Nejčastěji se na splátky kupují televizory

Nejčastěji se na splátky kupují televizory
Průzkumu společnosti Sofres Factum ukázal, že o možnosti si něco pořídit na splátky ví 96 procent Čechů, o existenci nákupních úvěrových karet však ví už jen polovina z nich. O těchto a dalších zajímavých skutečnostech o splátkovém prodeji v ČR si můžete přečíst v našem článku.

Díky možnosti pořídit si zařízení do domácnosti na splátky už v dobách komunismu je povědomí o této službě velmi vysoké. Ačkoliv na začátku devadesátých let nabídka těchto služeb nebyla příliš vysoká, v několika posledních letech zažívají silný boom. Třetina respondentů v průzkumu uvedla, že v uplynulých třech letech koupila něco na splátky. Jenom roce 2000 dosáhla hodnota zboží prodaného na splátky 26 miliard korun. Více než třetinu z této částky, přes devět miliard, získala nejsilnější trojka – Multiservis (4,3 miliardy), Cetelem (2,73 miliardy) a Home Credit (2,23 miliardy). O to zajímavější je výsledek průzkumu spontánní znalosti firem poskytujících splátkový prodej (viz následující tabulka), který odpovídá tržní pozici firem pouze u prvního Multiservisu. Právě jemu asi pomohl fakt, že existence již v dobách komunismu.

Nejznámější společnosti splátkového prodeje
Pořadí Jméno společnosti Spontánní znalost* v %
květen 2000 červen 2001
1
Multiservis (profil, názory)
42,5
43,9
2
HomeCredit (profil, názory)
17
22,4
3
Triangl (profil, názory)
18,3
20,3
4
Cetelem (profil, názory)
4,1
5,8
5
Terno
3,8
5,3
* spontanní znalost - společnost, která se respondentovi vybaví bez nápovědy
Pramen: průzkum Taylor Nelson Sofres Factum

V trochu jiné situaci než celý splátkový prodej jsou úvěrové karty. Ty se objevily až v druhé polovině devadesátých let a proto není divu, že o jejich existenci věděla jen polovina respondentů v červnovém průzkumu TN Sofres. Nejrozšířenější jsou informace o úvěrových kartách mezi lidmi s vyšším než středoškolským vzděláním a také ti z domácností s příjmem nad 25 tisíc korun měsíčně. V tomto segmentu se mezi produkty klasických splátkových společností dostává i jeden bankovní produkt – kreditní karta Maxim. Tu si bez nápovědy vybavila pouhá sedmina dotazovaných, ve výběru z několika jmen si ji ale pamatovala už třetina lidí. Podrobnější údaje o spontánní znalosti najdete v následující tabulce.

Spontánní znalost úvěrových karet (v %)
Pořadí Karta Vydavatelská společnost listopad 2000 červen 2001
1
O.K. karta (profil, názory) Multiservis 39,5 49
2
YES karta (profil, názory) HomeCredit 7,7 18,2
3
Maxim HVB (profil, názory) 13,9 12,3
4
Aura (profil, názory) Cetelem 8,3 12,1
Pramen: průzkum Taylor Nelson Sofres Factum

Domácí spotřebiče vedou

Předměty nejčastěji nakupované na splátky
(v procentech ze všech nákupů na splátky)
 
květen 2000
listopad 2000
červen 2001
televizor 28,8 28,6 30,1
pračka 26 27,6 29,4
lednička 17,3 20,2 19,8
auto 18,2 13,8 14,3
mobil 9 13 11,7
Pramen: průzkum Taylor Nelson Sofres Factum

Rozdělení zájmu kupujících o nákup jednotlivých předmětů na splátky zůstalo i přes nedávnou mobilní vlnu stejné. Nejvíce se na splátky nakupují televize, což pravděpodobně platilo už před mnoha lety ještě za časů „socialistického“ Multiservisu. Za nimi jsou další potřeby do domácnosti. Kromě ledničky a pračky (viz tabulka) se na šestém místě umístil nábytek (11,5 %), na dalších místech je pak ještě audio věž (10,1 %), video (6,4 %), mikrovlnka (4,5 %) a kuchyňská linka (1,9 %). Z ostatních předmětů se v první desítce umístil ještě počítač (6,3 %) a zahradní technika (3 %).

Život na úvěr se stal běžnou součástí života mnoha českých obyvatel, podle průzkumu pocházejí především z věkové skupiny 30 až 44 let. Většinou jde o dělníky nebo podnikatele, méně často o úředníky. Příjem domácnost těch, kteří nakupujíc na splátky se nejčastěji pohybuje v rozmezí 15 tisíc až 25 tisíc korun. Do budoucna o nákupu na splátky uvažuje méně než pětina respondentů.

Využíváte možnosti nákupu na splátky? Pořídili byste si kreditní či úvěrovou kartu? O své názory a zkušenosti se můžete podělit s ostatními.

Detailní informace o produktech jednotlivých společností si můžete přečíst v příslušných sekcích na našem serveru – kreditní karty, spotřebitelské úvěry.

Průzkum byl uskutečněn mezi 15. až 20. červnem 2001 formou řízeného rozhovoru na reprezentativním souboru 952 respondentů vybraných kvótním způsobem.

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

-78
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 10 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

29. 10. 2001 13:26, urubkova

Navíc se splátkové firmy začínají víc snažit i na internetu. V sekci jsem si tady všiml, že Aura se dá sjednat online. Nevím sice, kolik lidí to slutečně po internetu uzavře, každopádně jako imageový krok je to super.

+14
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

20. 5. 2002 18:21, x

Společnost Cetelem se chová nejsolidněji k zákaznáíkům a její RPSN max. 24 procent stojí skutečně za úvahu - proti např. Multiservisu-34 procent- to je snad lichva a ne nákupy na splátky.

-15
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (10 komentářů) příspěvků.
Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.