Cesta na Pražský hrad chvíli trvá, zámecké schody jsou dlouhé a strmé. Nahoře mě ještě zdržel mexický prezident, který zrovna přišel navštívit Václava Havla. Po odchodu čestné stráže jsem prošel na třetí nádvoří a navštívil informační středisko. Veřejný informační terminál, jak se tomuto internetovému kiosku také říká, stál skromně v rohu.
Kiosek je vybaven dotykovou obrazovkou, telefonním sluchátkem a štěrbinou na telefonní kartu. Na úvodní obrazovce je položka Hrad, síť WWW, SMS, e-mail, informace a služby. Můžete si tak prohlížet webové stránky Hradu, posílat e-mail či SMS, telefonovat nebo brouzdat internetem. Kromě položky Hrad je bohužel přístup k informacím zpoplatněn. Po vložení telefonní karty se můžete ponořit do informační džungle internetu.
To ale jen za předpokladu, že terminál funguje. Bohužel jsem měl tu smůlu, že zrovna nepracoval. Od pracovníků střediska jsem se dozvěděl, že skutečně již v provozu byl. S vedoucím střediska jsem chvíli řešil, jak je možné, že mi automat zhltnul šest jednotek, aniž bych viděl alespoň domovskou stránku Hradu. Konstatoval, že mám pravdu a šel ohlásit poruchu Českému Telecomu, který terminál vlastní.
Jste tady?
Zajímavé je, že kiosek komunikuje pouze česky a nelze se přepnout do jiného jazyka. To mě obzvláště v informačním středisku Pražského hradu, který navštíví stovky cizinců denně, překvapuje.
|
Čas |
Délka impulsu |
telefon |
7-19 |
2 minuty |
19-7 |
4,5 munuty |
ostatní služby |
7-19 |
3 minuty |
19-7 |
6 minut |
Občas na vás terminál vybafne otázku: „Jste tady?“ a začne odpočítávat 20 vteřin, po kterých se odpojí. Zřejmě autoři počítali se sklerotiky, kteří zanechají svou kartu v terminálu a zdrhnou. To se těžko stane, když si zjistíte, že za jeden impuls zaplatíte při telefonování 5,25 koruny a za ostatní služby 3,50 koruny. Impulsy jsou různě dlouhé v závislosti na denní době a požadované službě. Během dne trvá telefonní impuls dvě minuty, internetový tři. Od sedmé večerní můžete služby využívat zhruba za polovinu ceny (internetový impuls trvá šest minut, telefonní 4,5 minuty).
Jak to bude dál?
V infocentru Českého Telecomu ani na pobočce, která se zabývá VIT, nevěděli, kdy a kde budou další automaty. Na Invexu produkt manažer Kamil Vondrák potvrdil, že se počítá s rozestavěním ještě třiceti terminálů do konce roku na různých místech. Nebudou to jen velká města, ale budou rozmístěny i v menších městech a vesnicích. Účelem je otestovat, jak a kde se budou terminály využívat. Zkušební doba má trvat 3-4 měsíce, pak se rozhodne o dalším postupu. Přesný harmonogram není známý a skoro bych řekl, že je tajný.
Také získat zpět ztracené kredity z karty není jednoduché. Po několika hovorech jsem skončil na poruchách s tím, že se mi ozvou ohledně vyřízení reklamace do měsíce. Pokud byste zatoužili zavolat si na Pražský hrad, terminál má na sobě číslo 02 / 33 35 88 75.
Jaký je váš názor na veřejná připojení. Bude o jejich využívání zájem? Zdají se vám ceny za služby přiměřené? Napište nám své zkušenosti a názory.