Velký investiční seriál: Ochrana investora. Kdo mu pomůže, když je v nesnázích?

Ondřej Tůma | rubrika: Seriál | 28. 5. 2014 | 11 komentářů
Na koho se má investor obrátit, když se cítí podvedený? Kdy je tento pocit oprávněný a kdy jde pouze o frustraci z nepovedené investice? A jaké jsou největší prohřešky investičních poradců a zprostředkovatelů? Tím se budeme zabývat v dalším pokračování série článků o investičních začátcích.
Velký investiční seriál: Ochrana investora. Kdo mu pomůže, když je v nesnázích?

V předchozích dílech Velkého investičního seriálu jsme už několikrát zdůrazňovali, že než se člověk pustí do investování, měl by mít jasno v tom, za jakým účelem chce peníze odkládat, za jak dlouho chce své cíle naplňovat a jak velké riziko je ochotný podstoupit. Zabývali jsme se také tím, jaký je rozdíl mezi investičním zprostředkovatelem a investičním poradcem a jak poznat toho dobrého. Dnešní článek na ně naváže. Poradíme vám v něm, jak postupovat, abyste se při svých investičních začátcích nepříjemně nespálili. A řešit budeme i to, co dělat, když máme pocit, že nás při investování někdo poškodil, a kdo nám v takové situaci může opravdu pomoci.

Velký investiční seriál

I malé peníze si zaslouží velkou pozornost. Pokud už jste zjistili, že jenom šetřit nestačí, a chtěli byste se začít rozkoukávat ve světě investic pro obyčejné lidi, je tu právě pro vás náš nový Velký investiční seriál:

Proč nespoléhat jen na spoření, ale také investovat? Dobré důvody vám v rozhovoru představí Jan Vedral

V pravidelné anketě vám poradí odborníci

Proklepněte si je!

Podívejte, co píše o vašem poradci náš rejstřík finančních subjektů...

Název subjektu, IČO nebo příjmení hledané osoby

Nevíte, kde začít?

Přemýšlíte o tom, že byste chtěli začít s investováním, ale nevíte kde?

Využijte bezplatnou Hot Line investiční společnosti Conseq, partnera našeho Velkého investičního seriálu
 
800 900 905

Nebo vyzkoušejte podílové fondy této společnosti:

Případně také populární fondy životního cyklu, v nichž se složení portfolia automaticky přizpůsobuje tomu, v jaké fázi životního cyklu se investice právě nachází:

Jak se vyhnout nepoctivým poradcům a zprostředkovatelům

Začínající investor se může stát pro nepoctivce snadnou kořistí. V investování a jeho zákonitostech se totiž většinou nevyzná, až příliš ho lákají vysoké zisky a s výběrem seriózního pomocníka, který by s ním absolvoval první investiční krůčky, si často nedá takovou práci, jak by bylo potřeba. „Člověk bohužel nemá nikdy stoprocentní jistotu, na koho narazí. A platí to, ať už si kupujete jídlo, necháváte si opravit auto, nebo si sjednáváte finanční produkty. Někdy zkrátka nedokážete odhalit amatérismus nebo dokonce zlý úmysl, protože za vámi přijde někdo, kdo je na rozdíl od vás připraven,“ říká ředitel prodeje společnosti Conseq Richard Siuda a doporučuje, co je dobré při kontaktu s poradcem a zprostředkovatelem investičních služeb sledovat: „Vždycky platí, že pokud vám někdo nabízí něco mimořádně výhodného s jistotou vysokého výnosu, tak byste měli být ostražití. Jestli po vás chce zprostředkovatel nebo poradce podepsat smlouvu hned na prvním setkání, odmítněte a všechno si v klidu promyslete. Zkuste si najít alespoň základní informace o tom, co je vám nabízeno. Ptejte se na to, čemu nerozumíte – zdaleka ne všechno musíte přesně pochopit, protože někdy se jedná o dost komplexní problematiku, která se učí semestr na vysoké škole, ale měli byste si být schopni udělat alespoň obrázek o tom, jestli váš poradce věci rozumí, nebo se vás snaží obalamutit lacinými argumenty.“

