O 1 kohoutovi a 4 smetištích

Leoš Bárta | 26. 10. 2001 | 6 komentářů
O 1 kohoutovi a 4 smetištích
ŠkoFIN je leasingová společnost, která má na internetu své stránky. Je toho dost, co si můžete přečíst nebo prohlédnout, ale pokud hodnotíte spolu se mnou, dávejte si pozor. Vlastní prezentace ŠkoFINu je jen malou částí toho, co můžete na adrese www.skofin.cz shlédnout.

www stránky finančních institucí
Připravili jsme pro vás cestopis po serverech na českém internetu. Týden co týden se podíváme na jednu finanční instituci a na jejich způsob prezentace na síti sítí. Hodnotíme vždy pět nejvýznamnějších firem daného oboru (banky, stavební spořitelny, investiční společnosti...), každý týden jednu. Poté (v šestém týdnu) bude následovat článek shrnující využití internetu daným odvětvím.
Hlavním hodnotitelem je Leoš Bárta, ředitel agentury eMARKET, porotu serveru Peníze.CZ tvoří dvanáct osobností.
Adresa dnes hodnocených stránek:
www.skofin.cz

Zamyšlení pro tento týden:
Volám nyní spolu s klasikem: proč má kdejaký výrobce ponožek (to je jen příměr, také je nosím) lepší web než lecjaká společnost s miliardovým obratem? Protože mu ho vytváří a zpracovává dobrá internetová agentura? Protože má klient dost rozumu, aby věděl, co chce? Protože si je vědom důležitosti internetu jako média? A co takhle univerzální rovnice, na jejímž konci je úspěšná internetová prezentace?

KLIENT (jak chce velký), který ví, co na internetu chce dělat nebo prezentovat a co od něj může očekávat
+
INTERNETOVÁ AGENTURA (s minimálně 8 profíky), která poznala, co chce KLIENT na internetu dělat nebo prezentovat a která ví, čeho je na internetu schopna dosáhnout
+
JASNÝ CÍL internetové aktivity
+
DOBRÝ BRIEF (úvodní zadání), který přijde od klienta (a pokud nepřijde, musí si ho AGENTURA vydobýt)
=
ÚSPĚŠNÁ WEBOVÁ PREZENTACE


Hodnocení - výsledky
Kreativní rovina: 2- Marketingová rovina: 3 Informační rovina: 3 Grafická rovina: 3 Jazyková rovina: 2 Navigační rovina: 4 Technická rovina: 2



Kreativní rovina:
Homepage hodnocené prezentace je důstojná a přitom zábavná (radoval jsem se, když jsem zjistil, že si někdo dal tu práci a učinil homepage, jednotlivé položky menu a buttonky dynamickými a měnícími se po najetí kurzorem). Velmi decentně působí dobarvování vizuálních motivů jednotlivých automobilových značek. Takže na úvodní stránce je dost tvořivosti a zrealizovat se podařilo pár drobných, ale dobrých nápadů. A dál už je to občas bída, sem tam studená konvence, chvílemi se zablýskne na lepší časy.

Výsledná známka (jako ve škole): 2-



Marketingová rovina:
Z marketingového hlediska bylo možná správným tahem učinit z webové prezentace ŠkoFINu cosi jako rozcestník (v tuto chvíli, prosím, nezaměňovat se slovem portál), ze kterého máme rychlý přístup nejen do informací a nabídky sesterských lízingovek, ale navíc ještě do oficiálních stránek jednotlivých automobilových značek (Škoda, Audi, Seat, VW). Výsledný efekt stránek je především z tohoto důvodu poněkud zavádějící. Nesourodost grafických layoutů, jiné styly, jiný marketing, jiná kreativa. A protože jde o produktové řady jedné společnosti, někdo by si měl dát tu práci a unifikovat tyto nabídky. Ať si stránky jednotlivých značek vypadají, jak chtějí, uživatel však vstoupil do světa subjektu ŠkoFIN a tady očekává jednotné prostředí, jednotný jazyk. A to už se raději ani neptám, proč se jedna produktová řada otevírá v novém okně, další (sice v jiném prostředí) funguje v rámci domény škofin.cz. Je v tom nepořádek a vypadá to naprosto nekoncepčně a amatérsky.

