Komisi na ně!

Komisi na ně!
Galeristé rádi hovoří o umění jako o výhodné investici. Může být. Dokud si to myslí hodně lidí, je to fajn. Podobně jako s dot.comy nebo hrou letadlo. Jedno je však jisté - trh s uměním by potřeboval něco jako Komisi pro cenné papíry. Manipulace s "kurzem" jsou totiž až příliš snadné.
"Poprvé, podruhé, potřetí! Obraz získává dražitel po telefonu." Tak často vypadá výsledek tuzemských aukcí. Přání dražitelů zůstat v anonymitě je celkem pochopitelné. I v zahraničí je běžné, že se někteří sběratelé dražeb účastní pouze po telefonu nebo se nechávají někým zastupovat. Přiznat snahu o "převzetí" určitého obrazu příliš brzy není samozřejmě taktické. Horší je, že nový vlastník není většinou znám ani po skončení aukce. Neochota sběratelů chlubit se svým majetkem má jistě dobrý důvod, z hlediska trhu s uměním je to však problém. Zvlášť tehdy, když jde o neobvykle vysoké částky. Nelze totiž ověřit, zda dílo skutečně změnilo majitele, či zda šlo pouze o snahu uměle zvýšit ceny.

Zatímco obchodníci s cennými papíry mohou posoudit reálnost či nereálnost ceny akcií té které firmy podle jejích hospodářských výsledků, u umění žádný takový korektiv neexistuje. Jsou tři miliony za obraz Emila Filly, Toyen nebo Josefa Šímy moc nebo málo? Těžko říct. Pokud se najde dost lidí, kteří jsou ochotni takovou částku zaplatit, asi je to tak akorát. Co když ale někdo začne s cenami manipulovat? Není to ani příliš těžké: Galerista dá do aukce dílo ze své vlastní sbírky, které za rekordní částku vydraží anonymní dražitel po telefonu nebo nastrčený agent v sále. Zpráva se rozkřikne (média o aukcích informují prakticky jen v případě dražebních rekordů) a skuteční sběratelé budou napříště ochotni zaplatit vyšší částky než doposud. Galerista si prodaný/neprodaný obraz pověsí zase zpátky na zeď a je to. V účetnictví pak uvede, že šlo o zmařenou aukci, že kupec za dílo nezaplatil, takže se vrátilo původnímu majiteli. O tom se ale dozvědí maximálně daňoví úředníci a z jejich pohledu nejde o nic špatného.

Top ten 2002

Autor, název díla, rok vzniku Cena (mil. Kč)  Aukční síň 
Toyen, Růžový spektr (1934)   3,15  Antikva Nova Kodl  
Josef Šíma, Le Havre (1923)   2,95  Pictura 
Václav Špála, Koupání (1914)  2,9  Pictura 
Josef Šíma, Šílená královna (1960)  2,8  Pictura  
Emil Filla, Zátiší se zmrzlinou  2,6  Nuselská 19  
Antonín Procházka, Dívka v klobouku  2,55  Pictura  
Josef Šíma, Odpoutaný strom (1931)  1,8  Antikva Nova Kodl  
Emil Filla, Hlava (1934)   1,5 Antikva Nova Kodl  
Václav Špála, Milenci (1923)   1,45 Pictura  
Antonín Slavíček, Dáma s červeným slunečníkem (1896)  1,3  1. Art Consulting  
Pramen: aukční síně

Lidé z oboru tvrdí, že takové věci se skutečně dějí. Nikdo však nemá konkrétní důkazy a nikdo nechce vystoupit veřejně. Z podobných praktik bývají podezřívány zejména ty společnosti, které na svých aukcích dosahují nejvyšších cen. Žebříčku nejdráže prodaných obrazů za minulý rok dominují společnosti Antikva Nova Kodl a Pictura, které v první desítce společně obsadily osm míst. Mezi ně se na páté místo vklínila pouze aukční síň Nuselská 19 a na desáté brněnská společnost 1. Art Consulting. "Nedovedu si představit, že bych předstíral koupi obrazu. To jsou obyčejné fámy, které s oblibou šíří konkurence," ohrazuje se proti nařčením z manipulace cen Michal Šeba z aukční síně Pictura. "Daňový úřad by si toho přece mohl všimnout," dodává. "To je jen obyčejná česká závist," doplňuje jej Martin Kodl.

