceně.

První řidič si pořídil zánovní Fabii (Ambition (1) 1,2 TSI/66 kW) za 326 400 korun. Samozřejmě si sjednal povinné ručení a navíc i havarijní pojištění, za obě pojistky ročně dohromady zaplatí 13 537 korun. Pořídit si musel také zimní pneumatiky – nové, ze značkového obchodu a dálniční známku. Počítat budeme s dvěma variantami – v prvním případě auto po třech letech prodá, v druhé mu bude sloužit devět let.

ŘIDIČ 1

3 roky

9 let

Kupní cena auta

326 400 Kč

326 400 Kč

Přihlášení auta

800 Kč

800 Kč

Povinné ručení a havarijní pojištění

40 611 Kč

121 833Kč

Dálniční známka

4 500 Kč

13 500 Kč

Zimní pneumatiky

11 644 Kč

23 328 Kč

Přezutí

4 590 Kč

13 770 Kč

STK + emise

3 160 Kč

Prodejní cena auta

150 000 Kč

50 000 Kč

Celkem

238 545 Kč

452 791 Kč

I druhý řidič jezdí ve Fabii (Ambition (1) 1,2 TSI/66 kW), kterou má prostřednictvím operativního leasingu. Vybral si základní balíček, takže má v ceně pouze povinné ručení a havarijní pojištění. Sám si tedy musel pořídit zimní pneumatiky a platit si musí i jejich přezutí. Každý rok si také kupuje dálniční známku.

ŘIDIČ 2

3 roky

9 let

Operativní leasing

172 764 Kč

518 292 Kč

Dálniční známka

4 500 Kč

13 500 Kč

Zimní pneumatiky

11 644 Kč

23 328 Kč

Přezutí

4 590 Kč

13 770 Kč

STK + emise

3 160 Kč

Celkem

193 498 Kč

572 050 Kč

Třetí řidič také využívá operativní leasing na stejné auto. Zvolil si nicméně lepší balíček, který kromě povinného ručení a havarijního pojištění obsahuje také kompletní zimní kola a předepsaný servis. Sám si hradí dálniční známku.

ŘIDIČ 3

3 roky

9 let

Operativní leasing

205 164 Kč

615 492 Kč

Dálniční známka

4 500 Kč

13 500 Kč

Celkem

209 664 Kč

628 992 Kč

Anketa

Kdy jste naposledy měnili nebo přibírali do stáje vůz?

Pokud by první řidič auto využíval tři roky a později ho prodal za 150 tisíc korun, náklady budou za tři roky dělat necelých 240 tisíc korun. Protože si koupil nové auto s tovární zárukou, pravděpodobně nebude mít ani dodatečné náklady za servis. Kdyby s autem jezdil devět let, přišlo by ho přibližně na 450 tisíc korun, samozřejmě pokud nebudeme počítat případné opravy. Kdyby auto neprodal, pohybovaly by se náklady kolem půl milionu korun.

Druhý řidič by byl oproti prvnímu po třech letech zhruba čtyřicet pět tisíc korun v plusu. Pokud by ale operativní leasing využíval devět let, zaplatil by naopak o zhruba 120 tisíc korun víc, případně 70 tisíc korun, pokud by první řidič auto neprodal.

Podobně vycházejí propočty i v případě druhého řidiče – krátkodobě může vycházet levněji operativní leasing, dlouhodobě jsou počty příznivější pro vlastní auto. Samozřejmě by ale záleželo na případných opravách a ceně, za kterou by první řidič auto prodal.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+62
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 22 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

15. 12. 2016 20:37, Tomas

Pánové já zvažuji o operativním leasingu a to hned z více variant první a pro mě duležitá věc každé dva roky nové auto pro mě první co mě osloví druhá věc neřeším servis já bych starší auto už nechtěl řešit že tam někde něco nefunguje řešit rozvody nápravu a další věcí a vozíte se v pořádných kárách a tu cástku co bych dal za akontaci si nechám pro strýčka příhodu kdybych operák nemohl splácet jsem vklidu pokud máte příjem alespoň kolem 20000 není se čeho bát auto pokud hledáte nebo jako já přez nějakou společnost se dá sehnat i za 4-5000 a to snad nikoho nezrujnuje :) a hlavně víte kolik stojí pojistky na nová auta díly na opravy auto není v záruce padesát let ale jen 2roky co pak stane se vám že se auto posere a co vyhodíte ho nebo ho prodáte hrubě pod cenou? a to ani neprodáte protože stejně dokud nesplatíte není vaše :D

+52
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

13. 8. 2021 12:20, Pavel

Ahoj, zkoušel jsem operativní leasing od škofinu a když se mi na octavii něco pokazilo, ihned to řešili, člověk musí brát ohled i trošku na auto a musí se k němu chovat, protože při samotném vrácení se mi otočily panenky, když po mně chtěli nemalé peníze za vrácení auta, kde byly opravdu minimální škrábance. Auto jsem měl v garáži a od té doby bych do operativního leasingu nešel. Auto jsem až tolik nevyužíval, a proto jsem se rozhodl další ani nekupovat/pronajímat. Teď když něco potřebuji auto, zavolám do https://www.dobraautopujcovna.cz/ a ihned vyrážím na cesty :) Za mě jedna z nejlepších autopůjčoven v Brně.

-1
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (22 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Jak zavést bezproblémové parkování a nepodmíněný příjem jednou ranou

30. 9. 2016 | Michal Kašpárek | 18 komentářů

Jak zavést bezproblémové parkování a nepodmíněný příjem jednou ranou

Jednoduše: nahradit parkovací socialismus parkovacím trhem.

Kupujeme ojetinu: Pozor na triky v autobazaru

12. 5. 2016 | Petra Dlouhá | 27 komentářů

Kupujeme ojetinu: Pozor na triky v autobazaru

Z koupě ojetiny se může stát adrenalinový zážitek. Jestli se do toho chcete pustit, vybavte se arzenálem informací. Ať se nenecháte příliš snadno napálit. Pro začátečníky máme pár tipů.... celý článek

Nepůjčujte si na auto v autobazaru, napaří vám megapoplatek

20. 6. 2013 | Michal Mošnička | 27 komentářů

Nepůjčujte si na auto v autobazaru, napaří vám megapoplatek

O leasingu a úvěrech na auto vůbec už jsme na Peníze.cz ledacos psali, ale takovéhle počty tu snad ještě nebyly. S poplatkem za uzavření úvěru můžete přeplatit cenu auta klidně o sedmdesát... celý článek

Úvěr na auto: přeplatíte šedesát tisíc, nebo „nic“

21. 11. 2012 | Jindřich Hradecký | 7 komentářů

Úvěr na auto: přeplatíte šedesát tisíc, nebo „nic“

Stejné auto, totožná úvěrová společnost, přesto to vaše peněženka pocítí úplně jinak. Záleží na tom, jak velkou zvolíte akontaci, na jak dlouho se zadlužíte i jaké vyberete pojištění.... celý článek

Auta: Nechci slevu zadarmo aneb na „výhodný“ leasing s kalkulačkou

7. 12. 2011 | Jindřich Hradecký | 3 komentáře

Auta: Nechci slevu zadarmo aneb na „výhodný“ leasing s kalkulačkou

Automobilové značky ji hojně využívají v reklamách na nová auta – obří slevu. Leč pouze při využití tzv. značkového úvěru. Na papíře dosahuje výhoda i přes padesát tisíc. V reálu ale... celý článek

Partners Financial Services