Opět se ptám, proč musím vyplňovat své osobní údaje (chválabohu, nikdo po mně nechce rodné číslo), když se chci na něco zeptat, např. v sekcích Volkswagen Leasing/ Kontakt nebo Audi Leasing/ Kontakt. Musím znovu psát o tom, jak to působí na běžného uživatele? A co to může přinést a co to odnese?

Naopak, skvělé je, že zde najdete sekci Hledání vozidel ŠkoFINu a že tvůrci pamatovali na možnost zasílání informací o vozidlech. Jenom mě štve, že si nemůžu přečíst, co si firma píše se svými dealery (Vstup pro dealery), nechce mě to tam pustit. Neznáte někdo heslo?

Výsledná známka: 3



Informační rovina:
Informací dostanete na adrese skofin.cz poměrně hodně. Je to ale celé docela zamotané. Pod interaktivním logem ŠkoFIN na homepage se skrývá ona "vlastní" firemní prezentace. Na titulní stránce najdete ovšem ještě další skupiny menu, z nichž jedno je čímsi jako nadřazenou navigační soustavou, která vás v konečném důsledku přivede buď do prostředí oné vlastní firemní prezentace nebo do dalšího z grafických prostředí. Platforma I (nazývejme ji tak) je naprosto tuctovou webovou stránkou s minimální grafickou invencí, bez špetky nápadu, s rolovacími texty a slepenými položkami tematických celků (Historie, Kdo je ŠkoFIN, Info…).

Platforma II už vypadá o poznání lépe. Netradiční dynamická koláž s fragmenty automobilů působí neotřele, příjemnější grafické prostředí je vítanou změnou, praktické informace mají vysokou hodnotu, je přítomna interakce s uživatelem a nechybí ani interní obchodní komunikace.

V sekci Povinné ručení kladně oceňuji možnost nahlédnout i do plného znění příslušného zákona. V sekci Tiskové zprávy (platforma I) jsou celkem 2 zprávy, jedna z března, druhá ze srpna. O Sdružení na ochranu ježků se píše víc…

Výsledná známka: 3



Grafická rovina:
Na homepage je možná zcestné mluvit o grafice, spíš o vizuálním pojetí, a to je docela dobré. V rámci platformy I stojí za zmínku snad jen jakýsi grafický "výkřik" v horní liště. Platforma II – tam už se o grafickém pojetí hovořit dá. A protože diferencovaných vizuálních prostředí najdete v rámci této prezentace opravdovou spoustu a opravdová spousta z nich patří někomu nebo něčemu jinému, tuto rovinu raději poražen opouštím.

Výsledná známka: 3



Jazyková rovina:
V sekci Historie se vlastně ani nedá hovořit o textech. Informace jsou podávány formou nevětných, maximálně polovětných struktur. Samé odrážky. Jasné a stručné. Legrační ale je, že po několika takových informacích přijde najednou celá věta, která se nevejde na jeden řádek (a tedy k jedné odrážce), tak se prostě v polovině rozdělí a přiřadí k odrážce další. Zajímavé počtení. Opravdové textové struktury můžete najít v sekci Něco navíc. Chybějící interpunkce ve čtyřvětném souvětí, chybějící nebo přebývající mezery před grafickými znaménky. Jinak nic.

Výsledná známka: 2



Navigační rovina:
Čert aby se v tom vyznal, říkávala babička. Dostanete se leckam. Chcete-li se vrátit zase nazpátek, používejte, prosím, raději navigaci ve vašem internetovém prohlížeči. Pravda je taková, že platforma II navigační prvky obsahuje, platforma I nikoli.

A pak mě ještě napadá, že sekce Kontakty je dále komunikována jako Info, že Audi Leasing a Škoda Leasing se otvírají v samostatném okně, ale Seat Leasing ve stejném. Buď je v tom koncepce, která je tak promyšlená, že jí nerozumím, nebo se někdo zapomněl zamyslet. Která varianta je správná?

