Tenhle názor budou určitě sdílet i cestující na zadních sedadlech Mondea. Celý vůz totiž o něco narostl do šířky i do délky, ale hlavněš se o 50 mm zvětšil jeho rozvor – a z této skutečnosti jeho konstruktéři nekompromisně vytěžili spoustu místa na zadních sedadlech navíc. Prostoru pro nohy i nad hlavou je teď ve voze přebytek a nové Mondeo tak v této oblasti musí konkurenci hledat spíše o třídu výše. Totéž ovšem platí o jeho jízdních vlastnostech a prvcích aktivní i pasivní bezpečnoti, které se poměrům běžným ve třídě skutečně výrazně vymykají.
Náprava typu McPherson vpředu a víceprvkové zavěšení Quadralink vzadu dávají Mondeu spolu se širokým rozchodem, dlouhým rozvorem a standardně montovanými šestnáctipalcovými koly doslova jedinečné jízdní vlastnosti. Mondeo se tak rychle stalo miláčkem odborných redaktorů automobilových časopisů i sportovně zaměřených řidičů, navíc je to ale vůz, který má při normální svižné jízdě v každé zatáčce obrovské bezpečnostní rezervy a který svému řidiči promine i hrubou jezdeckou chybu. Ještě více bezpečnosti pak nabízí systém IVD, který sdružuje "inteligentní podvozek" ESP a protiprokluzový systém TCS. Systém ESP se – laicky řečeno – v každém okamžiku stará o to, aby jízda byla bezpečná a řidič měl auto vždy pod kontrolou. Díky citlivým čidlům a vyspělé elektronice systém pozná, pokud některé z kol ztrácí adhezi a vozu hrozí těžko kontrolovatelný smyk. V takovém případě ESP okamžitě zasáhne - a dělá to hned dvěma způsoby. Může totiž ovlivnit okamžitý výkon motoru a zabránit tak prokluzu hnacích kol třeba na sněhu či mokré trávě, ale také rychle stabilizovat vůz, který vjel příliš rychle do zatáčky. Například v příliš rychle projížděné pravé zatáčce má auto tendenci vyjet po tečně do leva mimo silnici. V té chvíli však ESP bleskově přibrzdí pravé zadní kolo, auto se ve zlomku sekundy uklidní a poslušně sleduje stopu. A řidič většinou ani nic nepozná!
Dlužno připomenout, že Mondeo má na všech kolech kotoučové brzdy, doplněné ve všech úrovních výbavy nejmodernějším čtyřkanálovým systémem ABS. Na přání se dodává i další pomocník v nouzi: brzdový asistent EBA. Tohle zařízení zase pozná každé tzv. "panické brzdění" ( třeba když řidič ve vysoké rychlosti zjistí, že před ním na dálnici stojí kolona vozů) a postará se o to, aby vůz okamžitě začal brzdit s maximální možnou intenzitou. To v kritických situacích může brzdnou dráhu zkrátit o mnoho metrů a zachránit tak posádce život...To mají ostatně na starosti i vyspělé prvky aktivní bezpečnosti, jež v novém Mondeu vytvářejí komplex jménem IPS (Inteligent Protection System). Jeho základem jsou dvoukapacitní airbagy řidiče a spolujezdce ovládané "inteligentní" elektronikou. Ta rozpozná, jak daleko je sedadlo posunuto dopředu – a také jak silný je vlastní náraz. Podle toho elektronika určí, zda se airbag má naplnit na 100% své kapacity, či zda stačí např. 70%. A IPS umí ještě více: podle charakteru nárazu dokáže airbag "nafouknout" i dvakrát za sebou, což je neocenitelné třeba při řetězových srážkách či vyjetí ze silnice. Kromě klasických čelních airbagů nabízí Mondeo pro řidiče a spolujezdce také airbagy boční a navíc i hlavové airbagy ( tzv. záclonky), které při bočních nárazech ochrání hlavy cestujících na předních i zadních sedadlech. Krční páteř řidiče a spolujezdce střeží při nárazu zezadu adaptabilní hlavové opěrky, jež se automaticky vysunou vpřed a výrazně tak sníží síly působící na hlavu a krk. Tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech mají samozřejmě předpínače a omezovače tlaku a brzdový pedál se v případě nárazu uvolní ze svého uchycení, aby nemohl poranit nohy řidiče.
Nový Ford Mondeo Vám tedy nabídne nejen mimořádnou radost z jízdy, spoustu prostoru a výborné jízdní výkony, ale se v krittických situacích stane vaším ochráncem.
Nové Mondeo – to je prostě něco extra...
Bližší informace na www.ford.cz
Sdílejte článek, než ho smažem