V okamžiku, kdy je provozní nebo finanční ředitel postaven
před požadavek zajištění vozového parku formou operativního leasingpotřebuje zodpovědět množství otázek ekonomického
i provozního charakteru. Tito pracovníci jsou často velice
zkušení a zhostí se tohoto úkolu se ctí. Často je ale
problematika, kterou potřebují řešit dost široká na to, za
jak krátký čas musí nalézt řešení. A tak jsme tu my s
reakcí na omyly, které se občas objeví a nikdo vlastně neví
odkud se vzaly...
Omyl první: Operativní leasing je vlastně financování se
službami, které přitom každý provozovatel vozidel zná. To
by měl umět každý.
Ne tak docela. Musíte si totiž uvědomit, že leasingová
společnost vám bude služby dodávat na základě kontraktu.
Všechny služby je tedy nutné popsat a specifikovat. Víte
jak funguje silniční asistence, kterou máte u nového
vozidla? Víte, kolik kilometrů ročně vlastně najedete?
Víte, jaká je vaše spotřeba pneumatik? A po leasingové
společnosti požadujete, aby tyto parametry uměla nastavit a
ocenit. Společnosti tak většinu těchto služeb nastaví podle
"běžných požadavků" a v případě, že vám tato úroveň
nevyhovuje, musí to vědět dopředu. Co třeba zvyk prodeje
vozidel zaměstnancům po předem definované době užívání
vozidla. A jaké je překvapení, jestliže místní dealer,
který dodává vozidla, je umí zaregistrovat do druhého dne a
leasingová společnost nikoliv. No samozřejmě, vždyť ona
registruje někdy i desítky vozidel denně a to není možné
realizovat tak, že si servisní technik stoupne do fronty na
DI. Vždy je dobré mít všechny požadované služby popsány jak
kvalitativně, tak i objemově.
Omyl druhý: Partnera pro operativní leasing najdeme podle
ceny ve výběrovém řízení. Poptali jsme všechny členy
Finanční a leasingové asociace.
To samozřejmě lze. Musíme ale vědět, co lze od tohoto kroku
očekávat. Při tomto řešení zákonitě obdržíme až několik
desítek nabídek, každou jinou. Jediné, co budou mít
společného je požadovaný automobil a nějaká měsíční cena. V
rámci mezinárodních výběrových řízeních je tato forma
posouzení podmínek nabídky více méně nutností. To ale
znamená, že výběrová komise se musí smířit s tím, že při
porovnávání nabídek musí jít do toho největšího detailu a
ten si stanovit sama. Například u pojištění. Nejen jaká je
výše měsíční platby, ale i jaká je výše pojistných limitů,
jaké jsou procesní požadavky na klienta i řidiče při
likvidaci pojistných událostí, zda je pojistná událost
hrazena leasingovou společností a až následně vyřízena s
pojišťovnou, nebo se využívá systému tzv. krycích dopisů,
jaká je ve smlouvě možnost změny rozšíření pojistných sazeb
v době trvání kontraktu atd. Nejen provozní procesy, ale i
smluvní podmínky mohou často ovlivňovat celkovou
nákladovost pro klienta a rozhodně to není vidět na první
pohled z jednotlivých nabídek.
Omyl třetí: Nabídněte mi automobil odpovídající požadované
kategorii. Nechám to na vás. Ano zadání jsme zaslali více
firmám.
Klasické porovnávání různých samo o sobě neporovnatelných
zadání. Každá leasingová společnost vám může nabídnout jiné
vozidlo. A vy budete porovnávat nejen služby, které by asi
u leasingových společností měly být porovnávány prioritně
(viz omyl druhý), ale současně i vozidla, která činí
nezanedbatelnou část služeb. A tak jako existuje minimálně
pět výrobců, kteří budou přicházet do úvahy se svým
vozidlem, tak budete mít pět různých výbav, pět
bezpečnostních parametrů atd. Při přípravě přechodu na
operativní leasing se vyplatí nastavit ve spolupráci s
leasingovou společností firemní "Politiku vozového parku" a
na základě předem definovaných parametrů vozidel zvolit
výrobce a typ vozidla. Pak vám nic nebrání tomu, aby jste
si zvolili právě toho poskytovatele, který bude splňovat
vaše požadavky na služby nejlépe.
