Rozbijeme prasátko?

Rozbijeme prasátko?
Letos se zvýšilo vodné a stočné, s příchodem léta už tradičně vzrostly ceny benzínu, od července zaplatíme více za plyn a za nájem. Ani České dráhy nechtějí zůstat pozadu a chystají nám překvapení v podobě dražších jednorázových jízdenek na září. A tak možná budeme muset rozbít prasátko, abychom vše zaplatili.

Energetický regulační úřad na počátku června rozhodl, že od 1. července vzrostou ceny plynu pro domácnosti o 11,7 procenta. Ale co to pro nás ve skutečnosti znamená? O kolik peněz vydáme více? Jak se promítne růst cen do míry inflace? Pro odpovědi na tyto a další otázky jsem se vypravila za Marií Huškovou na Český statistický úřad (ČSÚ).

Zjišťování přesného podílu zvýšení cen plynu na červencové inflaci provádí statistický úřad postupem, který by byl pro obyčejného smrtelníka poměrně komplikovaný. Museli bychom mimo jiné znát přepočtené váhy jednotlivých položek ve spotřebním koši, které ale nejsou běžně dostupné.

Složení spotřebního koše
stálé váhy
roku 1999
úhrn 1000,0
bydlení, voda, energie, paliva 236,4
potraviny a nealkoholické nápoje 197,6
doprava 101,4
rekreace a kultura 95,5
alkoholické nápoje, tabák 79,2
stravování a ubytování 74,2
bytové vybavení, zařízení domácností, opravy 67,9
odívání a obuv 56,9
pošty a telekomunikace 22,5
zdraví 14,4
vzdělání 4,5
ostatní zboží a služby 49,5

Pokud se spokojíme s přibližným výsledkem, stačí vědět, o kolik ceny vzrostou a jaký je podíl komodity ve spotřebním koši. Protože plynná paliva představují přibližně padesátinu spotřebního koše, vzroste červencová inflace oproti červnovému stavu v důsledku zdražení plynu o padesátinu z 11,7 procenta, tedy zhruba o 0,234 procenta.

Když se řekne inflace

Vláda na jejím základě valorizuje mzdy, důchody a sociální příjmy. Také nájemní i jiné smlouvy často zakotvují změnu finančního plnění v závislosti na vývoji inflace. Při statistickém vyjádření inflace se vychází z měření čistých cenových změn pomocí indexů spotřebitelských cen. Ke sledování vývoje indexů spotřebitelských cen, tedy životních nákladů, slouží spotřební koš.

Co házíme do spotřebního koše?

Na jedné hromadě zde najdeme dětské plenkové kalhotky, vstupenku na diskotéku, ledničku, sedmidenní autokarový zájezd do Španělska nebo třeba zahradní gril. Jedná se o soubor vybraných druhů zboží a služeb placených obyvatelstvem, který je rozdělen do dvanácti hlavních oddílů. V koši se nachází celkem 775 reprezentantů, z nichž každému je přiřazena určitá váha. Ceny jednotlivých druhů zboží a služeb zjišťují pracovníci statistického úřadu měsíčně v jednačtyřiceti vybraných okresech a v Praze, přímo v prodejnách, případně provozovnách služeb.

Generální úklid po sedmi letech

Na trhu se objevují stále nové výrobky a jiné naopak mizí, mění se váhy jednotlivých skupin výrobků ve spotřebě domácností. Proto se vývoj indexů spotřebitelských cen od roku 2001 sleduje na revidovaném koši, kde je základním obdobím prosinec 1999 místo předchozího prosince roku 1993. Došlo k úpravám cenových reprezentantů i vah jednotlivých skupin zboží a služeb. Například podíl potravin a nealkoholických nápojů poklesl o šest procent, naopak položka bydlení, voda, energie, paliva vzrostla ze čtrnácti na téměř čtyřiadvacet procent.

Do koše se dostalo i několik úplných nováčků. Patří mezi ně třeba mobilní telefony, celozrnný chléb, dálniční známka, plněná bageta, zábavná pyrotechnika či plastika očních víček. Kromě zachycení změn ve struktuře spotřeby by nový spotřební koš také měl umožnit slaďováníní naší metodiky se standardy Evropské unie. Mimo revizí, které probíhají po pěti až sedmi letech, zasahuje ČSÚ do struktury spotřebního koše minimálně, například pokud některý výrobek bez náhrady zanikne.

Která položka v poslední době nejvíce zatížila vaši kapsu? A co z vašeho rozpočtu ukrajuje největší díl - také je to bydlení a potraviny? Svěřte se nám se svými zkušenostmi.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

0
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 42 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

22. 6. 2001 11:45, Baronlempl

Nevím, co je to testosteron, žiji sice bez této vědomosti celkem klidně, ale rád bych se vzdělal, prosím...

Zobrazit celé vlákno

+12
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

20. 6. 2001 11:14, Baronlempl

"Výdaje narůstají úměrně s příjmem" C. Parkinson - zatím s tím nikdo nehnul.

-1
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (42 komentářů) příspěvků.
Simplecoin

A tohle už jste četli?

Češi si na investice nevěří, ukazuje průzkum

26. 5. 2022 | Jana Divinová | 8 komentářů

Češi si na investice nevěří, ukazuje průzkum

Čtyři z deseti Čechů se vidí jako nezkušení investoři, další tři z deseti jako zcela nezkušení.

Spoření vylepšuje i největší banka. Odmění za investice

23. 5. 2022 | Petr Kučera | 10 komentářů

Spoření vylepšuje i největší banka. Odmění za investice

Česká spořitelna, největší tuzemská banka podle počtu klientů, zvyšuje úročení vkladů. Sníží tak svou ztrátu za nejlepšími nabídkami na trhu.

Restaurace Coloseum míří na burzu, spouští i síť kaváren

19. 5. 2022 | Jana Divinová

Restaurace Coloseum míří na burzu, spouští i síť kaváren

Česká gastronomická skupina chce díky novému kapitálu od investorů snížit zadlužení z dob koronaviru a financovat nové projekty, mimo jiné i vstup italské sítě Caffé Pascucci na tuzemský... celý článek

Nakoupit, vylepšit, prodat. Vydělat. Plán fondů Jet zní jednoduše

18. 5. 2022 | Petra Nová

Nakoupit, vylepšit, prodat. Vydělat. Plán fondů Jet zní jednoduše

Brněnská investiční společnost Jet Investment finančníka Igora Faita má v plánu postavit největší fond soukromého kapitálu v Česku. Chce kupovat průmyslové podniky, a to nejen za peníze... celý článek

Na burzu míří firma bývalého fotbalisty Ulicha

17. 5. 2022 | Petr Kučera

Na burzu míří firma bývalého fotbalisty Ulicha

Na trh Start pražské burzy chce vstoupit společnost M&T 1997 (dosud Material & Technology), výrobce dveřních klik a kování z Dobrušky.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.