Crowdfunding začíná být z pohledu investorů stále více vnímán jako profitabilní způsob zhodnocení peněz s rozumnou mírou rizikovosti. Dostává se tak do hledáčku stále více investorů, kteří kromě zhodnocení berou v potaz i přímou podporu českých podnikatelů.
Z toho se velmi těší investiční platforma finGOOD, kde se poptávka po investicích projevila hned na začátku tohoto roku. V lednu platforma zveřejnila první letošní investiční příležitost ve výši 5 milionů korun do společnosti M&M Skubida Trade a zafinancovala ji za pouhých 45 minut. Na developerský projekt Hutě Rezidence ve výši 4 miliony korun stačilo dokonce o 15 minut méně.
Společnosti tak získaly poptávané finanční prostředky velmi rychle, což je spolu s možností oslovit nové bonitní klienty jedním z hlavních důvodů, proč firmy poptávají financování pomocí crowdfundingu.
„Investiční crowdfunding je v současné době vnímaný jako efektivní a demokratický způsob financování, který umožňuje investorům investovat do firem, které nejsou veřejně obchodovatelné, a tudíž jsou pro drobné individuální investory nedostupné,“ popisuje Vít Endler, ředitel finGOOD.
Jeho slova jen potvrzuje fakt, že finGOOD dokázal firmám zprostředkovat téměř 100 milionů korun a meziročně vzrostl o 150 procent. Opřít se také může o silnou investorskou základnu. Počet registrovaných investorů se během roku dokázal vyšplhat na 2000 a stále roste. To jenom podtrhuje jak rekordní rok, finGOOD zažil.
Co stojí za tímto úspěšným rokem?
FinGOOD se vydává směrem, kdy investorům nabízí jen prověřené české společnosti s nejméně dvouletou historii. Díky kvalitní risk analýze a zkušenému týmu risk managerů se k investorům dostávají jen prověřené společnosti.
Na podzim loňského roku se také finGOOD zaměřil na oblast e-commerce a umožnil investorům investovat do projektů a firem z této dynamicky rostoucí oblasti. První vlaštovkou byla mimochodem společnost Český ráj outdoor, která díky získaným financím mohla ukočírovat svůj růst během své hlavní sezóny.
FinGOOD se ovšem cíleně vyhýbá startupům nebo podnikatelským nápadům v počátečním stadiu, které pro investory znamenají mnohem vyšší riziko.
„Ve většině případů poptávají crowdfundingové financování společnosti, které hledají rychlý, flexibilní a férový způsob financování bez zbytečných průtahů. V roce 2020 se na nás obracely i firmy, které jejich banka nechala ve štychu, přestože jejich byznys model byl léty ověřený a během krize naopak měly možnost díky získaným financím posílit svou tržní pozici,“ doplňuje Endler.
FinGOODu se tak podařilo během tohoto rekordního roku resuscitovat český peer to business trh a dostat se k rekordním číslům. Ani v letošním roce nemá v plánu zpomalovat a vytyčil si ambiciózní cíl: profinancovat více než půl miliardy korun.
Jaký je rozdíl mezi P2P a P2B?
V obou případech je řeč o podmnožinách tzv. investičního crowdfundingu, tedy způsobu financování, kdy se větší počet jedinců skládá na půjčku určitému subjektu. Tuto půjčku splácí příjemce financí spolu se sjednaným úrokem a z pohledu investora se tak jedná o profitabilní investici.
P2P nebo-li peer to peer označuje situaci, kdy lidé jakožto drobní investoři půjčují jednotlivcům, P2B (či peer to business) pak investici jednotlivých investorů do společností, které kapitál využijí pro další rozvoj svého podnikání.
Kvůli zvýšení právní ochrany, pohodlí a zjednodušení pro obě strany transakce začaly vznikat platformy, které dávají prostor pro setkání investorů a investovaných, ať už se jedná o jednotlivce, nebo společnosti.
Sdílejte článek, než ho smažem