A další rady, jak eliminovat to, že někomu snadno skočíte na lep, přidává i finanční analytik společnosti Partners Aleš Tůma: „První filtr je prověřit si, jestli firma a její zástupci, se kterou investici sjednáváte, mají registraci u České národní banky. Druhý filtr je pak selský rozum. Pokud vám volá cizí člověk a nabízí skvělé akciové tipy, položte mu telefon. Dál napoví reference od známých nebo články na finančních serverech. Kvalitní poradce by vám měl poradit komplexně a starat se o vás dlouhodobě, ne podepsat jednu smlouvu a zmizet.“

Nejčastější prohřešky investičních poradců a zprostředkovatelů

  • Nadměrné obchodování na účtu zákazníka (neboli churning), to je situace, kdy obchodník/investiční zprostředkovatel v zájmu maximalizace svých výnosů z poplatků přiměje zákazníka k nadměrné frekvenci obchodů s investičními nástroji. Tato praktika zvyšuje transakční náklady zákazníka a snižuje tak výnos jeho portfolia.
  • Poskytování investičních služeb bez patřičného typu oprávnění. Zejména poskytování, respektive nabízení služeb zcela bez licence, anebo s takovým typem licence, která danou investiční službu nepokrývá.
  • Zamlčování rizik nabízené investiční služby, případně nabízeného investičního nástroje – nedostatečné upozornění na tržní, úvěrové popřípadě měnové riziko, které je s investicemi neodmyslitelně spojeno.
  • Nedostatečné vysvětlení principu fungování složitějších investičních produktů. To platí zejména pro strukturované produkty s integrovanou finanční pákou, jako jsou například turbo-certifikáty.
  • Nedostatečné vyhodnocení nebo záměrné zkreslení rizikově-výnosového profilu zákazníka. Zákazník je zpravidla zařazen do rizikovější kategorie, než která by vyplynula z řádně vyplněného investičního dotazníku.
  • Nedostatečná kontrola vázaných zástupců ze strany obchodníka s cennými papíry.
  • Zamlčování informací o způsobu odměňování. Zákazníkovi je například zamlčován fakt, že investiční zprostředkovatel je zpravidla odměňován podílem na poplatku, který zákazník zaplatil obchodníkovi s cennými papíry, a nikoli výhradně podílem na kladném zhodnocení majetku zákazníka.

Zdroj: ČNB a CFA Society

Prohra, nebo faul

Když se řeší ochrana investora, je vždy důležité přesně identifikovat, jestli se klient cítí být poškozený oprávněně, nebo se mu zkrátka jen investice nepovedla a on se nechce smířit se ztrátou svých peněz. Jedna věc je totiž prodělat na poklesu trhu, jiná pak kvůli tomu, že váš poradce porušil povinnost odborné péče a dostatečně vás nevaroval před všemi možnými riziky nebo jinak zanedbal své povinnosti. Mezi těmito dvěma situacemi navíc často bývá – zejména v očích začínajícího investora – jen velmi tenká hranice. „Jako poškozený se může oprávněně cítit investor, na kterého zprostředkovatel vyvíjel při prodeji nepřiměřený nátlak, chtěl smlouvu rychle podepsat, zlehčoval význam vyplnění investičního dotazníku, nebyl ochoten sdělovat informace o poplatcích a rizicích nebo záměrně neříkal pravdivé informace. Na druhou stranu se občas setkáme s klienty, kteří si stěžují na to, že hodnota jejich investice klesá. Když se jich zeptáme, jestli na to byli dopředu upozorněni, tak nakonec potvrdí, že ano, ale že tomu nevěnovali moc pozornost, protože si nemysleli, že by to mohlo potkat zrovna je,“ vysvětluje Richard Siuda, který upozorňuje na to, že spousta klientů při setkání s poradcem tvrdí, že jim krátkodobé výkyvy nebudou vadit, protože jim při investování jde o dlouhodobý horizont. Když ale k poklesu dojde, mnoho z nich se bojí, nemá trpělivost nebo začne panikařit – ale těžko z něčeho takového vinit samotného poradce.

