Kreditní karty: slevy nejsou zadarmo

Světlana Rysková | rubrika: Co se děje | 29. 11. 2010 | 13 komentářů
Kreditní karty: slevy nejsou zadarmo
Čím víc utratíte, tím víc ušetříte – to je heslo, se kterým vyrazili za klienty vydavatelé kreditních karet s různými bonusovými programy. Propagují výhody, o podmínkách provozu karty však často mlčí.

Spojení kreditní kartys bonusovým programem je velmi výhodný byznys. Statistiky ukazují, že zákazník se dá snáze zlákat, aby si požádal o kreditní kartu, pokud je spojena s nějakými slevami nebo bonusy. Když pak kartou platí, má tendenci víc utrácet. Přibližně 70 procent majitelů kreditních karty nedokáže splatit nákupy včas a čerpá drahý úvěr. Zhruba desetina držitelů kreditních karet v Česku má problémy se splácením. Na těch pak banky vydělávají ještě víc, protože jim účtují vysoké penalizačními poplatky. Za první upomínku to například může být i 400 korun a jedna opožděná splátka přijde až na 590 korun.

Kreditní karty jsou tedy super výhodný byznys. Nejen pro banky,ale i pro prodejce zboží a poskytovatele služeb všeho druhu. Proto ochotně oželí část zisku na bonusové programy podporující jejich prodej. Držitelé karet na tom vydělají jen v případě, že dobře znají podmínky, dokážou dodržet bezúročné období a nečerpají hotovost.

Komu vydělávají bonusy?

Jako první se v Česku objevily tak zvané co-brandové karty. Vydává je banka s jedním partnerem (například Citibanks ČSA nebo UniCredit Banks CK Fischer). Zpočátku šlo zejména o prestižní vzájemnou podporu dvou značek (banka a partner) s určitou přidanou hodnotu pro klienty obou společností. Později začaly banky nabízet kreditní karty se širšími bonusovými programy, na nichž se podílí více obchodních partnerů (například Citibank – Citi Shopping, Raiffeisenbank– program Exkluzive, GE Money Bank– bonus +, UniCredit – Renomé apod.) a jejich cílem je především masové rozšíření kreditních karet a podpora jejich využívání.

Kreditní karty s bonusovými nebo věrnostními programy nabízejí kromě bank i další subjekty - obchodní řetězce, cestovní kanceláře, developeři, provozovatelé čerpacích stanic, dopravci, distributoři kosmetiky aj. Někteří k nim připojují jen vlastní věrnostní programy (sběr bodů, slevy, klubové členství apod.), aby si udrželi zákazníky a motivovali je k větším nákupům. Jiní je nabízejí svým klientům jako jakousi službu navíc, která podporuje jejich hlavní byznys. Například penzijní fondy nebo pojišťovny připisují klientům určité procento z nákupů zaplacených kartou na účet penzijního připojištěnínebo na životní pojištění.

Vlastní nabídka bonusových kreditních karet probíhá často prostřednictvím sítě externích dealerů, finančních poradců, telefonních operátorů, nebo třeba prodavačů přímo v obchodech. Ti jsou provizemi motivování k prodeji co největšího počtu karet, a proto se soustředí hlavně na propagaci výhod – tedy na ono známé: Čím víc utratíte, tím víc ušetříte.

O fungování a parametrech vlastní kreditní karty už toho mnoho neříkají, nebo ani mnoho nevědí. Nechávají na zájemci, aby si vše podstatné zjistil sám, což nemusí být vůbec jednoduché. Propagační materiály bývají na detaily skoupé a řada podstatných údajů chybí i na webových stránkách firem, které kreditní karty vydávají.

