Zákon o rozpočtovém určení výnosů některých daní

Pavel Slavík | 3. 8. 2005

243/2000 Sb.
ZÁKON
ze dne 29. června 2000

o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní)
Změna: 492/2000 Sb.
Změna: 483/2001 Sb.
Změna: 387/2004 Sb.
Změna: 1/2005 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

§ 1

Předmět úpravy

Tento zákon upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí a daně silniční.

§ 2
Základní pojmy

Pro účely tohoto zákona se rozumí

a) celostátním hrubým výnosem daně peněžní prostředky vybrané v průběhu rozpočtového roku1) správcem daně, snížené o vrácené prostředky; do celostátního hrubého výnosu daně se nezahrnují částky vybrané na pokutách a částky použité na úhradu nákladů daňového řízení,2)

b) výnosem část hrubého výnosu daně podle písmene a) zaevidovaná na splatnou daňovou povinnost,3)

c) příjemcem obec, kraj, Státní fond dopravní infrastruktury,4)

d) částkou určenou k převodu rozdíl mezi daňovým příjmem příjemce a částí daňového příjmu převedenou příjemci celkově od počátku rozpočtového roku.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) § 2 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla).
2) § 59 odst. 6 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů
3) § 96a odst. 1 zákona č. 337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
4) Zákon č. 104/2000 Sb., o Státním fondu dopravní infrastruktury a o změně zákona č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky, ve znění pozdějších předpisů.

§ 3
Daňové příjmy rozpočtů krajů

(1) Daňové příjmy rozpočtů jednotlivých krajů tvoří

a) daň z příjmů právnických osob v případech, kdy poplatníkem je příslušný kraj, s výjimkou daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby,

b) podíl na 8,92 % z celostátního hrubého výnosu daně z přidané hodnoty,

c) podíl na 8,92 % z celostátního hrubého výnosu daně (záloh na daň) z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a funkčních požitků, odváděné zaměstnavatelem jako plátcem daně, s výjimkou daně z příjmů fyzických osob vybírané srážkou podle zvláštní sazby,

d) podíl na 8,92 % z celostátního hrubého výnosu daně z příjmů fyzických osob vybírané srážkou podle zvláštní sazby,

e) podíl na 8,92 % z 60 % z celostátního hrubého výnosu daně (záloh na daň) z příjmů fyzických osob sníženého o výnosy uvedené v písmenech c) a d),

f) podíl na 8,92 % z celostátního hrubého výnosu daně z příjmů právnických osob, s výjimkou výnosů uvedených v písmenu a) a v § 4 odst. 1 písm. h).

(2) Každý kraj se na procentní části celostátního hrubého výnosu daně podle odstavce 1 písm. b) až f) podílí procentem stanoveným v příloze č. 1 k tomuto zákonu.

(3) Součástí daňového příjmu podle odstavce 1 písm. a) není úhrada rozdílu mezi daní vyměřenou nebo dodatečně vyměřenou kraji správcem daně a daní krajem přiznanou nebo dodatečně přiznanou ani příslušenství daně.4a)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4a) § 58 zákona č. 337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

§ 4
Daňové příjmy rozpočtů obcí

(1) Daňové příjmy rozpočtů obcí tvoří

a) výnos daně z nemovitostí; příjemcem je ta obec, na jejímž území se nemovitost nachází,

b) podíl na 20,59 % z celostátního hrubého výnosu daně z přidané hodnoty,

c) podíl na 20,59 % z celostátního hrubého výnosu daně (záloh na daň) z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a funkčních požitků, odváděné zaměstnavatelem jako plátcem daně podle zákona o daních z příjmů,

d) podíl na 20,59 % z celostátního hrubého výnosu daně (záloh na daň) z příjmů fyzických osob vybírané srážkou podle zvláštní sazby, s výjimkou výnosů uvedených pod písmenem c),

e) podíl na 20,59 % z 60 % z celostátního hrubého výnosu daně (záloh na daň) z příjmů fyzických osob sníženého o výnosy uvedené v písmenech c) a d).