Petr Šafránek, generální sekretář Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců České republiky (AFIZ), v souvislosti s nepoctivými praktikami připomíná prohřešek, se kterým se můžeme na českém finančním trhu poměrně často setkat. Špatní poradci totiž svým klientům nabízejí investiční životní pojištění jako spořicí produkt. Jeho hlavním účelem je přitom pojištění před případnými riziky. „Je vyzdvihován možný výnos, ale rizika s tím spojená jsou zatajována nebo zmiňována velmi vágně. Je potřeba si uvědomit, že kapitálový trh u nás padesát let nefungoval a všichni byli zvyklí, že když si někde spoří, tak tam vždy naleznou minimálně to, co tam vložili.“

Jak se domoci spravedlnosti

Pokud není stížnost klienta motivována jen frustrací z poklesu hodnoty jeho investice, nabízí se mu hned několik cest, kterými může postupovat při domáhání se svých práv. „V první řadě by se měl vždy obrátit na firmu, pro kterou konkrétní poradce či zprostředkovatel pracuje. Většina fyzických osob poskytujících tyto služby je dnes v postavení takzvaného vázaného zástupce a za jejich činnost zodpovídá ten, pro koho pracují. Pokud klient nesupěje, a je přesvědčen, že je v právu, může se obrátit na příslušnou profesní asociaci, pod kterou poskytovatel služby spadá,“ radí Petr Šafránek s tím, že další možností pro poškozeného investora je finanční arbitr, který však může rozhodovat spory pouze v případě kolektivního investování, tedy u investičních a podílových fondů. Možné je také podat stížnost České národní bance, která může v případě oprávněné stížnosti poskytovatele služby postihnout. Nemůže ale klientovi přiznat náhradu škody – to je pouze v kompetencích finančního arbitra (u kolektivního investování) nebo soudů. 

Arbitr píská investice

Nepoctivými poskytovateli a zprostředkovateli investičních služeb se od loňska může zabývat finanční arbitr. Pokud jde o investice, zabývá se ale jen kolektivním investováním a investičním životním pojištěním. „Počet zahájených řízení z těchto oblastí dosáhl první padesátky. Téměř stejný počet potenciálních návrhů na zahájení řízení musel finanční arbitr odmítnout, protože se týkaly neživotního pojištění nebo obchodování s cennými papíry. Počet sporů z kolektivního investování je z celkového počtu zahájených řízení minimální, dosahuje jednotek sporů. Víc než deset řízení finanční arbitr už zastavil, protože navrhovatel vzal svůj návrh zpět s tím, že spor mezi ním a institucí považuje za urovnaný. Ostatní řízení stále probíhají. Předmětem sporů je v podstatě vše – od porušení informačních povinností institucí, náhrady škody až po neplatnost celé smlouvy,“ říká tisková mluvčí Kanceláře finančního arbitra Nelly Dederová. Je však patrné, že sporů z oblasti kolektivního investování, ve kterých bude arbitr rozhodovat, bude výrazně přibývat.

Anketa

Jste pečlivým čtenářem smluv a podmínek?

