Air Bank sníží úrok na spoření. Víc garantuje při investici
28. 3. 2024 | Petr Kučera
Air Bank od 12. dubna sníží úročení na svém spořicím účtu. Další pokles pak avizuje na 2. května, kdy ukončí dosavadní marketingovou akci.
Nabídka, která se dostala k nám do redakce, nesla slibný slogan "Lepší auta pro více lidí". Byla na ní uvedena firma Bramon, která ke svému názvu připojila další slogan: "Evropský automobilový dovozce". V obchodním rejstříku má tato společnost se sídlem v Kladně zapsánu tvorbu webových stránek, nákup a prodej a několik dalších činností.
Abychom se z první ruky dozvěděli, kde a jak vzniká cenový trik umožňující nabízet Audi A6 s vybavením, se kterým se u nás běžně prodává za více než milion korun, za mnohem příznivějších 870 tisíc, zkusili jsme firmu kontaktovat. Na jejím pražském telefonním čísle se nikdo nehlásil, další kontakt byl mobilní telefon. Příjemný mladý muž slíbil, že odpoví na naše otázky emailem. Ač na to měl dva a půl dne, "nepovedlo se" mu to. Řešení cenového triku proto nemusí odpovídat postupu, který uplatňuje tato firma, nicméně řada indicií napovídá, že tomu tak je.
Soudili byste se v Itálii?
|
||
Běžná cena v ČR | Cena u firmy Bramon | |
Audi A4 II 1,8 T AVANT | 1 009 000 | 850 000 |
Hyundai Sonata 2.0 GLS Executive | 602 500 | 495 000 |
Peugeot 607 3.0 V6 | 1 230 000 | 949 000 |
Rover 75 2.0 V6 Comfort | 1 055 600 | 795 000 |
Seat Toledo 1.6 16V | 537 110 | 468 900 |
Škoda Suberb 1.9 Tdi Elegance | 1 002 900 | 930 000 |
Zdroj: Bramon |
Mnohem sdílnější než představitelé firmy byl Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů. V podstatě by proti činnosti těchto firem nic nenamítal, musely by ale být k zákazníkům korektní. První problémem podle něj je totiž už fakt, že si tato firma říká dovozce. Ve skutečnosti však jde o pouhého zprostředkovatele, což s sebou může nést řadu, pro kupujícího nepříjemných, vyplývajících věcí. Další zápornou stránkou je pak skutečnost, že automobil je koupen jménem klienta (většinou na základě plné moci) někde v západní Evropě. Případné problémy (nikoliv záruční servis) je tak zákazník nucen řešit u toho, kdo mu auto prodal. Pokud je tedy vozidlo dovezeno z Itálie, jeho případnou reklamaci musíte řešit tam. To ale v případě, že jste již museli nechat třikrát opravit motor a on opět nefunguje tak jak má a vy jej chcete celý vyměnit, může být hodně komplikované.
Pokud se navíc dealer, který auto prodal "šprajcne", budete si muset najmout italské právníky a řešit věc u tamního soudu. Firma nabízející nezávislý dovoz si však takovou informaci může klidně nechat pro sebe (proč by vás také zbytečně strašili, vždyť se to vůbec nemusí stát...). Podobné komplikace se totiž nevyskytují často a mnohem častější záruční opravy jsou v případě, že máte správně vystavenou servisní knížku snadno řešitelné kdekoliv v Evropě. Sami jsme si zkusili telefonicky v servisu značky Rover ověřit, že individuálně dovezený automobil v záruce opraví v jejím rámci zdarma. Platí přitom záruční doba uvedená v servisní knížce, takže na tom můžete být i lépe (někdy ale také hůře) než v případě, že byste zakoupili vůz u nás.
Zlevněné přebytky
Největším nedostatkem celé transakce je ale většinou to, že si klient kupuje hotový vůz. Nemůže si ho tedy sám "sestavit", jak je zvykem u dealera. Pokud si například vyberete Rover 75, můžete ušetřit až 260 tisíc. Za slevu však zaplatíte tím, že jediná možná barva je stříbrná, motor bude benzínový dvoulitr a další vybavení bude přesně takové jaké vám řekne "dovozce", nemůžete jej prostě ovlivnit. Skutečná úspora proto může být nižší, protože například zaplatíte i za něco, co byste si u nás neobjednali a tudíž by cena u českého dealera byla nižší. Skutečnost, že si nemůžete vybrat barvu ani vybavení, je navíc klíčem k celému cenovému triku. Jde totiž o hotové vozidlo, které stojí například v zásobách nějakého dealera v Německu. Ten místo aby až do smrti čekal na zákazníka, který si objedná přesně takový vůz, jej raději prodá s velkou slevou.
Kromě výše uvedených nevýhod existuje ještě jedno riziko. Pokud by "dovozce" podlehl pokušení a udělal nějaký podvůdek s DPH, který by byl později odhalen, bude postižen kupující. Neboť vše se děje jeho jménem na základě plné moci. Pokud byste se tedy rozhodli tohoto schématu využít, nechte si před zaplacením předložit všechny dokumenty a přesvědčete se, že veškeré povinnosti vůči státu byly řádně uhrazeny.
Škodovka z Afriky
Podle Pavla Tunkla existuje ještě jedna možnost "levného" dovozu automobilů, dnes se s ní ale v podstatě u nás nepotkáte. Řada automobilek vyrábí mnoho verzí svých aktuálních modelů lišících se podle toho, pro který trh jsou určeny. Můžete tak snadno zjistit, že v řadě afrických zemí je Škodovka levnější než u nás. Důvodů je několik – musí být schopna jezdit na podstatně horší palivo a musí být snadno opravitelná - nebývá v ní tolik elektroniky, a tak je možné, aby byla i levnější. Přitom vzhledem k tomu, že automobil nemá katalyzátor, není možné dosáhnout jeho schválení k provozu v ČR. Ještě větším problémem je ale skutečnost, že si vlastně kupujete úplně jiný vůz (horší) než u nás. Ona úspora tak moc velký smysl nedává, a navíc se podobné případy vyskytovaly spíše na počátku devadesátých let. Například v oblasti elektroniky se s nimi můžete ale setkat i dnes.
Možná si vzpomenete na památné "nechci slevu zadarmo". To platí i tady, dostanete sice auto levněji, ale v případě problémů za tuto slevu ještě dodatečně zaplatíte. A pak je také otázkou, jestli jste už ve chvíli, kdy jste si nemohli vybrat barvu a vybavení svého nového vozu již jistou oběť ("platbu") nepřinesli.
Koupili byste si auto od "nezávislého dovozce"? Myslíte si, že ušetřené peníze vyvažují možná rizika? Setkali jste se už někdy s podobnou nabídkou? Podělte se o své názory a zkušenosti s ostatními.
Držíte se udržitelnosti?
Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.
Sdílejte článek, než ho smažem