f) podíl na 20,59 % z celostátního hrubého výnosu daně z příjmů právnických osob, s výjimkou výnosů uvedených v písmenu h) a v § 3 odst. 1 písm. a),

g) 30 % z výnosu záloh5) na daň z příjmů fyzických osob, které mají na území obce bydliště ke dni jejich splatnosti, a výnosu daně (vyrovnání a dodatečně přiznaná nebo dodatečně vyměřená daň) z příjmů fyzických osob, které měly na území obce bydliště k poslednímu dni zdaňovacího období, k němuž se daňová povinnost vztahuje, s výjimkou daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby6) a s výjimkou daně (záloh na daň) z příjmů ze závislé činnosti a z funkčních požitků7) srážených a odváděných plátcem daně. Bydlištěm se pro účely tohoto zákona rozumí místo trvalého pobytu fyzické osoby,

h) daň z příjmů právnických osob v případech, kdy poplatníkem je příslušná obec, s výjimkou daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby,

i) podíl na 1,5 % z celostátního hrubého výnosu daně (záloh na daň) z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a z funkčních požitků, odváděné zaměstnavatelem jako plátcem daně z příjmů, s výjimkou daně z příjmů fyzických osob vybírané srážkou podle zvláštní sazby.

(2) Každá obec se na uvedené procentní části celostátního hrubého výnosu daně podle odstavce 1 písm. b) až f) podílí stanoveným procentem. Procento zveřejní Ministerstvo financí v dohodě s Českým statistickým úřadem vyhláškou, vydanou každoročně s účinností od 1. září běžného roku, a to ve výši odpovídající poměru násobku počtu obyvatel obce podle bilance počtu obyvatel České republiky k 1. lednu běžného roku a koeficientu velikostní kategorie obce k součtu těchto násobků všech obcí v České republice. Koeficienty velikostních kategorií obcí jsou uvedeny v příloze č. 2 k tomuto zákonu.

(3) Součástí daňového příjmu podle odstavce 1 písm. h) není úhrada rozdílu mezi daní vyměřenou nebo dodatečně vyměřenou obci správcem daně a daní obcí přiznanou nebo dodatečně přiznanou ani příslušenství daně.

(4) Každá obec se na procentní části celostátního hrubého výnosu daně podle odstavce 1 písm. i) podílí stanoveným procentem. Procento stanoví Ministerstvo financí vyhláškou, vydanou každoročně s účinností od 1. září běžného roku, a to ve výši odpovídající poměru počtu zaměstnanců v obci, vykázanému v příloze k vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti a z funkčních požitků podle zvláštního právního předpisu,9a) k součtu zaměstnanců takto vykázaných v jednotlivých obcích České republiky, a to k 1. prosinci bezprostředně předcházejícího kalendářního roku.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5) § 38a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.
6) § 36 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
7) § 6 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
8) § 46 zákona č. 337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
9a) Zákon č. 586/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

§ 5
Daňové příjmy Státního fondu dopravní infrastruktury

Daňové příjmy Státního fondu dopravní infrastruktury tvoří

a) celostátní hrubý výnos daně silniční,

b) 9,1 % celostátního hrubého výnosu spotřební daně z minerálních olejů.

§ 6
Převod daňových příjmů

(1) Správce daně převádí daňový příjem určený příjemci nejméně jedenkrát měsíčně, je-li částka určená k převodu vyšší než 500 Kč. Částka určená k převodu se při převodu zaokrouhluje na celé koruny dolů.

(2) Částku určenou k převodu v posledním měsíci rozpočtového roku převede správce daně příjemci, i když tato částka nepřesahuje 500 Kč, tak, aby bylo možno využít i nejzazšího termínu k provádění platebního styku stanoveného bankou, která vede účty správce daně, a tato částka byla připsána na účet příjemce v témže rozpočtovém roce. Částku určenou k převodu v posledním měsíci rozpočtového roku, která již nemohla být z časových důvodů připsána na účet příjemce v témže rozpočtovém roce, převede správce daně na účet příjemce neprodleně po skončení rozpočtového roku jako operaci následujícího rozpočtového roku.