Není pomoc jako pomoc

Investor by se měl mít na pozoru nejen ve chvíli, kdy své peníze někam ukládá. Riziko mu totiž hrozí i v případě, že se cítí být poškozen a hledá někoho, kdo mu pomůže získat ztracené finanční prostředky zpět. Často se totiž můžeme setkat se subjekty, které se tváří, že investorovi v nouzi pomůžou, ale ve skutečnosti se na něm chtějí jen obohatit. Jejich praktiky jsou přitom velmi podobné jako u nepoctivých poradců a v některých případech se dokonce jedná o stejné osoby, které měly v minulosti problémy právě s tím, že svým klientům neposkytovaly dobré poradenské služby. „Takové aktivity jsou skutečně na vzestupu. Nepochybně tomu napomohlo i rozšíření kompetencí finančního arbitra. Každý poškozený klient by si měl ale uvědomit, že ten, kdo mu nabízí takovou pomoc, tak rozhodně  nečiní z dobročinnosti, ale proto, že je to jeho byznys. Proto je potřeba velmi pečlivě číst smlouvu s takovým „pomocníkem“ – zejména pak podmínky jeho odměňování a podmínky, za kterých lze smlouvu ukončit. Může se totiž snadno stát, že takový „pomocník“ nejen nic nevymůže, ale ještě ztrátu klientovi prohloubí,“ varuje Petr Šafránek.

Každý, kdo začíná s investováním, by se tedy měl v první řadě snažit předejít tomu, aby se dostal do situace, kdy potřebuje pomoci s nějakou pochybnou investicí. Třeba právě na základě indicií popisujících praktiky neseriózních poradců, které jsou uvedeny v úvodu tohoto článku. Vždycky je totiž lepší spoléhat na důslednou prevenci ochranu než na pomoc finančního arbitra nebo soudů…

Radili vám o investicích férově? Nebo vás lákali do hazardní hry? Napálili vás a vy jste pak bojovali o spravedlnost? Podělte se v diskuzi o své zkušenosti.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+2
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 11 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

28. 5. 2014 13:10

Vážně? Že by šlo někomu v tomhle světě o kšeft??!! Díky, že jsi nám otevřel OČI!!

Zobrazit celé vlákno

+9
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (11 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Velký investiční seriál: Riziko. Váš věrný kamarád

21. 5. 2014 | Aleš Tůma | 1 komentář

Velký investiční seriál: Riziko. Váš věrný kamarád

Bez práce nejsou koláče a bez rizika nejsou výnosy. V nějaké z jeho podob se s ním setká každý investor a nevyhnete se mu ani při spoření do slamníku. Abyste se s ním lépe sžili, věnujeme... celý článek

Velký investiční seriál: Od koho si nechat poradit a komu se radši vyhnout

23. 4. 2014 | Ondřej Tůma | 20 komentářů

Velký investiční seriál: Od koho si nechat poradit a komu se radši vyhnout

Proč by si měl začínající investor nechat poradit od odborníka? Jaký je rozdíl mezi investičním zprostředkovatelem a investičním poradcem? Má smysl investovat, když věci dokonale nerozumíme?... celý článek

Očima expertů: Začínáme s investováním. Na co si dávat pozor?

18. 4. 2014 | Ondřej Tůma | 5 komentářů

Očima expertů: Začínáme s investováním. Na co si dávat pozor?

První krůčky ve světě investic nemusí být vůbec jednoduché. Kolem čeká řada nástrah, které můžou přijít pěkně draho. Na co si v začátcích dávat největší pozor? Zeptali jsme se ekonoma... celý článek

Fondy, které za to stojí: Jak vybrat podílový fond a nespálit se?

16. 10. 2012 | Martin Tománek | 25 komentářů

Fondy, které za to stojí: Jak vybrat podílový fond a nespálit se?

Peníze.cz přinášejí úvodní díl nového seriálu věnovaného podílovým fondům. Jeho autor se rozhodl postupně představit některé fondy do hloubky. A volí pozitivní přístup: nebude se zabývat... celý článek

Noví hajní v kapitálovém lese: expytláci jdou po krku bývalým kolegům

18. 7. 2011 | Petra Dlouhá | 32 komentářů

Noví hajní v kapitálovém lese: expytláci jdou po krku bývalým kolegům

Investiční zprostředkovatelé ztrácejí kredit „díky“ firmám, jejichž zaměstnanci loví vytrvale po telefonu svou kořist a pak s penězi klientů dělají psí kusy, dokud je „neupoplatkují“... celý článek

Partners Financial Services