Pavel Kočalka a Jan Váňa dlouho působili na trhu s cennými papíry. Kočalka se dokonce podílel na zrodu Capital Partners – firmy, která od ČNB dostala dvacetimilionovou pokutu a zákaz činnosti kromě jiného za nadměrné obchodování neboli churning. Princip takového byznysu je jednoduchý: za klientovy peníze se zběsile nakupují a zase prodávají akcie, dokud firma zákazníka úplně nevyždíme na poplatcích, které za každý obchod schramstne. Jak vás obalamutí a jak vaše peníze prošustruje, jsme vám popisovali v pondělí.
Vsadíte si na lidovou moudrost, že z lupiče je nejlepší hlídač a z pytláka nejlepší hajný? Jmenovaní pánové tvrdí, že klientům nadměrně obchodujících makléřů dokážou pomoci. Místo obchodníků bez skrupulí tu najednou máme div ne samaritány a záchranáře kont. Jejich nová firma má totiž poškozeným pomáhat vymámit z podvodných či neschopných makléřů promrhané investice zpět. Dali se na pokání? Chtějí se za bůhvíco mstít bývalým kolegům? Nebo jen chytře vystihli chvíli, kdy se vyplatí přeběhnout na druhou stranu? Těžko říct. Každopádně ale finty makléřů důkladně znají – a tím pádem vědí, o co se můžete opřít, když vás makléř obere.
Prevence
Nejlepší samozřejmě je peníze špatnému makléři vůbec nesvěřit. Jak ho ale poznat? První chvíle, kdy by měl váš poplašný systém spustit alarm, nastává, když makléř začne slibovat zázračné výnosy – a o rizicích neřekne ani slovo. „Když je možnost vyššího výnosu, je vždycky i větší riziko. Pokud vám někdo tvrdí, že nabízí zaručený zisk padesát procent za půl roku, pak je taky zaručené riziko padesátiprocentní ztráty za půl roku,“ říká Kočalka.
Po prvotní selektivní fázi následuje krok číslo dvě: dávejte si pozor, jak vám makléř nastaví investiční profil a jak se ho pak drží. Právě Capital Partners totiž podle ČNB soustavně prováděla pokyny zákazníků v rozporu s jejich investičním profilem nebo skutečnostmi, které klienti při určování investičního profilu uváděli. „Zákon rozlišuje profesionální a neprofesionální klienty,“ vysvětluje Váňa. „U profesionálního klienta se předpokládá určitá úroveň znalostí, naopak neprofesionální investor by měl dostávat daleko více informací a měl by mít nejvyšší stupeň ochrany,“ dodává. Jednoduše řečeno: makléř by se měl ujistit, že chápete rizika, která jsou s obchodem s cennými papíry spojená. Pokud to neudělá nebo se vaším investičním profilem neřídí, můžete se o to později opřít a pořádně mu to vytmavit.
Makléř by vám měl v rámci své „odborné péče“ dávat dobré rady a upozorňovat na chyby, které hodláte na kapitálovém trhu udělat. To se ale podle Váni s Kočalkou v praxi neděje. Obchodníka totiž zajímají jen poplatky z uskutečněných obchodů, a tak vás nechá koupit každého zajíce v pytli. A samozřejmě – zase ho rychle prodat dál.
Makléři jsou nahraní, máte nárok na náhradu škody
Jedna věc ovšem může makléři udělat čáru přes rozpočet: nahrávky. Poslední dobou vládnou naší zemi a také na kapitálovém trhu mají cenu zlata. Celá investiční služba – všechny pokyny makléře a všechny konzultace o tom, co s vašimi penězi udělá – totiž musí být zaznamenaná. Investiční poradce musí mít nahrané, že vás upozorňoval, že obchody, které děláte, jsou nesmyslné. „Jinak můžete říci – jsem neprofesionální investor, nerozumím obchodu a přišel jsem k vám za účelem dosažení zisku. Samozřejmě, kapitálový trh je rizikový, ale pokud jsem vše prodělal na poplatcích, tak asi problém nebyl v kapitálovém trhu,“ říká Kočalka. Nahrávky můžete po obchodníkovi vyžadovat a použít je jako důkaz špatně odvedené práce.