Hledat budete marně

Klubovou kartu nabízí například řetězec prodejen potravin Billa. Z informací na jako webových stránkách však jen těžko pochopíte, že jde o kreditní kartu. Zmiňuje jen bezúročné období, ale o úrocích, splátkácha dalších náležitostech tam není ani zmínka. Nebo jiný příklad - zkuste si na webových stránkách AXA penzijního fondurychle najít, zda slibovaný až 11% bonus budete čerpat na kreditní nebo debetní platební kartu. Na webové stránce ING penzijního fondubudete zase těžko hledat informaci o tom, kolik zaplatíte, když si jejich kreditní kartou vyberte hotovost z bankomatunebo jaká je smluvní pokuta za upomínku opožděné splátky. Totéž platí například pro kreditní kartu, kterou nabízí řetězec drogerií Schlecker. Stejně nesnadné je najít na webu ČSA, jaký je u kreditní karty s jejich logem úrok z čerpaného úvěru na hotovostní operace. Přitom je to neuvěřitelných 29,99 % p. a. Kdybyste chtěli věrnostní kreditní kartu kosmetické společnosti Avon, na internetových stránkách pod podmínkami provozu nenajdete délku bezúročného období, úrokovou sazbu při čerpání úvěru, ani výši splátky či penále za překročení úvěrového limitu.

Značně „podměrečné“ informace některých subjektů, nabízejících kreditní karty s věrnostními nebo bonusovými programy, by se měly možná dostat do hledáčku České obchodní inspekcenebo orgánů dohledu nad finančním trhem. A všem, kdo se domnívají, že pro ně mohou být tyto karty užitečné, lze doporučit jediné: Pátrejte vždy po tom, která banka kartu provozuje, protože jedině u ní můžete najít většinu podstatných informací.

Jaké máte zkušenosti s kreditními kartami a hlavně bonusovými programy, které nabízejí vydavatelé těchto karet, vy? Napište nám o tom!

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+6
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 13 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

29. 11. 2010 8:41, Matěj

Prosím, mohla by autorka vysvětlit, co myslím tím "slevy nejsou zadarmo"? Nikde v článku to neuvádí. Pouze varuje, že se majitel kreditky může zadlužit. Ale jaká rizika mu hrozí, pokud kreditku používá jen k získání různých slev a nikdy nejde do mínusu? Obávám se, že v takovém případě jsou pro něj slevy skutečně zadarmo. Opravte si proto ten titulek, nebo dokažte vaše tvrzení.

+8
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

1. 12. 2010 11:14, Mirek

Osobne vyuzivam kartu, o ktere se pise treba na www.pasivniprijem.info a bonusy mam mnohem vetsi.

-9
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (13 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Co nabízejí kreditní karty jednotlivých bank?

1. 11. 2010 | bankovnipoplatky.com | 6 komentářů

Co nabízejí kreditní karty jednotlivých bank?

Banky, působící na českém trhu nabízejí nepřeberné množství kreditních karet, které jsou určeny pro různé segmenty zákazníků. Pro lepší orientaci nabízíme porovnání těch základních. celý článek

Je vaše karta v bezpečí? Deset nejčastějších otázek

24. 11. 2009 | Petr Kučera | 2 komentáře

Je vaše karta v bezpečí? Deset nejčastějších otázek

Únik dat o platebních kartách se týká až 100 tisíc Čechů, kteří od ledna do srpna 2009 platili ve Španělsku a oblíbených ostrovech. Není vyloučeno, že se může týkat i loňských plateb.... celý článek

Co letáky bank o kreditkách raději neříkají

17. 8. 2009 | Věra Tůmová | 9 komentářů

Co letáky bank o kreditkách raději neříkají

Banky na letácích propagujících kreditní karty básní o bezstarostném životu a výhodách, které používání kreditky přináší. O poplatcích či výši úroků ovšem mlčí. Nevysvětlují ani podstatné... celý článek

Vydavatelé kreditních karet dostali přes prsty

27. 5. 2009 | Jan Stuchlík | 5 komentářů

Vydavatelé kreditních karet dostali přes prsty

Americké banky a karetní společnosti musí přestat s některými zavádějícími a predátorskými praktikami, kterými vydělávali na dlužnících. Na oplátku hrozí, že kvůli tomu budou muset... celý článek

Která kreditka se vyplatí jako finanční rezerva

5. 5. 2009 | Věra Tůmová | 8 komentářů

Která kreditka se vyplatí jako finanční rezerva

Ne každá kreditní karta se hodí jako finanční rezerva pro případ nouze. U některých karet si banky účtují poplatky, i když se nepoužívají. To finanční rezervu prodražuje.

Partners Financial Services