Taková normální rodinka…

Taková normální rodinka…
…vás uvítá hned při vstupu do virtuálního světa druhé největší banky na našem trhu. Česká spořitelna má věru zvláštní prezentaci. Soutěž Best Web 2002 pokračuje…

V osmi základních rovinách budeme společně hodnotit, jak je na tom s kreativitou a splňuje-li základní marketingové předpoklady. Posvítíme si také na úroveň komunikovaných informací, shlédneme grafické provedení a zabrousíme i do technických specifik.

www stránky finančních institucí
Připravili jsme pro vás cestopis po serverech na českém internetu. Týden co týden se podíváme na jednu finanční instituci a její způsob prezentace na síti sítí. Hodnotíme vždy pět nejvýznamnějších firem daného oboru (banky, stavební spořitelny, investiční společnosti...), každý týden jednu. Poté (v šestém týdnu) bude následovat článek shrnující využití internetu daným odvětvím.
Hlavním hodnotitelem je Leoš Bárta, ředitel agentury eMARKET, porotu serveru Peníze.CZ tvoří deset osobností.
Adresa dnes hodnocených stránek:
www.csas.cz

Hodnocení - výsledky
Kreativní rovina: 2 Marketingová rovina: 2 Informační rovina: 3 Grafická rovina: 2- Jazyková rovina: 3- Navigační rovina: 2- Technická rovina: 2 Bezpečnost: 3



Kreativní rovina:

Zvláštní uspořádání úvodní stránky, jen co je pravda. Musím přiznat, že v průběhu prvních několika návštěv mi to všechno připadalo poměrně originální, postupně ve mně ale sílily pochyby, zda ona netradičnost a kreativita náhodou není na úkor mé uživatelské ergonomie. Hovořím především o tom pásovém posuvném fotografickém navigačním vizuálu, který chválím pro jeho kreativní pojetí, netypickou exekuci a roli, kterou plní v rámci navigace. Jsem ale přesvědčen, že měl být určen pouze pro homepage. V dalších sekcích prostě jen zabírá místo. Navíc ta vyčpělá lidská "archetypální" symbolika začne lézt většině uživatelů brzy na nervy. Ať dělám, co dělám, shlížejí na mě seshora pořád ti samí lidé. Chtěl bych si od nich odpočinout, ale nejde to.

Výsledná známka (jako ve škole): 2



Marketingová rovina:

Pozitivním faktem je, že došlo k pokusu alespoň částečně segmentovat příchozí uživatelské skupiny. Podle nich jsou diferencovány produkty a služby České spořitelny a informace o nich. Ona segmentace není sama o sobě nikterak objevná. Je ale dobře, že se o ni v ČS vůbec někdo pokusil.

Strukturování jednotlivých sekcí na dílčí tematické celky a možnosti pohybu uživatele v rámci těchto informačních struktur je vším, jen ne ideálním řešením. Jednu chvíli jsem měl skličující pocit, že se uklikám k smrti, než najdu hledanou informaci. Přežil jsem, ale informaci jsem našel v tak krátké a úsporné podobě, že jsem litoval cesty. Ne, nepíšu teď o informacích ani o navigaci, mluvím o dobré komunikační strategii, o promyšleném marketingovém přístupu ke klientovi. Hovořím také o základní poučce, která říká cosi v tom smyslu, že forma nesmí nikdy získat převahu nad obsahem.

Selfpromotion banner v horní části homepage může propagovat (a také tak činí), co je zrovna vhodné nebo nutné a zapadá docela kompaktně do ostatního komunikačního prostoru. Tohle se mi líbí.

Nejlepší ale na tom všem je, že máte možnost zaregistrovat se a využít tak možností personalizace. I když, ruku na srdce, představoval jsem si to jinak. Poslat vánoční přání, to ještě několik měsíců nebudu potřebovat, ale pohrál jsem si, to je pravda (k dispozici je hned několik jednoduchých počítačových her s motivy ČS). Jen ta možnost změnit si tvář prezentace, uskupit si třeba položky menu podle mého gusta, to mi vážně chybí. A prohlédnout si televizní reklamní spoty, kvůli tomu jsem se nemusel registrovat. Takže, dobrá aktivita – chválím. Nedotaženo – škoda.

Výsledná známka: 2



Informační rovina:

Je snadno léčitelným neduhem hodnocené prezentace České spořitelny, že informace takřka o čemkoli jsou uživateli předkládány bez minimální snahy nějakým způsobem je polidštit nebo jim dát nějakou zajímavější formu. Za tuhle snahu snad klient nestojí?

