Asociace registrovaných investičních zprostředkovatelů ČR (ARIZ ČR) si při svém založení stanovila jako jeden z hlavních úkolů vytvoření funkčního systému samoregulace, který naváže na příslušná zákonná ustanovení, týkající se činnosti investičních zprostředkovatelů. V současné době je to zákon o cenných papírech, v budoucnu to bude vládou již schválený zákon o podnikání na kapitálovém trhu a jeho prováděcí vyhlášky, vydané následně Komisí pro cenné papíry (KCP).
Prvotním úkolem Etického výboru (viz box) je vytvoření návrhů příslušných vnitřních norem asociace, zejména etického kodexu a norem souvisejících. Tyto normy se v současné době zpracovávají. Vycházejí z výše specifikované právní úpravy, v mnohém však musejí jít dál, neboť legislativa si vždy musí zachovat jistou míru obecnosti. Normy budou veřejné a budou závazně upravovat činnost členů asociace ve vztahu ke klientům i ve vztahu k asociaci a jejím ostatním členům. Účelem norem je především zvýšená ochrana klienta před nekvalitními službami. Jde zejména o to poskytnout klientovi poměrně vysokou garanci toho, že investiční zprostředkovatel, který je členem asociace, postupuje podle jasně definovaných pravidel, jejichž prokázané porušení je dostatečně rychlým a průhledným způsobem sankcionováno. Na druhou stranu by normy měly garantovat členovi asociace, že jejich dodržováním se ochrání před důvodnými stížnostmi klientů či dokonce před sankcemi ze strany státního dozoru - KCP. Základním principem členství v asociaci je transparentnost, na webových stránkách asociace bude během několika měsíců (únor 2004) zveřejněn kompletní seznam členů asociace s detailními daty. Základní povinností člena je pak seznámit klienta se svým členstvím v ARIZu. Právě kvalitní asociační normy budou podkladem k hlavní činnosti Etického výboru - projednávání konkrétních podnětů a navrhování případných sankcí, jejichž ukládání je pak (na základě návrhu Etického výboru) v pravomoci předsednictva a Rady asociace.
Etický výbor |
Z hlediska samoregulace je klíčovým orgánem asociace Etický výbor. Ke své činnosti má nejen velmi silný mandát (byl zvolen přímo nejvyšším orgánem asociace - valnou hromadou), ale i odpovídající profesní složení. V jeho řadách je odborník na regulaci působení jednotlivých subjektů na kapitálovém trhu, dva advokáti a čtyři zkušení investiční zprostředkovatelé. Do plného počtu 11 členů bude Etický výbor doplněn zástupci odborné veřejnosti, případně zástupci spotřebitelských organizací, tedy lidmi zcela nezávislými na orgánech asociace. To by mělo zaručit jak objektivnost a odbornou úroveň, tak i dostatečné sepjetí s praxí při řešení všech záležitostí v působnosti tohoto výboru. |
Na co se chystá Etický výbor?
Lze očekávat, že Etický výbor bude řešit tři základní okruhy problémů:
1. Podněty klientů na členy asociace
2. Stanoviska ke správním řízením, zahájeným se členy asociace KCP
3. Spory mezi členy asociace týkající se vnitřních záležitostí asociace
Při řešení prvních dvou okruhů se předpokládá velmi těsná spolupráce s KCP, která by měla fungovat v obou směrech. To znamená, že asociace bude KCP průběžně a přehledně informovat o řešených podnětech klientů na své členy a současně předpokládá, že KCP bude asociaci informovat o podnětech, které obdrží na její členy. V případě, že KCP zahájí se členem asociace správní řízení, sdělí ji asociace svoje stanovisko popřípadě může svého člena na základě jím udělené plné moci přímo ve správním řízení zastupovat. Tato forma spolupráce bude jistě užitečná jak pro KCP, tak i pro členy asociace a především pak pro klienty. Z hlediska KCP by tato praxe měla "odfiltrovat" méně závažné podněty, které nezadávají důvod k zahájení správního řízení. Naopak člen asociace bude mít zajištěno bezplatné odborné zastupování v řízení před KCP. A klient bude mít garantováno, že řešeno a přiměřeně sankcionováno bude i méně závažné profesní pochybení člena asociace (případy, kdy ještě nebude porušen zákon, ale asociační norma již ano).
Vzájemná nezávislost asociace a KCP pak garantuje to, že pokud nebude klient spokojen s tím, jak jeho podnět vyřešila asociace, může se vždy obrátit ještě na KCP. Ta pak dostane k záležitosti kvalifikované a odůvodněné stanovisko asociace, což by ji mělo výrazně ulehčit práci. A naopak KCP bude moci méně závažné podněty postupovat asociaci (samozřejmě v souladu se správním řádem - tedy po sdělení stěžovateli, že KCP neshledala důvod k zahájení správního řízení). Pokud však zprostředkovatel nebude členem asociace, klient obdrží pouze sdělení KCP a více se jeho méně závažným podnětem nikdo zabývat nebude, neboť asociace má působnost pouze na své členy.
ARIZ ČR je připravena tyto principy samoregulace v budoucnu rozšířit i na další oblasti působení svých členů, neboť první valná hromada, konaná v říjnu tohoto roku, schválila rozšíření působnosti asociace z oblasti činnosti na kapitálovém trhu na činnosti na celém finančním trhu. Většina členů asociace má totiž širší spektrum poskytovaných služeb, než je pouze zprostředkování investičních instrumentů. Lze tedy předpokládat, že v brzké budoucnosti budou členové asociace vázáni obdobnými asociačními normami při veškeré své činnosti na finančním trhu, nikoliv pouze při zprostředkování investičních instrumentů. To by v konečném důsledku mělo klientům přinést garance kvalitních služeb ze strany členů asociace a naopak členům asociace zvýšený zájem právě o jejich služby ze strany klientů. Z dlouhodobého pohledu se ARIZ ČR připravuje na možnost převzít některé regulační funkce, které jsou nyní vyhrazeny pouze státním orgánům, pokud to umožní příslušná legislativa. Proto si ARIZ ČR klade za cíl vybudovat si co nejdříve pozici organizace, která to se samoregulací myslí opravdu vážně a vzniklé situace řeší otevřeně a objektivně.
Autor, člen Etického výboru ARIZ ČR, působí jako finanční konzultant a zprostředkovatel.
Co si myslíte o postupu ARIZu? Může být podle vás obecně její činnost užitečná?