Mnoho z nás jistě používá k uhrazení plateb souvisejících zejména s bydlením Sdružené inkaso plateb obyvatelstva (SIPO) - www.sipo.cz , lidově nazývané "inkaso". Jde o službu České pošty, která existuje již velmi, velmi dlouho. Postupně se měnila forma dokladu i možnosti úhrady, princip však zůstává stejný - na jednom dokladu jsou kumulovány různé poplatky do jediné platby. Tu po jejím uhrazení pošta rozúčtuje a rozešle příslušným příjemcům. Tato služba šetří poplatky - pokud doklad SIPO hradíte v hotovosti na přepážce pošty, zaplatíte jediný poplatek ve výši 8 Kč, pokud doklad uhradíte bezhotovostně, neúčtuje pošta plátci za tuto službu nic.
Zkušenost ovšem ukazuje, že s touto službou je spojena poněkud zvláštní praxe, pokud jde o splatnost. Když doklad hradíte v hotovosti, je splatný poslední den v měsíci. To znamená, že ještě 30. nebo 31. od vás pošta hotovostní platbu přijme. Pokud ovšem stejný doklad hradíte bezhotovostně, to znamená, že dáte své bance souhlas s inkasem, zjistíte pozoruhodnou věc: peníze vám nejsou z účtu strženy poslední den v měsíci, tedy v době splatnosti dokladu, ale podstatně dříve. Konkrétně např. již 12. den v měsíci, tedy celých 18 resp. 19 dnů před splatností!
V obchodních podmínkách http://www.cpost.cz/data/cz/produkty/obchodni_podminky.pdf v čl. 6 se o tom ovšem nic nedozvíme.
Pokud tuto disproporci mezi splatností dokladu a realizací inkasa z účtu reklamujete u své banky a u České pošty, dozvíte se pozoruhodné věci:
Stanovisko banky (Poštovní spořitelna, ČSOB a.s.) |
K Vašemu dotazu sdělujeme, že inkaso SIPO je prováděno plně automaticky a to k datu určeném inkasovatelem, tj. Českou poštou, s.p. Plátce, který hradí platbu bezhotovostně inkasem z účtu, nemá možnost si sám určit termín platby. Pokus o bezhotovostní inkaso SIPO z účtu je Českou poštou, s.p. prováděn ve dvou termínech
- poprvé předposlední pracovní den před 15.dnem měsíce, tj. 12. - 14.,
- podruhé 22. den měsíce (pokud se tento dostane na den pracovního klidu či svátek, je poslední pracovní den před 22.).
Pokud se platbu nepodaří z účtu inkasovat ani v jednom z termínu je možné platbu uhradit do konce daného měsíce v hotovosti na kterékoli poště.
S pozdravem
Hrušková Pavlína, Reklamace Poštovní spořitelna tel. 267967000 |
Stanovisko České pošty, s.p. |
Banky hradí SIPO svých klientů obvykle ve dvou termínech a to: 1. => do 15. dne v měsíci 2. => do 23. dne v měsíci. Vzhledem k tomu, že Česká pošta, s. p. z Vašeho účtu nic neinkasuje (pošta ani nepotřebuje znát číslo Vašeho bankovního účtu), předepsanou částku inkasuje Vaše banka, které jste inkaso povolil a která následně provede těmito prostředky úhradu Vašeho SIPO, doporučuji Vám proto informovat se na možnosti pozdější úhrady přímo ve své bance.
Pošta pak vybrané peněžní prostředky (podle podmínek, dohodnutých v příslušné mandátní smlouvě) obratem převádí na účty konkrétních organizací, jímž platby náleží.
S pozdravem
Česká pošta, s. p. Informační pracoviště Monika Kusinová tf. č.: 800 10 44 10 |
A teď babo raď! Banka za nic nemůže, Česká pošta za nic nemůže. Pokud se podíváme na objem plateb, které přes SIPO procházejí, je jistě zajímavé mít tyto peníze k dispozici o mnoho dní dříve. A klient se na to může pouze dívat...
Co si o situaci myslíte? Je to podle vás v pořádku? Měl by zasáhnout nějaký státní orgán?
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
6. 6. 2006 16:55, Tomáš Marný
Ručíte součtem dalšího vkladu (ten neskládáte, pokud nechcete být zvlášť aktivní družstevník a mít počet hlasů podle výše svého vkladu) a dvojnásobku základního členského vkladu, přičemž ten základní členský vklad je v současnosti 1,- Kč.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
6. 6. 2006 16:12
Mohu se zeptat, jak je to s členstvím ve FIO? Nerad bych ručil za závazky družstva, že to někdo vytuneluje, jen proto, že si tam chci uložit nějaký peníz.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (52 komentářů) příspěvků.