V tarifní džungli se rozjasňuje

V tarifní džungli se rozjasňuje
Jednotný tarif u všech autobusových spojů a dopravců se stal hlubokou minulostí a rozdíly v jízdném se propastně zvětšují. Například při cestě z Prahy do Brna můžeme zaplatit sto dvacet, ale i dvě stě korun.

U zmíněné relace Praha – Brno se většina společností "shodla" na sazbě 140 korun. Z jednotného šiku vyčnívá na jedné straně zlínská firma HOUSACAR se 120, na opačném pólu mezinárodní spoje ČSAD Praha-Vršovice s kulatými 200 korunami. Specifický případ daný množstvím dopravců a spojů? Nikoliv, na jiných trasách se můžeme nadít ještě větších výkyvů.

Například z Prahy do Hradce Králové se svezeme se společností CDS Náchod za 72 korun, s ČSAD Ústí nad Orlicí jen o dvě koruny dráž, ČSAD Praha-Vršovice naproti tomu stanovilo jízdné na 120 korun. Trasu Hradec Králové – Brno lze projet od ceny 89 korun s ČSAD Vyškov po 134 korun s ČSAD Jablonec nad Nisou. Méně infarktové rozdíly zůstávají např. mezi Prahou a Karlovými Vary (99 – 110 Kč), Brnem a Olomoucí (72 – 84 Kč) či Brnem a Zlínem (70 – 92 Kč). Přehled cen všech dopravců na vybraných linkách zachycuje tabulka:

Praha – Brno (210 kilometrů)
HOUSACAR 120 Kč
ČSAD Vyškov 132 Kč
TOURBUS 135 Kč
Český národní expres 140 Kč
ČEBUS 140 Kč
ČSAD Vsetín 140 Kč
ČSAD Uherské Hradiště 140 Kč
BORS Břeclav 140 Kč
ČSAD Kladno 156 Kč
ČSAD Praha – Vršovice 200 Kč
Praha – Č. Budějovice  (146 / 156 km)1)
ČSAD Praha – Vršovice 91 Kč2)
AN CAR 100 Kč
Záruba M&K 118 Kč
ČSAD České Budějovice 124 Kč
ČSAD JIHOTRANS 134 Kč
Praha – Hradec Králové (108 kilometrů)
FTL Transport Prostějov 70 Kč
CDS Náchod 72 Kč
ČSAD Ústí nad Orlicí 74 Kč
ČSAD Autobusy CZ Chrudim 80 Kč
TQM Opava 86 Kč
ČSAD Střední Čechy 90 Kč
OSNADO Stará Paka 93 Kč
Connex Morava  94 Kč
ČSAD Praha – Vršovice 120 Kč
Praha – Karlovy Vary (132 kilometrů)
ČSAD Autobusy Plzeň 99 – 110 Kč
3)
ASIANA 100 Kč
ČSAD Kladno 103 Kč
Praha – Plzeň (97 kilometrů)
CENTRUM TOUR  60 Kč4)
ČSAD Vyškov 77 Kč
ČSAD Autobusy Plzeň 80 – 90 Kč3)
Praha – Jihlava (131 kilometrů)
ICOM Transport Jihlava 84 – 90 Kč
3)
ČSAD Praha – Vršovice 86 Kč
ZDAR Žďár nad Sázavou 94 Kč
ČSAD Kladno 95 Kč
TRADO BUS Třebíč 100 Kč
ČAS Znojmo 110 Kč
Praha – Ústí nad Labem (95 kilometrů)
DP města Děčína 60 Kč
ČSAD BUS Ústí nad Labem 74 Kč
TQM Opava 80 Kč

Brno – Olomouc (80 kilometrů)
FTL Transport Prostějov  72 Kč
ČSAD Brno-město 74 Kč
ČSAD Karviná  80 Kč
Connex 84 Kč

 
Ostrava – Olomouc (100 kilometrů)
FTL Transport Prostějov 75 Kč 
ICOM Transport Jihlava 76 Kč
ČSAD Karviná 110 Kč
Connex Morava 113 Kč

Brno – Zlín                       (102 kilometrů)
HOUSACAR 70 Kč
Zlínská dopravní 80 Kč
ČSAD Vsetín 80 – 92 Kč
3)
ČSAD Uherské Hradiště 82 Kč
ČSAD Brno-město 90 Kč

 
Liberec – Hradec Králové (97 kilometrů)
ČSAD Vyškov 60 Kč 
ČSAD Ústí nad Orlicí 67 Kč
ČSAD Autobusy CZ Chrudim 74 Kč
ČSAD Semily 78 Kč
ČSAD Jablonec nad Nisou 88 Kč

Hradec Králové – Brno (148 kilometrů)
ČSAD Vyškov 89 Kč
ČSAD Ústí nad Orlicí 100 Kč
ČSAD Autobusy CZ Chrudim 104 Kč
ČSAD 118 Kč
ČSAD Brno-město 130 Kč
ČSAD Jablonec nad Nisou 134 Kč

Poznámka:
1) vzdálenost přes Tábor / Čimelice
2) výše jízdného před květnovým zdražením
3) jízdné diferencováno podle jednotlivých divizí příslušné společnosti
4) aktuální údaj nelze ověřit

Konkurence bez logiky?

Obyvatele Olomouce jistě nepotěší, že zaplatí za cestu z Brna přibližně stejnou částku jako do o dvacet kilometrů vzdálenějšího Zlína, nicméně těžko tento fakt změní. Jak vidno, výhodnost nabídek se neřídí ani intenzitou konkurence, ani kilometrovou vzdáleností. Na ceny jízdného má spíše vliv rozložení spojů během dne, časové kolize mezi různými dopravci a hlavně cenová strategie příslušné firmy. Ta dělí společnosti na "hodné-levné", kteří se snaží přilákat cestující nízkými cenami (většina jihomoravských ČSAD, ČSAD Ústí nad Orlicí, ČSAD Praha-západ aj.), a na "zlé-drahé" (například ČSAD JIHOTRANS České Budějovice, Connex Morava, ČSAD Jablonec nad Nisou).

