Pod našima okny…
8. 3. 2002 | Leoš Bárta
"…keep passing the open windows…", zpívali kdysi legendární Queen, vzpomínáte? Jak trefné. Po letech totiž přichází naplnit smysl těchto slov na internetu největší banka na českém trhu.... celý článek
Petr Bednář, Ringier
Hezký web, ale struktura a grafika ne zcela odpovídají zaměření webu. Pánové z ČSOB se spíš více než méně nechali inspirovat finančními weby. Vypínání nepotřebných oken je hezké do chvíle, než si všechny okna vypnete a začnete zjišťovat, jak je zase zapnout. Pak vás čeká zběsilé ježdění myší po monitoru a hledání toho správného miniaturního tlačítka. A pokud chcete na webu najít něco, co není umístěno přímo na homepage, tak také velice brzy zalitujete malého, nepřehlédného a navíc ještě dvouřádkového a přitom dolů se vysouvacího menu. Něco v něm najít je skutečně náročné. A přitom obsah je více než bohatý. Navíc když se ponoříte do hlubin obsahu, menu vám zmizí a zůstane z něj jen "o úroveň zpět". Takže navigace je poměrně nepřehledná. |
|
Michal Drtina, manažer internetového oddělení, Vltava-Labe-Press, a.s.
Graficky na mne web působí velice stroze a nezajímavě. Žádný nápad, který by potěšil. Co mne však překvapilo, je šíře informací a jednoduchost navigace, která provede uživatele všemi produkty rychle, účelně a spolehlivě. Žádné zbytečné klikání, a to oceňuji mnohem více, než úžasnou grafiku s impotentní navigací. Škoda jen drobných chyb (v IE 5,5), skákající linky, tedy odkaz jde do boldu po najetí myší, v navigaci je v rozbalovacím menu u odkazu Fyzické osoby.. a Malé a střední... patkové písmo, jinde zásadně bezpatkové, nefunguje mapa serveru, slovenská verze je v jiném provedení. Zbytečná a neúčelná mi přišla administrace oken na stránce. |
|
Eda Hekšová, Marketing manager, CREDIT SUISSE ASSET MANAGEMENT
Velmi obsáhlý web, zaměřený více na obsah než na klienta. Stránky obsahují velké množství užitečných informací, a to včetně historických, občas se však v tomto bludišti můžete ztratit. I když víte co hledáte, ne vždy se doberete k cíli. S použitím různých cest se tak můžete dostat k různým výsledkům. Zdá se, že na webu se stále pracuje, neboť některé stránky chybí (s omluvou či bez), na některých není nic (např. stránka Finanční instituce obsahuje právě jen tento název). Ani s použitím dvou různých verzí prohlížeče jsme se nedostali k mnoha slíbeným informacím, soubory ve tvaru *.pdf se vytrvale zobrazují prázdné. Také se nám nepodařilo nalézt informaci o tom, proč každý fond udává hodnotu k jinému datu. Jinak celkem zdařilé grafy postrádají informaci o tom, který graf je právě zobrazen a pokud si jej vytisknete, tuto informaci již budete zpětně těžko dohledávat. Také nedoporučuji brouzdat po anglické verzi, pokud si právě nepotřebujete procvičit několik základních frází o nedostupnosti dat. Na druhou stranu lze ocenit poměrně zdařilé grafické zpracování – jednoduché, moderní, konzistentní. V budoucnu snad dojde ke sjednocení designu slovenských stránek, jejichž zpracování za českými velmi výrazně pokulhává jak v obsahu, tak v designu… |
|
Gabriela Hrušková, Advertising Sales Manager, Tiscali Czech Republic
Web ČSOB na nás pusobí dojmem, že jeho design vyproduktoval někdo více technicky orientován a tak design zůstal velmi strohý a příliš technický. Proto si nejsme jisti, zda by se v něm někdo méně technicky zdatný rychle orientoval. Také se nám nelíbí Windows-like okna na titulní straně, protože když na ně omylem kliknete, tak zmízí a nevíte, jak je přivolat zpět. A na dlouhé studování webu, jak co správně udělat, opravdu nemáme čas. Menu je přiliš rozsálhé a oproti webům konkurenčních bank chybí navedení klienta k požadovanému produktu. Design podle našeho názoru prostě vůbec nesedí, proto ta přísná známka. Informace jsou příliš stručné a pro jakýkoliv detail musím kontaktovat banku osobně. To nám příliš nevyhovuje, protože prezentace banky by měla odpovědět na vaše dotazy hned na internetu. Jako cizinci hlavně oceňujeme anglickou verzi, která není zatím v ČR zvykem - proto 2 za obsah. Poznámka: Gabriela Hrušková hodnotila spolu s Naveedem Gillem, generálním ředitelem Tiscali |
|
Pavel Janeček
Oproti loňskému roku udělala ČSOB velký krok kupředu. Její současný web je moderně střižený ve stylu portálového řešení, což je při škále nabízených informací velmi užitečné. Škoda jen, že působí dost chladně a odtažitě. Trocha grafiky navíc by neuškodila. Velmi hezká a i funkční je personalizace obsahu s použitím cookies. Drobné výtky bych měl k funkci vyhledávání, která zřejmě nehledá v databázích v pozadí. Konkrétně např. dotaz na město, kde určitě má ČSOB svoji pobočku, končí neúspěchem. Připravená funkce pro tisk stránky by měla přeformátovat obsah do formy více vhodné pro tisk. Z technického hlediska nelze stránkám nic vytknout. Připojení, od společnosti NEXTRA, je na velmi dobré (nezdržující) úrovni. Samotné stránky vykazují poměrně hodně chyb oproti standardu W3C, chybějící tagy, chybky v JavaScriptu), ale prohlížeč (IE5.5) se s nimi s úspěchem vyrovná. Celkově lze říci, že současná verze webu ČSOB je povedená. |
