Jak ušetřit za cesty PID a ČD?

Jak ušetřit za cesty PID a ČD?
Systém slev a časových jízdenek Pražské integrované dopravy a tarify Českých drah mají jedno společné. Možností je hodně a ne každý se v nich s přehledem orientuje. Nenechte se u okénka dopravce ihned odbýt, že na to či ono nemáte nárok, ale nepožadujte více, než vám oprávněně náleží.

Začátkem prázdnin se v naší redakční poště objevilo několik e-mailů, ve kterých se ptáte, jaké si pořídit jízdenky při návštěvě hlavního města. Rozhodli jsme se toto téma spojit zároveň s odpovědí na otázku, jak snížit náklady při cestách vlakem nejen za prací v okolí Prahy.

Cesta vlakem, zvláště nerozhází-li vás takový fenomén jako zpoždění, má určitě něco do sebe. Zákaznické jízdné a zpáteční jízdenku zkušení cestovatelé již perfektně ovládají, a tak zkusme nalézt výhodnější nabídku. Cestujete-li jako skupinka, zaplatí za hromadnou jízdenku každý 3., 4. až maximálně 15. cestující pouze polovinu zákaznické ceny. Pro rodinný výlet ve víkendový den lze po celé republice cestovat pomocí novinky SONE+. Jízdenka platí pro skupiny nejvýše 5 osob, z nichž nejvýše 2 smějí být starší 15 let. Cena se rozlišuje podle toho, zda hodláte využít pouze vlaky osobní za 130 Kč, nebo i expMilovi resy a rychlíky za 360 Kč. Cestujete-li častěji, vyplatí se i kilometrická banka. Za 1200 Kč máte nárok procestovat 2000 km. Nevýhodou je omezená platnost na půl roku a minimální odepisovaná vzdálenost 100 km. Příjemnou záležitostí je začlenění železniční dopravy na území Prahy do systému Pražské integrované dopravy (PID). O tom však později.

 

Některé nabídky ČD
Název Charakteristika
Obyčejné jízdné Základní nabídka. Nejdražší. Nedoporučujeme.
Zákaznické jízdné S kartou Z (za 100 Kč/rok), významná sleva proti obyčejnému
Zpáteční sleva Výhodnější než zákaznické jízdné pro jednotlivou cestu tam a zpět
Sleva PAJ Při zakoupení jízdenky v prodejním automatu jízdenek (PAJ), nižší než zákaznické jízdné
Sleva pro skupiny Pouze ve 2. třídě při společné jízdě 2 - 15 spolucestujících. První a druhý zaplatí zákaznické jízdné, 3. - 15. polovinu
SONE+ Multifunkční víkendová síťová jízdenka za 130 nebo 360 Kč pro až pět osob, z nichž nejvýše 2 jsou starší 15 let
Kilometrická banka 2000 Umožňuje postupné vyčerpání předplacených 2 000 kilometrů, cena 1 200 Kč
Časová jízdenka traťová a síťová Podle varianty lze cestovat v celé síti ČD bez omezení,  nebo po určité trati na vzdálenost do 120 km


Pokud se rozhodnete vyrazit na výlet vlastním automobilem, ale nechcete se proplétat centrem města, nebo dokonce riskovat uvíznutí v zácpě, jsou pro vás připravena záchytná parkoviště tzv. P + R (Park + Ride = zaparkuj + jeď). Ta nabízejí ekonomičtější a zpravidla i časově přijatelnější způsob cest do střední části města, kombinaci cestování městskou dopravou s příjezdem až k metru. Za celodenní stání zaplatíte pouhých 10 Kč. Řidič si navíc může přikoupit i zvýhodněnou jízdenku. Za 20 Kč zpáteční přestupní, což jsou vlastně dvě plnocenné jízdenky v jedné, nebo za 50 Kč celodenní síťovou, kterou lze daný den použít na všechny cesty tramvajemi, metrem i autobusy. Ostatní spolucestující se řídí běžnými cenami PID.