Milionové částky ani zdaleka nemusejí znamenat, že jde o podvod. Obrazy nejsou housky na krámě a to, že se díla téhož autora prodávají za velice rozdílné ceny, je naprosto normální. Proč některý obraz dosáhne rekordní ceny a jiný ne, nelze říct. Může jít o zcela unikátní dílo, o obraz se zajímavou historií původu nebo třeba jen o to, že se kupci skvěle hodí k barvě pohovky. Faktem nicméně je, že na podobné žebříčky musíme pohlížet s notnou dávkou skepse. Nejsou nikým auditovány a opírají se pouze o údaje jednotlivých aukčních síní. I v případě, že nejsou nijak manipulovány, je nelze brát jako směrodatné vodítko. O dalším možném vývoji ceny vypovídají jen velice vzdáleně.

Díla dražená za rekordní částky navíc většinou mají jen minimální potenciál dalšího růstu. Jako investice je jistě daleko zajímavější koupit levnější dílo, jehož cena v budoucnu poroste. Problém je "jen" v tom, odhadnout, které to bude.

Měli by mít galeristé a aukční síně svoji KCP? Nebo je to úplně špatný názor? Láká vás prostředí aukcí? Máte doma výtvarný originál? Podělte se o své názory a zkušenosti s ostatními!

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-1
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů

A tohle už jste četli?

5 her, které naučí děti zacházet s penězi a zabaví je v propršených dnech

12. 7. 2025 | Silvie Housková | 2 komentáře

5 her, které naučí děti zacházet s penězi a zabaví je v propršených dnech

Finanční gramotnost je dovednost, která se ve škole často neučí. A přitom ji budou potřebovat celý život. Vybrali jsme proto pět deskových her v češtině, které dětem pomáhají pochopit... celý článek

Bitcoin má nové maximum. Jenže jen vůči dolaru. Týden v kryptu

12. 7. 2025 | Tomáš Krause | 1 komentář

Bitcoin má nové maximum. Jenže jen vůči dolaru. Týden v kryptu

Bitcoin má nový rekord, jenže tentokrát jde spíš o slabost dolaru než sílu bitcoinu. Letenku u Emirates koupíte příští rok snad i za bitcoin, ve Švédsku platí přes půl roku presumpce... celý článek

Dolar slábne. Je čas nakoupit, nebo rychle vycouvat?

10. 7. 2025 | Timur Barotov

Dolar slábne. Je čas nakoupit, nebo rychle vycouvat?

Americký dolar letos vůči české koruně oslabil o více než 13,5 %. Zatímco na začátku roku bylo možné směnit dolar za 24,3 koruny, včera to bylo už jen za 21 korun. Čím to je a jak si... celý článek

Nejlepší podílový fond letos vydělal skoro 60 %. Žebříčky za pololetí

10. 7. 2025 | Petr Kučera

Nejlepší podílový fond letos vydělal skoro 60 %. Žebříčky za pololetí

Nejúspěšnější podílový fond, který je běžně dostupný českým investorům na domácím trhu, je zatím letos v plusu 58,8 %. Nejméně úspěšný je v minusu přes 20 %. Ukazuje to Index českého... celý článek

Investiční platforma Portu má nového hlavního ekonoma

8. 7. 2025 | Petr Kučera

Investiční platforma Portu má nového hlavního ekonoma

Analytický tým investiční platformy Portu povede makroekonom Jan Berka. Do Portu přichází z finanční skupiny Roklen, kde působil jako hlavní ekonom a šéfredaktor portálu Roklen24.

Partners Financial Services