Některé informační struktury jsou trestuhodně zastaralé, např. graf znázorňující vývoj Indexu PX-50 na úvodní stránce prezentace končí datem 28. prosinec. Po kliknutí na něj se otevře nové okno s grafem, který je aktuální k 27. lednu. Grafy akcií ČS končí 29. lednem a 4. říjnem!

Míra informací podávaných v některých sekcích se mi zdá být víc než nedostačující, v takovém případě by se nic moc nestalo, kdyby tam některé texty prostě nebyly vůbec. V sekci Vztahy k investorům (podsekce Kontakty) se objeví dvě jména s telefonním číslem a mailem, nikde ovšem ani zmínka o tom, co jsou ti lidé zač, za co jsou odpovědni…

Výbornou uživatelskou "utilitkou" je možnost zasílání informací a novinek na vaši e-mailovou adresu. A skutečně to funguje! Teď jsem tedy pravidelně informován o všem, o čem se dříve neměl ani tušení. Jenom doufám, že to někdy půjde vypnout….

Vizuály v horní části stránky zabírají příliš mnoho prostoru, pak musím pořád rolovat stránku, abych se dostal k požadovaným informacím, stránky se tak stávají nepřehlednými.

A víte, kde jsem našel často kladené dotazy (FAQ)? No přece v podsekci Klientské dotazy (sekce Kontaktujte nás)! Nezbývá mi než podivit se, proč není profil společnosti zařazen mezi produkty a proč nejsou aktuality mezi kontakty?

Výsledná známka: 3



Grafická rovina:

Jako velmi pozitivní hodnotím fakt, že je stále zachováván korporátní grafický layout (někde to nebývá zvykem ani v rámci vlastních subsekcí jedné prezentace :-( , v případě finanční skupiny ČS je však situace téměř vzorná). Je možná škoda, že při zachování levého i pravého navigačního prostoru (i v rámci těch nejhlubších podsekcí) zůstává jen malý prostor pro vlastní koncové informační struktury. Jinak kromě již zmíněného vizuálního megamotivu v horní části stránek se již žádná další grafika na těchto stránkách vlastně nevyskytuje.

Výsledná známka: 2-



Jazyková rovina:

V produktových sekcích Hypoteční úvěr – klasický, Běžný účet – Běžný devizový účet a zdaleka nejen tam zapomněli mistři textaři na veškerou diakritiku, chybí tedy háčky a čárky nad písmeny. Moje dcera by za jednu takovou větu dostala z diktátu špatnou známku. Vašemu dítěti by to snad prošlo?

Po několika minutách mě přestalo bavit vypisovat, které sekce mají alespoň část diakritiky, které ji mají v pořádku apod. Je v tom neskutečný nepořádek a je to velká ostuda. To tvorba této prezentace stála Českou spořitelnu tak málo, že nikomu nestojí ani za přečtení? A když to nikdo nečte, jsou ony texty vůbec správné?

Výsledná známka: 3-



Navigační rovina:

Líbí se mi zajímavá, originální a tedy i neotřelá navigační lišta, která vyjíždí z levého hlavního menu, bohužel její funkčnost je na úkor překrytí ostatních položek menu nebo informací v podsekcích. Navigace sama o sobě je vymyšlena tak, že se uživatel dostane k požadovaným informacím až po několika kliknutích. Raději nepočítám, po kolika…

Rozdílný typ navigace u položek levého a pravého menu budí dojem polovičatosti. A co hůř, v některých případech nezbývá uživateli k návratu zpět nic jiného nežli použít navigační prvky vlastního internetového prohlížeče. Nevím, koho napadlo rozdělit hlavní tematické celky na dvě nezávisle vyhlížející hlavní menu tak prazvláštním způsobem. Samo rozdělení je dost podivné, pořadí jednotlivých položek neodpovídá internetovým konvencím a způsob komunikace jednotlivých položek svědčí podle mého o nedostatečně ujasněné komunikační strategii.

Výsledná známka: 2-



Technická rovina:

Pokud chcete mít z hodnocených stránek opravdový požitek, opravuji, pokud chcete hodnocené stránky vůbec vidět, musíte mít zapnutý JavaScript. A ještě jedna poznámečka k bezpečnosti přenášených osobních informací. Při tvorbě uživatelského účtu musíte vyplnit jistý dotazníček s povinnými a nepovinnými položkami. Tato data nejsou chráněna, nedochází však k odesílání rodného čísla.

