Jako šneci pomalu mailují bankéři

Jako šneci pomalu mailují bankéři
Redakce serveru Peníze.CZ otestovala v jedenácti bankách nedávno rychlost a kvalitu odezvy na klientský e-mailový dotaz. A výsledek? Dříve než za pět dní banky většinou nedokáží odpovědět.

Šest z jedenácti zkoušených bank odpovědělo v průměru během pěti kalendářních dnů, Česká spořitelna (BACS) si připsala neradostný primát, když její vcelku jednoduchá odpověď jí trvala bezmála třináct dní. Dvě banky na e-mail dokonce nedokázaly odpovědět vůbec - Československá obchodní banka (BACSOB) prý proto, že má - stejně jako spořitelna - zahlcenou mailovou schránku a Citibank (BACITI) jednoduše proto, že její webové stránky možnost e-komunikace s klienty docela ignorují.

To je vcelku smutný výsledek nedávného redakčního testu. V jeho rámci jsme dotaz fiktivního klienta e-mailem, případně prostřednictvím webového formuláře, odeslali na adresu banky a čekali, co se bude dít dál. Mail jsme bankám poslali v pátek po páté odpolední hodině - za přijatelný lze proto předem uznat argument bank, že od doby odezvy na e-mail je možné odečíst dva dny. Je to jedna z uznatelných výmluv - ale ve světle výsledků eBanky (BAEB) či Komerční banky (BAKB) příliš neobstojí.

Tristní stav českého e-bankovnictví

Žijeme totiž v elektronické době a tak odpověď pracoviště zodpovědného za komunikaci s klienty přicházející déle, než po jednom (v našem případě započtení víkendu tedy třech) dni už přichází pozdě.

Československá obchodní banka si je svého nedostatku vědoma. Podle Pavla Hejzlara z oddělení firemní komunikace banka během května odpovídá na dotazy se zpožděním proto, že přebudovává celý systém komunikace s klienty. "Standardní doba odpovědí jsou tři dny," tvrdí Hejzlar s tím, že složitější dotazy vyřizují bankovní specialisté a na odpověď je pak nutné čekat zhruba týden.

Ani Česká spořitelna neskrývá, že na dotazy klientů nestíhá odpovídat včas. "Na dotazy odpovídáme průběžně, zhruba do jednoho týdne," uvádí mluvčí banky Klára Gajdušková a dodává: "Odpovědi jsou přitom koncipovány tak, aby pokud možno vyšly maximálně vstříc požadavkům klienta: e-maily nevyřizujeme automatickou odpovědí, ale hledáme individuální přístup." To je chvályhodná filozofie klientského přístupu - potíž je v tom, že ze spořitelny téměř po třinácti dnech dorazila odpověď sice korektní, ale po individuálním přístupu příliš stop nenesla. Řada čtenářů Peněz.CZ nás přitom mnohonásobně upozorňovala na nefungující e-mailovou komunikaci spořitelny. Podle Gajduškové by se však situace měla zlepšit od letošního září, kdy začne pracovat nové klientské centrum. (Zajímavé přitom je, že jednotlivé spořitelní pobočky už dnes vyřizují mailovou korespondenci daleko lépe, než centrála banky.)

Jak pracují banky s e-maily
banka způsob komunikace doba odezvy vyhodnocení odpovědi
Bank Austria Creditanstalt formulář 5 a 1/2 dne kompletní odpověď s dokonalým představením bankovní nabídky, pozvánka k osobnímu jednání
Citibank n/a n/a
Česká spořitelna e-mail 12 dní 22 hodin zdvořilostní, formální odpověď s odkazem na web
Československá obchodní banka e-mail bez reakce ani po šestnácti dnech nedorazila odpověď
eBanka e-mail 20 minut kompletní odpověď včetně pozvánky na web či k využití bezplatné infolinky, zájem o klienta
GE Capital Bank formulář 2 dny 18 hodin zdvořile formální odpověď odkazující klienta na web bez snahy odpovědět na dotazy
HypoVereinsbank formulář 4 dny 22 hodin kompletní odpověď, nabídka osobního jednání, klientský přístup
Komerční banka e-mail 18 hodin kompletní odpověď s pozváním k návštěvě webu či využití zelené linky, zájem o klienta
Raiffeisenbank e-mail 6 dní 3 hodiny kompletní nabídka bankovních produktů podepsaná ředitelem pobočky, neobsahuje však odpovědi na otázky
Union banka e-mail 5 dní 4 hodiny kompletní odpověď
Živnostenská banka e-mail 5 dní 22 hodin kompletní odpověď s pozvánkou na web nebo využití zelené linky

Odpoví mi na otázku?

