Automobilka SAAB se po dvaceti letech dostane opět do švédských rukou. Společnost General Motors nakoupila 50 procent akcií SAABu v roce 1990 od rodiny Wallenbergů, druhou půlku pak koupila v roce 2000. General Motors se však nepovedlo ze SAABu udělat ziskový podnik. SAAB se tak kvůli svým problémům uchýlil pod soudní ochranu před věřiteli ještě dříve než jeho americký vlastník. Soud vyhlásil bankrotovou ochranu nad SAABem v únoru tohoto roku, protože nebyl schopen řádně a včas plnit své závazky.
Automobilka SAAB je oddělena od společnosti SAAB AB, která vyrábí např. stíhací letouny Gripen. Prvně zmíněný subjekt zaměstnává ve Švédsku asi 4100 lidí a v minulém roce prodal zhruba 98 tisíc automobilů, což znamená, že jeho podíl na evropském trhu je zhruba 0,4 procenta. Popularita SAABu byla největší v 80. letech, kdy spotřebitelé nejvíce oceňovali model 900 a jeho technologickou vyspělost, bezpečnost a luxusní vybavení. Automobilka ohlásila letos v dubnu, že hodlá od Evropské investiční banky získat financování v hodnotě více než 700 milionů eur, díky čemuž by se jí mohlo povést zajistit si kladný cash flow v roce 2011.
Koenigsgegg je malá švédská automobilka vlastněná stejnojmennou rodinou založená v roce 1994, která zaměstnává 45 zaměstnanců. Zabývá se výrobou vysoce výkonných automobilů na zakázku, které jsou schopny dosáhnout rychlosti až 400 kilometrů za hodinu a zrychlit na rychlost 200 kilometrů za hodinu za méně než deset sekund. Takových automobilů prodala firma za minulý rok 18, každý v ceně přes 1 milion amerických dolarů. SAAB již dříve zvažoval nabídku na převzetí od amerických společností Renco Group a také Merbanco. Odboroví předáci SAABu se vyjádřili v tom smyslu, že jsou rádi, že dohoda byla nakonec uzavřena právě se švédskou automobilkou a že nepochybují o její schopnosti úspěšně řídit business. Pod novým vlastníkem hodlá SAAB vrátit výrobu svého většího 9-5 modelu z německého Russelsheimu zpět do své hlavní továrny v Trollhaettanu.
Transakce by měla být uskutečněna podle vyjádření General Motors do konce třetího čtvrtletí tohoto roku. Obchod je svázán s úvěrem Evropské investiční banky za 420 mil. EUR garantovaným švédskou vládou (v tomto obchodě tedy EIB hraje roli hned dvakrát). General Motors tvrdí, že po nespecifikovanou dobu bude SAABu poskytovat architekturu vozů a technologii motorů. Koenigsgegg by měl v případě, že se mu podaří SAAB dostat znovu do zisku, poskytnout General Motors zpětně nějaké prostředky. Žádné další podrobnosti obchodu však nejsou známy, protože strany se zavázaly o nich až do skončení transakce mlčet.
Autor je analytik společnosti X-Trade Brokers
Sdílejte článek, než ho smažem