Výsledná známka: 2



Klady a zápory z technického hlediska - HTML kód
(+)
  • přehledné formátování zdrojového kódu
  • optimalizováno pro různé prohlížeče
  • meta tagy s klíčovými slovy a popisem pro vyhledávací roboty
(-)
  • vynechávání ALT textů
  • kód JavaScriptu není skryt pro prohlížeče, které jej nepodporují
  • stránky vyžadují JavaScript, aby je vůbec bylo možné prohlížet, vlastní obsah není na JavaScript vůbec vázán, je vyžadován hlavně kvůli DHTML menu a vložení Flash animace
Použití CSS (kaskádové styly)
(+)
  • použití externího stylesheetu
(-)
  • definice stylu přímo u některých tagů, namísto použití třídy
Použití pokročilých technologií (Java, Flash, VRML, plugins)
(+)
  • mapa serveru, vyhledávání
  • novinky e-mailem
  • "moje menu", DHTML navigace
  • kontaktní formulář
  • vyhledávání pracovních pozic, možnost zaslání CV on-line
  • flash
  • vyhledávání poboček a bankomatů
(-)


Závěr:
Vždycky si snažím dobře zapamatovat své první dojmy při setkání s hodnocenou prezentací. Tentokrát jsem si řekl KREATIVNÍ, DŮSTOJNÁ a přitom LIDSKÁ. Dojem kreativity mě opustil poměrně záhy, lidský rozměr byl pouze prvoplánový. Jen ta důstojnost zůstala. V mnoha ohledech je www prezentace České spořitelny nedopracovaná nebo šitá horkou jehlou. Je-li však z čeho se poučit, pak je to úcta k firemní grafické identitě, snaha o navigační neotřelost a pokus o prvotní personalizaci. Pokud se bude snižovat množství výše uvedených nedostatků, bude se možná utěšeně rozrůstat i taková normální rodinka klientů České spořitelny.

Doufám, že k tomuto hodnocení máte co říci a přidáte svůj názor

Hodnocení webu porotou serveru Peníze.CZ (známky jako ve škole)
PB MD NG EH GH PJ KK PN PP MV průměr
vzhled 4 4 3 3 3 3 1,5 2 2 4 2,95
obsah 3 3 3 3 3 4 3,5 2 2 5 3,15
Vysvětlivky: PB - Petr Bednář, Ringier; MD - Michal Drtina, Vltava-Labe Press; NG - Naveed Gill, Tiscali; EH - Eda Hekšová, CREDIT SUISSE ASSET MANAGEMENT; GH - Gabriela Hrušková, Tiscali; PJ - Pavel Janeček, Pioneer; KK - Kamil Kožíšek, Forrest Gump; PN - Petr Nešpůrek, ARBOmedia; PP - Pavla Paseková, ČMSS; MV - Martin Vymětal, Boomerang Publishing
Slovní komentáře jednotlivých porotců najdete na speciální stránce.

Vytrženo z kontextu
... Kompozice stránek je naprosto úděsná. ... říká porotce Pavel Janeček (Celý názor)
... Když už se konečně k nějakému obsahu dostanu, většinou se to nedá číst. ... myslí si porotce Petr Bednář (Celý názor)
... Ale co bychom nechtěli, vždyť je krásné, že se tam převážná většina klientů pozná. Chybí tam už jen babička, děda, kočka a pes. ... komentuje porotce Michal Drtina (Celý názor)

---> Kdo jsou porotci serveru Peníze.CZ? Seznamte se s nimi <---

  • Vyhrát mobilní telefon můžete výměnou za hlas webu některé z hodnocených bank.

Pokud jste navštívili stránky České spořitelny (profil, názory) - jak se vám líbily, co jste na nich našli? Napište nám své zkušenosti a názory.


Partneři soutěže
Tiscali
Strategie

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-64
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 20 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

16. 3. 2002 8:04, Ferda

Byl totiž mezi těmi, kteří prohráli.

Zobrazit celé vlákno

+15
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

17. 3. 2002 16:46

A nejak to neunesl, chlapec

Zobrazit celé vlákno

-4
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (20 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Co o webu České spořitelny soudí porotci Peníze.cz

15. 3. 2002 | Dušan Hradil

Pod našima okny…

8. 3. 2002 | Leoš Bárta

Pod našima okny…

"…keep passing the open windows…", zpívali kdysi legendární Queen, vzpomínáte? Jak trefné. Po letech totiž přichází naplnit smysl těchto slov na internetu největší banka na českém trhu.... celý článek

Co o webu Československé obchodní banky soudí porotci Peníze.cz?

8. 3. 2002 | Dušan Hradil

Partners Financial Services