(3) Pokud správce daně spravuje daně, které nejsou příjmem státního rozpočtu a u kterých příjemcům nevzniká nárok ve formě podílu na celostátním hrubém výnosu daně, převede výnos těchto daní podle tohoto zákona jejich příjemcům nejpozději do 1 měsíce ode dne, kdy tyto prostředky byly zaevidovány na osobním účtu daňového subjektu na jeho splatnou daňovou povinnost.

(4) V období od počátku rozpočtového roku do nabytí účinnosti vyhlášky podle § 4 odst. 2 pro tento rozpočtový rok se při převodu použijí procenta stanovená platnou vyhláškou. Celkové částky převedené příjemcům v uvedeném období se zúčtují s následujícími převody daňových příjmů.

(5) Podle odstavců 1 a 2 postupuje správce daně obdobně
u převádění daňových příjmů neuvedených v § 1, které jsou určeny příjemcům podle zvláštních zákonů.

(6) Daňové příjmy vybrané poslední pracovní den rozpočtového roku, které již nelze z časových důvodů v tomto roce převést na účty oprávněným příjemcům, budou z účtů státního rozpočtu před uzavřením výsledků hospodaření státního rozpočtu Českou národní bankou vyčleněny a po roztřídění do příslušných druhů daní převedeny na účty oprávněných příjemců do 10 pracovních dnů následujícího rozpočtového roku.

§ 7
Ustanovení přechodná

(1) Daňové příjmy, na které vznikl obcím nárok podle dosavadních právních předpisů a které nebyly převedeny do 31. prosince 2000, se převedou do rozpočtů obcí podle dosavadních právních předpisů.

(2) Procento, kterým se každá obec podílí na uvedené procentní části celostátního hrubého výnosu podle § 4 odst. 1 písm. b) až f) zveřejní Ministerstvo financí vyhláškou poprvé s účinností od 1. ledna 2001 poměrem násobku počtu obyvatel obce podle bilance počtu obyvatel České republiky k 1. lednu 2000 a koeficientu velikostní kategorie obce k součtu těchto násobků všech obcí v České republice.

§ 8
Účinnost

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2001.

 

Klaus v. r.
Havel v. r.
Zeman v. r.

 

Příloha 1

Procenta, kterými se jednotlivé kraje podílejí na procentní části celostátního hrubého výnosu daně podle § 3 odst. 1 písm. b) až f)
------------------------------------------------------------------
Kraj Procento
------------------------------------------------------------------
Hlavní město Praha 3,183684
------------------------------------------------------------------
Středočeský 13,774311
------------------------------------------------------------------
Jihočeský 8,607201
------------------------------------------------------------------
Plzeňský 7,248716
------------------------------------------------------------------
Karlovarský 3,772990
------------------------------------------------------------------
Ústecký 8,242502
------------------------------------------------------------------
Liberecký 4,681207
------------------------------------------------------------------
Královéhradecký 6,442233
------------------------------------------------------------------
Pardubický 5,555168
------------------------------------------------------------------
Vysočina 7,338590
------------------------------------------------------------------
Jihomoravský 9,526055
------------------------------------------------------------------
Olomoucký 6,751705
------------------------------------------------------------------
Zlínský 5,251503
------------------------------------------------------------------
Moravskoslezský 9,624135
------------------------------------------------------------------
Úhrn 100,000000

 