|
Kamil Kožíšek, ředitel agentury Forrest Gump
Hned v úvodu bych rád kladně ohodnotil onen inovátorský princip využití technologie kanálů, která ovšem brzy ukázala, že sebelepší technologické řešení bez předem promyšlené marketingové strategie se může v reálu stát kontraproduktivním - viz možnost uzavření podstatné části úvodní stránky. Musím se přiznat, že ač jsem docela zběhlým uživatelem internetu, trvalo mi 2-3 minuty, než jsem se zorientoval a dokázal si tato dialogová okna opět zapnout. Jak se asi zatváří obyčejný návštěvník, pro kterého by měla být tato prezentace určena především? Osobně si myslím, že bych velmi rychle ztratil příslovečnou trpělivost a odešel na stránky konkurenčního finančního ústavu. Nicméně jedná se svým způsobem o poměrně zdařilý a v této zemi relativně průkopnický způsob zpracování, což hodnotím velmi kladně. Jednoduchost grafického zpracování a výslednou rychlost načítání hodnotím také jako pozitivum, neznamená to však, že by grafické motivy uvozující jednotlivé tematické celky neměly být pečlivě vybírány a zpracovány. Této prezentaci tedy dávám kladné body za optimalizaci grafiky a body záporné za samotnou exekuci. Jsem překvapen, že na stránkách tak významného bankovního ústavu, jako je ČSOB, je zbytečně, možná ostudně, málo dynamických prvků. Prezentace tak působí dojmem pouhé výkladní skříně produktů samotné banky a jejích dcer, což je při současných možnostech internetu již poněkud málo. Z navigačního hlediska nebylo možné prezentaci vytknout takřka nic až do chvíle, kdy jsem se z popisu konkrétního produktu ČSOB dostal pomocí přímého odkazu na produkt jiný a definitivně tím ztratil cestu zpět. Vyskytují se i případy, kdy v tabulce popisující produkt najdete danou buňku prázdnou. Jako vykročení správným směrem je prezentace zajisté přínosem, jde však bohužel jen o jeden jediný krok. A cesta je dlouhá. |
|
Pavla Paseková, tisková mluvčí Českomoravské stavební spořitelny
Člověk pátrající po konkretních informacích najde na webu ČSOB všechno, co potřebuje, i když někdy s menšími obtížemi. Materiály jsou ale aktualní, odborné, věcné. Připadá mi ale, že pro laika snažícího se třeba udělat si obrázek o ČSOB, pokud se kupřikladu rozmýšlí, ve které bance si otevřit účet, tahle prezentace težko zaujme. Myslím si, že dokonale odpovída orientaci ČSOB na korporátní klientelu, což je stín, který se této bance stále nedaří překročit. Jsou to spíše odborně zaměřené stránky pro lidi, co se vyznají, postrádám samotnou bankou deklarovaný klienstký přístup. |
|
Martin Vymětal, Boomerang Publishing
Když jsem si zadal adresu ČSOB do svého prohlížeče, vykoukla na mě kultivovaná stránka ne nepodobná nezávislému finančnímu portálu. Vše hezky uspořádané, čisté a harmonické. Až to jednomu po chvíli začne lézt na nervy. Což o to, stránky mají hezkou grafiku, ale nějak se mi nezdá její funkčnost. Spíš než aby sloužila obsahu a snadné orientaci tak se exhibuje ve své „stylové dokonalosti“. A jestli ne, tak proč mám potíže s hlavní lištou nabízející seznam kapitol, proč mám problém s rozbalovacím menu, kde jsem při troše nepozornosti přejížděl myší z položky na položku, z kapitoly na kapitolu? Proč by se mi jednotlivé – jinak redakčně dobře zpracované – kapitoly slévaly v monotematický celek bez výraznějšího záchytného bodu? Prostě něco mi tam chybí, něco jako prázdná místa, která by umožnila lépe se na stránkách orientovat. Výhradu mám také hned k úvodní straně za jejíž silnou stránku považuji právě portálový image. Je pěkné, že mohu jednotlivá okna zavírat či sbalovat, ale jak je mám na obrazovku dostat zpět? Obnovit? Nefunguje. Tak nějaké menu v kapitolách, pak navigace v horním rohu obrazovky – už to mám, je to ikonka klíče. No proč ne, ono je to půvabné – jen bych přivítal intuitivnější ovládání. Například volbu zobrazení oken přímo v místech, kde jsem je před pár minutami zavřel. Jednoznačně musím pochválit rozsah a kvalitu informací na stránkách ČSOB. Při mé návštěvě jsem našel vše, co jsem se pokoušel hledat. Jako dlouholetého pracovníka public relations mě mimořádně nadchla kapitola Servis pro média. Pan Tománek (tiskový mluvčí ČSOB - pozn. red.) tu má silnou oporu. |
|
Mezi porotce patří také také Naveed Gill, generální ředitel Tiscali Czech Republic, který hodnotil spolu s Gabrielou Hruškovou, a Petr Nešpůrek z ARBOmedia, jehož hodnocení zde chybí pro přílišnou zaneprázdněnost. | |
Už jste někdy surfovali stránkami ČSOB? Nezabloudili jste tam? Pomohly vám stránky v něčem? Svěřte se nám se svými zážitky. |
|
Srovnávat se vyplatí
Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.
Sdílejte článek, než ho smažem