Finanční vzdělávání: Kozel zahradníkem...

Petr Žabža | rubrika: Sloupek | 2. 9. 2010 | 4 komentáře
Finanční vzdělávání: Kozel zahradníkem...
Včerejšek rozhodně nebyl pro investory pohybující se na akciových trzích jedním z těch lepších – všechny hlavní indexy se posunuly o jedno až dvě procenta níže, včetně toho „našeho“ tady v Praze. Důvody k radosti aby jeden pohledal, „blbá nálada“ se šířila po burzách jako oblak dýmu.

Snad právě proto jsem se paradoxně od srdce rozesmál při sledování večerního ekonomického bloku ČT24, který kromě aktuálních událostí přinesl „promo“ projektu finančního vzdělávání a gramotnosti, v současné době nabízeného na některých základních školách. Nic proti finanční gramotnosti a finančnímu vzdělávání – osobně jsem názoru, že by se jejich principy měly dětem vštěpovat adekvátní formou již od mateřské školky. Problém nastává v okamžiku, kdy „vynálezcem“ a sponzorem tohoto projektu je banka. Nechci a nebudu tady nikomu dělat neplacenou reklamu, proto případné zájemce o další informace odkáži buďto na některý z webových vyhledavačů, nebo na archív ČT24. Již ve třetím odstavci homepage celého projektu je však explicitně řečeno, že“… projekt vznikl díky finanční a odborné podpoře banky „XXX“, která projekt …… v roce 2006 iniciovala a od té doby jej i financuje.“

V této souvislosti mi dovolte několik úvah:

1) Jsem názoru, že snaha o dosažení alespoň základní míry finanční gramotnosti by měla být výsostnou zodpovědností každého jedince, ne státu. Zatímco politice a fotbalu v Čechách rozumí kdekdo, šance na kariéru „profesionálního“ politika nebo fotbalisty nejsou pro velkou většinu populace vysoké. S penězi se však téměř každý setkává denně a přesto k nim mnoho lidí má vztah více než macešský. Zvyšujete-li svou finanční gramotnost sami, staráte se tak o SVÉ peníze. Necháte-li starost o tento typ vzdělání na někom jiném, ten někdo se také v přeneseném smyslu slova postará o VAŠE peníze. Doslova.

2) Není žádné tajemství, že banky se vzdělaných a poučených klientů děsí. I proto je slovní spojení „banka – finanční vzdělávání“ logický protimluv. Banky chtějí zejména klienty, kteří se nechají chytit na lákavou reklamu a příliš neřeší, jaká je skutečná nákladovost nabízených produktů a hlavně – zda tyto produkty vůbec potřebují.

3) V případě tohoto projektu sice nejspíše nepůjde o otevřený „product placement“, zcela jistě však jde o budování „povědomí o značce“. Je to stejné, jako když vám v porodnici „na uvítanou“ šoupnou do ruky igelitku s nutričními produkty jen jedné firmy. Je to stejné, jako když vám o investicích a spoření přednáší hlavní prodejce firmy spravující podílové fondy. Je to hyenismus…

4) Kredibilitě celého projektu by nepochybně přispělo spojení například s některou z ekonomických fakult VŠE nebo FSV. Bez nápadu by nebyl ani přístup ve smyslu „příklady táhnou“, kdy by finanční gramotnost vyučoval „bývalý“ úspěšný investor, spekulant nebo manažer.

5) Jediným „pozitivem“ celého konceptu je, že hormony zmítaní teenageři si z celého programu pravděpodobně příliš pamatovat nebudou a na Facebooku o tom rozhodně sáhodlouhé debaty nepovedou…

Napsáno 25.8.2010

Další sloupky autora naleznete na stránkách www.patria.cz

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+8
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 4 komentářů

A tohle už jste četli?

Skupina Premiot nesplatila část závazků z dluhopisů

1. 2. 2023 | redakce Peníze.CZ

Skupina Premiot nesplatila část závazků z dluhopisů

Investiční skupina Premiot Group podnikatele Ondreje Spodniaka je v prodlení s úhradou přinejmenším části svých závazků z vydaných dluhopisů. Upozornil na to Martin Dočekal, provozovatel... celý článek

Investování není sprint, spíš maraton, říká šéf Fingoodu

31. 1. 2023 | Lucie Weissová | 1 komentář

Investování není sprint, spíš maraton, říká šéf Fingoodu

Krize, nebo příležitost? Kde zhodnocovat úspory, na co dávat pozor a jak pracovat s investičním portfoliem, když trhy kolísají a inflace je vysoko? Odpovídá Vít Endler, spolumajitel... celý článek

Místo růstu recese. Jaká je teď vhodná investiční strategie?

12. 1. 2023 | Vladimír Pikora | 1 komentář

Místo růstu recese. Jaká je teď vhodná investiční strategie?

Válka všechno změnila. Před rokem všichni čekali po konci korony uvolnění a růst procyklických akcií. To se nenaplnilo. Místo růstu přišla recese a inflace. V mnoha zemí dosáhne vrcholu... celý článek

Akcie koupíte už i přes George. Spořitelna vylepšila investice

10. 1. 2023 | Petr Kučera | 4 komentáře

Akcie koupíte už i přes George. Spořitelna vylepšila investice

Klienti České spořitelny mohou nově obchodovat s akciemi, certifikáty a ETF v elektronickém bankovnictví George – přes počítač i přes mobil.

Nejlepší a nejhorší podílové fondy roku. Výsledky 2022

9. 1. 2023 | Jan Traxler

Nejlepší a nejhorší podílové fondy roku. Výsledky 2022

Nejúspěšnější fond v Česku loni vydělal investorům 135 procent, naopak ten nejméně úspěšný prodělal 69 procent.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.