Automobilka General Motors padla. Americkou vládu to bude stát celkem 50 miliard dolarů, za které získá zhruba šedesáti procentní podíl ve firmě. Jedná se o třetí největší bankrot v dějinách Spojených států po bankrotech společností Lehman Brothers a WorldCom. Pokud budeme brát v úvahu jen průmyslové podniky, pak se jedná o největší krach vůbec. Společnost ztratila od roku 2004 asi 88 miliard USD, zaměstnává čtvrt milionů lidí a je dodavatelsky velmi propojená s americkou ekonomikou. Její pád proto bude znamenat problémy i mnoha dalších firem, např. ocelářských. To byl asi jeden z důvodů, proč americká administrativa držela společnost pomocí finančních injekcí dlouho na živu.
Firma vyrábí automobily známých značek jako Chevrolet, Cadillac, Buick, Opel či Pontiac. Většinou se jedná o velké automobily s motory o značném objemu, které mají vysokou spotřebu. Hlavními spotřebiteli jsou Američané, k jejichž životnímu stylu tyto koráby až donedávna patřily. Ti však v poslední době změnili své návyky a začali poptávat úspornější, levnější a kolikrát i technologicky vyspělejší automobily z Evropy a Japonska. Nepružná výroba General Motors nedokázala na tuto změnu spotřebitelského chování reagovat. I proto minulý rok předběhla tuto do té doby první firmu v počtu prodaných automobilů Toyota, která dokázala spotřebitelům prodat téměř 9 milionů vozů.
Společnost General Motors bude existovat sice i nadále, ale kromě změny vlastníka projde i značnou restrukturalizací a zeštíhlením. Firma byla vyřazena ze známého indexu Dow Jones Industrial Average, ve kterém vedle 29 dalších společností donedávna byla. Kromě toho, že s jejími akciemi se již neobchoduje, by totiž ani nesplnila základní podmínku pro to, aby byly její akcie zapsány na seznamu akcií zařazených do indexu Dow Jones. Tímto kritériem je cena akcie nad 1 USD. Poslední den, kdy se s akciemi General Motors obchodovalo, se jejich cena ustálila na 75 centech za kus. Před méně než dvěma roky se obchodovaly za 40 USD za kus.
Během restrukturalizace General Motors plánuje zavřít jedenáct továren a propustit zhruba třetinu zaměstnanců. K úspěšnému dokončení svého přebudování učinila firma již několik slibných kroků, kromě prodeje značky Opel zpeněžila i divizi vyrábějící obří jeepy značky Hummer. Protistranou operace je čínská firma Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery. Spekuluje se, že General Motors od ní obdrží částku zhruba 100 milionů USD.
Tyto kroky však mohly přijít mnohem dříve a ušetřit tak peníze americkým daňovým poplatníkům. V neposlední řadě se také mohl dříve uvolnit kapitál a pracovní síla, které jsou ve firmě vázány, k alternativnímu využití. Velké vozy s vysokou spotřebou zkrátka dneska mnoho lidí nechce a vyrábět je za každou cenu jen kvůli udržení pracovních míst by brzdilo pokrok a inovace.
Autor je analytik X-Trade Brokers
Sdílejte článek, než ho smažem