Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Proč si to všechno nechají Pražáci líbit?

| rubrika: Komentář | 16. 3. 2018 | 13 komentářů
Kolapsy zpestřená stagnace Prahy je jedním z nejvíc fascinujících příběhů porevolučního Česka.

Většinu času trávím ve městě, kde jediný zrušený přechod pro chodce vyvolal demonstraci a přispěl k politickému zemětřesení. Několikrát měsíčně odtud vyrážím do Prahy a nechápu: kdyby takovou kombinaci akutního kolapsu, dlouhodobé stagnace a politického šlendriánu zažívalo jakékoliv krajské město, půl roku před obecními volbami by se v něm už plnila protestní kandidátka. Pražané si místo toho jedou fotokoláže.

Jen od prosince to bylo: zřícení Trojské lávky, hrozba dalších havárií, víc než měsíční uzavírka Libeňského mostu, hromadná doprava v prázdninovém režimu a aktuálně paralýza Žižkova a čtvrtí, které spojuje s centrem. Na změny v dopravě upozorňují ručně čmárané cedule, což je malý detail, ale s velkou symbolikou.

Nejde jen o akutní problémy. Praha je jediné velké české město, které se nemění k lepšímu. Když po dvou, třech letech přijedete do Brna, Plzně nebo i Ostravy, pokaždé váš překvapí, jak zase prokoukly. Rekonstruují se veřejná místa, regulují reklamy, zlepšují veřejné služby. V Praze vás vítá stále ten samý fekál: open air šlehárna před hlavním nádražím a bezútěšný Václavák. Na opačnou stranu jít pořád nemůžete, leda na pankáče po obrubníku magistrály.

Ke kafi Kašpárkův výběr

Chytré čtení na víkend

Dobré čtení má oproti sebelepší buchtě jednu výhodu. Nevadí, že se do něj před vámi zakousl někdo jiný. Každý týden šéfredaktor Finmag.cz Michal Kašpárek ochutná metráky textů. A každý pátek vám e-mailem pošle přehled těch nejlepších. Pokud tedy budete chtít a přihlásíte se k odběru našeho pravidelného newsletteru. 

Čtení na víkend

Zatímco jiné světové metropole automobilovou dopravu klidní, skrz Prahu vede její veletok i po dostavění Blanky. (Kterou mimochodem nejezdí hromadná doprava jen proto, že by ji využívala hromada lidí.) Nic proti motoristům: když se ve městě staví málo a draze, prosedět každý pracovní týden deset hodin v autě je volba sice pekelná, ale ekonomická. A o to pochopitelnější, když má tak nízkou prioritu pohodlí cestujících sockou: ještě v roce 2015 se tu otevřela stanice bez eskalátorů, vynalezených ve stejné dekádě jako dieselový motor, kinematograf a rádio. Eskalátory neeskalátory, nové stanice jsou ohyzdné a dál budou.

Podepsáni všichni

Necháme stranou bourání mimořádných staveb, uzavření Hradu, zlodějíčky z reportáží Janka Rubeše, chátrání prázdných domů a strmý růst ceny bydlení v těch obydlených, kvůli kterému se z Prahy odstěhoval i bývalý primátor. Na to všechno má pražský magistrát a radnice městských částí jen nepřímý nebo žádný vliv. Ostatní by ale změnit mohl a měl. Jenže byly důležitější věci na práci. Posetí města cedulemi zakazujícími vjezd segwayů. Zavedení internetu do lanovky na Petřín. Magistrátní med.

Za posledních osm let se v radě hlavního města vystřídaly ANO (2014-), ODS (2010-2013), ČSSD (2010-11, 2014-), TOP 09 (2011-2014) a Trojkoalice KDU-ČSL, Zelených a Starostů (2014-), tedy prakticky kompletní stranický establishment. Na podzim vznikne nová koalice opět z něj, maximálně do ní přibudou v Praze oblíbení Piráti. Půl roku před volbami to nevypadá na žádné protestní hnutí ani obrodu stávající reprezentace. Pod primátorkou Adrianou Krnáčovou se sice v ANO hýbe židle, ale spíš než jediným strůjcem marastu je jeho nejviditelnějším symbolem.