Omyl čtvrtý: Chci uzavřenou kalkulaci operativního
leasingu. Veškerá rizika jdou tedy za leasingovou
společností.
Ano je to možné. Ale tak, jako jsou extrémní sporty
vyloučeny ze životního pojištění, tak i extrémní použití
vozidel je vyloučeno z provozu vozidel. Leasingová
společnost umí spočítat, jaké náklady může očekávat při
běžném nebo očekávaném provozu vozidla. Vždy je ale nutné,
aby se seznámila s podmínkami, za kterých bude vozidlo
provozováno. Častým omylem je využívání vozidel na některé
sportovní i závodní aktivity. Leasingová společnost má
přitom možnosti, které jí umožní monitoring použití
vozidel. A jakmile je řidič vozidla odhalen jako závodník,
příslušné náklady na vozidlo se musí nutně změnit.
Nestandardní provoz vozidla je vždy smluvně ošetřen a
většina výrobců automobilů seznamuje servisní síť a
odbornou veřejnost s očekávanou životností jednotlivých
provozních dílů vozidla. Následná diskuse nad přeúčtovanými
náklady tak často naráží na argumenty na straně leasingové
společnosti. Zjednodušeně řečeno - operativní leasing může
převzít pouze ta rizika, která je schopen ohodnotit nebo
ocenit. Pokud je provoz vozidla natolik specifický, že toho
leasingová společnost není schopna, asi vám neodmítne
připravit nabídku, cena tomu ale bude odpovídat.
Abecedu operativního leasingu,
kterou jsme pro vás připravili ve spolupráci se společností , najdete na tomto místě. Každému písmenu abecedy přiřadíme jedno téma, kterému se budeme podrobněji věnovat. |
Omyl pátý: Konkurence má významně lepší cenu pojištění.
Jdeme do toho.
"Full service operativního leasingu" pokrývá veškeré
náklady spojené s provozem vozidla. Tedy i jednotlivé sazby
pojistného. Některé leasingové společnosti ale pracují
flexibilně s ročními pojistnými sazbami. Smlouva
operativního leasingu je standardně uzavřena na tři až
čtyři roky provozu. Pokud smlouva umožňuje úpravu nebo
vyúčtování pojistných podmínek v průběhu nebo na konci
kontraktu - zpravidla s argumentem snížení ceny při dobrém
průběhu bez havárií, je dobré se seznámit s podrobnostmi.
Mohlo by se vám stát, že po ukončení kontraktu obdržíte
dodatkovou fakturu na úhradu rozdílu mezi požadovaným a
uhrazeným pojistným, které původní rozhodnutí o
nejvýhodnější nabídce "full service leasingu" postaví úplně
na hlavu.
Omyl šestý: Máme lokálně naprosto nadstandardní podmínky
nákupu i servisu. Operativní leasing nám nemá co nabídnout.
Ale má. Pokud si necháte připravit nabídku operativního
leasingu, zjistíte, že cena vozidla tvoří maximálně jednu
třetinu celkových nákladů a servisní náklady kolem 15-20 %.
Pokud tedy společnost využívá lokálních, nadstandardních
cenových podmínek např. o 5 % vyšší slevu na servisní práce
u dealera, znamená to, že oněch 5 % se podílí na změně
celkových nákladů někde v úrovni jednoho procenta. Pokud je
leasingová společnost kvalitní, nabídnout úspory nákladů
nad jedno procento vůči stávajícímu stavu by neměl být
problém. Navíc by vzhledem ke standardům na trhu neměl být
problém využít již existujících ekonomických podmínek v
rámci připravované spolupráce operativního leasingu a
využít tak toho lepšího z obou řešení.