Nabídka PID není tak spletitá

Základním jízdním dokladem je jízdenka za 12 Kč (do 15 let za 6 Kč), která opravňuje k libovolnému počtu přestupů během 60 a ve slabém provozu 90 minut od označení při prvním nástupu do dopravního prostředku. Slabý provoz v PID znamená 20 – 5 hod všedního dne a celý víkend, kdy se cesta prodlužuje úměrně delšímu intervalu mezi jednotlivými spoji. Ratolesti mladší 6 let smíte přepravovat zdarma. Prodej jízdenek, alespoň těch základních, zajišťují trafiky, občerstvení, automaty, ale za malý příplatek uspějete i u řidičů autobusu. Místo 12 zaplatíte 15 Kč, za dětský lístek 9 místo 8 Kč. Nechcete-li cestovat noční linkou, přestupovat a stihnete-li se přepravit do 15 minut, postačí vám nepřestupní jízdenka za 8 Kč (do 15 let 4 Kč). V metru platí na vzdálenost 4 stanic od stanice označení (stanici označení v to nepočítaje), s možností přestupu mezi linkami A, B, C nejdéle však 30 minut. Při delším pobytu je rozumné zvážit, zda budete cestovat tolik, aby se vám vyplatila některá z nabídek několikadenních jízdenek. Celkový přehled naleznete v tabulce.

 

Nabídka PID pro málo a nepravidelně cestující
Název cena (do 15 let) Kč poznámka
Přestupní jízdenka

12 (6)

Platí 60 ve slabém provozu 90 minut
Nepřestupní jízdenka

8 (4)

Platí 15 minut, v metru jen 4 stanice, ale lze přestupovat
Doplňkový prodej u řidiče autobusu

15 (9)

Cena za přestupní jízdenku s přirážkou
Časová jízdenka

70 (35) 

na 24 hodin
...(pro pásma P a 0)

200

na 3 dny (72 hodin)

250

na 7 dní (168 hodin)

280

na 15 dní (360 hodin)
Parkoviště P + R

10

Parkování na celý den
...(platí v den parkování)

20

Zpáteční přestupní jízdenka, odpovídá 2 přestupním za 2 x 12 Kč

50

Jednodenní plnocenná jízdenka

 


Při cestách v okolí Prahy lze rovněž ušetřit 

Plně integrované tratě ČD
z Prahy do

Poříčan (směr Kolín)
Lysé nad Labem a Milovic (směr Nymburk)
Senohrab (směr Čerčany)
Kralup nad Vltavou
Kladna
Berouna

Dojíždíte-li za prací nebo kulturou z okolí Prahy, určitě znáte systém autobusů s čísly 3xx a 4xx. Ty vyjíždějí často od okrajových stanic metra do příměstských obcí. Vzdálenost je rozčleněna do pásem 1 – 5. Na území vlastní Prahy platí pásma P (Praha) a 0. 0 označuje vybrané zastávky, které sice nejsou již v Praze, ale je na ně tak stále pohlíženo. Ceny jízdenek se zvyšují úměrně počtu pásem, do kterých potřebujete cestovat.

Z Mirošovic do Bohnic a zpět za 36 Kč

Praktická ukázka toho, jak se dostat z Mirošovic, které leží jihovýchodně od Prahy, až do severní části hlavního města. Cesta se skládá z vlakové linky, jízdy metrem a autobusem. V rámci plné integrace dané trati do PID lze vlakem cestovat z Mirošovic pomocí jízdenky do tří pásem, tedy za 18 Kč. Cesta by měla trvat méně jak 80 minut, na což časový limit na jízdence postačí. V Mirošovicích si jízdenku označíte a jedete až do Bohnic. Totéž obráceně při cestě zpět.
Kdo si koupí jízdenku na vlak a v Praze na městskou dopravu, zaplatí podstatně více. Cesta vlakem stojí 32 Kč (s Kartou Z, bez ní dokonce 46 Kč) a cestování po Praze vás vyjde na 12 Kč. Celkem tedy 44 Kč za cestu jedním směrem. Zpáteční je pochopitelně za dvojnásobek. Rozdíl pak činí plných 52 Kč za obě cesty.


