automobil |
cena (Kč) |
Škoda Fabia Junior |
249 900 |
Renault Twingo |
231 900 |
Citroen Saxo |
239 000 |
Suzuki Swift |
219 900 |
Daewoo Matiz |
210 900 |
Fiat Seicento |
219 900 |
Až jednu miliardu korun ze státního rozpočtu je připraven ministr dopravy Jaromír Schling věnovat na podporu tohoto projektu. Ministerstvo vychází z toho, že návrh by se měl týkat zhruba jedenácti tisíc automobilů starších patnáct let a nenávratná dotace na jejich výměnu za nové má činit až devadesát tisíc korun. Finanční příspěvek bude poskytnut jen těm, kteří zakoupí nový automobil v ceně do 250 000 korun. Dlužno podotknout, že v této cenové kategorii se výrazně pohybovaly domácí automobily. Jaké vozy si budete moci koupit, ukazuje tabulka.
Myšlenka je to krásná. Budeme motivovat lidi, aby své vraky zamořující ovzduší vysokými emisemi, vyměnili za moderní automobily. Jenže na tuto bohulibou činnost mají daňoví poplatníci věnovat částku, která se přibližně rovná jedné šestině vybrané sumy ze silniční daně. Již jsme si zvykli, že stát přerozděluje. Nyní chce dát peníze těch, kteří buď mají nová auta (pokud je stroj starý 14 let považován za nový) nebo nemají žádná, těm, kdo mají štěstí vlastnit patnáctiletý vrak. Budiž, ať mají nové vozítko. Co se však také může stát?
Hody pro překupníky
Představme si, že každý s patnáct let starým autem dostane dotaci 90 000 korun při nákupu nového. Není nádherný způsob, jak zdvojnásobit, ztrojnásobit či dokonce zečtyřnásobit hodnotu vaší staré škodovky aniž byste museli natankovat plnou nádrž? Již vidím pány v obleku obcházející domky nebo inzeráty v novinách nabízející výhodný odkup vašeho starého automobilu. Buďte si jisti, že zájem o veterány nevznikl diky jejich výborným jízdním vlastnostem.
Postup chytrého podnikavce by mohl být následující. Za pár tisícovek koupí vaši starou šunku (milovanou stodvacítku nebo ruského dravce Moskviče), bez morálních výčitek ji nechá sešrotovat a s potvrzením v kapse si půjde na ministerstvo pro dotaci. Pak koupí třeba Škodu Fabii Junior 1,0 (pozn. jedna z mála Fabií pod 250 000 Kč) a se ziskem ji prodá v autobazaru. Informovali jsme se o cenách nových ojetin a například bazar AAA Auto Praha by za výše zmíněnou škodovku dal zhruba 210 tisíc korun. Tedy o čtyřicet tisíc méně než stojí nový vůz. Nákup starého a jeho likvidace bude stát mezi 10 a 20 tisíci. Jenže je zde devadesát tisíc od státu, což znamená čistý zisk 20 – 30 tisíc korun.
Nemám nic proti zisku různých překupníků, i když o morální stránce jejich obchodů se dá s úspěchem pochybovat. Již jen proto, že jejich čachry jsou založeny na asymetrii informací. V případě auta nebude mít stará babička představu o reálné hodnotě svého starého vozítka v garáži a pro chytrého obchodníka nebude problém ji přesvědčit o ceně. Zaplatí například hodnotu, kterou sice auto má, ale jaksi zapomene započíst „vnitřní hodnotu“, kterou je část státní dotace. Překupníci pouze využívají možností, které jim situace na trhu nabízí. V případě zmiňované dotace by to též mohli zkusit. Ministr Schling jim dá příležitost a navíc z našich daní.
Komu to pomůže?
Pomineme–li různé překupníky, kdo bude na této dotaci profitovat? Podle ministerstva dopravy by to měli být občané České republiky. Tisková mluvčí ministerstva Ludmila Roubcová říká, že návrh je především v zájmu občanů. Umožní jim totiž nahradit staré auta novými, nikoli ojetinami. Alespoň doufejme. Nabízí se totiž otázka. Má ten, kdo vlastní 15 let staré auto, dostatek financí na nové a pomůže mu 90 tisíc? V případě leasingu by to neměl být problém, jenže opět otázka. Budou stačit příjmy těchto lidí na úhradu splátek? A navíc, podle Ludmily Roubcové je na leasingových společnostech, jestli chtějí na systému participovat.
Majitelé autobazarů však připravované změny příliš nevítají. Podle
Romana Šuberta ze společnosti Media Action, která mediálně zastupuje největší český autobazar AAA Auto, se nejedná o příliš šťastný návrh. Důvodem je jednostranné zvýhodnění prodejců nových aut.
Zapláčou možná pracovníci technické kontroly (STK), ubude vraků na silnicích a tím i různých dárků za další razítko do technického průkazu. Majitelé autoopraven se spíše zaradují. Staré vraky sice byly samá porucha, ale většinu z nich si majitel opravil sám. Opravu nového vozu laik nezvládne a ceny za práci jsou podstatně vyšší.
Otázkou je, jak budou reagovat samotní úředníci ministerstva dopravy. Přibyly by jim peníze, o kterých mohou rozhodovat. Na druhé straně jim přibude práce. Podle teorie byrokracie úředník přivítá změnu, jen pokud mu zvýší užitek. Že nedostane v důsledku tohoto opatření přidáno, je jasné. Pak by podle této teorie mělo být jeho cílem udělat pravidla co nejvíce komplikovaná a svůj příjem zvýšit formou různých dárků nebo obálek.
Přivítali byste i vy návrh ministra dopravy? Máte doma staré auto? Myslíte, že devadesát tisíc korun stačí většině majitelů vraků na koupi nového auta? Zdá se vám ministrův plán reálný? Podělte se s námi o své názory.
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
2. 3. 2002 10:08, ipotesil
Jakkoliv nejsem příznivcem vlády starců, pravověrnost diskutujících mne zaráží... Všem, kdo se chtějí vystěhovat bych radil Španělsko. Minulý rok jsem měl příležitost mluvit s našinci z této evropské země. Docela se divili, proč máme 17 let starou rachotinu a říkali, že u nich bych měl možnost o nějaký příspěvek na malé auto v rámci sociálních programů na podporu mladých rodin požádat. Opravdu nevím podrobnosti, třeba by někdo zjistil...
Jinak si ovšem myslím, že "Schlingova auta" jsou samozřejmě předvolební slib z kategorie nesplnitelných vějiček typu "Klausových dvacetitisícových platů k roku 2000" s tím rozdílem, že tady by šlo o použití prostředků ze státního rozpočtu. A proto, i kdyby byla upřímná vůle eventuální příští vlády ČSSD tento slib splnit, těžko by s ním prorazila přes pravověrné...
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
9. 3. 2002 12:46, Phill
Tuto sbirku bych si urcite zakoupil!!!!!!!!!!
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (32 komentářů) příspěvků.