Výsledná známka: 4



Technická rovina:

Výsledná známka: 2



Klady a zápory z technického hlediska - HTML kód
(+)
  • přehledné formátování zdrojového kódu
  • dobře optimalizováno pro různé prohlížeče
  • správné používaní uvozovek v parametrech tagů a alt textů
  • automatický výběr různých typů kódování češtiny
(-)
  • nepoužití meta tagů pro vyhledávací roboty
  • nekorektní používání alt textů (pokud chci u obrázku mít prázdný alt text musím napsat alt=““, při vynechání parametru je v některých prohlížečích jako alt použito jméno souboru)
  • pokud prohlížeč nepodporuje rámce, není zobrazeno žádné upozornění
Použití CSS (kaskádové styly)
(+)
  • použití externího stylesheetu (spíše na ojedinělých místech)
(-)
  • častá definice vzhledu přímo, místo použití stylů
  • definice tříd přímo ve stránce a ne v externím stylesheetu
Použití pokročilých technologií (Java, Flash, VRML, plugins)
(+)
  • propracovaná databáze ojetých vozů
(-)
  • nejsou použity


Závěr:
Zvláštní prezentace. Už dlouho jsem si tak nelámal hlavu s tím, abych se dopídil podstaty komunikační strategie. Už dlouho mně tak nevrtalo hlavou, co tím chtěli autoři říci. A když nevím, co mi chce někdo říci, tak se ho možná budu snažit pochopit, ale možná také ne. A já v tuto chvíli nejsem nikým jiným než průměrným zástupcem cílové skupiny, na kterou by měl ŠkoFIN klást důraz, a to nejen v rámci internetových aktivit. Neučiní-li tak, koupím si auto za hotové.


Hodnocení webu porotou serveru Peníze.CZ (známky jako ve škole)
PB PD VI PJ MJ VLu PN JR TR KU MV PV průměr
informační hodnota - 3 4 - - - 3 4 2 - 3 4 3,29
grafika - 3 2 - - - 2,5 3 1 - 3 2 2,36
celkový dojem - 3 3 - - - 3 3,5 2 - 3 4 3,07
Vysvětlivky: PB - Petr Bednář, Ringier; PD - Pavel Daniel, Marketing & Media; VI - Vladimír Iliev, iStrategie.cz; PJ - Pavel Janeček, Pioneer; MJ - Martin Jaroš, Český Mobil; VLu - Viera Lukáčová, Českomoravská stavební spořitelna; PN - Petr Nešpůrek, ARBOmedia; JR - Jan Rosenauer, Český rozhlas; TR - Tomáš Řehák, Run Interactive; KU - Klára Ujčíková, Aliatel; MV - Milan Vacík, Ami Communications; PV - Petr Vyhnálek, Globus
Slovní komentáře jednotlivých porotců najdete na speciální stránce.
---> Kdo jsou porotci serveru Peníze.CZ? Seznamte se s nimi <---

  • Přečtěte si, jak v hodnocení obstály společnosti CAC Leasing a ČSOB Leasing.
  • Chcete sjednat povinné ručení? Navštivte naši novou sekci online prodej.
  • Vyhrát mobilní telefon můžete výměnou za hlas leasingové společnosti.

Pokud jste navštívili stránky ŠkoFINu - jak se vám líbily, co jste na nich našli? Napište nám své zkušenosti a názory.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-20
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 6 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

26. 10. 2001 12:17, TGP

Že by bledá závist, Pavle? Kolik těch smetišť máš Ty? PPF, ke kterému se pokud možno nehlásíš, ale jehož peníze rád bereš (a že to je pěkné smetiště), potom ifond, a co dál?

Zobrazit celé vlákno

+22
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

26. 10. 2001 15:37, TGP

Co, zaměstnanče PPF, který se za to stydí?

Zobrazit celé vlákno

-3
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Kola, kola, kolečka

19. 10. 2001 | Leoš Bárta

Kola, kola, kolečka

V tomto týdnu hodnotíme druhou nejsilnější leasingovou společnost – ČSOB Leasing. Čeká nás nelehká práce, ale bezesporu zajímavá exkurze. Jako už mnohokrát předtím zjistíme, že udělat... celý článek

O chladné královně

12. 10. 2001 | Leoš Bárta

O chladné královně

V oblasti leasingu osobních a užitkových vozů na českém trhu jednoznačně dominuje CAC Leasing. Proto začínáme další kolo hodnocení marketingových aktivit na internetu právě touto společností.... celý článek

Partners Financial Services