OK karta není OK
16. 7. 2001 | Petr Vykoukal
Platební karty jsou častým terčem různých podvodníků. Ti vymýšlejí stále dokonalejší techniky zneužití karet, využívají zlodějských gangů a docela přitom riskují. Na trhu je však přes... celý článek
Díky možnosti pořídit si zařízení do domácnosti na splátky už v dobách komunismu je povědomí o této službě velmi vysoké. Ačkoliv na začátku devadesátých let nabídka těchto služeb nebyla příliš vysoká, v několika posledních letech zažívají silný boom. Třetina respondentů v průzkumu uvedla, že v uplynulých třech letech koupila něco na splátky. Jenom roce 2000 dosáhla hodnota zboží prodaného na splátky 26 miliard korun. Více než třetinu z této částky, přes devět miliard, získala nejsilnější trojka – Multiservis (4,3 miliardy), Cetelem (2,73 miliardy) a Home Credit (2,23 miliardy). O to zajímavější je výsledek průzkumu spontánní znalosti firem poskytujících splátkový prodej (viz následující tabulka), který odpovídá tržní pozici firem pouze u prvního Multiservisu. Právě jemu asi pomohl fakt, že existence již v dobách komunismu.
Nejznámější společnosti splátkového prodeje | |||
Pořadí | Jméno společnosti | Spontánní znalost* v % | |
květen 2000 | červen 2001 | ||
1 |
Multiservis (profil, názory) |
42,5 |
43,9 |
2 |
HomeCredit (profil, názory) |
17 |
22,4 |
3 |
Triangl (profil, názory) |
18,3 |
20,3 |
4 |
Cetelem (profil, názory) |
4,1 |
5,8 |
5 |
Terno |
3,8 |
5,3 |
* spontanní znalost - společnost, která se respondentovi vybaví bez nápovědy | |||
Pramen: průzkum Taylor Nelson Sofres Factum |
V trochu jiné situaci než celý splátkový prodej jsou úvěrové karty. Ty se objevily až v druhé polovině devadesátých let a proto není divu, že o jejich existenci věděla jen polovina respondentů v červnovém průzkumu TN Sofres. Nejrozšířenější jsou informace o úvěrových kartách mezi lidmi s vyšším než středoškolským vzděláním a také ti z domácností s příjmem nad 25 tisíc korun měsíčně. V tomto segmentu se mezi produkty klasických splátkových společností dostává i jeden bankovní produkt – kreditní karta Maxim. Tu si bez nápovědy vybavila pouhá sedmina dotazovaných, ve výběru z několika jmen si ji ale pamatovala už třetina lidí. Podrobnější údaje o spontánní znalosti najdete v následující tabulce.
Spontánní znalost úvěrových karet (v %) | ||||
Pořadí | Karta | Vydavatelská společnost | listopad 2000 | červen 2001 |
1 |
O.K. karta (profil, názory) | Multiservis | 39,5 | 49 |
2 |
YES karta (profil, názory) | HomeCredit | 7,7 | 18,2 |
3 |
Maxim | HVB (profil, názory) | 13,9 | 12,3 |
4 |
Aura (profil, názory) | Cetelem | 8,3 | 12,1 |
Pramen: průzkum Taylor Nelson Sofres Factum |
Domácí spotřebiče vedou
Předměty nejčastěji nakupované na splátky
(v procentech ze všech nákupů na splátky) | |||
květen 2000 |
listopad 2000 |
červen 2001 | |
televizor | 28,8 | 28,6 | 30,1 |
pračka | 26 | 27,6 | 29,4 |
lednička | 17,3 | 20,2 | 19,8 |
auto | 18,2 | 13,8 | 14,3 |
mobil | 9 | 13 | 11,7 |
Pramen: průzkum Taylor Nelson Sofres Factum |
Rozdělení zájmu kupujících o nákup jednotlivých předmětů na splátky zůstalo i přes nedávnou mobilní vlnu stejné. Nejvíce se na splátky nakupují televize, což pravděpodobně platilo už před mnoha lety ještě za časů „socialistického“ Multiservisu. Za nimi jsou další potřeby do domácnosti. Kromě ledničky a pračky (viz tabulka) se na šestém místě umístil nábytek (11,5 %), na dalších místech je pak ještě audio věž (10,1 %), video (6,4 %), mikrovlnka (4,5 %) a kuchyňská linka (1,9 %). Z ostatních předmětů se v první desítce umístil ještě počítač (6,3 %) a zahradní technika (3 %).
Život na úvěr se stal běžnou součástí života mnoha českých obyvatel, podle průzkumu pocházejí především z věkové skupiny 30 až 44 let. Většinou jde o dělníky nebo podnikatele, méně často o úředníky. Příjem domácnost těch, kteří nakupujíc na splátky se nejčastěji pohybuje v rozmezí 15 tisíc až 25 tisíc korun. Do budoucna o nákupu na splátky uvažuje méně než pětina respondentů.
Využíváte možnosti nákupu na splátky? Pořídili byste si kreditní či úvěrovou kartu? O své názory a zkušenosti se můžete podělit s ostatními.
Detailní informace o produktech jednotlivých společností si můžete přečíst v příslušných sekcích na našem serveru – kreditní karty, spotřebitelské úvěry.
Průzkum byl uskutečněn mezi 15. až 20. červnem 2001 formou řízeného rozhovoru na reprezentativním souboru 952 respondentů vybraných kvótním způsobem.
Srovnávat se vyplatí
Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
29. 10. 2001 13:26, urubkova
Navíc se splátkové firmy začínají víc snažit i na internetu. V sekci jsem si tady všiml, že Aura se dá sjednat online. Nevím sice, kolik lidí to slutečně po internetu uzavře, každopádně jako imageový krok je to super.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
20. 5. 2002 18:21, x
Společnost Cetelem se chová nejsolidněji k zákaznáíkům a její RPSN max. 24 procent stojí skutečně za úvahu - proti např. Multiservisu-34 procent- to je snad lichva a ne nákupy na splátky.
V diskuzi je celkem (10 komentářů) příspěvků.