Východ versus Západ v investiční Evropě

Východ versus Západ v investiční Evropě
Utkání Východ – Západ v evropské "Bank-aréně" se ve druhé třetině stává soubojem o investiční a spořící produkty. Je logické, že východní zástupci neměli v porovnání se západní konkurencí dostatek času na trénink a přípravu, čemuž odpovídají i výsledky. Na co a jakým způsobem spoří domácnosti? O kolik prohráváme?

Včera jsme psali o tom, jak banky pronikly do života obyvatel Střední a Východní Evropy. Dnes se zaměříme na strukturu a velikost aktiv, které obyvatelstvo v daném regionu drží. Srovnáme-li výše úspor a investic v eurech na obyvatele, nemůžeme se žádnou metodou dopočítat srovnatelných výsledků. Zajímavěji vypadá porovnání jednotlivých schémat investičního chování podle regionu a struktury aktiv. Chování východní části je konzervativnější v duchu sázky na větší jistotu. Na Východě více spoříme, méně investujeme a málo se zajímáme o spoření na svůj vlastní život.

Spořící produkty

Češi svých peněz odkládají zhruba o polovinu méně než jejich západní sousedé. Je to pochopitelně dáno ekonomickou situací. S přibližováním se západní úrovni však poroste i míra spoření a investování. Banky se jistě na tuto výzvu dobře připraví. Za zmínku také stojí srovnatelná pozice s favoritem regionu, Slovinskem. Jasnou jedničkou v této kategorii jsou však naši východní sousedé, Slováci.

Základní struktura aktiv

Jak jsme avizovali v úvodu, jsou pozice starých a nových zemí nesrovnatelné z hlediska absolutních čísel. Domácnosti v nových zemích EU mají v současné době stále pouze zlomek hodnoty finančních aktiv ve srovnání s domácnostmi eurozóny.
To dokládá i následující graf, kde pravá část každého regionu ukazuje onu nesrovnatelnost. Zatímco obyvatelé eurozóny drží finanční aktiva ve výši cca 30 000 eur na hlavu, ve sledovaných zemích (pozn. do této statistiky jsou zahrnuty pouze Polsko, ČR a Maďarsko) to je přibližně desetina. Kde je málo, ukládá se málo.
Rozdíl je však i ve struktuře aktiv. Východ podstatnou část peněz ukládá do depozit, zatímco v eurozóně se více investuje do podílových fondů a vlastního životního a důchodového pojištění. Pokud se budou zvyky východněji sídlících obyvatel přibližovat eurozóně, mělo by to znamenat rozvoj penzijního připojištění a životních pojistek. Investice do penzí navíc podpoří i demografická situace a z ní plynoucí politika vlád. Chtě, nechtě.

Jak spoříme

Tato statistika silně vychází z tradic, mentality obyvatelstva a důvěry ve stabilitu země. Lidé v regionu Střední a Východní Evropy pro investování využívají konzervativní prostředky (nemovitosti, stavební spoření) poskytující určitý pocit bezpečí investice či využití státem nabízených podpor.
Češi věří v sílu a stabilitu nemovitostí a bydlení vůbec. Ne nadarmo jsme velmocí v podílu vlastnického bydlení. Ostatně podobnou důvěru požívají i slovenské nemovitosti, což také není náhoda. Spoření do slamníku se dnes evidentně nenosí, nejspíše jsme se naučili chápat pojmy inflace a očekávaná výnosnost. Obliba stavebního spoření vychází z vysoké výnosnosti, když snížení státní podpory v ČR od počátku roku 2004 pochopitelně neovlivnilo údaje za rok 2003.

Proč spoříme

Stále nejvíce obyvatel v regionu spoří na vybavení domácnosti, dovolenou a finanční podporu členů domácnosti. Češi podle statistiky spoří více na dovolenou, než na automobil, který zůstal překvapivě v nejnižší sféře zájmu. Vládní politika zatím nevyžaduje úspory na vzdělání, a tak se staráme spíše o bydlení nebo, pokud nás bydlení z jakéhokoliv důvodu neoslovuje, podporujeme další členy domácnosti.

Cenné papíry

Zájem o cenné papíry je v současné době stále slabý s výjimkou Slovinska. Oproti tomu jsou investice do cenných papírů a pojistných produktů v eurozóně běžné, jak je tomu např. v Německu či Rakousku. Ale porovnání s námi není nijak tristní. Naopak, Češi dokáží využít velmi slušně nabídek trhu a jejich portfolio je nejpestřejší ze všech sledovaných zemí. I proto budou banky Českou republiku nadále vnímat jako zemi aktivní a perspektivní.

Domácnosti v regionu se budou v nejbližších letech stále více blížit modelu běžnému v eurozóně, což se odrazí především ve vyšším využívání náročnějších produktů v oblasti investování a spoření. Banky na to budou jistě reagovat a v příštích letech nás budou postupně masírovat reklamou na složitější investiční produkty a soutěžit mezi sebou začnou mnohem masivněji i investiční fondy.

Data a grafy poskytla HVB Bank (profil, názory)

Kam hodláte ve středně vzdálené budoucnosti směrovat svá aktiva? Věříte ještě pořád v sílu slamníku?  Umíte si představit, že vaše peníze spravuje někdo jiný? Myslíte si, že ekonomické chování obyvatel eurozóny je vyspělejší než Východu?

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-3
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 8 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

4. 12. 2004 21:12, Kateřina

Víte, že to vůbec není špatný nápad? Něco jako Antioskar a udělovali by ho klienti.
Navrhuju přidat kategorii "nejméně kvalifikovaný personál".

Zobrazit celé vlákno

+15
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

4. 12. 2004 21:13, Kateřina

Další: Nejméně pravdivá reklama" - vzpomínáte na slib studentům s červeným diplomem, když si založí konto u spořky?

Zobrazit celé vlákno

-35
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Na burzu bez výmluv

25. 11. 2004 | Richard Koza

Na burzu bez výmluv

Přijde-li diskuze na investování na burze, má každý v rukávu spoustu důvodů "proč to nejde". Není čas, nejsou peníze, nerozumíme. Při bližší analýze však většina argumentů "padá" a... celý článek

Banky najímají na lov klientů externisty

23. 11. 2004 | Dušan Hradil

Banky najímají  na lov klientů externisty

Klasické akviziční a distribuční kanály v podobě reklamy a následného prodeje produktů na pobočce již nestačí, a tak se banky snaží dostat ke klientovi jinými cestami. Novým trendem... celý článek

Není zprostředkovatel jako zprostředkovatel

23. 11. 2004 | Petr Šafránek

Není zprostředkovatel jako zprostředkovatel

Zprostředkování investičních instrumentů i pojistných produktů podléhá, nebo již brzo bude, státní regulaci. Jenže při podrobnějším pohledu zjistíme, že podmínky regulace těchto dvou... celý článek

Tajná cena životního pojištění?

10. 11. 2004 | Petr Šafránek | 1 komentář

Tajná cena životního pojištění?

Podle zákona o ochraně spotřebitele musí prodávající informovat o ceně nabízených výrobků a služeb. I pojištění je službou. Jak je tedy možné, že pojišťovny v rozporu s tímto zákonem... celý článek

Žit ve vlastním bydlení, nebo v pronájmu?

28. 8. 2003 | redakce Peníze.CZ | 3 komentáře

Koupě vlastního bytu či domu se v posledních letech stala téměř módní záležitostí. Ale právě touha mít vlastní a ne pronajaté bydlení vedla k raketovému nárůstu kupních cen a naopak... celý článek

Partners Financial Services