Ani kvalita odpovědí jednotlivých bank není srovnatelná. Slušnost a projev zájmu o klienta se v tuzemsku stále ještě příliš "nenosí", v písemném projevu bank se však naštěstí už zdvořilost vcelku zabydlela. Ne vždycky se ale v mailu dočkáte odpovědi na své otázky. Častá byla reakce "děkujeme za zájem, ostatní se dozvíte na webu". Takový přístup pak dost znevažuje kvalitu odpovědi GE Capital Bank (BAGECB), jejíž oddělení zákaznických služeb sice reaguje rychle, ale přesně tímto stylem. Zákazníkovi Raiffeisenbank (BARB) jistě udělá radost, když na svůj e-mail dostane odpověď od ředitele pobočky. Co je mu ale platný šéfovský zájem, když na své dotazy nenajde odpovědi!

A co vy? Máte zkušenosti s e-mailovou komunikací bank? Dobrou, nebo špatnou? Určitě nám napište vlastní zkušenosti a názory.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+3
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 37 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

29. 5. 2001 16:01, FekarZ

Webmaster ČSOB je skutečně velmi spolehlivý - při zpracování testu jsem si sám ověřil, že došlé dotazy předává kompetentním pracovníkům promptně a na dotaz týkající se výslovně jeho reaguje během téhož dne. Potíž ČSOB je v tom, že banka "nestíhá" vyřizovat dotazy - ty totiž kolují po různých útvarech banky a protože zodpovědní lidé jsou skryti za adresou webmastera, zjevně je nic příliš nemotivuje k rychlým odpovědím. Nicméně banka se dušuje, že se e-mailová komunikace s klienty v brzké době zlepší.

Zobrazit celé vlákno

+19
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

18. 5. 2001 0:20

pred rokem se mi s CS komunikovalo dobre pres inet.bohuzel jsem pred mesicem poslal dotaz ohledne inetu a dosud mi odpoved neprisla.KOCINA

Zobrazit celé vlákno

-1
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (37 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Bitcoin koupíte i u Tipsportu. Musk ale věří dogecoinu. Týden v kryptu

16. 3. 2024 | Tomáš Krause | 2 komentáře

Bitcoin koupíte i u Tipsportu. Musk ale věří dogecoinu. Týden v kryptu

Bitcoin má větší kapitalizaci než stříbro, Craig Wright není Satoshi, bitcoin koupíte nově i v sázkovce, ethereum má za sebou další upgrade a novou Teslu prý můžete zaplatit dogecoiny.... celý článek

Kofola bude vařit pivo. Koupi pivovarů schválily úřady

11. 3. 2024 | redakce Peníze.CZ

Kofola bude vařit pivo. Koupi pivovarů schválily úřady

Společnost Kofola ČeskoSlovensko dokončila nákup většinového podílu ve společnosti Pivovary CZ Group, pod kterou spadají značky Holba, Zubr a Litovel. Stalo se to krátce po té, co akvizici... celý článek

Petr Stuchlík o korporátních dluhopisech: Abyste se poučili, musíte se spálit

11. 3. 2024 | Martin Vlnas | 1 komentář

Petr Stuchlík o korporátních dluhopisech: Abyste se poučili, musíte se spálit

Postavil finanční portál. Spoluzaložil, řídil a víc než za miliardu prodal finančněporadenskou společnost Fincentrum. Rozjel Corrency, systém pro oživení lokálních ekonomik. A taky... celý článek

Nejasnosti u DIPu. Pozor na daňové potvrzení a přesuny peněz

11. 3. 2024 | Kateřina Hovorková | 1 komentář

Nejasnosti u DIPu. Pozor na daňové potvrzení a přesuny peněz

Poskytovatelé dlouhodobého investičního produktu nemají povinnost oddělovat příspěvky zaměstnance a zaměstnavatele. To může přinést komplikace při ročním potvrzení pro daňové účely.... celý článek

Bitcoin je nejdražší v historii. Kupuje ho zase i Tesla? Týden v kryptu

9. 3. 2024 | Tomáš Krause

Bitcoin je nejdražší v historii. Kupuje ho zase i Tesla? Týden v kryptu

Bitcoin překonal vrchol z roku 2021, Arizona ho chce do penzijních fondů, Tesla ho prý znovu nakupuje, zákazníkům ho nejspíš nabídnou maďarské banky. Rekordy ale překonával i stablecoin... celý článek

Partners Financial Services