Právě od zmiňovaných nahrávek se Kočalka s Váňou odrážejí. „Zkontrolujeme smluvní dokumentaci, určení profilu zákazníka a veškeré obchody. Ověříme, zda nedošlo k nadměrnému obchodování,“ vysvětluje Kočalka. „Zjednodušeně: podle ČNB nesmí poplatky převyšovat 12 procent vkladu, jinak jde automaticky o churning,“ doplňuje Váňa. Následně se prověřují investiční doporučení makléře. „Pokud například obchodník globálně doporučuje nákup akcií ČEZu a klient ho v té době prodal, chceme doložit proč,“ pokračuje Kočalka. Pokud usoudí, že v dokumentaci jsou nesrovnallosti, na jejichž základě má klient nárok na náhradu škody, pak vyčíslují reálnou škodu.
Po vypracování „posudku“ se Váňa s Kočalkou vydávají za obchodníkem. „Vždy jednáme přímo s obchodníkem. Ten nese za své investiční zprostředkovatele odpovědnost,“ říkají. Pokud obchodník nedoloží, že jeho postup byl v pořádku, přichází první nabídka. Zatím na mimosoudní vyrovnání. „Někteří obchodníci jsou k tomu svolní. Záleží na jejich etice a na tom, jak si váží svého jména. Pokud jde o nějaké extrémní pochybení, těžko ho můžou rozporovat. Radši zaplatí, aby se vyhnuli stížnosti u ČNB,“ říká Váňa. Pokud obchodník jejich nabídku nevyslyší, následuje právě stížnost u ČNB a žaloba.
Pokuty od ČNB jsou firmám k smíchu, regulace selhává
Nadměrné obchodování je pro ČNB důvodem k sankcím, z nichž ta nejtěžší (po pokutách) je i odebrání licence. Často je ale problematické ho prokázat. Lidé podle Kočalky většinou sepisují stížnosti k ČNB sami a ta je vyhodnotí jako nedostatečné. „Je těžké sehnat u nás schopného právníka, který se zaměřuje na finanční právo,“ dodává Váňa. „Výsledkem je, že ČNB udělí za pochybení v řádu milionů pokutu ve výši sto tisíc a zavře jedno s. r. o. Lidé z firmy přejdou jinam, dosadí nového jednatele a kolotoč pokračuje,“ říká Kočalka. ČNB může za „neodbornou péči“ udělit pokutu až 20 milionů korun. I taková suma je však v kontextu výdělků těchto firem zanedbatelná. Verdikt regulatorního orgánu je přitom naprosto zásadní pro další vývoj případu. „Můžeme se o něj opírat u soudu,“ pokračuje Váňa.
Regulace trhu by sice měla být dvojjstupňová – „Obchodník by měl podrobovat své investiční zprostředkovatele vnitřní kontrole a obchodníka by zase měla důsledně kontrolovat ČNB,“ říká Kočalka – v reálu se však podle něj neděje ani jedno. „Obchodníci zprostředkovatele nekontrolují. Je jim jedno, s kým spolupracují, Zajímá je hlavně zisk,“ vykládá. A ČNB? Ta je podle Kočalky také laxní. Omlouvá ji snad jen nedostatečná kapacita „Na šest až sedm stabilních obchodníků s cennými papíry se u nás váže přes čtyři tisíce zprostředkovatelů. ČNB nemá šanci všechny efektivně kontrolovat. Zabývá se jen stížnostmi, které jí přistanou na stole,“ dodává Váňa.
Hlavní deviza přeběhlíků? Staré známosti
A proč by pro poškozené klienty makléřů měli být právě Váňa s Kočalkou těmi pravými? „Naší největší výhodou je, že obchodníky s cennými papíry dobře známe. Pro devadesát procent z nich jsme sami pracovali. Víme tedy o spoustě nepravd a zavádějících údajů, které nám mohou těžko popřít,“ tvrdí Váňa. A jestli je mají bývalí kolegové za zrádce? „Nezlobí se za nás. Svým způsobem jim pomáháme, představujeme hráz, která je může zachránit před stížností u ČNB – což si nakonec uvědomí,“ míní Kočalka.
Pointa za deset tisíc
A pointa? Zajímá vás, kolik si Váňa s Kočalkou za popsané služby naúčtují? „Paušální poplatek 10 000 Kč na uhrazení nákladů a pak dvacet procent z vymožené částky. První konzultace je ale zdarma,“ říká Kočalka.
To je začátek. Budou na konci stát spokojení klienti, kterým se vrátila promrhaná investice? Nebo spíš dvojnásobně napáleni, kteří vysolili dalších deset tisíc za nic? Pánové Váňa s Kočalkou už nyní říkají, že klientů mají hodně, mezi nimi i spokojené.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
20. 7. 2011 11:03, Dan
Spasitelé Kočalka a Váňa? Jo, jo ! Firma Kozel a Kozel - zahradníci.
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.