Příloha 2

+--------------------------+----------------------+
| Obce s počtem obyvatel*) |Koeficienty velikostní|
| od - do | kategorie obcí |
+--------------------------+----------------------+
| do 100 obyvatel | 0,4213 |
+--------------------------+----------------------+
| 101 - 200 obyvatel | 0,5370 |
+--------------------------+----------------------+
| 201 - 300 obyvatel | 0,5630 |
+--------------------------+----------------------+
| 301 - 1 500 obyvatel | 0,5881 |
+--------------------------+----------------------+
| 1 501 - 5 000 obyvatel | 0,5977 |
+--------------------------+----------------------+
| 5 001 - 10 000 obyvatel | 0,6150 |
+--------------------------+----------------------+
| 10 001 - 20 000 obyvatel | 0,7016 |
+--------------------------+----------------------+
| 20 001 - 30 000 obyvatel | 0,7102 |
+--------------------------+----------------------+
| 30 001 - 40 000 obyvatel | 0,7449 |
+--------------------------+----------------------+
| 40 001 - 50 000 obyvatel | 0,8142 |
+--------------------------+----------------------+
| 50 001 - 100 000 obyvatel| 0,8487 |
+--------------------------+----------------------+
|100 001 - 150 000 obyvatel| 1,0393 |
+--------------------------+----------------------+
|150 001 a výše obyvatel | 1,6715 |
+--------------------------+----------------------+
|Hlavní město Praha | 2,7611 |
+--------------------------+----------------------+
*) Počet obyvatel je dán bilancí počtu obyvatel České republiky zpracovanou Českým statistickým úřadem k 1. lednu běžného roku.

Líbil se vám článek?

0
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Chcete prodat svou nemovitost?

Nechte si zpracovat ZDARMA cenovou nabídku!

Stačit nám bude pár základních informací o vašem bytě nebo domě a kontakt.

Cenu zjistíte OBRATEM.

Mám zájem prodat:

Prodej bytuByt
Prodej domuDům
Prodej pozemkuPozemek
Ostatní prodej nemovitostiJiné
Zpět

Oblíbená témata

daňové příjmy, rozpočet

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

A tohle už jste četli?

Na hříšných investicích dobrý fond nepostavíte, říká expert

27. 7. 2021 | Jiří Hovorka | 3 komentáře

Na hříšných investicích dobrý fond nepostavíte, říká expert

Co v praxi znamená ESG investování, které se zaměřuje na společenskou odpovědnost? Petr Šimčák, ředitel investic v Amundi, v rozhovoru vysvětluje, proč to podle něj celé dává smysl.... celý článek

Důvody k investicím do nemovitostí jen tak nezmizí

24. 7. 2021 | Daniel Tácha | 9 komentářů

Důvody k investicím do nemovitostí jen tak nezmizí

Pandemie, rostoucí inflace a nejistota z budoucího vývoje ještě víc rozhýbala hypoteční i realitní trh. Nemovitosti zejména ve velkých městech, kde poptávka významně převyšuje nabídku,... celý článek

Investujte jako on. Podvody řeší známý ekonom, policie nepomůže

22. 7. 2021 | Jiří Hovorka | 11 komentářů

Investujte jako on. Podvody řeší známý ekonom, policie nepomůže

Dominik Stroukal je další z řady známých osobností, jejichž jméno podvodníci zneužívají, aby z lidí dostali peníze. A jsou úspěšní, jak ukazují příběhy mnoha podvedených, kteří se na... celý článek

Fondee má novou licenci, chce do zahraničí

21. 7. 2021 | redakce Peníze.CZ | 5 komentářů

Fondee má novou licenci, chce do zahraničí

Investiční platforma Fondee dostala licenci obchodníka s cennými papíry od České národní banky. „Spolu s ní získáváme i právo takzvaného EU passportu, které hodláme využít pro expanzi... celý článek

Nejlepší podílové fondy roku. A kdo je letos v minusu

19. 7. 2021 | redakce Peníze.CZ | 2 komentáře

Nejlepší podílové fondy roku. A kdo je letos v minusu

Na předních místech žebříčku nejvýkonnějších podílových fondů za letošní první pololetí najdeme fondy z oblasti hodnotových akcií, jako jsou finanční a energetické tituly. Znatelný... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.