Rozdílné cenové strategie si můžeme přiblížit na relaci Praha – Soběslav. Na lednové prudké zvýšení tarifu na železnici zareagovalo ČSAD JIHOTRANS (podobně jako plzeňské ČSAD na trase Praha – Plzeň) třicetiprocentním nárůstem ceny z 80 na 104 korun, konkurenční ČSAD Jindřichův Hradec zlevnilo ze 74 na 62 korun. Cenové nůžky mezi firmami se tak rozevírají a budou rozevírat stále více.

Spolehlivým vodítkem při diferenciaci na levné a drahé dopravce nemusí být ani kvalita vozového parku. Jeho modernizací bývá zpravidla vyšší jízdné zdůvodňováno, častěji ale platí úměra větší společnost – více prostředků na obnovu. Kvalitnější vozový park v podání firem zpravidla znamená nákup nových typů autobusů Karosa, oblibě se těší i vozy firmy SOR. Zahraniční značky zůstávají v menšině a objevují se zejména na mezinárodních linkách.

Levná nafta, nezměněné ceny

Oč dravější jsou konkurenční loviště dálkové dopravy, o to větší klid panuje v dopravě místní. Firmám přináší jistotu financování dopravní obslužnosti okresními a obecními úřady, cestujícím výměr ministerstva financí, který usměrňuje výši jízdného. Ceníky jednotlivých dopravců tak zůstávají nápadně podobné.

Pro letošní rok je povolen zhruba desetiprocentní růst tarifu, k němuž ovšem společnosti díky příznivým cenám pohonných hmot příliš nesahají. Podle našeho zjištění letos jízdné mírně upravovaly jen ČSAD Semily, Dopravní podnik města Karlovy Vary (od ledna), TRADO BUS Třebíč (od února) a mostecká společnost KAVKA (od dubna).

Dopravce   Cena jízdného za 50 km v Kč  
KAVKA Most   36 – 48  
ČSAD České Budějovice   38  
Seco Trans Mladá Boleslav   40  
ČSAD Liberec   41  
BORS Břeclav   42  
ČSAD BUS Ústí nad Labem   44  
TRADO BUS Třebíč   44  
ČSAD Semily   44  
ČSAD Autobusy CZ Chrudim   46  
DP města Karlovy Vary   46  
ČSAD Jablonec nad Nisou   48  
ČSAD Střední Čechy   49  
ČSAD Slaný   49  
OSNADO Stará Paka   49  
ČSAD Vsetín   49  
Connex Morava   50  
ČSAD Autobusy Plzeň   50  
ČSAD Kladno   52  

Naděje = internet

Jak se zákazník před zamýšlenou cestou může dozvědět právě tu "svou" cenu, případně si i vybrat "svého" dopravce? Donedávna se nabízela maximálně vlastní zkušenost, telefonický dotaz, nebo zkrátka jen spolehnutí na náhodu. Situace se ale zlepšuje. Seznam společností, u nichž se při vyhledání optimálního spojení přes internet (www.idos.cz) dozvíme kromě dalších údajů i cenu, se rychle zvyšuje, ač není ještě zdaleka kompletní. Spolehlivost získaných informací lze považovat za solidní, neboť se data aktualizují čtyřikrát ročně. Přesto je lepší údaje ještě ověřovat přímo na stránkách vybrané společnosti. Počet těch, které mají vlastní internetovou prezentaci, se taktéž postupně zvětšuje. Alespoň v dostupnosti informací se tak blýská na lepší časy.

Jaké máte s autobusovými dopravci zkušenosti? Využíváte občas jejich služeb? Liší se výrazně servis jednotlivých firem? Jezdíte raději vlakem nebo autobusem? Podělte se s ostatními o své názory!


Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-2
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 6 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

29. 5. 2002 17:34, kuba

kdy tady bude clanek o ruznych cenach rohliku? dyt je to snad normalni, ne?

+21
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Pomsta stálým zákazníkům?

6. 2. 2002 | Martin Pawinger

Pomsta stálým zákazníkům?

Po novoročním zvýšení jízdného pro nahodilé cestující zdražily České dráhy od minulé neděle i jízdné zákaznické a komerční slevy. V průměru o sedm procent, ti nejvěrnější ale zaplatí... celý článek

České dráhy: Neplaťte o 70 % více, když nemusíte

2. 1. 2002 | Martin Pawinger

České dráhy: Neplaťte o 70 % více, když nemusíte

Radikální změna tarifu Českých drah postihla od 1. ledna 2002 pouze některé cestující. Cenové nůžky mezi železniční, autobusovou a individuální dopravou se přesto ještě zřetelněji rozevřely. celý článek

Jak na České dráhy

27. 8. 2001 | Jindřich Hlaváč | 10 komentářů

Jak na České dráhy

Je čas výletů a dovolených a tak se může stát, že na cestu vlakem se vydají i ti, kteří této dopravy během roku vůbec nevyužívají.

Dojíždíte… Ovlivnilo vás zvýšení jízdného na železnici?

13. 3. 2001 | Eva Hníková

Dojíždíte… Ovlivnilo vás zvýšení jízdného na železnici?

Ráno se probudíte, rychle se nasnídáte a spěcháte na vlak, protože denně dojíždíte do zaměstnání. Možná jste ale po zdražení jízdného Českými drahami raději začali jezdit za prací autobusem... celý článek

Partners Financial Services