Omyl sedmý: Nepotřebujeme služební automobily, a tedy ani
operativní leasing. Využíváme automobilů našich zaměstnanců
a náhrada podle vyhlášky MPSV je více než dostačující,
takže jsou vlastně spokojeni všichni, jak firma, tak i
zaměstnanci.
Ožehavá problematika. Zasahuje totiž do soukromého
financování a zde je vždy třeba počítat dvakrát. Nebudeme
se zde pouštět do větších ekonomických elaborátů. Snad
stačí říci, že zaměstnanci jako soukromé osoby nejsou a
nebudou plátci DPH a všechny náklady, které tak částečně
hradí ze svého, jsou o příslušnou DPH nákladnější, než by
být musely. To, že objemová cena nákupu vozidel, nebo
vyjednávání s několika dodavateli vozidel bude zcela jistě
na jiné úrovni dodavatel vs. zákazník, asi není třeba
zdůrazňovat. Samozřejmě v případě, že zaměstnanec bude
jezdit vozidlem 13 let starým (a pozor, to je v ČR průměrné
stáří vozidla!), tak firmě na služební cestě asi moc velkou
reklamu neudělá. U téměř jakéhokoliv vozidla stáří do 4-6
roků pak při základní ekonomické rozvaze provozních nákladů
zjistíme, že náhrada podle vyhlášky nemůže pokrýt všechny
tyto náklady. Pokud bude mít zaměstnanec velkou nehodu s
likvidací vozidla, asi bychom u odborů narazili, pokud
bychom to chtěli vydávat za důvod k výpovědi z pracovního
poměru. A o tvorbě firemní politiky vozového parku si asi
můžeme nechat jen zdát.
Omyl osmý: Náš konzultant nám vyhodnotí vaše i konkurenční
nabídky, a to zdarma!
I s takovouto situací se můžete na trhu operativního
leasingu setkat. Bohužel, v západní společnosti neexistuje
asi nic, čím by se člověk byl schopen živit a přitom
pracoval zadarmo. Občas se jako odpovědné osoby snažíme si
zjednodušit situaci a na takovouto nabídku konzultanta
kývneme. Holá pravda je stejná, jako u produktů finančního
trhu a je naprosto v pořádku. Poradce je odměněn provizí
poskytnutou leasingovou společností. Na rozdíl od trhu
finančních produktů pro soukromé osoby jsou ale produkty
pro podnikatele tvořeny tak, aby byly konkurenceschopné
samy o sobě, nepočítají s další distribuční sítí a velice
často jsou vystaveny silnému konkurenčnímu tlaku. V takové
situaci je podstatně důvěryhodnější, pokud je konzultant
odměňován přímo v rámci smluvního vztahu ke klientovi a
jeho zájmy na výběru partnera operativního leasingu jsou
tak naprosto transparentní.
Jaký je váš důvod, proč nevyužívat operativního leasingu?
Máte otázky nebo pochybnosti o smyslu tohoto způsobu
provozu firemních vozidel?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
16. 6. 2006 15:11, iscuka
To je daň za úpravy textu, nejde o náhradu škody. Již jsme se setkali s tím, že vlastnictví osobního automobilu bylo podmínkou přijetí zaměstnance do pracovního poměru, protože zaměstlavatel počítal s jeho využíváním touto formou. Současně si ale nikdo neuvědomil, že pokud zaměstnanec havaruje, tak se může jednoduše stát, že prostě nebude mít v rodinném rozpočtu dostatek prostředků na pořízení byť zánovního automobilu. Zaměstnanec nebude mít vozidlo a zaměstnavatel způsob řešení. Pokud se to stane u firmy, která takto využívá vozidel "jen pár a občas", nic se neděje. Postavit na tomto systému provozní politiku firmy je ale i z tohoto důvodu dost diskutabilní.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.