Jak je to možné? Vysvětlení se nabízí několik. Nemáme na rozdíl od vás čas, vysvětloval mi kamarád z Letné, napůl vážně. Protesty za celostátní témata člověka vyčerpají natolik, že nezbývá energie bojovat za chodníky. Možná se většina obyvatel Prahy pohybuje mimo centrum, a naopak podstatná část zaměstnanců a studentů, kteří v něm tráví dny, zase nemá trvalý pobyt a páku na zastupitele. Možná zkrátka do Prahy přišla dřív budoucnost, kterou věští Jevgenij Morozov – tedy že se z měst stane jen infrastruktura, kterou je nutno přetrpět v taxíku na cestách mezi chytrou domácností a nejlépe hodnocenými restauracemi. Pak by ale Uber měl pomalu začít připravovat lůžkové vozy.

Na každý pád je stagnace Prahy jedním z nejvíc fascinujících příběhů porevolučního Česka. Nejbohatší město republiky uprostřed ekonomického růstu vypadá a funguje jako orientální slum – a jeho obyvatelé to pozorují s pobavenou letargií.

Finmag na jaro

Přemek Forejt: Parádu vykouzlíte i z lowcostu. Z flákače se špatnými známkami jedním z nejlepších šéfkuchařů. Za hvězdou české gastronomie musíte do Olomouce.


Jak umlčet média. Fake news, poplašné e-maily, útoky politiků na novináře a média. Rozhovor s ředitelem Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky Josefem Šlerkou.


Pomůžu ti zažít slast. Lidé s postižením taky potřebují sex, někdy ale nemají jak své potřeby naplnit. Pomáhají jim profesionální sexuální asistentky.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+29
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

16. 3. 2018 11:16, Petr Jaroš

Plně souhlasím s autorem, jsem z Olomouce a jsem překvapen jak se město z bývalé šedi neustále mění k lepšímu, infrastruktura, rozvoj MHD, všude zastávky s elektronickými jízdními řády, krásné město pro své obyvatele a zejména rodiny. Když přijedu do Prahy tak je to jak návrat do začátku devadesátých let. Třeba na Pankráci sice rostou výškové budovy, ale to je práce soukromých investorů, pokud se však podívám na chodníky zábradlí a veřejná prostranství, klidně byste tam mohli točit film z osmdesátých let, špína, hnus. Z cetra se stal neobývaný skanzen, bez reálného života. Sice občas musím do Prahy na centrálu firmy, ale vždy si oddychnu, kduž u sedím ve vlaku směr Olomouc, zpět do civilizace. :-)

Reagovat

 

+13
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

16. 3. 2018 16:40, Jekl

Kasparkovo volební a stvava propaganda je humus, který nelze snad srovnávat s komunistickou ale s fasistickou Geblse ! Stydím se za Vas, plati Vás Bakala nebo snad Merkelova! ? Praha má co opravovat, ale Vaše řazeni slovních spojení, opravdu síla na úrovni Geblse! Ony rekonstrukci Prahy ale i cele ČR brzdí spatne zákony o zadávání veřejných zakázek a zastaralý stavební zákon nereseny dlouha léta odeskou a Kalouskovo topkou!

Reagovat

 

-30
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (13 komentářů)

26. 3. 2018 | 12:37 | Pepík

To by mohl někdo zmobilizovat na demonstraci studenty.Jenomže já zapoměl.To by se demonstrace konala po škole,to už mají jiné zájmy,a nikomu by to nepomohlo ke korýtkum,protože by to bylo proti všem co sedí na úřadě.Takže...více

23. 3. 2018 | 14:22 | Občan

Bus z Radotína/Zbraslavy přes Barranďák... LOL Což takhle přestoupit na Lihovaru? více

22. 3. 2018 | 20:58 | Platypus Norwegicus

Z Prahy se utika. Uz i ty dobre restaurace utikaji na kraj, nebo uplne ven. Parkovaci zony rostou jako rakovina, postavit zachytna parkoviste asi nikoho nenapadlo a dostat se zpoza hranic Prahy do centra je ukol na hodinu...více

20. 3. 2018 | 10:36 | bubik

No, upřímně - Praha sobě není nazávislá kandidátka, Praha sobě je osobní hnutí pana Čižinského, které se od strany zelených liší jen v názvu. Hnutí chce v podzimních volbách kandidovat v celé Praze - jestli jim to vyjde,...více

18. 3. 2018 | 14:54 | karekom

Ano,pravda,mesto Praha,Prague,neni cool,jak se ostatni domnivaji,je plna nesmyslu a pro obyvatele vcetne hromady zeleznych plwchovek nic nedela,v nemecku nevidane,aby podelanaplechovka auta si brazdily cestu centrem. Od rana...více

Oblíbená témata

praha, životní styl

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2018 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK