Co o webu České spořitelny soudí porotci Peníze.cz

Dušan Hradil | 15. 3. 2002
Petr Bednář, Ringier Petr Bednář, Ringier

Opravdu by mě zajímalo, jak velké monitory mají v České spořitelně. Na mém počítači v rozlišení 1024×768 zabírá horní menu nejvyšší úrovně asi polovinu monitoru. Po přepnutí na 800×600 pak víc než 3/4 monitoru. Na samotný obsah tak zbývá jen velmi málo místa. Neskutečné. A to většina skutečné navigace stejně probíhá až v tomto spodním prostoru pomocí podivných pruhů vyjíždějících a zase opouštějících stránku. Když už se konečně k nějakému obsahu dostanu, většinou se to nedá číst.

Michal Drtina, manažer internetového oddělení, Vltava-Labe-Press, a.s. Michal Drtina, manažer internetového oddělení, Vltava-Labe-Press, a.s.

Při prvním otevření stránek tohoto peněžního ústavu jsem měl radost, že se na mne řítí web, který mne překvapí svoji moderní flashovou úpravou. Jenže ouha. Ono příjemně nepříjemné "Stahuji data" uživatele ihned po načtení pěkně zmrazí. Vyloupne se totiž jen obrázek, který sice ukazuje spokojené a usměvavé klienty tohoto ústavu, který sice krásně běhá sem a tam, ale který společně s horní navigací a masivními hesly zabere polovinu obrazovky, respektive v rozlišení 800x600 obrazovku celou. Ale co bychom nechtěli, vždyť je krásné, že se tam převážná většina klientů pozná. Chybí tam už jen babička, děda, kočka a pes. Navigace má dvě polohy. Ta první je pravděpodobně pro široké masy nic netušících. Pomocí hesel, otázek, trochy fantazie a s dostatečnou mírou trpělivosti se postupně prokliknete až na hledaný produkt. Jenže tímto způsobem to zkusíte jednou a hledáte jinou možnost. Tou je levý sloupec umožňující podstatně rychlejším způsobem najít odpověď na hledanou otázku. Heuréka! Možná by stálo za úvahu přidat ještě jedno heslo nad levý sloupec. Asi ve smyslu "Chceš-li rychle, klikej zde". Nevím kdo a jak používá stránky peněžních ústavů. Podle mne chce uživatel rychle a spolehlivě informaci o produktu, který ho momentálně zajímá, snad i vyřídit žádost o úvěr. K tomu jsem se nikde nedostal. Možná i proto, že v průběhu dne, který jsem si na hodnocení webu vybral, se na zobrazení stránky čekalo hodně dlouho. A ještě jednu lahůdku vůbec nechápu. Administraci stránek a tvorbu vlastního menu. Už jenom jeho vytvoření je nadlidský úkol, pro běžného uživatele nesmyslný a těžko pochopitelný. A pokud zapomenete své heslo... Podruhé menu tvořit nebudu. Ale abych jenom nehaněl. Mám rád modrou barvu, ta v dolní části stránky je mi příjemná. Škoda, že jenom ta barva. "Jsme Vám blíž", píše se na úvodní stránce a tak s chutí vyrážím do pobočky.

Naveed Gill, generální ředitel, Tiscali Czech Republic Naveed Gill, generální ředitel, Tiscali Czech Republic

Anglická verze není celá v angličtině. Když kliknete na Produkty a služby, ukáže se vám jen jeden produkt v angličtině a zbytek je česky. Záhlaví každé stránky jakékoliv skupiny klientů Personal Finance, Corporation … atd je prolinkováno vždy na stejný text „Erste Bank – Strong Central European Financial Group“. Česká verze stránek je o poznání lepší.

Po navigační stránce je web srozumitelný, to se mi líbí. Design je jen průměrný, barvy ani layout ničím nevynikají.

Eda Hekšová, Marketing  manager, CREDIT SUISSE ASSET MANAGEMENT Eda Hekšová, Marketing manager, CREDIT SUISSE ASSET MANAGEMENT

Celkový design působí velmi "nudným dojmem" a stejné šťastné úsměvy Vás vytrvale provází na všech stránkách . Rozhodně by prospělo více kreativity. Poměrně velké množství informací je logicky rozčleněno do jednotlivých portálů, základní informace se objevují na všech stránkách. Logika řazení však není vždy zcela jasná. Nicméně zde oceňuji snahu o maximální zjednodušení stránky. Pokud víte, kam se chcete dostat, jde to poměrně rychle, cesta zpět či vyhledávání informací je o něco složitější. V mnoha odkazech, které Vás provází na každém kroku, se objevují chyby a tak se na některá místa musíte vracet několikrát. Zajímavá je nabídka na zasílání vybraných informací na e-mail, vadou na kráse je pouze to, že z daných možností nelze vybírat. Nevyzkoušeli jsme však, co by Vám v takovém případě opravdu na e-mail přicházelo. Anglická verze se zdá obsáhlá, při bližším prohlížení však zjistíte, že příliš mnoho stránek je prázdných, některé odstavce v textu zůstaly české, objevila se i nabídka v menu v češtině (byť s koncovkou _EN) a některé odkazy Vás přesměrují rovnou zpět na českou verzi. Na některých místech se také výrazně liší nabídka v české i anglické verzi (viz Personal Finance, kde se v anglické verzi objeví základní finanční údaje o Erste...).

Gabriela Hrušková, Advertising Sales Manager, Tiscali Czech Republic Gabriela Hrušková, Advertising Sales Manager, Tiscali Czech Republic

Nelíbí se mi příliš modré pozadí s malým bílým písmem, protože se mi to hůře čte. Zaujaly mne hýbající se lidé, když najedu na skupinu produktu, ale připadají mi příliš velcí a domnívám se, že na menším rozlišení by to zabíralo příliš mnoho místa na strance. Velmi oceňuji navigační prvek Sitemap, který jistě napomáhá rychle nalézt, co hledám. Trochu mě zarazilo vyjíždějící menu (stylu UFO), asi nesmysl, ale moc se mi to nelíbí. Velmi mně vadí, že se na anglické stránce objevují v menu Products and Services české odkazy.

Pavel Janeček Pavel Janeček, IT Manager, Pioneer Investments

Česká spořitelna oproti minulému roku svůj web změnila, alespoň co se celkového dojmu týče. Toť na první dotek. Ty další už jsou poněkud slabší. ČS se sice vybičovala k použití modernějších technologií, ale to je asi tak vše. Kompozice stránek je naprosto úděsná. Skoro celou obrazovku vyplňuje nic neříkající flash animace a "podstatné" se krčí kdesi dole. Podstatné je v uvozovkách, protože nic moc podstatného jsme nenašel. Odkazy na lákavé grafy vedou na zastaralá data - obzvláště pikatní je např. PX50 ke konci ledna. Informace o produktech sice projevují snahu o navigaci, ale texty jsou i tak příšerně dlouhé a tak má člověk za chvíli otlačený prst od myšího kolečka. Sazebník banky na stránkách asi nenajdete. Nikde k němu není odkaz a i vyhledávací systém zklame. Sice Vám poskytne svoji celou zásobu možných i nemožných tvarů daného slova, ale výsledek žádný či vedoucí do nikam. Připojení do internetu a odezva severu jsou svižné. Tak jak by člověk od Apache serveru a KPNQuestu čekal. Celkově tedy 3-4, neboli "za hodně peněz-málo muziky". Myslim, že web ustrnul kdesi na čtvrtině cesty.

Kamil Kožíšek, ředitel agentury Forrest Gump Kamil Kožíšek, ředitel agentury Forrest Gump

Vezměme to pěkně po pořádku. Horní navigační prostor je řešen dosti nestandardním způsobem. Rozhodně to byla první věc, která mě při návštěvě hodnocených stránek ČS velmi zaujala. Když se to tak vezme, nejsem vlastně schopen říci, jestli mě překvapila pozitivně či negativně, v každém případě jde o něco neotřelého.

Použité lidské vizuální typy nastolují problém možné nebo nemožné ztotožnitelnosti uživatele a vizuální formy. Já osobně se jaksi nenašel… Tento problém ale neumí uspokojivě vyřešit naprostá většina internetových i off-line prezentací.

Navigace je řešena poměrně efektivně a rychle. Přesto si lámu hlavu, proč by mi měla ona dynamická navigační lišta po svém vysunutí znepřístupnit ostatní informace? Jako negativní hodnotím fakt, že v případě některých podsekcí není cesty zpět a uživatel se musí spolehnout jen na navigační systém svého internetového prohlížeče. Na druhou stranu hodnotím velmi pozitivně zákaznický servis, jako například zasílání informací e-mailem. Myslím, že se jedná opravdu o skvělou službu uživatelům internetu, tleskám. Co mě potěšilo nesmírně, je fakt, že po mně nikdo na oplátku nevyžadoval nějaké další osobní údaje. Bohužel, možná jsem nedával dost dobrý pozor, ale nevím, jak se z této služby odhlásit :-).

U části produktového portfolia komunikuje prezentace až žalostně málo informací. V některých případech (např. sekce Směnka) to jde až do takového extrému, že by bylo lépe raději nekomunikovat nic. Po vizuální stránce mě překvapil fakt, že i www prezentace dceřiných společností dodržují jednotný grafický styl.

Petr Nešpůrek, obchodník, ARBOmedia Petr Nešpůrek, obchodník, ARBOmedia

Webové stránky České spořitelny jsou obsahově velmi rozsáhlé. Mám pocit, že kdybych chtěl projít opravdu celý web, strávil bych tím velmi mnoho času. Možná se opět nabízí otázka, jestli by náhodou méně v tomto případě neznamenalo více. V každém případě jsem uvítal informace o celé finanční skupině ČS, včetně představení členů představenstva Erste, všech dceřinných společností apod. Na druhou stranu jsem očekával trochu více informací o samotné ČS. Rozsah informací je dán množstvím služeb, které společnost nabízí a vůbec zaměřením ČS. Proto obsah hodnotím jako velmi zdařilý.

Co se týče vzhledu stránek, pak by mě překvapilo, kdyby takto velká a významná společnost neinvestovala dostatek prostředků do své internetové prezentace. Opět celkově hodnotím vzhled jako velmi dobrý. Snad jen pár detailů, které by mohly vše ještě zlepšit, se určitě najít dá. Tak například velikost a barva písma by se mohla zdát přehlednější na trochu jiném podkladu … Úplně největší šok jsem však zažil, když jsem shlédl promo banner, který propaguje Internet banking. Alt text u banneru je: CS+Compaque - vtip? Nebo snad nevím já, jak se to píše? :)) Na druhou stranu se mi velice líbí vyjížděcí menu, obrázkové menu na hlavní stránce, graf akcií ČS ….

Pavla Paseková, tisková mluvčí Českomoravské stavební spořitelny Pavla Paseková, tisková mluvčí Českomoravské stavební spořitelny

Bankovní modrá je dobrá. Nový vizuál webu ČS se stoprocentně hlásí k známému a osvědčenému CI sve matky, ale tak jako v Rakousku, i u nás myslím působí "erste blue" solidně a důvěryhodně. Na homepage mě zaujala některá grafická řešení, např. zleva najíždějící lišta s volbou menu, a zejména postupně se měnící žánrový obrázek najíždějící podle toho, který klientský segment hodlám prozkoumávat. Možná bych zvolila trochu živějši formu upoutávky na všehochuť Aktuality ve střední části (spíš mi to připadá jako tiskové zprávy, které bych zařadila jinam), ale návštěvník myslím získá na tomto webu pocit, že za jeho ztvárněním je snaha ho oslovit. Osobně jsem moc nepřilnula k pokřiku "Jsme Vám blíž", který podle mě vyjadřuje spíš přání než skutečnost.

Přehledně, jasně, orientace snadna. A to jak pro zarputilého držitele vkladní knížky, tak pro korporáty či obce. Prezentace jednotlivých dcer navazuje vizuálně na koncepci mateřské spořitelny, čímž celá finanční skupina působí velmi kompaktně a přehledně.

Martin Vymětal, Boomerang Publishing Martin Vymětal, Boomerang Publishing

Na internetovou prezentaci České Spořitelny jsem chtěl být hodný. Mají totiž stále image "přepážek s nepříjemnými úřednicemi a frontami", a tak je mi jich trochu líto. Záleží totiž na konkrétní pobočce České spořitelny a já sám zažil několik rozdílných přístupů od profesionálního jednání po propad o 15 let zpět do dob komunismu.

Shrnutí dojmu recenzenta se většinou nechává nakonec. Já jím však začnu: nevím, co o internetové prezentaci České Spořitelny napsat. Je totiž tak nijaká, že si o ní vlastně ani nic nemyslím. Nevzbudila ve mně - jako v recenzentovi - zhola žádné pocity. Samozřejmě jsem našel plno chyb a nefunkčností, ale jako by mi to bylo jedno. Tohle je prostě příklad webu, který přejdu aniž by mi v hlavně něco zůstalo. Vlastně něco jo – musím na něj napsat krátkou recenzi.

Design: Přijde mi nepřátelský. Tmavé barvy, titulní fotka z fotobanky na níž jsou lidé, které ani v metru ani na ulicích nepotkávám. Vadili mi i chyby v zarovnávání sloupců, různé druhy použitých písem a slabý korporátní motiv.

Navigace: Hned v úvodu mě zmátla titulní strana – až při druhém prohlížení mi došlo, že jí lze rolovat také dolů (mám rozlišení 800 × 600). Proč je jedno nabídkové menu v záhlaví stránky a další po bocích. V čem se liší? Chápu záměr autora poskytnout lidem vstup do obsahu i pomocí situací, ve kterých se nacházejí (stejnou věc dělají Peníze CZ), ale zvolený způsob se mi zdá napůl cesty.

Obsah: Chudý a neatraktivní. Hlavním úkolem obsahu je sdělit co nejvíce informací a motivovat čtenáře k nějaké akci, v tomto případě k navázání spojení s Českou Spořitelnou. Nic takového se ale nekoná. Texty jsou strohé, v mnoha úrovních a všemožně se snaží čtenáře odradit. Navíc mi slohová strohost přijde až agresiní.

PS: Jestli tohle vše dělala Samba Digital, pak je její pověst lepší než práce.

Už jste někdy surfovali stránkami ČS? Nezabloudili jste tam? Pomohly vám stránky v něčem? Svěřte se nám se svými zážitky.

Partneři soutěže
Tiscali
Strategie

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-4
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

A tohle už jste četli?

Taková normální rodinka…

15. 3. 2002 | Leoš Bárta

Taková normální rodinka…

…vás uvítá hned při vstupu do virtuálního světa druhé největší banky na našem trhu. Česká spořitelna má věru zvláštní prezentaci. Soutěž Best Web 2002 pokračuje…

Zjistěte zdarma cenu fotovoltaiky pro váš dům

Nezávislý srovnavač fotovoltaik Řešímto.cz

Partners Financial Services