Pravým trumfem celého systému je integrace příměstských autobusů, hromadné dopravy a vlakových tratí v Praze. Zakoupíte si jízdenku do příslušných pásem a cestujete. Je jedno zda autobusem, vlakem nebo třeba tramvají. Ale pozor. Při cestách vlakem mimo plně integrované tratě smíte použít výhradně předplacenou časovou jízdenku. Podobně jako příměstské autobusy fungují i tzv. příměstské plně integrované železniční tratě. Na jízdenku pro příslušný počet pásem jednoduše a úsporně cestujete jak po těchto tratích, tak i dopravou po Praze.

 

Jízdenky pro cesty v okolí Prahy

Počet tarifních pásem platnosti

3

4

5

6

7

Cena (Kč)

18

24

30

36

42

Cena pro děti ve věku 6 -15 let (Kč)

9

13

16

19

22

Časová platnost (min)

  90  

 120  

 150  

 180  

 210  


Jezdíte-li pravidelně, vyplatí se vám časové kupóny s měsíční, čtvrtletní, nebo dokonce roční platností. Jejich cena je výhodnější než několikanásobné placení za jednotlivé jízdy. Kupóny jsou k dostání v mnoha modifikacích jak pro pásma vnitřní Prahy, tak pro pásma 1 – 5 v jejím okolí. Pro nejvhodnější řešení se obraťte na informační centrum nebo předprodejní místo PID. Pokladna železniční stanice asi nebude tím nejjistějším místem. Stalo se nám, že na otázku ohledně integrované dopravy na příslušné trati odpověď neznali. Hodně příjemných cest za co nejnižší cenu vám přejí Peníze.CZ.

Jaké máte zkušenosti s cestováním a cenami na linkách ČD a PID? Vyznáte se v jejich cenících? Setkali jste se již s tím, že vám kompetentní pracovníci podávají protichůdné informace?

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+6
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 11 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

3. 8. 2004 13:20, Harry; harry_@seznam.cz

Tak to je falesny pocit bezpeci - revizor by jim naparil pokutu stejne a navic utraceji zbytecne 8 Kc (mozna tak chteji "osalit" jen ridice autobusu, ktery nekontroluje kde kdo vystupuje).

Zobrazit celé vlákno

+49
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

27. 7. 2004 14:47, Dan

Pěkné, ještě by to chtělo doplnit informaci kde jsou k nalezení ta parkoviště P+R.

-29
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (11 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Výlet za babku aneb jak se loví zákazník

23. 1. 2004 | Lucie Aschenbrennerová | 4 komentáře

Výlet za babku aneb jak se loví zákazník

Dostanete pozvánku na výlet na zajímavé místo za pouhých 119 Kč. Cena zahrnuje i oběd a několik drobných dárků. Jenže v autobusu se dozvíte, že vás čeká ještě "krátká" prezentace výrobků... celý článek

Báječné ceny na létajících strojích

25. 7. 2003 | Tomáš Hampl

Báječné ceny na létajících strojích

Chcete cestovat levněji než autobusem? Za pár stovek korun letenka do Německa, Itálie či Velké Británie? Ne, nejsou to letenky k stání, stačí využít nabídek nízkonákladových aerolinií. celý článek

V tarifní džungli se rozjasňuje

20. 5. 2002 | Martin Pawinger

V tarifní džungli se rozjasňuje

Jednotný tarif u všech autobusových spojů a dopravců se stal hlubokou minulostí a rozdíly v jízdném se propastně zvětšují. Například při cestě z Prahy do Brna můžeme zaplatit sto... celý článek

České dráhy: Neplaťte o 70 % více, když nemusíte

2. 1. 2002 | Martin Pawinger

České dráhy: Neplaťte o 70 % více, když nemusíte

Radikální změna tarifu Českých drah postihla od 1. ledna 2002 pouze některé cestující. Cenové nůžky mezi železniční, autobusovou a individuální dopravou se přesto ještě zřetelněji rozevřely. celý článek

Jak na České dráhy

27. 8. 2001 | Jindřich Hlaváč | 10 komentářů

Jak na České dráhy

Je čas výletů a dovolených a tak se může stát, že na cestu vlakem se vydají i ti, kteří této dopravy během roku vůbec nevyužívají.

Partners Financial Services